TL431 circuit

Hallo,

Ik heb met een recup bordje een poging gedaan om onderstaande circuit te maken:
https://i.ibb.co/L5C3Mxc/tl431.png

Nu heb ik de indruk dat er iets mis is met de RL.
Ik zie geen verschil in stroom als ik hier aan draai.

Iemand een idee waarom?
Als ik RL los meet zie ik wel de weerstand veranderen.

https://i.ibb.co/JdZFYxF/board.jpg

Sine

Moderator

Wat wil je bereiken?

Een belasting van 10k op 5V is natuurlijk onzinnig, Die doet helemaal niets totdat je in de buurt van 0R komt, en dan heb je een bijna korstluiting.

Over de punten waar RL zit aangesloten komt je belasting (RL = R Load of Last) daar zou je 5V moeten meten.

Overigens amper belastbaar, Rv bepaald hier de maximale stroom.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 5 februari 2023 12:10:16 (34%)

Ik moet metingen doen op 4k7, 1K tot 100ohm en dan nog een meting zonder zener.

Wat ik moet bereiken is maar de vraag.
Maar als ik dit simuleer zou ik 4mA verschil moeten hebben tussen 4k7 en 1k.

of ben ik fout?

Sine

Moderator

Heb je enig idee wat deze constructie doet?

Dit is om een superieure zener te maken tussen de 2.5 en 36v tot 100mA.
denk aan spanningsstabilisatie.

Onduidelijk topic. Maar om de vraag te beantwoorden; het kopt dat de door de schakeling opgenomen stroom vanaf iets van 200 Ω onafhankelijk is van de stand van RL.

Sine

Moderator

Ok, dat klopt het aardig dat je de spanning niet ziet wijzigen toch?

Wat zou dat doen met de opgenomen stroom?

@Aart,
Schoolvraag ... ik weet dat je daar gen fan van bent, maar vandaar de bewuste onduidelijkheid ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 5 februari 2023 13:09:12 (32%)

ok ik snap het.
De spanning over de zener is te laag dus de stroom veranderd pas als de zener aan zijn zenerspanning komt.

Ik dacht dat er iets met mijn opstelling scheelde, maar niet dus.

klopt toch?

Neen.

[Offtopic]
Vaag genoeg? ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 5 februari 2023 13:29:02 (76%)

Ik zie geen verschil in stroom als ik hier aan draai.

Dat hangt er vanaf waar je de stroom meet....

blackdog

Golden Member

Hi,

Zoals je al is aangegeven bepaald de voedingspanning en Rv van 150 Ohm de maximale stroom die kan worden opgenomen.

Je weet al de da TL431 de functie heeft van een zener diode en door de derde aansluiting in jouw schema ziten daar twee 1K weerstanden aan, hiermee kan je de Zenerspanning instellen.

Als de TL431 goed is geconfigureerd staat er op deze regelingang 2,5V.
Op deze regelingang kan alleen 5V staan in jouw schema als over beide weerstanden van 1K de zelfde spanning staat.
Hieruit volgt dat op de bovenkant van de TL431 dan 5V staat.
De bovenste 1K weerstand meet dus de spanning de spanning aan de bovenzijde van de TL431.

De variaties die door belasting variaties optreden, worden gecompeseert door de variatie op de regelingang van de TL431 Zener via de bovenste 1K weerstand.
Ga er maar even vanuit dat de regelingang van de TL431 zelf geen stroom verbruikt voor het begrijpen van de schakeling.

Hoe hoger de spanning op de regelingang, hoe hoger de stroom die door de TL431 loopt.

Als jij de belasting niet aansluit is de uitgang spanning rond de 5V, de 1N4007 doet weinig in je schakeling,
deze is alleen bedoeld als besacherming als je de batterij verkeerd om zou aansluiten.

Weer even terug naar de basis, onbelast met de 5V op de uitgang ingesteld door de twee 1K weerstanden staat er 4V over je 150 Ohm weerstand en dat resulteerd dan in een stroom van 26,7mA door deze weerstand

OK, nu sluit je b.v. een 5K weerstand op de uitgang aan, er gaat dan als het goed is 1mA door deze weerstand lopen.
Door de 5K die nu is aansgesloten, zakt heel kort de spanning op de regel ingang beneden de 2,5V die op de regel ingang staat.
Door het zakken van deze regelspanning gaat de TL431 minder geleiden, dus minder stroom trekken, hierdoor gaat de spanning op de bovenzijde van de zener omhoog totdat de regelingang weer 2,5V meet op zijn ingang.
Nu is er weer een balans, er staat nu weer 5V boven op de Zener, wat er is veranderd is dat van de stroom die er liep en dat is 26,7V er nu 1mA door de 5K weerstand gaat en de rest van de stroom loopt nog steeds door de TL431.

Neem je nu een 1K weerstand als belasting dan gebeurd er het zelfde, de TL431 moet nu zeg maar 5mA stroom los laten die door de 1K weerstand gaat lopen en de TL431 doet de rest, dat is 26,7mA - 5mA en dat is 21,7mA door de TL431.

Nu doen we weer een stapje verder in de belasting en deze is wat extreem, neem eens 100 Ohm als belasting.
Waarbij je rekening moet houden dat de TL431 minimale waarden heeft voor stroom en spanning.

Neem je Rv van 150 Ohm en sluit in gedachten nu een 100 Ohm weerstand aan, wat is nu als je de TL431 even weg denkt de spanning op dit knooppunt?
Wat is de spanning op het knooppunt van je twee 1K Weerstanden, kan dit punt nu nog 2,5V worden?

Denk na over de stroom die door de schakeling loopt met de 1K en de 5K belasting, varieerd de stroom door Rv met deze twee belastingen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.