Groepenkast en onderverdelers

Op 21 februari 2023 05:32:52 schreef EL83:
[...]

De hoofdzekeringen van tegenwoordig vind ik maar bagger. C karakteristiek tot 40A en daarboven zelfs B |:(. Vroeger was dat tenminste D karakteristiek.

Onlangs nog 2 B80 hoofdzekeringen eruit zien gaan door een fase-fase sluiting op een 16A eindgroep. Leuk als een defect koffiezetapparaat je halve bedrijf plat legt.

tijd geleden ook al gehad, aardsluiting bij een bedrijf in het weekend waardoor de B80 van fase 3 eruit lag. liep amper vermogen op dat moment. 3x 40A heb ik ook al gezien als B40 automaten overigens, eindigt bij C25. netbeheerders willen dat klanten gewoon sneller moeten gaan upgraden ( met hogere maandlasten ) ipv steeds nog vooruit kunnen met piekstromen door hun trage hoofdzekeringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Alleen de OSB's zekeren lijkt me ook niet de bedoeling. Het is net idee dat de OSB de zekering er uit blaast en daarmee de rest van de installatie achter die zekering heel houdt.

High met Henk

Special Member

Dat klopt. Daarom zijn dit 50 A Diaz en de hoofdautomaat is 40 A.. half keer raden welke eruit gaat ;)

Zo beveilig ik ook de PV welke ook onder de 40 A blijft..

Weet ik meteen wat de piek veroorzaakt..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Da's nog steeds niet handig, want als de zekeringen er uit zijn kunnen ze ook niet meer clampen.

Het kan wel op die manier, maar dat doe je normaal enkel als de voorbeveiliging te groot is voor de OSB.

NLCAT1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF

High met Henk

Special Member

Dat klopt helemaal en besef ik me ook prima.

Echter als ik na de HS de PV erbij neem kan er bijna 70 A komen te lopen.
Moet alles uitgelegd worden op 70 A, dus ook de zekeringen, maar de PV is maar 25 A en het grid maar 40 A...

dus dan zal ook 1 van die 2 eruit klappen en NIET de 70 A.

systeem wordt veel complexer en vooral kwetsbaarder en dezelfde zeekring klapt eruit...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Onderverdeler in schuur is af...

Best netjes op dat ene plaatje na...

De hoofdverdeler lijkt ook al ergens op. Alleen 1 stomme fout gemaakt.
Aarde draad naar aardpen met 6 mm2 aangesloten. Dat is natuurlijk veel te dun..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Ik zou een pijpje op die kabel bij de kastinvoer(bovenste foto) maken, en alle leidingen die de kast ingaan beugelen..(maar ik ben een zeikerd :P )

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 25 februari 2023 08:04:15 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

vanaf de aardpin komt een 16mm2 normaal bij woningen. heeft de ovk van de schuur ook een onderschotje? en wat mel al zegt, iets meer beugelen mag wel. de aarding gaat zo de kast in, maar doorgaans zit er eerst een aardrailtje en dan met 6mm2 op de aardrail van de kast aan de buitenzijde. blanke aarde wil je niet door de kast hebben lopen.

wel ruim in de aardlekken, 4 aardlekken tegen 6 groepen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

@mel: die kabel is een groep waarvan ik nog niet weet waar hij heen gaat... Misschien vervalt die wel compleet.

@testman: 3 fase in, netjes verdeeld en je mag nu geen 3 fase aardlek voor 1 fase groepen meer zetten.

En ik ben geen fan van aardlekautomaten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 februari 2023 16:51:28 schreef High met Henk:
@mel: die kabel is een groep waarvan ik nog niet weet waar hij heen gaat... Misschien vervalt die wel compleet.

@testman: 3 fase in, netjes verdeeld en je mag nu geen 3 fase aardlek voor 1 fase groepen meer zetten.

En ik ben geen fan van aardlekautomaten

een 3 fase aardlek mag gewoon, is een tijd advies geweest maar is intussen ook weer vervallen dat advies. je kunt mooier verdelen met een 3F aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik heb nog mooier verdeeld met 3 x 1F aardlek.

Idee is hetzelfde...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 februari 2023 20:10:28 schreef High met Henk:
Ik heb nog mooier verdeeld met 3 x 1F aardlek.

Idee is hetzelfde...

maar dan heb je wel 3 aardleks nodig voor maar 5 groepen 230V..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

OV1 krijgt ook vorm ;)

De ruimte rechts is gereserveerd voor de doorlussing van de warmtepomp van de AS grondkabel naar normale kabel.

17 maart is de datum dat we een netaansluiting krijgen.
Vandaag de vloer eruit hakken en de vaste buis erin.

Ook de vloer van het huis eruit en daar deze onderverdeler plaatsen. Dan zijn de onderverdelers beide klaar en is de hoofdverdeler nog work in progress...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Op 8 maart 2023 07:37:10 schreef High met Henk:
OV1 krijgt ook vorm ;)

[bijlage]
De ruimte rechts is gereserveerd voor de doorlussing van de warmtepomp van de AS grondkabel naar normale kabel.

17 maart is de datum dat we een netaansluiting krijgen.
Vandaag de vloer eruit hakken en de vaste buis erin.

Ook de vloer van het huis eruit en daar deze onderverdeler plaatsen. Dan zijn de onderverdelers beide klaar en is de hoofdverdeler nog work in progress...

Een vraagje , bij mijn (ook Eaton) aardlekschakelaar , hoofdschakelaar zaten "kapjes" om de schroeven (koppen) af te dekken (isoleren). Zijn die verplicht ? Ik vraag het omdat ik er inmiddels al een paar mis.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Kun je er met je vinger aan? JA
Kan dat niet? Niet verplicht.

Hier vallen ze onder de afdek kappen. Komt dus niets op.

PS: dit is een Merlin Gerin later Schneider
In mijn hoofd kast zit een Hager en in OV2 een ABB..

Ik heb dus net geen Eaton schakelaar

PS2:
Is er iemand die weet waarom deze ALS een led tussen de bovenste aansluiting hebben?
Zowel de 3F als de 1F.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 8 maart 2023 08:43:44 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 maart 2023 08:27:42 schreef High met Henk:
PS2:
Is er iemand die weet waarom deze ALS een led tussen de bovenste aansluiting hebben?
Zowel de 3F als de 1F.

Zover ik weet is dat een schroefje met een drupje loctite (soort van, ben de naam van dat spul kwijt).

bprosman

Golden Member

Op 8 maart 2023 14:32:26 schreef EL83:
[...]

Zover ik weet is dat een schroefje met een drupje loctite (soort van, ben de naam van dat spul kwijt).

Zegellak? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Duidelijk een amber 3 mm led.

Of ik moet gek zijn...

Edit: het is officieel: ik ben gek of het is een hele matte led..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 8 maart 2023 19:36:55 (33%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 maart 2023 08:16:57 schreef bprosman:
[...]
Een vraagje , bij mijn (ook Eaton) aardlekschakelaar , hoofdschakelaar zaten "kapjes" om de schroeven (koppen) af te dekken (isoleren). Zijn die verplicht ? Ik vraag het omdat ik er inmiddels al een paar mis.

die kapjes had ik van de week ook in een eaton aardlek doosje zitten. dat was een 300mA model en ik legde de link met BE waar ze de hoofddiff afzegelen, de kapjes hebben een zegellusje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Edit: het is officieel: ik ben gek of het is een hele matte led..

Het eerste was al bevestigd, welkom bij de club. Het tweede niet, dat is geen led ;)

High met Henk

Special Member

Nieuwe vraag;
Tussen de hoofdverdeler en onderverdeler 1 lopen 2 kabels;

De ene is een voeding van 4x6mm2 YMVK-AS afgezekerd op 32 A in de hoofdverdeler zonder ALS en gaat naar de hoofdschakelaar van onderverdeler 1

De andere kabel is een 4x4mm2 YMVK-AS zit achter een ALS en een C20 automaat en gaat op aansluitklemmen in de kast over naar een 5x4mm2 YMVK om naar een werkschakelaar te gaan voor de warmtepomp.

Dit is nog te volgen...
Wat doe ik echter met de aarde?
Houd ik die gescheiden? (In de hoofdverdeler zitten ze ook aan elkaar)
Mag ik ze bij elkaar knopen (mijn voorkeur)
Moet ik ze bij elkaar knopen??

Overigens krijgt deze onderverdeler sowieso nog een eigen aardpen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij mag je rustig alle aardes samen op de aardrail zetten, het is tenslotte een veiligheidsaarde maar het kan wenselijk zijn om de aarde van de 4x4-as kabel af te doppen aan de OV1 kant.

Dit om een aardlus met een lage impedantie te voorkomen.

Natuurlijk wel duidelijk aangeven dat de kast meerdere voedingen heeft (en locatie + groep nummers vermelden).
Dit ivm keuring/ veilig- en aansprakelijkheid mocht er later iemand anders aan werken.

Dit was een puntje bij ons omdat wij een kast met een 2e voeding uitgebreid hadden (en in 2 gesplitst).
160A was net niet genoeg ivm uitbreiding en warmtepompen dus was er nog een 200A voeding bij gekomen, kabel lag er al van de bouw maar was nog tijdens de bouw buiten bedrijf genomen.

Originele voeding was 3x95mm²+AS maar iemand had destijds gezegd dat PEN enkel in de HVK mocht dus was er een nieuwe 4x70mm²+AS gelegd geworden.

Zo heb ik de stroomvoorziening van 2 gebouwen uitgebreid en een knoepert van een warmtepomp (172kVA aansluitwaarde) aangesloten zonder daarvoor te hoeven graven _/-\o_
Nu staat er een nieuwe trafo naast de verdeler ruimte, dat was het volgende knelpunt.

Deze voedingskabels heb ik wel alle PE(N) geleiders op 1 aardrail (PEN rail) gezet en ook nog de stalen constructie van het gebouw op deze rail.

High met Henk

Special Member

Dit is slechts een woonhuis met een schuur, 95 mm2 is nogal over de top hier. Warmtepomp is 15 kW :P

De voedingen komen in principe nergens bij elkaar, behalve in de hoofdverdeler. De onderverdeler 1 is voor de warmtepomp slechts een laskast. Voor een aardlus ben ik niet zo bang: afstand is 20 meter.

Wel een goede tip om e.e.a. te markeren. Nog niet aan gedacht!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 maart 2023 06:36:10 schreef High met Henk:
Dit is slechts een woonhuis met een schuur, 95 mm2 is nogal over de top hier. Warmtepomp is 15 kW :P

Hoezo? Dan weet je dat de kabel nooit het probleem gaat kunnen zijn >:)

De warmtepomp bij ons is een 400kW, is nog iets te krap dus komt nog 100kW bij O-)
We komen van een 800kW cv ketel af en reserve kabel was enkel geschikt voor een 400kW warmtepomp maar het cv systeem was sowieso gigantisch overbemeten.
Het gebouw is gebouwd als een kweekkas en
vroeger deed men de luchtvochtigheid omlaag brengen door te stoken met de dakluiken open |:(
Wij hebben 'maar' 15 graden nodig in de winter en de luchtvochtigheid mag rustig hoog zijn ivm tropische planten wat er tegen bestand zijn.

De 400kW warmtepomp bestaat uit 2 circuits met elk 2 compressoren, 80+120kW
De extra 100kW bestaat uit 4 inverter units van 25kW dus wij kunnen nagenoeg traploos moduleren van een kW of 6 tot aan 500kW :P

Een ander gebouw krijgt 75kW, daar zat eerst een cascade van 260kW in en wij draaien sinds 2 jaar op 1 van de 4 ketels (65kW) èn op 40-45 graden aanvoer.

Het laatste gebouw krijgt 50kW, daar zit nog een cascade van 2x 55kW in waarvan ik 1 ketel al zowat een jaar uit heb staan.
Dat gebouw verwacht ik wel een aantal LT radiatoren te moeten plaatsen want met vorst gaat de aanvoertemperatuur naar een 55+ graden. Alhoewel dat voornamelijk komt omdat men de vloerverwarming niet wilt gebruiken.