ELV SPS 5630 kit standaard zonder aarde wel of niet voorzien?

Ben bezig met een lab voeding kit Elv 5630.

Nu merk dat deze kit geen aarding heeft. De trafo wordt gemonteerd op een kunststof plaat en maakt geen contact met de plaatwerk.

Is het beste om aarde aan te sluiten of maakt dat voor deze kit niet uit.
De behuizing is verder wel van metaal.

Op de achterkant staan het teken voor dubbelgeïsoleerd. Dus je mag hem niet eens aarden.

Oke bedankt.

Maar aarden kan toch geen kwaad?

Als je hem aardt, dan is het niet meer dubbelgeïsoleerd. Het is het één of het ander, allebei kan niet.

Sine

Moderator

Dat valt bij mijn nog altijd onder "discutabel"

Als ik iets bouw, en ik bouw dat beter dan enkele isolatie (dubbele isolatie) mag ik het dan opeens niet meer aarden?
Van wie 'mag' dat niet? De dubbele isolatie politie?

Ha Breaker.evert,

Als het een klasse II apparaat betreft dus dubbel geïsoleerd dan is een veiligheidsaarde niet nodig.
Of het niet mag dat weet ik niet ik ben het met @Sine eens wie zou dat verbieden dat het,
onwenselijk is om een vuile randaarde aan een apparaat te verbinden is duidelijk.
De kans is 100 % dat je rommel injecteert in je voeding !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

deze kit heeft iig een nettrafo aan boord, zou je een voeding bouwen waar een netfilter nodig is, zoals een geschakeld model dan zou ik toch een randaarde prefereren. een beetje merkvoeding heeft randaarde, behuizing is doorgaans ook van metaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je mag rustig aarden, maar laat je er iemand anders mee werken dien je het dubbel geisoleerd teken te verwijderen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Alles na de trafo is in principe "geisoleerd". Het gaat op de netsnoer en aansluiting.Deze dienen voor dubbelgeisoleerd van een extra (krimp)kous te worden voorzien.
Een netfilter met aangebouwde netentree is niet dubbelgeisoleerd, dit moet dus vorzien worden van een aardaansluiting, dan mag er op het toestel ook geen dubbelgeisoleerd teken staan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henry S.

Moderator

Let op!

Deze voeding heeft de slechte eigenschap om kortstondig een ongeregelde hoge spanning op de uitgang te zetten.

Op 9 februari 2023 23:47:01 schreef Hunebedbouwer:
Je mag rustig aarden, maar laat je er iemand anders mee werken dien je het dubbel geisoleerd teken te verwijderen.

Idd, om verwarring te voorkomen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
benleentje

Golden Member

Op 9 februari 2023 23:47:01 schreef Hunebedbouwer:
Je mag rustig aarden, maar laat je er iemand anders mee werken dien je het dubbel geisoleerd teken te verwijderen.

IK heb hier een paar fluke's 8010 en 8012 liggen, dat is een compleet kunststof behuizing met een standaard 3 pins net intree geaard dus. Op de behuizing staat niet over klasse 2 of 0.

Ja aarden mag maar het valt niet meer ander dubbel geïsoleerd dus dat moet eraf. Moeten is een groot word de normen zijn niet verplicht maar als je het eraf haalt voorkomt dat eventueel verwarring voor anderen die ermee werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.