Dimmers/ledlampen reageren op netspanning (voltage-flicker)

Twee nieuwe 0-200W leddimmers, elk apart aangesloten op 4 stuks 5W filament ledlampen van Philips.

Met name rond etenstijd in de avond kan het gedimde licht ineens minder fel gaan branden, om 1 a 2 uur later ineens feller te gaan branden. Dit gebeurd synchroon bij beiden dimmers met elk de 4 ledlampen.
(Toonfrequent signalen zijn hier sinds de zomer van 2022 niet meer actief.)

Via mijn Domitocz software en een USB P1 adapter zag ik dat tijdens het spontaan minder fel branden van de ledverlichting de netspanning van 230V naar 219V schoot, een duidelijke dropper in de grafiek.
Hierdoor denk ik bevestigd te hebben dat het probleem uit de netspanning komt, niet uit de huisinstallatie.

De spanningsval van 230V naar 219V rond etenstijd zal mogelijk een ‘Nederland komt thuis’ effect zijn waarbij hier en daar de inductiefornuizen en autoladers worden opgestart, wellicht via een iets te magere kabel van de netbeheeder.

De vraag: is dit probleem op de lossen met een stukje techniek, of Voltage-Flicker proof dimmers?
Enkele HUE lampen in huis compenseren dit middels een dimmercircuit in het laagspanningsdeel dus die reageren hier niet op, maar mijn normale leddimmers die de verlichting primair dimmen dus wel, wat best hinderlijk begint te worden.

Ps.
In de Domiticz L1 grafiek zijn enkele keren paar jaar droppers te zien tot 200V. Volgens mij is dit ver onder de gestelde marges voor netspanning in Nederland. Kan ik de netbeheerder hier op aanspreken?

https://i.ibb.co/0nP45dK/931-B8-BE3-6-AA9-403-D-9491-7-A149764-B0-F9.jpg