ABSIMA APC1 Aansluiten accu's op de Balance laadkabel PCB.

vergeten

Golden Member

Als "beginnend" accu ervaringsdeskundige, een lader gekocht (ABSIMA APC1) om wat met accu's te experimenteren, te en laden ontladen etc.
Nu zitten er een paar kabeltjes bij waarmee dat kan.
o.a. een balance kabel PCB tje met wat connectoren erop.

In de gebruiksaanwijzing staat niet precies hoe dit aangesloten dient te worden!
Ik denk zoals in het onderstaande plaatje maar zoek wat bevestiging daarvoor voordat er wat uitrookt.

Is dit OK, Wie?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Er bestaan geen domme vragen heb ik op CO weleens gelezen. ;)
Gezien het aantal reakties, _/-\o_ is dit er blijkbaar een!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Of het is door andere, actievere topics snel uit zicht geraakt ;)

De cijfers/tekens bij de connectors zijn toch wel vrij duidelijk naar mijn mening: de min (pack-minus) staat duidelijk bovenaan en er vanuit gaande dat de connector links 1 op 1 bedraad is naar de connectoren rechts, is de zwarte draad pack-minus en tel je vanaf daar op naar je hoogste cel. Pack-plus zit hier blijkbaar niet op, dus kun je maximaal 6S laden en ontladen.

Dus pack-minus> cel > 1 > cel > 2 > cel > 3 > cel > 4 > cel > 5 > cel > 6. Pack plus loopt dan via de laadaansluitingen.

Dat is althans wat ik er van maak.

De meeste intelligente laders controleren de aansluiting trouwens voor ze ook maar iets gaan doen en geven een foutmelding als je het verkeerd aangesloten hebt. Maar ja, geen garanties natuurlijk...

EDIT: ik bedenk me net, heb je geen kant en klare accu om anders te meten? Normaliter zitten die connectors al aan de accu. Voor gewone lithium-ion cellen is het ongebruikelijk, daar deze in de meeste packs niet zulke enorme stromen te verwerken krijgen en intern balanceren en beveiligen geen punt is, terwijl dat bij LiPo's minder wenselijk of zelfs onmogelijk is.

[Bericht gewijzigd door weardguy op zaterdag 18 maart 2023 21:31:48 (19%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
vergeten

Golden Member

Ik heb geen kant en klare accupack.
Ik wil er ook geen kant en klare accu's mee ontladen/laden maar wisselende losse zelfgemaakte accu pack's van NiCad of NiMh.
Dan moet ik zelf de juiste balance aansluitingen maken tussen de cellen en dat wil ik goed doen natuurlijk.

De bovenste pin van alle witte connectortjes is de min (zwarte draad).
Die zit via 8,5Ω (gemeten) aan de min van de lader (power)uitgang.
Van de min op de balancekabel naar de pinnen 1 t/m 6 meet ik steeds 150kΩ
Van de power plus uitgang naar pin 6 meet ik ook 150kΩ

De overige "balance" draden zijn horizontaal van links naar rechts met de desbetreffende witte connectortjes verbonden. (2e plaatje aangepast)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

De acculader is nieuw en heb het een poos losgelaten, maar nu weer verder.

OF heb ik hier te maken met een "kapotte" lader?
Als ik alles met 4 cellen aansluit zoals het 2e plaatje in mijn eerste post, dan verschijnt er bij het starten:
BATERY CHECK:
CELL CONNECT ERROR (begeleid met een slow=whoop geluid)

Heb ik hier nu maken met een "kapotte" spiksplinternieuwe lader Of sluit ik verkeerd aan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

is die lader wel selfdetect, of dien je ergens eerst het aantal cellen in te stellen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij moet je inderdaad ingeven hoeveel cellen er aangesloten zijn. De gebruiksaanwijzing leek zeer sterk op die van m'n Imax B6, die weliswaar intelligent is, maar wel verteld moet worden hoeveel cellen er aan hangen om betrouwbaar z'n veiligheidswerk te kunnen doen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
vergeten

Golden Member

Op 4 november 2023 22:12:34 schreef testman:
is die lader wel selfdetect, of dien je ergens eerst het aantal cellen in te stellen?

Niet self detect in de zin van het aantal cellen, hij is handmatig ingesteld voor 4S zoals dat heet.
Toch zegt hij dat er iets verkeerd is aangesloten en wil niet starten.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 4 november 2023 23:03:57 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zou zeggen: Voor nimh moet je NIETS doen met de balance stekker dat is voor lithium en familie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/