hoe komt men op dit antwoord? Vraagstuk studie

Nu begrijp ik best wel een en ander maar zo nu en dan zit ik er naast. Of ik weet het niet en gok maar wat. :-)

Maar wanneer ik dan de uitleg bij de fout beantwoorde vraag zie, verwacht ik wel dat ik er wat van opsteek.

En dat wil hier niet lukken. 8)7

Hoe moet ik dit antwoord lezen?

Bij voorbaad dank

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

De RC tijd is de weerstand in ohms, vermenigvuldigd met de capaciteit is farads.
Dus 10k x 100uF = 104 x 10-4 = 1 sec.

De RC tijd is de tijd waarin de condensator is opgeladen tot (ongeveer) 2/3 van de voedingsspanning.
Dus 6,6V in 1 sec. Aangezien hier gevraagd wordt naar 5V moet je een iets kortere tijd krijgen. Dat is dus 0,7 sec.

benleentje

Golden Member

Jouw antwoord van 5S zou goed zijn als de bronsspanning 5V zou zijn of als ze gevraagd had hoe lang het duurt op de condensator op te laden tot 10V.
Maar de bron is nu 10V en ze vragen waanner de condensator op 5V is.

Of gewoon hier invoeren
https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 3 maart 2023 22:28:12 (48%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Van zo'n calculator leer je niks. Als je die niet bij de hand hebt moet je het ook op een stukje papier kunnen uitrekenen, dus je moet snappen hoe het werkt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 maart 2023 22:18:12 schreef Sine:
1T = 0.63%

1T komt overeen met 63%.

Met dat 'Capacitor fully charged' in de grafiek mogen we het eigenlijk niet eens zijn natuurlijk (en dus met @benleentje's eerste zin ook niet :)); maar op 5T scheelt het minder dan een procent (0,7%).
In de tekst die bij dat plaatje hoort staat het wel goed, vooral aan het einde, bij de tabel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In de vraag van ts helemaal simpel,10000x 0,0001=1
0,7x 1 =0,7

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

@hunebedbouwer, wat wil je daarmee aantonen?

Zo simpel is het helemaal niet.

De condensator is idd na een tijd RC voor 63% opgeladen, en na 0.7RC voor 50% maar dat is niet iets dat je zomaar even uit het hoofd kunt beredeneren met een eenvoudig lineair regeltje van drie. t blijft een hyperbolische exponentiele curve.
Dat zijn waardes die we ooit geleerd en onthouden hebben. En de meesten kennen enkel die 63% uit het hoofd..

En dan is het simpel om te bedenken, 50% zal iets lager liggen, en omdat dit deel van de curves teil is, zal 0.5RC te laag zijn, dus wordt het 0.7RC.
Goed logisch nagedacht, maar het is niet uitgerekend, en blijft deels een weliswaar beredeneerd gokje gebaseerd op aangeleerde cijfers.
Zeker als het een examenvraag is en je niet kunt terugvallen op documentatie, een curve,of een online calculator kun je die vraag enkel oplossen aan de hand van vroeger aangeleerde referentiepunten. Tenzij je de wiskunde heel goed beheerst.

FET heeft gelijk dat bij 5RC de condensator nog niet volledig opgeladen is.
In de praktijk kun je het meestal wel zo stellen dat 99.3% zo goed als vol is, maar het laden gaat in theorie oneindig door bij steeds kleinere potentiaalverschillen en bijhorende stromen.

Uit de radiotechniek weten we dat potentiaalverschillen. van de orde van µV nog steeds kunnen een stroom opwekken.

Dus na bijvoorbeeld 106RC hetzij 12 dagen zal deze condensator nog steeds meetbaar aan het bijladen zijn.

Zou er eigenlijk een limiet op staan? Een minimum potentiaal waarbij een vrij elektron in een metaal niet meer in beweging komt?
Ik kan me voorstellen dat als je nog veellager gaat dan 1µV dat de thermische ruis in de weerstand dan overheerst.

Dus kom je als kind met heel weinig kracht nog vooruit in een overvolle winkelstraat volwassenen tijdens de solden?

JoWi

Special Member

Op 4 maart 2023 15:05:28 schreef grotedikken:
.. t blijft een hyperbolische curve.

Doe maar een exponentiële curve. :)

Ignorance is bliss
Anoniem

Je hebt gelijk , vergissing aangepast.

Jup! Ben d'r weer.
Ik was even vergeten dat 0,7 RC (of 0,7 Tau) de helft was.
Ik begreep niet waar ze in de uitleg die 0,7 vandaan haalden.

Die 5v was overigens een wilde gok. Lang leve de multiplechoice.

Bedankt voor jullie uitleg.
Er gaan er vast meer komen, de komende tijd. ;-)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zaterdag 4 maart 2023 19:36:43 (14%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 maart 2023 22:22:31 schreef benleentje:
Jouw antwoord van 5S zou goed zijn als de bronsspanning 5V zou zijn of als ze gevraagd had hoe lang het duurt op de condensator op te laden tot 10V.
Maar de bron is nu 10V en ze vragen waanner de condensator op 5V is.

Of gewoon hier invoeren
https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…

Nog meer theorie.
De condensator wordt volgens een asymptoot geladen. De laadstroom wordt steeds minder. In theorie wordt de spanning nooit 10 volt als het laden door gaat.
0,7V is juist. Bij vijf volt is de laadstroom al afgenomen tot de helft.
Overigens ideale C's zonder lek bestaan ook alleen in theorie.....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 maart 2023 15:05:28 schreef grotedikken:
[...] Zou er eigenlijk een limiet op staan? Een minimum potentiaal waarbij een vrij elektron in een metaal niet meer in beweging komt?
Ik kan me voorstellen dat als je nog veel lager gaat dan 1µV dat de thermische ruis in de weerstand dan overheerst.

Inderdaad; zelfs met een ideale 10 V, 10 kΩ en 100 µF zou je ca. 5 nVeff thermische ruis hebben; zo'n 30 nVpp.
Dus als je in die orde van grootte in de buurt van de eindspanning zit, hangt het alleen nog van het toeval af of je elektron heen of weer gaat. :)
In dit geval is dat na ruwweg 20 seconden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Dus na bijvoorbeeld 106RC hetzij 12 dagen zal deze condensator nog steeds meetbaar aan het bijladen zijn.

Dat zal na die tijd niet meer meetbaar zijn tenzij je een theoretische condensator bedoelt zonder ruis met een bijbehorende theoretisch meet apparaat ja dan zou het nog wel te meten zijn.

Een keithley 617 elektrometer kan meten meten een resolutie van maximaal 1x10E-16, maar daarnaast zal je dan ook een lock-in amplifier nodig hebben + iets om de ruis te elimineren. Heb daar ooit wel eens youTube over bekeken en weet dat de techniek bestaat maar heb er zelf geen ervaring mee.

Theoretisch zal het wel te meten zijn maar de techniek daarvoor is nog niet uitgevonden ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.