Adereindhulzen Samengeslagen

Beste mensen, Vaak ontstaan er discussies met NEN1010 inspecteurs betreft het gebruik van Adereindhulzen bij samengeslagen aders bijv 10mm2. Volgens sommige inspecteurs moeten deze ten alle tijden gebruikt worden.Zelf kan ik dit nergens vinden in de NEN1010 of op andere sites. Maar in een Document van Liander(bijlage) staat dat je ze juist niet mag gebruiken.

Weet iemand hier meer over?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zult hier in de NEN1010 of andere niets in terugvinden.
Je moet een deugdelijke etc.. installatie maken
Verbindingen moeten DEUGDELIJK en Betrouwbaar zijn.

Over het algemeen kun je stellen dat de aansluitklem/schroef etc. geschikt moet zijn voor samengeslagen aders..
De meeste kooiklemmen van E apparatuur voldoen hier aan.
Maar een schroef (vaak gebruikt voor de aarding) niet geschikt is voor samengeslagen aders.
Ook een kronnsteen is meestal NIET geschikt.

Met een beetje gezond verstand kun je het wel zien hoe dat werkt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Samengeslagen niet in een adereindhuls, daar zijn ze niet voor bedoeld.
Bovendien: in de meeste moderne klemmen kan iedere draad zonder afwerking gemonteerd worden.

De NEN1010 is sowieso niet bepalend in dezen. De aanbevelingen van de fabrikant wel. Een inspecteur die het in z'n hoofd haalt om over een samengeslagen ader in een huls te discussiëren kan beter een andere baan zoeken.

inspecteurs maken gemiddeld wel 1 fout op een rapportje. die kunnen best geld kosten voor de klant, dus dat uitzoeken kan best wat besparen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat inspecteurs met elkaar discusseren is alleen maar goed, ook daar leren ze van.

(Nomaals)
Als een inspecteur of wie dan ook iets afkeurt dan dient zij of hij dit duidelijk aan te geven waarom het afgekeurd is.
Bv door aan te geven in welke norm het staat.
En niet aleen het antwoord, het staat in de NEN weet ik niet hoeveel, maar ook dan het bijbehorende artikelnummer, EN met uitleg.

Zo heb ik tot op heden elke discussie gewonnen.
(Op 1 na, die was zo dom, daar kon ik niet tegenop,)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op bv platte aardrail is het beter er een schoentje of vorkje er op te persen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
bprosman

Golden Member

Op 9 maart 2023 07:13:29 schreef IcemanJ:
Beste mensen, Vaak ontstaan er discussies met NEN1010 inspecteurs betreft het gebruik van Adereindhulzen bij samengeslagen aders bijv 10mm2. Volgens sommige inspecteurs moeten deze ten alle tijden gebruikt worden.Zelf kan ik dit nergens vinden in de NEN1010 of op andere sites. Maar in een Document van Liander(bijlage) staat dat je ze juist niet mag gebruiken.

Weet iemand hier meer over?

//Offtopic, mijn ex-vrouw (schooljuf) zou er in ieder geval jeuk van krijgen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het treurige is niet alleen de spelfout, maar ook dat netwerkbedrijven het nog steeds over erkende installateurs hebben. Ze zouden toch als eerste moeten weten dat die term is afgeschaft. Wat ze volgens mij bedoelen is dat de installateur zegelrecht heeft.

bprosman

Golden Member

Op 9 maart 2023 12:16:09 schreef KlaasZ:
Het treurige is niet alleen de spelfout, maar ook dat netwerkbedrijven het nog steeds over erkende installateurs hebben. Ze zouden toch als eerste moeten weten dat die term is afgeschaft. Wat ze volgens mij bedoelen is dat de installateur zegelrecht heeft.

Voor aansluitingen op de uitgaande klemmen heb je daar zegelrecht voor nodig ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ja, want de uitgaande klemmen van de meter zitten naast de ingaande klemmen onder het klemmendeksel en dat is verzegeld.

Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2023 14:23:43 schreef bprosman:
Voor aansluitingen op de uitgaande klemmen heb je daar zegelrecht voor nodig ?

Ja, anders kom je er niet bij. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

had van de week nog een kast met B16 4,5kA automaten die afgekeurd waren, voeding een 125A, maar de lichtkast waar deze inzaten was 35A DIII voorbeveiligd. lijkt me er ook 1 in in de categorie keurder niet helemaal wakker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 9 maart 2023 09:36:01 schreef Toeternietoe:
duidelijk aan te geven waarom het afgekeurd is.
Bv door aan te geven in welke norm het staat.
En niet aleen het antwoord, het staat in de NEN weet ik niet hoeveel, maar ook dan het bijbehorende artikelnummer, EN met uitleg.

Dus ook anders als je bv wel aderhulzen hebt gebruikt op samengeslagen aders is dat afkeur, want volgens de fabrikant van aderhulzen mag dat niet.

Het is dus niet enkel wat in de NEN staat maar ook het juiste en goede gebruik van het materiaal zoals dat in hun datasheets staat.

JE kan bv EX materiaal gebruiken maar als je dat anders doet dan in de handleiding staat dan is het natuurlijk ook niet meer EX.
EX bedoel ik een omgeving met explosie gevaar door stof of gassen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 9 maart 2023 19:11:09 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 maart 2023 17:28:06 schreef benleentje:
[...]Dus ook anders als je bv wel aderhulzen hebt gebruikt op samengeslagen aders is dat afkeur, want volgens de fabrikant van aderhulzen mag dat niet.

ook al tegengekomen, of stug en soepel in 1 huls samen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 9 maart 2023 17:28:06 schreef benleentje:...EX...

Ex ;-)

Op 9 maart 2023 09:36:01 schreef Toeternietoe:
Dat inspecteurs met elkaar discusseren is alleen maar goed, ook daar leren ze van.

In dit soort gevallen moeten ze simpelweg leren lezen.

Weidmuller over standaardhulsjes: During crimp process it must also be noted that wire end ferrules are only meant for the usage of finestranded conductors according to VDE 0295 class 5.

klasse 5 is gewoon soepel. Adereindhulzen worden gebruikt voor klasse 5 en klasse 6. (klasse 6 is met extra fijne aders)
In speciale gevallen kan samengeslagen wel, maar dan moet je de datasheet van de fabrikant er wel bij hebben. Nog steeds gen enkele discussie over mogelijk:

Phoenix: aderklasse: soepele aders, klasse 2, 5, 6 / B, C, K, M

Klasse 2 is samengeslagen. De gewone perstangen zijn echter wel alleen voor klasse 5 en klasse 6 bedoeld!
Samengeslagen klasse 2 met een gewone tang is dus niet de bedoeling.

Ik zelf kom zelden samengeslagen tegen, maar als ik het gebruik uitsluiten in combinatie met kooiklemmen en/of persogen. Nooit hulzen, nooit discussie.
Ik heb het wel eens gezien op onnodige plaatsen en dan is de huls vaak al gescheurd.

Sine

Moderator

Even alle taalneuzelbrij ge-dev/null-ed.

Een beetje ontopic graag.

Aderhulzen is wellicht niet de oplossing, maar persoonlijk wordt ik ook niet heel blij van de dingen die Liander laat zien in dat documentje.

mel

Golden Member

Hoort hier niet een drukplaatje tussen, tussen draad en bout?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Op 10 maart 2023 10:43:07 schreef mel:
Hoort hier niet een drukplaatje tussen, tussen draad en bout?

Dat zijn 'rising clamp terminals'...

Ik vind dat soort inspecties altijd nogal arbitrair. Ik vergelijk het met een APK keuring, die resultaten zijn ook vaak onverklaarbaar en onbegrijpelijk.

Zo is mijn auto een keer gekeurd, en er waren 2 afkeurpunten. Die garage kon het niet repareren, dus ik moest naar een andere garage.
Die keurde opnieuw (op dezelfde dag!) en vond 3 afkeurpunten, maar die waren totaal verschillend van de vorige keuring!...

Het lijkt wel of ze 'ezeltje prik' spelen om fouten vast te stellen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wanneer er geïnspecteerd ( moet ) gaat worden.

Wanneer bij een woning? Alleen bij nieuwbouw, voor of na een Netbeheer aansluiting, bouw stroom?

Nieuwbouw woning keurt de installatiebedrijf zelf (als het goed is).
Slager keurt zijn eigen vlees.

Op 10 maart 2023 14:59:04 schreef Dr Panda:
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wanneer er geïnspecteerd ( moet ) gaat worden.

Wanneer bij een woning? Alleen bij nieuwbouw, voor of na een Netbeheer aansluiting, bouw stroom?

er gaat de komende jaren iig meer gekeurd worden. ik vermoed dat PV op woningen er ook onderhevig aan word. zolang verzekeraars vinden dat dat nodig is komt het, anders mag de verzekeringsnemer een hogere premie gaan betalen of krijgt geen verzekering meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou je dit ook een geslagen kabel noemen? Zonder dit draadje zou ik er niet eens over nagedacht hebben of er een aderhuls op moet/kan.

Op 10 maart 2023 11:41:54 schreef Arco:
[...]
Zo is mijn auto een keer gekeurd, en er waren 2 afkeurpunten. Die garage kon het niet repareren, dus ik moest naar een andere garage.
Die keurde opnieuw (op dezelfde dag!) en vond 3 afkeurpunten, maar die waren totaal verschillend van de vorige keuring!...

Net van de week gehad. Pre-APK zonder afmelding laten doen omdat ik wel wat problemen verwachtte, alles opgelost (op een lampje na) en 2e garage vindt alsnog 2 nieuwe problemen (en ook weer het oranje lampje dat te wit licht geeft door barstjes in de oranje coating).

dat is samengeslagen kabel ja. als het stug als vd draad is, dan geen aderhuls nodig. op deze kabel heb ik ook al eens afkeur gehad, dat was duitse ( zwarte ) grondkabel met de aardlitze uitgevoerd als losse vd aders rond de kabel. dat was geen goedgekeurde grondkabel was het argument. zaten 2 laadpalen op die losgekoppeld werden van de verdeler. was niks mis mee 10mm2 kabel icm afstand was goed.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 10 maart 2023 16:01:39 (65%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 10 maart 2023 08:09:24 schreef GJ_:
[...]Ex ;-)[...]In dit soort gevallen moeten ze simpelweg leren lezen.
[...]klasse 5 is gewoon soepel. Adereindhulzen worden gebruikt voor klasse 5 en klasse 6. (klasse 6 is met extra fijne aders)
In speciale gevallen kan samengeslagen wel, maar dan moet je de datasheet van de fabrikant er wel bij hebben. Nog steeds gen enkele discussie over mogelijk:
[...]
Klasse 2 is samengeslagen. De gewone perstangen zijn echter wel alleen voor klasse 5 en klasse 6 bedoeld!
Samengeslagen klasse 2 met een gewone tang is dus niet de bedoeling.

Ik zelf kom zelden samengeslagen tegen, maar als ik het gebruik uitsluiten in combinatie met kooiklemmen en/of persogen. Nooit hulzen, nooit discussie.
Ik heb het wel eens gezien op onnodige plaatsen en dan is de huls vaak al gescheurd.

In mijn ervaring is het vooraf lezen van technische fiches nog een serieus werkpunt voor installateurs én groothandels.

Eerst goed nakijken wat je mag doen met een kabel en dan pas installeren. Niet andersom, eerst de kabel plaatsen en dan zuchtend en blazend snelsnel naar de technische fiche zoeken op de smartphone als een inspecteur er naar vraagt.

[Bericht gewijzigd door evelo op vrijdag 10 maart 2023 18:11:54 (11%)

Jinny

Golden Member

Groothandels is per definitie een probleem, er zijn maar weinig echte techneuten daar.
Die kunnen in het veld veel meer verdienen.
En misschien wijk ik af, maar ik sta wel bekend als een soort van lastig bij de groothandel omdat ik geregeld wil weten over hoe of wat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen