CO2 niveau schakelaar ofwel een Co2staat

De opzet is om op overschrijding van een bepaald co2 niveau ventilatie aan of uit te zetten.
De Mh-Z14A ndir co2 module heeft een analoge uitgang (0,4-2 volt) echter die is erg hoogohmig en bovendien varieert de uitgangsspanning enigszins. De voedingsspanning is 5 volt

Wat ik zoek is een buffer schakeling gevolgd door een Schmit-trigger met instelbare hysteresis voor de sturing van een relais. De theorie snap ik min of meer, maar de rekenvaardigheid om een en ander uit te werken tot een werkend concept ontbreekt me.

Iemand voor wie dit appeltje eitje is en een handje wil helpen?

De toepassing is een elektrisch verwarmde opvang voor vluchtelingen en vanwege de energieprijs is het van belang dat ventilatie alleen hoog staat als het moet..

Meer over deze CO2 module op deze blog van Jos verstraten.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ndir-sensoren.html

b.v.d. Fred

respect voor de analoge electronica, maar de meeste CO2 sensoren van Winsen of Telaire hebben gewoon een uart of i2c output.
knoop die aan een arduino met een relais en je bent veel sneller klaar.
Laat ik nu net iemand kennen die nog wat van deze CO2 sensoren met I2C heeft liggen voor een habbekrats. Krijg je er zelfs een arduino sketch bij.
Je oplossing is wel wat kort door de bocht. Inderdaad beter dan niks, maar zeker bij opvang van grote groepen mensen lijkt me gezondheid belangrijker dan energieprijzen en moet er gewoon wel voldoende geventileerd worden.
Een normale woonhuis ventilator (ook al CO2 gestuurd) mag nooit volledig uit.

Op 7 maart 2023 16:05:01 schreef Stijnos:
respect voor de analoge electronica, maar de meeste CO2 sensoren van Winsen of Telaire hebben gewoon een uart of i2c output.
knoop die aan een arduino met een relais en je bent veel sneller klaar.
Laat ik nu net iemand kennen die nog wat van deze CO2 sensoren met I2C heeft liggen voor een habbekrats. Krijg je er zelfs een arduino sketch bij.
Je oplossing is wel wat kort door de bocht. Inderdaad beter dan niks, maar zeker bij opvang van grote groepen mensen lijkt me gezondheid belangrijker dan energieprijzen en moet er gewoon wel voldoende geventileerd worden.
Een normale woonhuis ventilator (ook al CO2 gestuurd) mag nooit volledig uit.

Dank voor je reactie en het aanbod. Ben al voorzien van de module en voeding. We hebben ook een oude WTW van Itho kunnen regelen waarvan we de motorophanging alleen nog moeten vervangen. Dat apparaat heeft twee analoge regelingangen en gaat inderdaad nooit helemaal uit. Er hangt nu een simpele potmeter aan. met het relais en een extra potmeter wil ik de waarde van de instelling dan wijzigen. De basis instelling is dan genoeg als er één of 2 mensen thuis zijn, maar te krap als alle 7 aanwezig zijn en daarvoor is dan de extra verhoging van de ventilatiestand. Heb ook een Vellemankit met Intel Nuc overwogen omdat ik wel thuis ben in het programmeren daarvan in Neobook. Echter als er te veel kacheltjes tegelijk aan staan gaat de stop er nogal eens uit en dan is een analoge oplossing eenvoudiger.

Kruimel

Golden Member

Ik zal de datasheet eens kopieren van de site en hier plaatsen, dat praat wat makkelijker. Het lijkt er inderdaad op dat deze sensor buiten een analoge ook een digitale interface heeft:

Je wil dus de analoge uitgang gebruiken? Ik denk dat het aanbod van Stijnos misschien wel aanlokkelijk is als je al kan programmeren, want een analoge hysterese instellen is altijd een beetje een gedoe omdat je de boven- en ondergrens niet apart van elkaar kan regelen. Een Arduino is niet meteen naar de kl*te als hij eens zonder stroom komt te zitten.

In het analoge geval is een simpel dual opampje als een LM358 voldoende om dit mee te doen. Heb je alleen een transistortje (met diode!) en een relaisje nodig.

Kruimel

Golden Member

In de tussentijd heb ik een klein schemaatje opgesteld dat in theorie zou moeten werken met een schakelpunt van ±1800ppm en een hysterese van 250ppm. Hij schakelt dus (in theorie) in op 2050ppm, en weer af op 1550ppm.

Ik heb de getallen niet nagerekend en voorbeeldcomponenten gebruikt, maar alles ziet er zo snel logisch uit.

edit: Behalve dat hij omgekeerd werkte, ik ga even een PNP plaatsen heb een PNP geplaatst... 8)7 Kan ook met een P-MOSFET, heb je de weerstand niet meer nodig.

Kruimel,
dank voor dit mooie schema.
Al een paar jaar probeer ik tijd te maken om over te stappen naar aduino en raspberry achtige moderne zaken,maar het komt er niet van. Ik ben nog van de bbc atom generatie en peeken en pooken. Mijn angst voor arduino is niet zo zeer stuk gaan, maar blijven hangen en niet meer opstarten, zoals dat vroeger ging :)
Wat betreft het schema; als ik het goed begrijp staat op pin 1 de ingangsspanning maar dan laagohmig genoeg om b.v. een analoge paneel meter op aan te sluiten.De drie weerstanden op punt 5 bepalen samen schakelpunt en hysteresis. Waarbij de terugkoppeling van die 22k vooral de grootte van de hysteresis maakt. Is het raadzaam om nog een weerstand in serie met 3,de ingang op te nemen?
Even wat onderdelen sprokkelen en dan de soldeerbout aan!

Kruimel

Golden Member

Op 8 maart 2023 13:11:28 schreef frednet:
Kruimel,
dank voor dit mooie schema.
Al een paar jaar probeer ik tijd te maken om over te stappen naar aduino en raspberry achtige moderne zaken,maar het komt er niet van. Ik ben nog van de bbc atom generatie en peeken en pooken.

Misschien is de PicoMiteVGA dan wat voor je. Dat is een Raspberry Pi Pico die geprogrammeerd is met een Basic interpreter. Hier is er een duidelijke uitleg over: PicoMiteVGA: Raspberry Pi Pico Boot-to-BASIC Microcomputer. De documentatie van de maker is best goed: Geoff's projects.

Mijn angst voor arduino is niet zo zeer stuk gaan, maar blijven hangen en niet meer opstarten, zoals dat vroeger ging :)

Ik zie het zelf bij microcontrollers niet vaak gebeuren, maar ben er ook geen expert in. Als ik je zo hoor krijg ik eerder nachtmerries van herinneringen aan QBasic in DOS: als je dan F5 (execute) drukte sloeg hij het niet op, en moest je de computer herstarten als je ergens een foute loop had gemaakt. |:(

Wat betreft het schema; als ik het goed begrijp staat op pin 1 de ingangsspanning maar dan laagohmig genoeg om b.v. een analoge paneel meter op aan te sluiten.

Ja, het signaal uit pin 1 kan je tot iets van 1mA belasten zonder echte problemen.

De drie weerstanden op punt 5 bepalen samen schakelpunt en hysteresis. Waarbij de terugkoppeling van die 22k vooral de grootte van de hysteresis maakt. Is het raadzaam om nog een weerstand in serie met 3,de ingang op te nemen?

Dat altijd. :)

Even wat onderdelen sprokkelen en dan de soldeerbout aan!

Deze opamp zal waarschijnlijk moeite hebben om de uitgangsspanning in de buurt van de positieve voedingsspanning te krijgen en misschien gaat de transistor dan niet uit, ik zou aanraden om de transistor met een MOSFET zoals de BS250 te vervangen en de serieweerstand te verwijderen.

welke hru unit van itho heb je als ik vragen mag? ik hoop dat je niet doelt op de 2 potmeters op het printje waar ook de voedings stekker op zit.
Daarnaast lijkt inschakelen >2000PPM me wat laat

Op 8 maart 2023 14:21:12 schreef Stijnos:
welke hru unit van itho heb je als ik vragen mag? ik hoop dat je niet doelt op de 2 potmeters op het printje waar ook de voedings stekker op zit.
Daarnaast lijkt inschakelen >2000PPM me wat laat

het is de HRU SV-L 009.Die printplaat daar kom ik niet aan. Op de twee rj 10 connectors kun je (bij) sturen met een spanning tussen 0 en 5 volt. Met twee potmeters en een relais maak ik dan een simpele hoog laag regeling.Eventueel kan ik op dezelfde manier ook nog een vochtsensor inpassen.

Op 8 maart 2023 14:06:35 schreef Kruimel:
[...]Als ik je zo hoor krijg ik eerder nachtmerries van herinneringen aan QBasic in DOS: als je dan F5 (execute) drukte sloeg hij het niet op, en moest je de computer herstarten als je ergens een foute loop had gemaakt.

Dat brengt herinnering terug, één keer op Break drukken en meteen daarna het commmando old geven anders alles weg. en dan dat eeuwig durende laden van 16 kb basic op je cassette recorder :)

Moet nog even zoeken naar een mosfet en anders een wat hogere voedingsspanning proberen.

Heb slechts één mosfet in mijn onderdelen bakjes kunnen vinden, een n type de p0903btc. vraagje is dat n type juist en wat is de aansluitvolgorde van gate drain en source ook al weer . Gate was source als ik me goed herinner, maar wat is collector en emitter ook al weer?

Kruimel

Golden Member

Nee dat n-type is niet juist, ik noemde specifiek een p-type omdat die nodig is in deze toepassing.

Op 13 maart 2023 11:47:34 schreef Kruimel:
Nee dat n-type is niet juist, ik noemde specifiek een p-type omdat die nodig is in deze toepassing.

Dank , dan ga ik eerst voor een twaalf volt versie en zal die spanningsdeler van 1 en 8 k wat verhogen..

Kruimel

Golden Member

Ik heb de schakeling aangepast om te werken met een N-kanaals MOSFET:

Ik kon overigens van het specifieke type MOSFET dat je noemde geen exacte match vinden (een TO-252 exemplaar leek er op: P0903BDL). Op 5V gaat het wel uitmaken wat het schakelniveau van de MOSFET is. In dit geval komt er uit de opamp waarschijnlijk niet meer dan 3,8V, en dan is een MOSFET die op die spanning open gestuurd kan worden wel nodig. Voor andere spanningen moet je de weerstandsdelers opnieuw berekenen. Ik gebruik soms de AO3400 die tot 2,5V op de gate fatsoenlijk schakelt.

Dank voor de aanpassing, heb het AO3400 mosfetje besteld. Is er een minimum waarde voor r2 als ik het schakelpunt wil verlagen? Eventueel een te behappen formule voor het berekenen van het inschakelpunt? Ik ga er vanuit dat de terugkoppeling r4 de hysteresis bepaald.

Met het zelfde idee een prototype aan het knutselen, maar net een andere insteek.

Voor de wtw van brink van 2005 lukt de potmeter oplossing niet (zonder optieprint) en heb het daarom op de digitale manier om de co2 sensor uit te lezen.
Via relais de schakelaar 2 en 3 overbrugd.
Afhankelijk van co2 waarde is er meer of minder ventilatie. Overide via standenschakelaar is nog altijd mogelijk.

Wel vond ik loggen op co2 van co2 waarden belangrijk want dan weet je wat er snachts gebeurd en kon ik kijken of schakelstanden werken en hoe langzaam co2 daalt/stijgt.
(Koken en afzuigkap vergeten is echt heel snel een slechte co2)

Opzet :
3 co2 meters (2 slaapkamers en woonkamer) met RF. In de kamer met display die co2 aangeeft. Slaapkamers niet omdat dat teveel licht geeft.

1 controller die rf binnen krijgt en waarden op sdkaart wegschrijft met timestamp en schakelaar bediend via relais.

Foto van geknutsel: slaapkamer sensor en controller.

Op 16 maart 2023 20:49:10 schreef Andre_avr:

Via relais de schakelaar 2 en 3 overbrugd.
Afhankelijk van co2 waarde is er meer of minder ventilatie. Overide via standenschakelaar is nog altijd mogelijk.

Wel vond ik loggen op co2 van co2 waarden belangrijk want dan weet je wat er snachts gebeurd en kon ik kijken of schakelstanden werken en hoe langzaam co2 daalt/stijgt.
(Koken en afzuigkap vergeten is echt heel snel een slechte co2)

mooie grote display!

Om uiteindelijk min of meer automatisch te kunnen regelen is het verschil tussen luchtvochtigheid binnen en buiten van belang alleen op luchtvochtigheid binnen regelen werkt niet goed als de luchtvochtigheid buiten hoog is. Dus die twee loggen plus de co2 waarden geeft wellicht een bruikbare aansturing.