siemens logo programeren

trix

Golden Member

goededag,

hier op het werk hebben we een aantal logo's in gebruik, voor meestal simpele testkastjes. deze zijn door iemand op het werk geprogrammeerd, alleen die is er maar soms (meneer is in de 70 :)).
nu is het de bedoeling dat ik dat simpele programeerwerk van de logo's over neem.
nu wil ik mij eigen even goed op de hoogte brengen voor dat ik naar software, licenties en dergelijke vraag bij de hoofd TD die zelf ook niet kundig is op dit gebied.
moet je de programmeer software kopen, of is die gratis ? (profesionele toepassing).
is die software dan te gebruiken op meerdere PC's ?
zijn er nog andere punten van belang ?
tnx.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Je koopt de software één keer en vervolgens installeer je hem waar nodig. Kost ook niet echt de hoofdprijs trouwens: 40 a 45 euro excl. BTW.

Bij de oudere Logo's heb je nog een kabeltje nodig, de nieuwere gewoon met ethernet.

Voor de beginnende Logo programmeur: de offline simulator is absoluut de beste die ik ken, dus het is vrij simpel om je te bekwamen op Logogebied. De gratis te downloaden versie kan niet verbinden met de echte Logo, maar heeft dus wel die simulator.

trix

Golden Member

die simmulator ga ik straks eens op zoeken.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Officieel is de software (LOGO Soft Comfort, nu versie 8.3) maar op 1 PC te gebruiken.
Maar er zit geen enkele kopieerbescherming op, installeren kan dus op meerdere PC's. Als je een licentie koopt voor het werk, en gebruikt om thuis te oefenen dan kan dat dus.
Koop je een CD dan is dat NIET de laatste software!
Upgrates zijn tot nu toe altijd kosteloos geweest, gaat via de website van Siemens.
Voor de laatste versie (8.3) zul je je moeten laten registreren, een paar dagen later krijg je dan een linkje.

Er zijn op de website van Siemens veel lessen te vinden over de LOGO, kun je oefenen.

Denk aan de oudere LOGO (t/m versie 0BA6) om die te programmeren met de PC heb je een speciaal kabeltje nodig!

En wij zijn er ook nog....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 5 januari 2023 09:55:35 schreef Toeternietoe:
En wij zijn er ook nog....

Dat is inderdaad een van de grote voordelen t.o.v. (betere) andere: de bekendheid en daarmee de ondersteuning. Dat, naast de verkrijgbaarheid op iedere straathoek.
Anderen maken minstens net zo goede en even robuuste Logo-achtigen, maar de beste keuze is vrijwel altijd nog steeds de Logo.

trix

Golden Member

En wij zijn er ook nog....

en dat word gewaardeerd _/-\o_

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

nog een vraagje voor ik wat bestel.
als je een software-CD besteld met V 8.0 (bij de TU) is die software op de laptop dan later up-to-daten naar V 8.3 ?
tnx.

eigenwijs = ook wijs
Sine

Moderator

Ja, je kunt oer-versies van logosoft kostenloos updaten.

Ik zou zelf een starterkit kopen, dan koop je een logo en software voor een fractie van de prijs.

High met Henk

Special Member

Er zijn trouwens ook prima immitatiekabels voor de oudere versies die prima werken voor ca 40 euro..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
trix

Golden Member

logo's hebben we hier genoeg, er is zelfs een testkastje....ergens heb ik dat gezien.....ergens ;)

ik weet niet zeker of ik zo'n kabel nodig heb, voor de zekerheid mee bestellen, maar ik zag hem zo snel niet bij de TU.

eigenwijs = ook wijs
Sine

Moderator

Bij een starterkit voor een oud type logo (6 en eerder) zit de kabel er ook bij.

Ik heb zelf een oude Seriële kabel (nog steeds bedankt Tom) en een USB kabel van de Chinees.
Beiden werken prima.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 februari 2023 13:04:28 schreef trix:
logo's hebben we hier genoeg, er is zelfs een testkastje....ergens heb ik dat gezien.....ergens ;)

ik weet niet zeker of ik zo'n kabel nodig heb, voor de zekerheid mee bestellen, maar ik zag hem zo snel niet bij de TU.

Kijk eerst of je het kabeltje nodig hebt.
T/m de versie 0BA6 moet je programmeren met een speciaal kabeltje, Dat kabeltje is duur (vind ik). dacht iets van 70 Euries

Vanaf de versie 0BA7 kun je programmeren met een standaard Ethernet kabeltje (RJ45?)
Die kosten geen drol.

Software:
Je hebt een licentie nodig om van PC verbinding te maken met je LOGO, dat is de enige extra bij een licentie, de rest is gelijk aan de gratis Demo.
Een maal een licentie aangeschaft, dan is upgrade kosteloos.
Software is overal tm versie 8.0
Upgrade naar de de huidige versie 8.3 kan via de website van Siemens (kosteloos)
Je moet je wel registreren, men is o zo bang dat een een of ander vreemd land de LOGO voor nucleaire toestanden gebruikt word en dat is ten strengste verboden.
Ook de versie 8.3 heeft geen enkele kopieerbescherming.......

Dr zal toch wel ergens een licentie op het werk liggen?
Ook de oudere versies zijn kosteloos up te greden....

Anders een starterssetje, heb je een LOGO me voedinkje en licentie op CD kabeltje etc.
Kan interessant zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
trix

Golden Member

Op 13 februari 2023 13:48:05 schreef Toeternietoe: Dr zal toch wel ergens een licentie op het werk liggen?

vast wel,...maar ik ga er niet meer op wachten.

eigenwijs = ook wijs

Op 13 februari 2023 13:48:05 schreef Toeternietoe:
Upgrade ... kan via de website van Siemens

Wat een &*(^*^$^$#%$#-site is dat zeg.
Een drama om updates te zoeken.
Wel leuk om jouw berichtjes daar overal tegen te komen :)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op maandag 13 februari 2023 16:38:55 (12%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 februari 2023 16:35:41 schreef NordRack2:
[...]Wat een &*(^*^$^$#%$#-site is dat zeg.
Een drama om updates te zoeken.
Wel leuk om jouw berichtjes daar overal tegen te komen :)

Daar was ik ook behoorlijk aktief, nu niet veel meer, ik wordt oud....

Siemens maakt/levert te veel zodat het zoeken een slecht vinden wordt.
Daar hebben meer fabrikanten last van, Schneider is ook zo'n moeilijk te doorgronden website...

Zelfs via de NL site van Siemens kom je via een paar muisklikken op de Engelstalige website uit, terwijl er in het Nederlands ook heel veel aanbod is van nuttige informatie.

https://new.siemens.com/nl/nl/products/automation/systems/industrial/p…

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)