fase aansnijding met Siemens Logo

Eerste keer hier...be nice..

Ik heb een oudere pelletkachel en wil de huidige PLC (onbekend merk, onbekend programma) upgraden naar een Siemens Logo. Nu heeft de huidige PLC een toerentalregeling voor de ventilator die het vuur aanwakkert en dat is een fase aansnijding (voltage regeling). Bestaat die mogelijkheid binnen een Siemens Logo of moet ik een frequentieregelaar kopen?

benleentje

Golden Member

Voor zover ik weet is een standaard uitgang van een logo daar veel te traag voor. Je kan wel als je een analoge output (module) hebt via een 0 - 10V signaal er iets mee aansturen.

https://aliexpress.com/item/20000003997748.html

Modedit:
Laat bij ali alles achter .html weg, daar zit jouw sessie info in.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 28 februari 2023 18:27:03 (1%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Als die plc echt onsteekpulsen maakt voor een thyristor of SSR dan gaat dat met een logo niet lukken.

Zit daar al iets van een motorregeling achter, dan wordt het wellicht een ander verhaal.

Een logo zelf is daar inderdaad niet snel genoeg voor.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 28 februari 2023 18:26:30 (13%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt op een uitbreidingsmodule van de LOGO mogelijkheid tot een 0 - 10 Volt of een 0 (4) - 20 mA analoge uitgang.
Faseaansnijding zal je niet lukken.
Alternatief is een dimmer oid die je met 0 -10 volt of 0 (4) - 20 mA aanstuurd, die je dan koppel met de uitbreidingsmodule van de LOGO

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Er bestaat geen standaard PLC met de mogelijkheid on thyristoren aan te sturen voor een snelheidsregeling. Er zit dus nog iets achter of je hebt een serieuze special.

Kun je niet wat foto's maken? Of heb je een schema?

OK, dus die fase aansnijding is in Logo niet mogelijk. Dan ga ik naar een frequentie regelaar zoeken. Ali ken ik goed dus dat zal wel lukken.

Ik heb dat gemeten. In opstart 230VAC in bedrijf 80VAC, dat is dan in de display 75% toerental van de ventilator. Het is dus echt fase aansnijding.

Op 28 februari 2023 18:52:21 schreef GJ_:
Er bestaat geen standaard PLC met de mogelijkheid on thyristoren aan te sturen voor een snelheidsregeling. Er zit dus nog iets achter of je hebt een serieuze special.

Kun je niet wat foto's maken? Of heb je een schema?

Het is geen thyristor aansturing. Het is fase aansnijding, dan krijgt de motor een lager voltage...oude techniek denk ik. Het gaat overigens om een motor van 60W dus echt schokkend is het allemaal niet. Maar...de huidige PLC doet dat dus wel zelf

Op 28 februari 2023 18:27:49 schreef Toeternietoe:
Je hebt op een uitbreidingsmodule van de LOGO mogelijkheid tot een 0 - 10 Volt of een 0 (4) - 20 mA analoge uitgang.
Faseaansnijding zal je niet lukken.
Alternatief is een dimmer oid die je met 0 -10 volt of 0 (4) - 20 mA aanstuurd, die je dan koppel met de uitbreidingsmodule van de LOGO

Probleem is dat de meeste dimmers niet blij worden van een inductiemotor....ben aan het zoeken...

Sine

Moderator

De meesten net wel, dimmers met fase aansnijding werken prima voor inductieve lasten.

Fase afsnijding geeft ellende.

Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2023 20:12:53 schreef Peer van Engelen:
Probleem is dat de meeste dimmers niet blij worden van een inductiemotor....ben aan het zoeken...

Heb je hier al eens naar gekeken.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Het is geen thyristor aansturing. Het is fase aansnijding, dan krijgt de motor een lager voltage..

Het geen wat werkelijk de fase aan en uit zet is toch echt een thyristor voor een gelijkstroom motor of een triac voor een wisselstroom motor. Dat zijn de enige 2 componenten waarbij je over fase aansnijden spreekt. Anders noemen we het l snel PWM. Maar in principe kan ik ook een motorregelaar bouwen die je aanstuurt met PWM en intern dan fase aansnijding doet.

Als je bv een motor regelaar hebt dan kan die intern met fase aansnijding werken dus met een thyristor of triac voor wat oudere regelaars of met fets of IGBT voor een wat moderne. Maar hoe dat intern zit is dan eigenlijk niet zo heel erg belangrijk. Om het te kunnen aansturen met een PLC moet je dan 0 - 10V, 0(4) - 20mA, RS232 485 enz, f mod bus of andere bus, of zelf via ethernet kun je sommige motor regelaars aansturen. Als men een microcontroller neemt dan kan fase aansnijding of PWM wel omdat die wel snel genoeg voor is. Maar dan heb je wel iets wat zonder extra aanvullende maatregelen geen beveiligde ingangen heeft en vrij storingsgevoelig is.

Ik bedoel ik weet ongeveer hoe een frequentie regelaar werkt maar om ermee te kunnen werken en er een motor mee aan te sturen via een PLC is die interne werking niet belangrijk zolang je die FO maar kan aansturen en eventueel feedback geeft als hij op snelheid is of in storing is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 28 februari 2023 21:40:53 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 februari 2023 21:17:05 schreef Sine:
De meesten net wel, dimmers met fase aansnijding werken prima voor inductieve lasten.

Fase afsnijding geeft ellende.

Heb je een link? Ik wil dit gewoon oplossen. Sturen van de kachel heb ik zo ongeveer in de hand het enige wat mist is dat ventilator toerental

Op 28 februari 2023 21:34:58 schreef benleentje:
[...]Het geen wat werkelijk de fase aan en uit zet is toch echt een thyristor voor een gelijkstroom motor of een triac voor een wisselstroom motor. Dat zijn de enige 2 componenten waarbij je over fase aansnijden spreekt. Anders noemen we het l snel PWM. Maar in principe kan ik ook een motorregelaar bouwen die je aanstuurt met PWM en intern dan fase aansnijding doet.

Als je bv een motor regelaar hebt dan kan die intern met fase aansnijding werken dus met een thyristor of triac voor wat oudere regelaars of met fets of IGBT voor een wat moderne. Maar hoe dat intern zit is dan eigenlijk niet zo heel erg belangrijk. Om het te kunnen aansturen met een PLC moet je dan 0 - 10V, 0(4) - 20mA, RS232 485 enz, f mod bus of andere bus, of zelf via ethernet kun je sommige motor regelaars aansturen. Als men een microcontroller neemt dan kan fase aansnijding of PWM wel omdat die wel snel genoeg voor is. Maar dan heb je wel iets wat zonder extra aanvullende maatregelen geen beveiligde ingangen heeft en vrij storingsgevoelig is.

Punt is nu juist dat ik probeer om geen frequentieregelaar te kopen...geen zin om bovenop de Logo nogeens 100 af te tikken

Ik bedoel ik weet ongeveer hoe een frequentie regelaar werkt maar om ermee te kunnen werken en er een motor mee aan te sturen via een PLC is die interne werking niet belangrijk zolang je die FO maar kan aansturen en eventueel feedback geeft als hij op snelheid is of in storing is.

Op 28 februari 2023 21:25:14 schreef Lambiek:
[...]
Heb je hier al eens naar gekeken.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Ha. Dit is precies wat ik bedoel. Ik hoopte alleen dat het met een Logo direct mogelijk zou zijn...dat is het niet...

Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2023 21:53:51 schreef Peer van Engelen:
[...] Ha. Dit is precies wat ik bedoel. Ik hoopte alleen dat het met een Logo direct mogelijk zou zijn...dat is het niet...

Als je de potmeter vervangt door een 0 tot 5VDC signaal, kan het wel. Je Logo moet alleen een analoge uitgang hebben. Spanningsdeler er achter en klaar.

Ik stuur hier ook ventilatoren mee aan, alleen niet via een Logo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 februari 2023 22:18:46 schreef Lambiek:
[...]
Als je de potmeter vervangt door een 0 tot 5VDC signaal, kan het wel. Je Logo moet alleen een analoge uitgang hebben. Spanningsdeler er achter en klaar.

Ik stuur hier ook ventilatoren mee aan, alleen niet via een Logo.

OK. Ik snap wat je zegt.

benleentje

Golden Member

Ik had eerder ook een link van ali gestuurd met een complete module maar als je liever zelf wilt bouwen mag dat natuurlijk ook.
https://nl.aliexpress.com/item/20000003997748.html?gatewayAdapt=glo2nl…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 28 februari 2023 20:11:41 schreef Peer van Engelen:
[...]
Maar...de huidige PLC doet dat dus wel zelf

De huidige PLC is géén PLC ;-)

Op 28 februari 2023 22:53:10 schreef benleentje:
Ik had eerder ook een link van ali gestuurd met een complete module maar als je liever zelf wilt bouwen mag dat natuurlijk ook.
https://nl.aliexpress.com/item/20000003997748.html?gatewayAdapt=glo2nl…

OK, die had ik ook al gezien maar daar staat in de advertentie dat je die niet kunt gebruiken voor motoren. En die ventilator heeft toch echt een motor....60W

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

OK, die had ik ook al gezien maar daar staat in de advertentie dat je die niet kunt gebruiken voor motoren. En die ventilator heeft toch echt een motor....60W

Website ALI zegt:
Het wordt veel gebruikt in verlichting apparatuur, temperatuurregeling apparatuur, Ac motor soft start,ac trein wave snelheidsregeling en andere power automatische aanpassing gelegenheden.

Het wordt veel gebruikt in verlichting apparatuur, temperatuurregeling apparatuur en andere power automatische aanpassing gelegenheden. Opgemerkt: niet Kan controleren AC motor speed!

Je mag er gewoon een AC motor aanhangen maar er zijn nu eenmaal AC motoren die zich met fase aansnijding slecht laten regelen. En dat geld evengoed voor het schema van lambiek. Om dergelijke AC motoren goed in snelheid te regelen moet je de frequentie en spanning naar de motor regelen en een fase aansnijding is alleen spanning regelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2023 17:23:07 schreef benleentje:
En dat geld evengoed voor het schema van lambiek. Om dergelijke AC motoren goed in snelheid te regelen moet je de frequentie en spanning naar de motor regelen en een fase aansnijding is alleen spanning regelen.

In het artikel staat precies welk type motor te regelen is via fase aansnijding.

Ventilator motoren zijn prima via fase aansnijding te regelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 maart 2023 17:30:43 schreef Lambiek:
[...]
In het artikel staat precies welk type motor te regelen is via fase aansnijding.

Ventilator motoren zijn prima via fase aansnijding te regelen.

Ik ga af op wat u zegt. Ga zo'n ding bij Ali bestellen en dan zien we het wel. Ben nog aan het stoeien met de Logo software maar ik denk dat ik er wel uitkom.