Siemens combimagnetron stopt na 23 seconden

Beste luisteraar,

onze magnetron is er mee gestopt, althans na 23 seconden weigert deze dienst.
op een lagere wattage doet hij het ook na 23 sec niet meer.
Siemens HB84K522 (combi magnetron). Ik heb de zekering al gecontroleerd en voor de zekerheid vervangen maar helaas.
van al dat gegoogle word ik niks wijs.
Heeft iemand suggesties voordat ik iemand langs laat komen wat ik zelf had kunnen maken?

alvast bedankt

Bij vele onder andere naam zitten er printbreuken/ slechte solderingen aan de print aan de rechter bovenkant waar de knoppen zitten. Ik heb hier een Etna gehad waar je de start knop moest blijven aanduwen anders stopte deze er na een aantal seconden ook mee.
Siemens,Etna en vele andere merken zijn labelplakkers en hebben allemaal hetzelfde binnen werk.

Yep, bekend euvel, kan buis OF inverter zijn en in sommige gevallen beide. Kan ze testen evt...

Update?
zowel de "magentronbuis" als de "inverter" zijn makkelijk te vervangen.
Kosten elk 120eu wat dit model 100% zeker waard is, met wat moeite en een multimeter kun je de buis testen, de inverter zelf valt niet "veilig" te testen imo. Voor die prijs is het ook geen drama om ze direct beide te verv.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op donderdag 30 april 2020 19:13:57 (12%)

Reparatie inverter kost bij mij een stuk minder , testen= gratis!

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 mei 2020 18:44:14 schreef smd:
Reparatie inverter kost bij mij een stuk minder , testen= gratis!

Hij is nog steeds defect helaas, weinig tijd gehad.
Klinkt aantrekkelijk het testen, In welke richting is het als jij m nakijkt?
Ik vermoed dat het niet naast de deur is.

Uiteindelijk bleek de buis kapot.

Smd heeft deze nagekeken en gemaakt..

Draait weer als een zonnetje.

vergeten

Golden Member

De magnetronbuis gerepareerd!!!
Wat was ermee dan? (dat "hoort" hier gemeld te worden) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Er ist wieder da...

En scheelt een dikke 70 Euro!!

Mijn combimagnetron Siemens HB86P575/35 viel ook na 23 seconden uit en verwarmde niet.
Straalunit 2M261-M32 gedemonteerd, over de twee contacten gemeten en gaf 0,3 ohm aan. Van de onderlinge contacten naar het huis gaf hij 1 oneindig aan. Duidt erop dat de unit goed was, hoewel de straalpunt iets donker verkleurd was en twee kleine beschadigingen had. Toch een nieuwe Straalunit geplaatst en de magnetron werkt weer

Hier ook eenzelfde probleem (vermoed ik). Mijn combimagnetron Siemens CM633GBS1/82, natuurlijk net 2 jaar + 4 weken oud. Valt na exact 30 seconden in de magnetronstand uit. In die 30 seconden verwarmt hij niet. Het liefst besteed ik de reparatie uit.

is wel een iets andere bouw, maar komt op zelfde neer.. Uitbesteden kan maar hangt af waar je woont??

Ik woon in Venray. Wanneer het een redelijk eenvoudige reparatie is kan ik het zelf doen maar heeft niet de voorkeur. Ben handig maar heb niet veel ervaring met elektrotechniek en houd niet van apparaten met grote condensator.

Als je de magnetronbuis en inverter (draden zitten aan elkaar) er uit kan halen en stuurt ze op kan ik ze wel nazien..

Bedankt voor je reactie. Ik heb je een e-mail gestuurd.

Hi,

We hebben ook het ‘23 seconden probleem’ met onze Siemens HB86E560N. SMD kun je nog steeds onderdelen testen om te zien wat vervangen moet worden?

Grts, Dirk-Jan

ja hoor geen probleem!! stuur maar een mailtje. Wel deze week, vanaf de 11de op vakantie :)

Zelfde probleem doet zich hier voor met een Neff (= identiek aan Siemens, Bosch), echter zowel de buis als inverter zijn zojuist vervangen door nieuwe, originele onderdelen (via Bosch besteld, 278 euro). Magnetron warmt nu wel weer op, echter na 23 seconden stopt ie.

Kun je een foto vh typenummer hier plaatsen? En eventueel de nummers vd besteld onderdelen of nog beter. Foto's vd dozen waarin ze aankwamen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?