Schakeling/filter multiroom

Hallo

Momenteel heb ik een domoticasysteem met daaraan 2 multiroomstreamers van Artsound. Dit gaat vervolgens naar 4 x mini amps. Op die manier worden 8 geluidszones aangestuurd.

Hiervan zijn 3 slaapkamers een zone. Echter wanneer er geen signaal naar de luidsprekers gestuurd wordt hoor je bij volledige stilte (‘s nachts) een elektronische brom/fluit.
Dit is storend om te kunnen slapen en zorgt ervoor dat ik de versterker achteraan altijd moet loskoppelen voor het slapengaan wat uiteraard de bedoeling niet kan zijn.

Ik ben dus nu op zoek naar ofwel een soort van filter om die brom/fluit eruit te halen zonder nadelig effect op het geluid wanneer er wel iets gespeeld wordt,
of een schakeling waarbij de luidspreker pas verbinding maakt met de versterker wanneer er effectief een geluidssignaal naartoe gestuurd wordt. Met andere woorden een soort van contactor maar die aanschakelt vanaf er effectief geluid naar de luidsprekers gestuurd wordt.

Iemand een idee?
Andere suggesties zijn uiteraard ook meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Artsound smartzone4
https://www.artsound.be/nl/multiroom/smart-family/1001-smart-zone-4

Miniamp:
,https://www.thomann.de/be/the_t.racks_dsp_4x4_mini_amp.htm?glp=1&gclid…

Hoor je het gefluit ook als het ingangssignaal op een andere ingang wordt aangesloten? En ook als er bvb een andere geluidsbron wordt aangesloten (bvb CD of dvd speler audio out)? Kwestie van uit te vogelen of de versterker het ongewenste geluid zelf genereert dan wel het van het bron signaal komt...

It's fun to finally find the failure!

simpele oplossing voor, neem een klikaanuit stekker actor en schakel met een afstandbediening de versterker uit langs het bed. scheelt ook stby stroom.

wrs is de versterker elektronica niet helemaal heilig of staat het volume te ver open waardoor je al snel ruis krijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zelfs als er geen lijnsignaal is aangesloten geeft hij de "ruis". Dus het probleem zit hem in de versterkers.
Het zijn er 4 en ze hebben het allemaal. In een ruimte zoals een badkamer en keuken hoor je dit niet, maar in een slaapkamer waar je het net van de stilte moet hebben hoor je het wel.

Een aan/uitschakelaar is uiteraard een optie maar dat zou de filosofie van het domoticaverhaal wel tenietdoen. Het zou iets "automatisch" moeten zijn en zonder toestellen volledig te laten uitschakelen hetgeen ook een opstarttijd nodig heeft en zelfs een plof kan creëren.
Een "contactor" in de serverrack bij de versterkers waarbij de kabels van de luidsprekers aan de uitgang fysiek onderbroken worden door deze contactor/teleruptor en die zo elke luidspreker zone pas schakelt vanaf een bepaald volume/ effectief ingangssignaal zou een leuke oplossing zijn.

Bij Class-D amplifiers heb je meestal wat harder restgeluid (ruis) wat inderdaad echt storend kan zijn in een slaapkamer. Heb je een "mute" knop op de versterker of zijn App, dan kan het zijn dat die dan wel echt doodstil wordt.
Ik heb een artikel (in het Engels) gevonden dat de verschillende oorzaken van dat restgeluid -eigen aan class-d amplifiers- verklaart:

https://www.infineon.com/dgdl/an-1071.pdf?fileId=5546d462533600a401535…

It's fun to finally find the failure!
harry64

Golden Member

De luidsprekers in de slaapkamer(s) voorzien van een serieweerstand die voldoende demping geeft kan denk ik ook nog. Dat principe wordt/werd nogal eens toegepast op koptelefoonaansluitingen in vermogensversterkers.

Over wat voor grootte van weerstand spreken we dan?
Of hoe kan ik die waarde best berekenen om voldoende te dempen?