Buffertrap praat

En inderdaad de chinezen verkopen lijkt wel hoe langer hoe meer nep.

Kun je dat aantonen, en evt. illustreren in het fake onderdelen-topic?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo tin.soldier ,

ik kan dat niet met hard bewijs onderbouwen nee sorry!
Maar ik heb de gok genomen 2N2219A en ook de 2N3866 het zijn NPN transistors –
( dacht NEE heb ik zeker… ) ;)
maar het zijn inderdaad niet wat er op staat, dat verschil merk ik echt wel.
(weet niet of ik ze nog ergens heb zal kijken)

VrGr Rob

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1…
.
https://www.ebay.com/itm/281369578087

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob en Tinsoldier,

Ik heb BFR90's gehad waar helemaal niets inzit, dus gewoon leeg zijn.
En dat nogwel bij een bekende webwinkel in eigen land.
Nu is één fake niet zo erg, maar als ik bestel zijn het er minimaal 10 of meer en dat is jammer.

Of een EL34 op deze frequenties nog wat doet weet ik niet, het is geen zendbuis maar een audio buis.
Misschien heb je ook wel een 6146(B), kan toch iets van 60W afgeven.
Maar goed in mijn verleden zat een enkeling ook met een EL84 en dat is ook een audio buis.
Probeer eens een QQE03/12, die kost bij Reichelt (ja die hebben ook nog buizen) 10 euro en de 06/40 kost 20 euro, nieuw in de doos.
Die 03/12 heeft aan insturing van 200mW voldoende, maar beter is om iets meer vermogen erop te zetten, dan weet je zeker dat die voldoende insturing krijgt. Maar gebruik wel negatieve roosterspanning, bij geen insturing zonder negatief op het rooster vindt de buis niet zo fijn. Om te zien dat de buis wel voldoende insturing heeft kun je de roosterstroom meten.

En Rob, ik heb al eerder gezegd dat Display elektronica nog veel van dat oude spul heeft waarmee wij zo graag iets bouwen.
Vanmiddag ga ik er nog even heen wat kristallen kopen en de 2N4427 halen.
https://display-elektronica.nl/Webwinkel-Category-5082439/Transistoren…
En dan bedoel ik de BFR90/91 2N2219A, 2N3866, 2N3553 enz. enz.

Even betreffende jouw vraag over het audio voorvesterkertje.
Ik heb hier wat voor je opgetekend en ontworpen:

De transistor is een BC'tje (BC550, 548, 549 enz.)
De versterking kun je zelf instellen door de 1k ohm potmeter die in serie staat met een elco van 10uF over de emitter.
Normaal versterkt deze schakeling driemaal, misschien is dat al voldoende.
Wanneer je meer versterking wenst, dat moet je dat gestippelde gedeelte erbij zetten.
Heb je de ideale stand van de potmeter gevonden, dan soldeer je die eruit, meet de waarde en vervang deze door een vaste weerstand.

Veel sucsses!

*edit Henk als je meeleest heb ik een vraag:
Wat is de oorzaak als een VHF versterker over de gehele band "ruist" is dat een gevolg van parasitaire oscillaties, of teveel aan insturing, of een sterk vervormd signaal op de basis van de transistor?
Wat ik doe is wat insturing terug nemen en dan is dat effect weg, maar de output is dan wel een stuk minder.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin, tin.soldier Henk en…

JA! ik word dement!
Martin inderdaad je had het eerder gezegd ik moet daar wat mee doen nu!
Bestellen dus.
Die QQE03/12 heb ik hier liggen! ( gloof een stuk of….2...3 )
HEEL lang geleden zetten ik die QQE03/12 achter een 4 trapper ( zonder negatief! ) werkte als een speer!
Voordeel zou zijn sterk? Onverwoestbaar? …Denk ik? Kheb hier nog voeding van de KG buisjes,
ik zou voor de LOL eens moeten kijken of… ( Maar HOOOWWww eerst het een(1) en dan pas… )
.
ik ga jou schema gebruiken Martin! Misschien strakjes… ff kijken of ik er de kans/tijd voor krijg.
Had eerlijk gezecht ook al zitten kijken naar dit:
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Soundprocessing/Index%20deel%202.h…
dat schema van jou maak ik, wat er ook…
maar dat  pre-emfasefilter ik moet eerlijk zeggen heb mij daar nooit echt mee bezig gehouden,
heeft het nog nut, of…?
Even terug nog naar wat ik had,
ik haal mijn geluid uit een oude PC met Windows uit de middeleeuwen en dat progje… ( ff naam kwijt!)
door trafotje naar TX en dat werkte al prima maar wou er wat tussen hebben,
dus geen knallende versterking nodig maar als het er mooier mee kan dan ja graag. ( dus dat! )

Tot zo ver weer heel eventjes!
VrGr Rob

https://www.circuitsonline.net/forum/view/147249

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi,

De QQE03/12 heb ik wel wat ervaring mee.
Rond de 300V anode spanning leverde die buis bijna 15 Watt aan de belasting rond de 100MHz met 100-mWatt sturing.

De gain is bij 100MHz wat hoger dan de 200Mhz waarde in vele datasheets.
Netjes bouwen en goede scheiding tussen de ingang en uitgang aanbrengen, dan is het makkelijk stabiel te houden als je ook goed ontkoppeld.

De 6146 doet het ook op 100MHz, maar het rendament is op die frequentie is al snel aan het zakken.
De 6146 vind ik een hele mooie buis, was ook populair in de tijd dat ik nog op de MG of de kortegolf zat. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

6146 en de pl 500 werken beide op 100 mhz maaar inderdaad het rendement is erg slecht,ik heb beide al geprobeert.
beter een 06/40 of een 4cx of een qb als je liever een glazen buis wil
el 34 niet geprobeert trouwens

Mijn eerste post maar moet het even kwijt, ik heb met belangstelling dit topic doorgenomen de afgelopen dagen en er best veel van opgestoken waarvoor dank!

Er is geen voorstel topic op het forum (te vinden) dus daarom maar even hier.

Ik ben bijna 64 en (nog) werkzaam als Network System Engineer. Ik ben begonnen met electronica op 8 jarige leeftijd en heb later MTS Electronica gedaan. Uiteraard in de vorige eeuw actief geweest op 3 mtr met zelfbouw echter inmiddels heb ik een full license (PA1RAM) en als hobby ontwerp en bouw ik graag zelf, zowel AF als met name UHF/VHF. Deze hobby heeft lang stil gelegen maar nu ik in wat rustiger vaarwater kom (kwa werk en gezin) pak ik die steeds meer op. Ben nog van de oude school dus voor mij geen SMD en de printplaten ets ik nog steeds zelf. Afgelopen jaar heb ik een huiskamer versterker gebouwd met 30W eindversterker en een separate regelversterker.

Het project voor dit jaar is het bouwen van een NBFM transceiver voor 2 mtr, te beginnen met de zender. Het ontwerp van de modulatietrap is al gedaan (nog niet gebouwd) en nu ben ik bezig met de ocillator (vrijlopend) en de ontwerpen die ik hier tegenkwam komen erg dicht in de buurt. Zo kwam ik trouwens ook in dit topic terecht...

Ik blijf dit draadje met interesse volgen.

73, PA1RAM

Hallo Richard S.

welkom hier op het forum.
Interessant dat je ook net zo als ik bezig bent een 2mtr. tranciever te bouwen.
Maar met een vrijlopende oscillator, is dat wel frequentie stabiel te krijgen?
Kan wel als je een super stabiele schakeling gebruikt, ik gebruik daarvoor een Clapp oscillator type, heeft een verloop van 10Hz op 86MHz.

Mijn VFO werkt op onder menging, dus van 133,3 tot 135,3MHz, deze frequenties haal ik uit een kristal van 40MHz en verviervoudiging op 160MHz.
De MF is bij mij 10,7MHz omdat hiervoor kant en klare MF trafo's en filters voor zijn te krijgen.
Die 160MHz meng ik met een VFO signaal van 24,7 tot 26,7MHz.
De VFO is een vrijloop type met een afstem condensator zodat ik lekker over de band kan fietsen.
Maar toch is die VFO frequentie gestabiliseerd omdat er een Huff-Puff stabilisator aanhangt, in feite dus PLL vergrendeld.
Ik was bezig met een pcb waar alle detectoren opkomen voor AM, NBFM en SSB, dat ontwerp is klaar ik moet het alleen nog even bouwen.

In die tussentijd heb ik een uitstapje genomen naar de 86MHz, ik ben momenteel bezig aan een stuurzendertje met de 2N3553 in de eindtrap.
Dat ontwerp is ook af na weken sleutelen en experimenteren, het werkt nu superschoon.
Daarbij heb ik de volgende ervaringen mee opgedaan:
-gebruik om HF te koppelen geen condensatoren van 100nF, beter is 1nF en nog veel beter is 47pF.
-Bij parasitaire oscillaties welke kunnen ontstaan is dat niet zozeer in het VHF bereik, maar eerder op 1MHz, op lage frequenties dus, dat komt door die grote waarden koppel condensatoren.
100nF is leuk voor voedings ontkoppeling van HF, niet als HF koppel condensator.
-Als buffertrap gebruik ik geen BFR91 of NPN transistoren meer, maar alleen een J-Fet als buffer met een drainweerstand naar de +5V.
Een J-Fet heeft een hoge ingangsweerstand en een lage uitgangsweerstand welke optimaal is door de isolatie tussen oscillator en de rest van de zender.
Gebruik pas verderop in de zender afgestemde kringen, dit voorkomt oscillaties van versterker trappen.
Pas na de eindtransistor moet er gefilterd worden van harmonischen, daarvoor heeft weinig zin en kan lijden tot parasitaire oscillaties van verschillende versterkers.
In de meeste ontwerpen zie ik dat het direct na de oscillator al fout gaat door een slecht ontwerp, een vervormd HF signaal is na versterking helemaal slecht.

binnenkort laat ik wat foto's zien van wat ik nu aan het bouwen ben.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoi Martin,

Ja ik had al gezien dat we eenzelfde soort project aan het optuigen zijn. Ik denk dat we kwa oscillator wel het zelfde idee hebben, dus een 961 MOSFET en inderdaad Clapp opstelling. Ik ga daar binnenkort flink mee experimenteren om te zien wat het meest ideaal is kwa instellingen.

Maar om dit bufferpraat topic niet te kapen (misschien moeten jij en ik maar een ander topic openen?). Als buffer wil ik ook een BF961 gaan gebruiken maar dan enorm los en dus inductief gekoppeld. Stel je voor een tussenschot tussen oscillator en buffer met een beperkte kleine opening met een afgestemde kring op de resonantie frequentie op de buffer en dan over de source verder uitkoppelen. Dit kost uiteraard "vermogen" maar is weer te versterken, voordeel is dat alle eventuele harmonische producten uit het signaal worden weggefilterd. Althans dat is mijn gedachte...

Ik ben sowieso een voorstander van een losse koppeling tussen trappen, eerder in de pico farads dan nano farads. Gewoon wat minimaal nodig is. En uiteraard oog houden voor spurious oscillaties op HF frequenties, met de huidige transistoren die tot 5GHZ gaan en 20x versterking of meer is dat zondermeer een aandachtspunt en ik denk dat je daar zonder tegenkoppeling niet meer mee wegkomt...?

Enfin, ik laat het even hierbij. Wellicht een idee voor een admin om dit af te splitsen want ik denk dat Martin en ik straks best veel bij kunnen dragen aan dat topic?

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

Hallo en Welkom ook Richard,

leuk dat je er ook bent,
je zult wel gelezen hebben ik ben zo’n beetje het stoute jongetje hier op het forum.
Heb ook wel licentie maar op de een of andere manier blijf ik in het grijze gebied hangen.
De andere mensen hier zijn veelal de mensen met wat meer kennis van zaken,
dus ja zit je hier goed.

bufferpraat topic niet te kapen

wat mijn persoontje betreft ik kan het hebben hoor,
MAAR tis maar net wat je wilt!

Martin,
zou morgen even naar Display elektronica gaan maar helaas is de vrouw hier nu weer ziek geworden dus even nog niet,
dacht wandel ik even met dat oude vrouwtje ook rond even ook naar de winkeltjes daar.
( of ze het er ook om doet he! ) ff kijken maar, anders toch bestellen maar.

Versterkertje trouwens werkt Martin.
Zelfs nog een beetje hard, maar heb er een potmetertje tussen bij gezet.
Dus werkt prima!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat een warm welkom, waarvoor dank! :D

Maar inmiddels ben ik bezig om mijn idee verder uit te werken. Dit is het voorlopige schema, De DC instellingen zijn nog losvast, die ga ik nog testen op een HF breadboard, zolang het maar in klasse A staat ben ik vooralsnog tevreden. Alles wordt op print gebouwd en kan worden uitgewisseld dus na verloop van tijd zou het goed moeten komen.

Ik hoor graag feedback, positief of negatief zolang het maar opbouwend is...

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

Ik had al gezegd ik ben niet de persoon met DE kennis.
Het ziet er ( denk ik! ) goed / mooi uit zeg!

Geen lagere voeding of stabilisatie voor of de oscillator alleen, of ook MET het eerste trapje?
Ook omdat je twee varicapjes hebt op die voeding...

C1 en C2 die waardes ik weet niet hoe jullie daar aan kommen maar die verschillen vaak nogal eens wat met elkaar?

Nogmaals ik kijk alleen maar mee, heb niet de kennis…
zelf als ik iets maak is dat meestal veel grover (op de piraten manier) en dus…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Richard S en Rob,

ik beperk me even met opmerkingen over het schema.
Voor een oscillator wordt in de regel vaak een zo laag mogelijke spanning gekozen, dit om opwarming (dissipatie) van de transistoren te beperken en eigenlijk kunnen die andere trappen ook prima functioneren op een voedingsspanning van 5 Volt.

De beide koppelcondensatoren C1 en C2 zijn veel te groot in capaciteit, zo gaat het nooit oscilleren op 145MHz. De waarde van 220pF werkt wel voor een oscillator op 10 tot 14MHz. Welke waarde moet er dan wel in?
De reactantie is ongeveer 50 ohm, dus dat is voor 145MHz een waarde van 21,95pF, 22pF is de dichtstbij zijnde standaard waarde.

De waarden van de source weerstanden is niet juist voor de BF981, 68 ohm tot hooguit 100 ohm voldoet beter. De minimale waarde is ca. 47 ohm. De waarde kun je in de datasheet terug zien, welke drainstroom je wilt hebben.

Een VK200 kun je beter voor DC ontkoppeling gebruiken, beter is een smoorspoeltje van 1 tot 2,2µ Henry.

Een losse koppeling kun je het beste met een kring in de drain bereiken van de oscillator. De oscillator welke ik gebruik heeft een kring tussen de gate en de drain van een J-Fet.
De oscillator spoel welke ik gebruik is gemaakt uit 1,5mm gestript VD draad 3,5 windingen over 10mm en een lengte van 15,5mm een flinke spoel dus.

De buffertrap daarvoor kun je gewoon een gemeenschappelijke source schakeling maken, de ingangs impedantie van een dual-gate Mosfet is immers zeer hoog, daarvoor is het niet nodig om een source volger als buffertrap te gebruiken.
T2 en T3 kunnen dus vervangen worden door één trap met voldoende versterking.
In de drain leiding van T2 kun je het beste een afgestemde kring plaatsen.

Van de laatste trap met de BFY90 klopt de DC instelling niet met die twee basis weerstanden heb je een prima GCS, maar geen GES. Je moet5 proberen om een spanningsval over de emitterweerstand zien te krijgen van 0,1 tot 0,2 maal de voedingspanning. Dat is dus 1,2V bij 12 Volt (maar nogmaals ik zou voor een lagere voedingspanning van 5 Volt gaan).
De basis voorspanning is 0,7 Volt hoger als die over de emitterweerstand, dus 1,9V bij 5V voedingspanning.
De waarde van de collector belastingsweerstand bedraagt nu1-0,1= 0,9/2= 0,45 van 5V dat is 2,25V.
Voor een klein uitgangsvermogen kies je een collectorstroom van 2 á 4mA, dus de collector weerstand is dan 2,25V/2mA 1125 tot 562 ohm.
De emitterweerstand is 250 ohm, keuze 220 ohm.
R22 is 6800 ohm en R21 bedraagt 20k ohm, of 18k ohm, voor 5V.
Die schakeling hoef je niet eerst te testen op breadboard, kun je direct in één keer netjes bouwen.

tot zover even.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Matrtin? Wil je Q1 tot Q4 ook invullen?
En ook welk MHz? ( spoel gegevens ook altijd graag? )
( je weet het he, spion aanwezig! )
niet alleen voor mij, maar hoop stiekem op meer bouwers… >:)
.
nog ff over dat LF: stom eigenlijk,
Achter af ook denk ik heb hier nog ergens die MAX9814 liggen!
( heb er nog een paar besteld! )
ik zag ergens dat ze het microfoonkapsel er af haalde en er een 100nF bij tussen zette -
( voor die 5V om geen sluiting te maken ) zo kun je EN microfoon EN extern geluid er in prikken.
Zelfbouw is wel mijn dingetje maar soms…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Bedankt voor de Feedback heren.

Er is helaas een regel weggevallen, ik had wat moeite met de post omdat de preview iets anders reageerde dan verwacht. Ik heb de post toen opnieuw gedaan met een tekst die ik separaat al had opgemaakt en verder niet meer gekeken, het was al laat..

Er HAD bij moeten staan dat alle waardes nog onder discussie zijn, veel waardes heb ik niet eens ingevuld (zoals de DC instelling rondom de BFY90).

In het schema ziten allerlei ideeën van vroeger die ik nooit meer heb getest (op 3m), dat was ook de leidraad van dit schema. Inderdaad is de feedback fors, vandaar dat ik de oscillator op een HF board wil testen.

De belangrijkste reden van deze opbouw is dat ik de invloed van de versterkertrappen zo min mogelijk wil hebben naar de oscillator. In het verleden heb ik al eens getest met de eerste 2 trappen waarbij de buffer wel versterkte. Daarbij had de eerste versterkertrap nog steeds invloed op de frequentie en daar wil ik van af.

Kwa voeding had ik de oscillator en buffer op 5 volt staan maar ik wil wat kunnen testen met de DC instellingen en wat kunnen spelen met Uds en Id, ik weet bijvoorbeeld niet tot hoe hoog de oscillator de wisselspanning top top genereerd. Ik wil in elk geval de ruimte daarvoor waarvoor ik de voeding vooralsnog op 12V heb gezet. Ik heb nu wel de apparatuur om dat te meten. Als uit de tests blijkt dat dit tot niets lijkt kan ik altijd nog terug. En het plan is om de varicaps inderdaad te voorzien van een 7808 of wellicht een LM317 maar dan wel met anti-ruis maatregelen...

Wordt vervolgd

73, PA1RAM

Beste Richard,

Er HAD bij moeten staan dat alle waardes nog onder discussie zijn, veel waardes heb ik niet eens ingevuld (zoals de DC instelling rondom de BFY90).

Nu begrijp ik het, dat je zomaar een waarde invulde, sorry voor de kritiek ik heb niets gezegd.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Geen enkel probleem Martin, was zelf zo stom om een regel weg te laten vallen...

73, PA1RAM

Inmiddels ben ik wat verder in detail gedoken kwa ontwerp en heb hier en daar wat berekeningen gemaakt. Dit is het voorlopige resultaat en ik ga dus beginnen met de printontwerpen. Ik maak gebruik van de traditionele TEKO bakjes en elke trap komt op een eigen printje door schotjes gescheiden. Enfin allemaal nog work in progress...

Voor die tijd ga ik de oscillator even op een proefprint testen...

Wordt vervolgd

73, PA1RAM

Foutje in de laatste trap gemaakt waar ik een collectorweerstand in had berekend. Bij deze dus...

73, PA1RAM

Beste Rob en Richard,

mooi dat er vooruitgang in jouw project is Richard en we lezen graag jouw ervaringen mee in dit topic.
Overigens denk ik wel dat ik een apart topic ga openen over het project van de zelfbouw tranciever, alleen denk ik dat er nog even mee wacht omdat ik nu met dit; een stuurzendertje voor de 3,5mtr band bezig ben en ik kan geen twee projecten tegelijk aan.

Ik had jullie wat foto's belooft waar ik nu mee bezig ben.
Dat is een stuurzendertje voor de 85-86MHz, van maximaal 1,5Watt met de 2N3553 in het eindtrapje.
Eigenlijk heb ik genoeg aan ongeveer 0,8Watt om er de volgende versterker mee aan te sturen. In mijn laatste test kwam er 1,25Watt uit, dus dat is genoeg.
Ik wilde voldoende ruimte hebben op de print en daarvoor heb ik een printplaat gekozen welke groot genoeg was; 10cm breedte en 22cm lengte, die ik in die maten zo koop.
Eerst begon ik een paar printen op te offeren voor het maken van de zijkanten en de tussenschotten.
Waarbij ik alles met de decoupeerzaag los uit het handje heb gezaagd en dat lukte zeer goed.

Hier de print waarop alles wordt gebouwd, de oscillatorspoel heb ik alvast gewikkeld.

Vervolgens heb ik de printbanen uitgefreesd, dit is mijn bedradingsplan.

Hier zijn de eerste drie trappen en de oscillator te zien, getest en het werkt precies zoals ik dat wil.

Ik ben het nu verder aan het afbouwen, hopelijk lukt mij dat vandaag nog.
Dan gaan de zij schotten en de tussen schotjes erin en is het af.
Het ontwerp is al uitvoerig getest, ik ben er al vanaf 2 februari mee bezig geweest op een andere printplaat en ben het nu in feite aan het overzetten op deze nieuwe printplaat.

tot zover eventjes.

Telefunken Sender Systeme Berlin

We zijn lekker bezig zie ik. Ik heb vandaag de printjes gemaakt voor de modulatietrap. Deze bevat de microfoonversterker, pre-emphase en limitter en LPF. Een foto impressie:

Een van de printontwerpen

Uitgeprint op folie

Op de belichtingsbak

Ontwikkelen

Ontwikkeld

73, PA1RAM

Het vervolg:

Etsen

Klaar om te boren

Nee hè! Zit die foto's te bekijken en zie dat ik een fout heb gemaakt, heb nu 2 dezelfde printen, zucht... 8)7

[Bericht gewijzigd door Richard S op zondag 12 maart 2023 21:15:51 (44%)

73, PA1RAM
Sine

Moderator

Uh-oh. Een velleman bakje.

Let op met die dingen, als je etst met natriumpersulfaat ... dan verzwak je ook het kunststof van die etsbak.

Ik had er eentje die op die manier het loodje heeft gelegd. En Chuckie gebeurde hetzelfde.
Met het verschil dat die van Chuckie NIET in een lekbak stond en het gelekte etsmiddel een hele kast inclusief componenten opgevreten heeft.

O? Ik schrik daar van Sine! Heb nog nooit iets dergelijks gehoord. Deze is al ruim 30 jaar in mijn bezit... Na gebruik giet ik het zuur wel over in een kunststof fles dus lang zit het er niet in. Wel in die fles...

Hoe zag dat eruit, lekkage langs de lijmranden of echt opengebroken?

Ik ga op zoek naar een flinke lekbak met hoge zijkanten...

Bedankt voor de waarschuwing!

73, PA1RAM
Sine

Moderator

Ik (en Chuckie) lieten het etsmiddel in de de etsbak staan, dat zal vast niet geholpen hebben.

Een eerste hint was een lek in de luchtkanaaltjes. Het plastic wordt broos als het lang in contact staat met natriumpersulfaat.
Ik heb zelf niet op catastrofaal falen gewacht en een bak uit plexiglas laten lijmen bij een lokale plexi boer.

Maar ook daarin zijn verschillende kunststoffen onderdelen vergaan. Onder andere de dop van mijn verwarmingselement, en een aantal kunststof koppelingen, die kon je zo tussen je vingers verbrijzelen.