Vreemde hoogte waarde uit een BMP en BME280 Sensor

Op 10 maart 2023 23:43:50 schreef rew:
Als je denkt dat je de hoogte uit een luchtdruk kan herleiden dan ben je gewoon compleet idioot bezig. Iedereen weet dat je de huidige "luchtdruk op zeeniveau" moet invoeren om een betrouwbare hoogtemeting te krijgen.

Onder luchtvaarders ook wel bekend als "QNH" - en dat is vaak de eerste informatie die men als piloot bekomt bij het contacteren van een of andere radiodienst.

blackdog

Golden Member

Hi rew,

In de code die ik gebruikte stond het zeeniveau al ingevoerd.
Daar had ik al rekening meegehouden, toen ik met de code aan het frutten was.
Het gene was wel afhankelijk van de library die ik gebruikte.
Bij sommige staat het standaard zee niveau al in de library zelf met de mogelijkheid het bij de code die je schrijft dit aan te passen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bij sommige staat het standaard zee niveau al in de library zelf met de mogelijkheid het bij de code die je schrijft dit aan te passen.

En daar gaat het dus fout. De luchtdruk op zeeniveau is niet constant. Dus je moet de echte luchtdruk weten die op dat moment geldt op zeeniveau. Dat kan je nooit in een library vastleggen. Op basis van het drukverschil kun je dan het hoogte verschil berekenen.

blackdog

Golden Member

Hi deKees, :-)

Zelfs de waarde in je code zetten helpt je niet, of je moet een mogelijk hebben dit regelmatig aan te passen.

Gaat mij allemaal veel te ver, en nu voor mij zoals ik al heb aangegeven is de hoogte meting niet nodig.
Ben blij dat ik nu beter begrijp hoe het een en ander in elkaar steekt met de druk sensoren.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een interessant neveneffect van nauwkeurige barometers is het gebruik als "variometer" : Hoe snel verandert de hoogte. In elk vliegtuig (en zwever) is dit een standaard meting : wat is mijn stijgsnelheid / daalsnelheid. Omdat je hier de verandering van de luchtdruk gaat meten, is de absolute luchtdruk niet meer nodig !
Ook een "pitot" buis (wordt gebruikt om de snelheid tov de omringende lucht te meten) kan de snelheid zeer nauwkeurig meten aan de hand van het drukverschil. Hier heb je dan wel een manometer nodig met 2 aansluitingen, omdat je hier het ogenblikkelijk drukverschil wil meten.
Ik vindt de Bosch sensoren wel bijzonder nauwkeurig : Een BMP280 van 5 jaar oud geeft bijna dezelfde druk aan als een recente BME680 (minder dan 1 mbar verschil).
Ook de hoogtemeting is verrassend nauwkeurig : ga maar eens een verdiep hoger/lager met je sensor, meet een beetje filtering kan je hoogte verschillen meten van minder dan 0,5 m !

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 maart 2023 23:43:50 schreef rew:
Als je denkt dat je de hoogte uit een luchtdruk kan herleiden dan ben je gewoon compleet idioot bezig. Iedereen weet dat je de huidige "luchtdruk op zeeniveau" moet invoeren om een betrouwbare hoogtemeting te krijgen.

Of de luchtdruk aanpassen aan een gekende hoogte zoals geodetisch punt. Jarenlang gedaan met een analoge barometrische (wandel) hoogtemeter. Bij elke kalibratie wist je dan dat de luchtdruk stijgend of vallend was. Grote daling onweer op komst? Ook vandaag zijn er op de wandelroutes in A en CH nog hoogtes aangebracht op de knooppunten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.