Jura ENA 8 1e kopje geen water

Bapaktus

Special Member

Na bijna 1 jaar gebruik van onze Jura ENA8 koffie machine hebben we sinds een paar dagen een probleempje.
Bij het kiezen van een kopje koffie (Expresso of andere keuze) krijgen we het probleem dat de machine wel maalt maar geen kopje koffie produceert. Alleen droge koffiepoeder maar géén water toevoer. De tweede keer bij de zelfde keuze werkt alles normaal. Iemand een idee??
ruud

Even een kopje koffie maken met 'de deur open', dus met koffiedikbakje eruit en die rechtopstaande afdekking (micro-switches overbruggen).
Dan zul je meestal zien dat het drainageventiel lekt.
Zo ja, drainageventiel vervangen of reviseren, en gelijk maar even de hele zetgroep voorzien van nieuwe o-ringen.
Of gaan klagen bij de winkel, dit is wel erg snel (na 1 jaar)!

-

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 15 januari 2023 18:08:14 (100%)

IDD en 2 jaar wettelijke garantie, dus teruggaan nar winkel.. KAN ook de pomp wezen die te weinig debiet levert

Bapaktus

Special Member

Ik heb de Service desk opgebeld en die heeft mij een procedure doorgemaild.
De tekst staat hieronder.
Wij maken nu na gebruik 's avonds dat zeefje schoon, een vochtig doekje gebruiken en dan dat verborgen zeefje schoon wrijven. Voorlopig geeft dit goed resultaat.
NB, de meegestuurde twee afbeeldingen zijn niet reproduceerbaar, onduidelijk en te lage resolutie.
ruud
=======================================================================
Telefoon: 079-3631500
E-mail: helpdesk@nl.jura.com
Bezoekadres: Koraalrood 141 - 2718 SB Zoetermeer
Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 08:30 uur tot 17:00 uur
Zaterdag van 09:00 uur tot 14:00 uur
ENA : Koffie loopt niet goed door
Inleiding:
Het niet goed doorlopen van de koffie kan te maken hebben met een (tijdelijke) verstopping in het
koffiecircuit. De onderstaande stappen kunnen dit probleem verhelpen.
Tot slot:
Mochten de bovenstaande stappen geen oplossing bieden of zijn er onduidelijkheden, neemt u dan
contact op met onze Helpdesk. Wij helpen u graag!
Stap 1. Schakel de machine uit en neem de stekker uit het stopcontact. Verwijder vervolgens de restwaterbak, de residubaklade en afvalbakje.
Stap 2. Wanneer u in de ontstane opening kijkt, ziet u halverwege de bovenzijde een klepje uitsteken (afbeelding 1). Ga met uw hand achter dit klepje omhoog, dan voelt u een rond, plat metalen plaatje – het zogenaamde koffiezeefje. Het is mogelijk dat u hier een laagje gemalen koffie voelt. Dit kunt u wegnemen met een vochtig doekje. Het zeefje kunt u niet zien, het gaat op gevoel, daarnaast kan en mag het niet worden
verwijderd.
Stap 3. De koffie-uitloop kunt u van onderaf schoonmaken met een (tanden)ragertje
(afbeelding 2). Eventuele opgehoopte koffieresidu of vettigheid haalt u op deze wijze weg.
Stap 4. Start vervolgens de machine op zoals gebruikelijk en probeer één of meerdere kopjes koffie te bereiden. Mochten de tips nog geen oplossing bieden, dan kunt u na het schoonmaken van de genoemde onderdelen een extra reiniging uitvoeren.

Ben benieuwd! maar verwacht niet dat dit het is, want 2de keer doet hij het wel...

Bapaktus

Special Member

Voorlopig werkt het prima. Twee dagen dus? Volgens de helpdesk koekt de koffiepoeder IN het zeefje. Bij de 2e poging is deze koek opgelost of vochtig, zodat de koffie resten niet meer in de weg zitten. Het lastige is dat dit zeefje niet verwijderbaar is, maar dus regelmatig moet worden schoongemaakt. Op de tast met een vochtige doek over het zeefje wrijven, er komt dan na 1 dag gebruik bij het s'avonds reinigen al veel rommel los.
Bij een vorig apparaat , Philips, kon ik eenvoudig de hele zetgroep verwijderen en schoonmaken. Van deze machine heb ik geen technische documentatie, weet dus niet precies hoe dit systeem in elkaar zit. Ik heb het Internet al afgezocht naar een "bouwtekening" maar niets gevonden. Mocht dit probleem zich vaker voordoen moest ik maar weer contact opnemen met de Helpdesk. We wachten af. Wordt vervolgd!
ruud

Helpt deze link? Deze site heeft veel informatie over koffie automaten.

Groeten, Ron.

Bapaktus

Special Member

Goede morgen Ron,
ik open die website niet omdat ik erg veel cookies moet aanvinken.
Dat doe ik niet.
Maar toch bedankt voor je melding.
Overigens trad het probleem vanochtend weer op :( :(
Ik ga wel verder zoeken. |:(

Dat vind ik inderdaad het nadeel van Jura: de zetgroep kan er niet uit. Je wilt niet geloven hoe de Jura machines er van binnen uitzien als ik ze met storingen binnenkrijg: 1 bonk viezigheid en schimmel, de zetgroep en het drainageventiel... Terwijl je ze er bij andere merken zo uitklokt en even onder de kraan kan houden.
Op internet is wel iets te vinden over hoe je de ENA8 openmaakt: https://komtra.de/forum/index.php/Thread/18046-Jura-ENA-8-Anleitung-Ge…
Vervolgens kun je dan de zetgroep eruit halen etc.
Maar het verwijderen van de zijwanden van sommigen ENA (Micro) modellen is erg lastig omdat e.e.a. met een plastic nokje is vastgeklikt... :-(

Bapaktus

Special Member

Goede morgen Roland11.
Tja, dan toch maar naar de winkel terug.
De winkel eigenaar waar ik deze ENA8 heb gekocht zegt "kleine" reparaties zelf te kunnen oplossen, maar volgens de Nederlandse vertegenwoordiging mag deze alleen kleine handelingen aan het apparaat uitvoeren. Dus NIET openen.
Ik denk dat ik het apparaat dan maar naar Zoetermeer breng?
NB, De door je gegeven website is de zelfde website als eerder aangegeven. Dus weer cookies accepteren. Niet dus.
ruud

Bapaktus

Special Member

Vervolg:
Mijn vrouw heeft contact opgenomen met de Helpdesk in Zoetermeer en het probleem nogmaals uitgelegd. Besloten is door de helpdesk dat het apparaat bij ons wordt opgehaald voor controle/reparatie. Goed geregeld dus, echter vermelde de Helpdesk dat de reparatie wel een aantal weken kan duren. Hebben dus maar een Nespresso apparaat opgeduikeld en zojuist wat koffiecups gekocht.
We wachten dus maar af.
ruud

Bapaktus

Special Member

Vervolg 2
De Jena 8 is op 20 januari opgehaald.
Toen bleef het stil.
Begin deze week bericht:
Gisteren bericht dat het apparaat in behandeling staat.
Een half uur later dat het apparaat klaar is en vandaag werd bezorgd.
Apparaat is afgeleverd.
De brenger vertelde dat wij een nieuwe machine hadden gekregen maar dat klopte niet. Gebruikssporen van ons zelf.
Geen rapportage van de uitgevoerde werkzaamheden.
Wel een labeltje met een aantal codes.
658-200, 476-007, 482-604, 401-914.
Dus opgebeld naar de Helpdesk.
Die vertelde dat de waterkering en zetgroep waren vervangen.
De historie van ons gebruik "zit" nog in het apparaat.
Alleen moesten we onze hardheidsgraad instellen.
Geen stripje voorhanden om onze water hardheid te testen.
Volgens onze waterleverancier PWN is de waterhardheid voor onze postcode 8,4 dH.
Het tabelletje in de gebruiksaanwijzing zegt >8.4dH/ >10,5e (of a)/ >15.1l
Dat betekent dat er twee rode blokjes op d display moeten staan.
Als percentage staat er onder de blokjes 11%.
Ik snap hier niet veel van, iemand die mij e.e.a. kan uitleggen?
ruud
NB, overigens gewoon met vanuit de nog bestaande keuze mogelikheden een kopje koffie gedronken. Smaakt prima.

Bapaktus

Special Member

Aanvulling
Ik heb een betere afdruk gemaakt van de hardheid instellings tabel.
Macro foto gemaakt, PS bewerkt etc.
ruud

Wat is nu het probleem eigenlijk?

Is de handleiding van de ENA niet duidelijk over hoe je die 8,4 °dH moet instellen? Daar staat: "De waterhardheid kan traploos tussen 1 °dH en
30 °dH ingesteld worden.".

Bapaktus

Special Member

Beste Roland,
allereerst wilde ik weten of iemand a.d.h.v. de vermelde codes kon aangeven welke onderdelen vervangen zijn.
Naderhand van de helpdesk gehoord dat de zet-groep en waterkering is vervangen.
Het apparaat is nog geen jaar oud, dus was benieuwd naar de oorzaak.
Voor de rest was er voor mij onduidelijk wat de tabel gegevens betekenen.
Ik had eerst een zeer onduidelijke kopie van de tabel in de gebruiks aanwijzing. Inmiddels beschik ik over een duidelijke tabel.
Die heb ik in mijn voorlaatste bericht getoond.
Ik weet nu dat ik de hardheid moet instellen op twee rode vakjes.
Maar blijft voor mij onduidelijk wat de samenhang is tussen de in de tabel gegeven gegevens.
Het gaat om de regel:
>8,4°dH/>10,5°e/>15,1°f.
De waarde 8.4°dH is de waterhardheid zoals aangegeven door mijn water leverancier.
Achteraf niet een echt probleem, haalde ° en % door elkaar.
Graden en procenten, en op het scherm van de Ena staat dan de vermelding in procenten.
ruud

Post eens een paar foto's van het display van de ENA als je in het menu zit om de hardheid in te stellen.
Wat zie je als minumumwaarde (als je steeds op - blijft drukken)?
En wat laat het scherm zien als maximum waarde (als je steeds op + blijft drukken)?

Bapaktus

Special Member

Beste Roland,
Na enig zoeken op het net gevonden!
Nú begrijp ik die tabel.
Zie bijgevoegde afbeelding.
Alleen de vermelding in procenten begrijp ik nog niet.
Ik ga morgen eens spelen met de settings.
Bedankt,
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op vrijdag 10 februari 2023 17:58:30 (33%)

Bapaktus

Special Member

@ruud
Alleen de vermelding in procenten begrijp ik nog niet.

Mijn fout, er staan helemaal geen procenten vermeld op het schermpje.
Ik had gisteren een foto gemaakt van dat schermpje en daarop heb ik het "graden symbool" aangezien voor het procenten teken. :(
Beschouw het maar als een combinatie van slechte ogen en onwetendheid :S
Ik ga nu een betere foto maken.
ruud
Aanvulling met betere foto, door de overstraling las ik gisteren het graden teken dus als procent teken. |:(

jerome

Golden Member

Het instellen van de hardheid gaat niets veranderen aan de werking of het al dan niet blijven plakken van koffieresten. De instelling gaat er alleen voor zorgen dat de melding "ontkalken" eerder komt bij hoge waterhardheid. Waar haalt men het in het hoofd om een toestel te ontwerpen waarbij de zetgroep niet bereikbaar is! Men zegge het voort, let op he kopers!! Edit: doen die toesellen dan geen spoeling bij het aan en afzetten?

Tsja, er staat 11 °dH in beeld op die foto.
Nu moet je het toch wel snappen ;-)