Groepenkast en onderverdelers

help

Golden Member

Even bellen is denk ik de beste optie, al zal dat pas maandag worden want dan zijn ze weer open.

High met Henk

Special Member

Binnenkort vloertje eruit en harde pijp erin.
Morgen kabel halen tussen hoofdverdeler en onderverdeler 2 (5x6)

Kasten zijn beide opgeschoond:

Hoofdverdeler is nog erg leeg, komt strakjes een C25 of c32 in naar ov2 vanaf de distri links onderin

Onder het rijtje b16 komen de 3 F voor de apparatuur in de hal en daaronder de aardleks voor de b16 batterij..

Maar ik zit even met de varistoren....
Mag ik daarmee de hoofdzekering laten trippen?
Moet er evt een zekering tussen? Ofwel hoe moet ik dat aansluiten??

OV2 is ook opgeschoond en in afwachting van 3 ALS....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 februari 2023 13:08:41 schreef High met Henk:
Maar ik zit even met de varistoren....
Mag ik daarmee de hoofdzekering laten trippen?
Moet er evt een zekering tussen? Ofwel hoe moet ik dat aansluiten??

De kast lijkt mij een 125A model te zijn?

Even uitrekenen wat de totale hoeveelheid beschikbare stroom inc pv en accu zal kunnen zijn. Is dit bijvoorbeeld 60A en de beveiliging mag met 63A voorgezekerd dan zou ik deze rechtstreeks aansluiten.

Normaliter het liefst met zo kort mogelijke bedrading aan de hoofdschakelaar aansluiten maar ivm distributie groepen zou ik ervoor kiezen om deze met korte bedrading op het verdeelblok aan te sluiten.

Ook even opletten als het een TT aansluiting betreft dan is een aardelectrode met een lage aardverspreidingsweerstand verplicht.
De precieze waarde weet ik even niet maar deze moet voldoende laag zijn om de hoofdzekering eruit te krijgen zonder de aarde te ver op te tillen.

Misschien dat een aardlekautomaat ook voldoet maar dan loop je wel het risico dat die eruit gaat als de beveiliging ingrijpt en daarna ben je niet meer beveiligd.

Zodoende doe ik ze zo min mogelijk apart afzekeren. Als deze in moet grijpen heb ik liever dat een of meerdere hoofdzekeringen gaan dan dat de volledige beveiliging buiten spel gezet wordt door een (aardlek)automaat.

Bij ons is alles TN-C tot minimaal aan de hoofdschakelaars dus dat is even geleden dat ik mij met aardelectrodes bezig heb gehouden.

High met Henk

Special Member

Maximale aansluiting vanaf straat wordt 35A (als die er komt).

Maximaal van PV is 15 kW op dit moment. Dus zeg even 25 A..

Moet ik dan op 40 A zekeren of op 70 A??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

De straat wordt op 3x35 gezekerd, je krijgt 3x25A uit je PV.
Ik zou de interne bedrading vd groepenkasten dan op 10qmm houden.
En afzekeren op 63A.
Houd er ook even rekening mee dat je spullenboel in de kast ook op die 60A berekend moet zijn, tenzij je voordat je de kast ingaat (verdelen over de afgaande groepen) er een 40A zekering tussen zet.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 19 februari 2023 15:47:19 (40%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 19 februari 2023 15:00:15 schreef High met Henk:
Maximale aansluiting vanaf straat wordt 35A (als die er komt).

Maximaal van PV is 15 kW op dit moment. Dus zeg even 25 A..

Moet ik dan op 40 A zekeren of op 70 A??

Het is misschien interessant om de installatie als volgt uit te voeren:

Hoofdschakelaar > verdeelblok 1 > distributie*/ pv groepen.

* 1 distributie groep dient om verdeelblok 2 te voeden waar de eindgroepen van desbetreffende kast op zitten. De overspanningsbeveiliging sluit je dan op verdeelblok 2 aan.

Ik kan het typenr van de overspanningsbeveiliging helaas niet aflezen maar aan de draaddikte te zien is deze minimaal 63A geschikt. Een zekering tussen de 40 en 63A lijkt mij dan geschikt.

Als je hoger dan 40A afzekert dan natuurlijk even opletten dat er ook 63A aardlekschakelaars gebruikt worden.

ik neem aan dat OV2 een bouw kastje is? die andere witte verdeler word zeker OV1 voor in het woongedeelte. zo'n haf kastje van 25+ jaar zou ik niet meer inzetten voor de lange termijn iig. kunstof is meestal brak, iets meer stofdicht mag ook wel lijkt me..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

OV2 is nu voor de tijdelijke woning in de schuur
OV2 wordt straks voor het gastenverblijf/hobbyruimte

Kunstof is prima en zeer degelijk.

De gaten komen aardleks in, die hier missen. Ik zou niet weten waarom ik het zou wisselen.

Maar terug naar de hoofdverdeler..
Ik snap nog steeds niet hoe ik de overspanning aan moet sluiten....

Er moet dus een zekering in serie.

Ik zit echter met 2 voedingen:
De straat
De pv installatie

Volgens mij moet de hoofdschakelaar achter de straat
Nu zitten de 2 distriblokken achter.. dit zat ook zo (zal geen PV geweest zijn) echter ik zou normaliter alles afgaand en de PV hierop aansluiten...

De PV is dan via een B aardlek en een B25 automaat.
Echter wellicht een idee om er ook een hoofdschakelaar bij te zetten en deze dan op 1 van de distributie blokken aan te sluiten.

Ik zou natuurlijk de hoofdschakelaar van de straat kunnen vervangen voor een 40 A automaat en dan de HS ernaast zetten

Nadeel is dat bij een spanningspiek je de kans hebt dat er slechts 1 automaat uitgaat (hoeft niet degene te zijn die de overspanning veroorzaakt denk ik)

Anders moet ik achter de 2 HS koppelen en dan de 63 A afgaand daarachter de beide distri + varistoren. Dan klapt de 63 A er dus altijd uit.
Wellicht handig om daar Diazed te nemen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

normaal worden die OSB wel voorbeveiligd, maar meestal als ik die dingen zie dan is de voeding een heel stuk zwaarder als dat jij hebt. heb het eens bij een woonhuis gehad, zaten direct op de voeding van een ovk nog voor de hoofdschakelaar. dat was een geluk want 1 of andere schele had L1 en N gedraaid op de bouwstroom, door de OSB die ingreep bleef de dure zwembadpomp gespaard gezien de hoofdschakelaar nog uitstond. het gaat erom dat je OSB de hoofdvoeding aankan, dus mag er direct 35A op? kun je aan de zijkant of in de specs wel zien. zo ja dan heeft voorbeveiligen geen zin, bij een inslag moet het ding zijn werk doen, gaat de voorbeveiliging te snel dan schiet een deel van de ontlading alsnog in je installatie.

zou het ding in sluiting vallen door ouderdom, dan kun je ook de losse modulen eruit trekken doorgaans, module eruit en voeding weer in. zeker als je hoofdautomaten krijgt zou ik dat doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Sven, wat ik wel eens doe, een hoofdverdeler maken.
Inkomende met hoofdschakelaar van het net op een rail.
De PV ook met een hoofdschakelaar/automaat op de rail.
Eventueel genny tijdelijk ook op die rail aansluiten.

Afgaande verdelers (huis, schuur 1, schuur 2, enz) met een diaz per verdeler ook op de rail aansluiten.
Je hebt een grote kast, dus je kan het zo maken.

Anders bel je maar even...

Edit, de kast waarmee ik nu bezig ben (rail geschikt voor 1200A) is gesplitst.
Een kast waarop alle voedingen komen, 250A uit het net, potentieel 200 uit de PV* en 120 uit accu.
Alle voorzien van een hoofdschakelaar richting de rail.
Vanaf de rail met een dikke hoofdschakelaar naar een onderverdeler waarvan via mespatronen en hoofdschakelaars de plaatselijke verdelers (3 stuks nu) gevoed worden.

*]De PV zelf komt ook uit een eigen onderverdeler waar drie dikke omvormers ieder met hun eigen mes en hoofdschakelaar aan hangen.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 19 februari 2023 21:52:59 (40%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

je had er toch een stel coupe velden bij? die zou ik gebruiken voor de voeding naar de onderverdelers toe. word er 1 fase overbelast, dan valt die uit en niet alles ineens zoals bij een automaat. weet je ook meteen welke fase overbelast was en kun je dat oplossen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Een beetje als ik het kastje doe wat ik in de edit getikt heb..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

PV komt toch achter de meteren en de HS ervoor? Anders zou je eigen opgewkte stroom ook nog eens voor het volle pond moeten betalen.
Geldt trouwens ook voor 'de wind'. Ik zou die eigen bronnen ieder een eigen HS geven. Overbbodig? Misscien, maar het lijkt me wel praktisch.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 februari 2023 21:38:28 schreef Jinny:
Sven, wat ik wel eens doe, een hoofdverdeler maken.
Inkomende met hoofdschakelaar van het net op een rail.
De PV ook met een hoofdschakelaar/automaat op de rail.
Eventueel genny tijdelijk ook op die rail aansluiten.

Afgaande verdelers (huis, schuur 1, schuur 2, enz) met een diaz per verdeler ook op de rail aansluiten.
Je hebt een grote kast, dus je kan het zo maken.

Anders bel je maar even...

Edit, de kast waarmee ik nu bezig ben (rail geschikt voor 1200A) is gesplitst.
Een kast waarop alle voedingen komen, 250A uit het net, potentieel 200 uit de PV* en 120 uit accu.
Alle voorzien van een hoofdschakelaar richting de rail.
Vanaf de rail met een dikke hoofdschakelaar naar een onderverdeler waarvan via mespatronen en hoofdschakelaars de plaatselijke verdelers (3 stuks nu) gevoed worden.

*]De PV zelf komt ook uit een eigen onderverdeler waar drie dikke omvormers ieder met hun eigen mes en hoofdschakelaar aan hangen.

zonder genny input deze kast? want dan dient er een schakeling op te zitten dat de PV met stroomuitval handmatig weer ingeschakeld word, die mag niet samen met de generator gaan leveren. is een scope12 puntje, alsmede dat de kast een keurcertificaat heeft voor PV terugleveren. dat kan de bouwer afgeven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 19 februari 2023 23:14:48 schreef testman:
[...]

zonder genny input deze kast? want dan dient er een schakeling op te zitten dat de PV met stroomuitval handmatig weer ingeschakeld word, die mag niet samen met de generator gaan leveren. is een scope12 puntje, alsmede dat de kast een keurcertificaat heeft voor PV terugleveren. dat kan de bouwer afgeven..

Zonder genny input.
Kast is gebruikt gekocht door de eigenaar.

Doe het niet snel, gebruikte door klant geleverde spullen gebruiken, maar klant had heel veel net Halyester gebruikt gekocht en daar valt aan stevig uurtarief wel wat van te knutselen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 19 februari 2023 23:26:08 schreef Jinny:
[...]
Zonder genny input.
Kast is gebruikt gekocht door de eigenaar.

Doe het niet snel, gebruikte door klant geleverde spullen gebruiken, maar klant had heel veel net Halyester gebruikt gekocht en daar valt aan stevig uurtarief wel wat van te knutselen...

daar knutsel ik ook weleens mee, opslag vol halyester op t werk. uitbreiding bij bestaande halyster kast maken, hier wat en daar wat pakken en in elkaar zetten.

die hoofdschakelaar 125A eruit kiepen, krijg je de 6mm2 die straks van de meter komt niet goed in vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 19 februari 2023 15:44:57 schreef Jinny:
Houd er ook even rekening mee dat je spullenboel in de kast ook op die 60A berekend moet zijn, tenzij je voordat je de kast ingaat (verdelen over de afgaande groepen) er een 40A zekering tussen zet.

Uhu, dat zou ook mijn keuze zijn.

+40A ALS-en zijn mucho expensivo.

High met Henk

Special Member

De onderverdelers en afzonderlijke groepen trekken nooit meer als 32A...

Dus das pure onzin.

Ik ga de PV met 32 A afzekeren en de hoofdautomaat (wordt een C40) beide op de distributie zetten (de hoofdzekering uiteraard via de hoofdschakelaar en grote kans dat ik er voor de PV ook 1 inbouw)

Dan zijn ze samen wel 70 A, maar alleen tussen de distriblokken. Dat is nu voldoende dik.

Ik hang die varistoren dan gewoon aan 1 van de distriblokken..
Moet daar nog een zekering tussen?
Ik zou zeggen van niet, maar Jinny zei gisteren dat die er wel tussen moet. Hoe ga ik wegkomen met selectiviteit??
Als die zekering eruit klapt, doet de hele overspanning niets meer. Dat moet dan dus minimaal een c50 of meer zijn...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Moet, moet, niks moet uiteindelijk (leve de NEN1010) maar zo zit het wel overal..
Ik denk dat niemand daar iets van gaat vinden uiteindelijk als je de zekeringen van de varistors weglaat. (wie ziet dat uiteindelijk)

De onderverdelers en afzonderlijke groepen trekken nooit meer als 32A...

Men rekent altijd met potentieel....
En daar doen we de draaddikte op....

[Bericht gewijzigd door Jinny op maandag 20 februari 2023 16:32:46 (28%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Een hoofdschakelaar heb je toch nodig, als je daar een 40A automaat van maakt ben je ver genoeg.

Een 40A automaat of een 64A hoofdschakelaar zitten eurotechnisch niet zo ver bij elkaar uit de buurt.

evelo

Golden Member

Als je een isolatiemeting wil doen op je installatie kan het handige zijn dat je de overspanningsbeveiliging kan uitschakelen door middel van een zekering.

Want sommige types overspanningsbeveiligingen kunnen zorgen voor een foute meting.

Alternatief is de blokjes uittrekken als dat kan.

Eigenlijk zou het in de handleiding van de overspanningsbeveiliging moeten staan hoe je die moet aansluiten. Wel of niet via een eigen beveiliging. Ook de diameter van de beschermingsgeleider die je er op moet aansluiten is van belang.

Op 20 februari 2023 11:02:15 schreef testman:
[...]

die hoofdschakelaar 125A eruit kiepen, krijg je de 6mm2 die straks van de meter komt niet goed in vast.

Doet Enexis niet standaard meterborden met 16mm² leveren tegenwoordig? Of is dit alleen bij klein zakelijk aansluitingen?
Dat zal de aannemer vast kunnen vertellen.

Volgens mij gaat een 6mm² prima in een dergelijke kooiklem maar dat heeft hager vast in de documentatie staan, hoewel het ook kan dat ze minimaal 25mm² specificeren ivm dat het een 125A hoofdschakelaar is.

Op 20 februari 2023 17:10:34 schreef Sine:
Een hoofdschakelaar heb je toch nodig, als je daar een 40A automaat van maakt ben je ver genoeg.

Een 40A automaat of een 64A hoofdschakelaar zitten eurotechnisch niet zo ver bij elkaar uit de buurt.

Een 40A automaat als hoofdschakelaar voor de verdeling van de eindgroepen lijkt mij wel aan te raden, zodoende kunnen er ook 40A aardlekschakelaars gebruikt worden.

Verderest... Kast is 125A en de bekabeling tussen de hoofdschakelaar en de distributie blokken lijkt mij zeker 16mm² te zijn.
Zowel de blokken als de bekabeling lijkt mij geschikt voor 80A.

Overspanningsbeveiliging zou dan rechtstreeks op het linkse distributie blok kunnen (kort op het begin van de verdeling) maar als je een zekering toepast zou ik eerder voor 3x50A diazed als een automaat gaan.
Simpele reden, als een fase gaat dan is het maar 1 en niet de hele beveiliging wat door een automaat buiten spel gezet wordt.

Aan de kabel ogen te zien heeft dit ook met een k3 houder aangesloten gezeten.

High met Henk

Special Member

3x 50 diazed is een optie.

maar is een smeltpatroon niet sneller als een C karakteristiek?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 20 februari 2023 20:01:57 schreef High met Henk:
3x 50 diazed is een optie.

maar is een smeltpatroon niet sneller als een C karakteristiek?

Zo lang de kortsluitstroom niet te hoog wordt is de automaat altijd sneller.
Gezien je woning niet bepaald een trafo voor de deur heeft staan zal een dergelijke kortsluitstroom zeer waarschijnlijk niet gehaald kunnen worden.

In mijn oude werkplaats wel vaker tijdens het testen van machines een flinke fase-fase sluiting meegemaakt (7,5kw motor zegt boem of sluiting in een kabelboom) dat de C32 van de werkplaats er eerder uitging als de 35A diazed hoofdzekeringen, deze zijn er zelfs nooit uitgegaan.

Sterker nog, deze aansluiting voedt 2 woningen en de werkplaats waarvan 1 woning en de werkplaats gasloos zijn dus altijd wel redelijk belast. Ging met koud weer (warmtepompen/ airco's) ook wel regelmatig 40A+ doorheen.

De hoofdzekeringen van tegenwoordig vind ik maar bagger. C karakteristiek tot 40A en daarboven zelfs B |:(. Vroeger was dat tenminste D karakteristiek.

Onlangs nog 2 B80 hoofdzekeringen eruit zien gaan door een fase-fase sluiting op een 16A eindgroep. Leuk als een defect koffiezetapparaat je halve bedrijf plat legt.