anemometer puls oplappen

Vraag aan mensen die er verstand van hebben: wat doen de div onderdelen in de schakeling hieronder? Deze zal er voor zorgen om storingen te vermijden maar zou dit goed werken op deze manier?

Ik gebruik nu alleen een 100nF van de reed switch naar GND maar heb soms rare pieken in de uitlezing, dus dit zou wellicht een oplossing zijn??

heb geen tantaal van 1.5uF maar ik kan deze waarde niet zomaar veranderen neem ik aan?

Ik heb een 2uF gevonden en een 74HC14 (geen LS versie)
de 1N914 zou ik moeten kopen, heb zat pcb's van oude elektronica maar zo'n ding is daarop niet te vinden...

Arco

Special Member

Als het toch naar een microcontroller gaat kun je dat net zo goed softwarematig filteren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

  • De 1,5 µF heeft geen timing-functie, maar is alleen wat extra afvlakking voor de voedingsspanning. 2 µF werkt hier precies zo goed.
  • Het type van de diode maakt niets uit. Zelfs een 1N4007 o.i.d. zou precies zo goed werken. De puls is immers (naar elektronicamaatstaven) heel traag.
  • LS en HC-series zijn verschillende series, maar hier zal het niets uitmaken wat je gebruikt.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 februari 2023 17:31:15 schreef Arco:
Als het toch naar een microcontroller gaat kun je dat net zo goed softwarematig filteren...

Natuurlijk een hele goede suggestie waarvoor dank maar dat gebeurd ook in de code. Maar ik blijf problemen houden.

De kabel is 6m, van dat bekende platte telefoondraad met RJ12 conn en dus niet afgeschermd. zal er ook mee te maken hebben denk ik.

Op 6 februari 2023 17:44:42 schreef Frederick E. Terman:

  • De 1,5 µF heeft geen timing-functie, maar is alleen wat extra afvlakking voor de voedingsspanning. 2 µF werkt hier precies zo goed.
  • Het type van de diode maakt niets uit. Zelfs een 1N4007 o.i.d. zou precies zo goed werken. De puls is immers (naar elektronicamaatstaven) heel traag.
  • LS en HC-series zijn verschillende series, maar hier zal het niets uitmaken wat je gebruikt.

Heel hartelijk dank voor deze informatie!! hier kan ik mee verder experimenteren zonder iets te hoeven bestellen!