gebruik overschot DC zonnepanelen

Hey, ik heb meer zonnepanelen dan mijn omvormer aan kan.
Nu vroeg ik mij af of ik iets met de DC overschot kan doen?
Zou het mogelijk zijn om deze over een weerstand te laten lopen om zo mijn boiler te vullen?

Vele raden aan om een "off-grid" omvormer te steken, en daarmee boiler te vullen, maar ik vind het overkill om een moeie AC te maken om over een domme weerstand te steken.

Andere optie om de DC te schakelen is ook moeilijk blijkbaar omdat je bij DS vlambogen krijgt.

Is er geen optie om een regelbare weerstand te gebruiken die afhankelijk van de overschot meer vermogen van de DC in warmte omzet? Dus niet dat schakelt, (en geen vlamboog)

Afblijven als je zoveel vragen hebt en het is de moeite niet want hoeveel dagen hebt je overschot aan de DC zijde?

LDmicro user.

Even zoeken?
Daar is heel recentelijk nog een topic over geweest

https://www.circuitsonline.net/forum/view/161076

Natuurlijk, dat is AC, maar dat is een stuk makkelijker en te combineren met eventueel eigen gebruik tussendoor.

DC zou ik niet doen, daarmee maak je het onnodig moeilijk en je werkt met hoge dc spanningen. Tenzij je specifieke kennis en ervaring hebt daar zeker ver van wegblijven.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 14 maart 2023 09:39:43 (27%)

Voordat je extra investeringen gaat doen voor dit "probleem" adviseer ik je om eerst eens een heel jaar (elke maand) te kijken hoeveel kWh je DAADWERKELIJK terug hebt geduwd in het net.
Dit kan je op de digitale meter gewoon aflezen op de teruglevertellers.

De eerste stap die je kunt zetten (zonder kosten !!) is om je verbruik meer richting de zonnige uren te sturen. bij zonlicht de vaatwasser gebruiken enzo.

Of om een 750W elektrisch kacheltje aan te zetten als het licht is buiten.
Dat is wat ik doe in de herfst.
Bij solaredge kun je in de app zien hoe het vermogen over de dag is.
Bij kraakheldere dagen kun je een zeer goede inschatting maken dat je bv van 11.00 tot 15.00u een 2kW kachel aan kan zetten. die draait dan op eigen opwek".
Dat soort dingen.

Er ist wieder da...

De TS zegt dat de omvormer niet meer aankan; dan heeft het dus weinig zin om een kacheltje aan de AC zijde aan te zetten.

@TS: het kan wel, maar het is niet triviaal, je hebt speciale relais nodig (zoals een Gigavac, tegenwoordig Sensata "MiniTACTOR") voor die DC stroom. Daarbij heb je het over gevaarlijk hoge spanning, speciale zekeringen voor DC op dergelijke spanningen, etc. Tot slot moet je ook nog bedenken hoe je gaat beslissen wanneer die verwarming in- en uitgeschakeld moet worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 14 maart 2023 09:31:52 schreef beki:
Hey, ik heb meer zonnepanelen dan mijn omvormer aan kan.

Dan is mijn vraag waarom, zat daar een reden achter toen je besloot om dat te doen?

Nu vroeg ik mij af of ik iets met de DC overschot kan doen?
Zou het mogelijk zijn om deze over een weerstand te laten lopen om zo mijn boiler te vullen?

Dat zou in principe mogelijk moeten zijn, om hoeveel panelen gaat het en over welke spanning van de panelen hebben we het dan?

Vele raden aan om een "off-grid" omvormer te steken, en daarmee boiler te vullen, maar ik vind het overkill om een moeie AC te maken om over een domme weerstand te steken.

Off-grid moet je alleen doen als je zoveel opwekt dat je het in de winter ook red met alleen je installatie. Of je moet het op kunnen slaan in accu's met zo'n grote capaciteit dat je dagen kunt overbruggen.

Andere optie om de DC te schakelen is ook moeilijk blijkbaar omdat je bij DS vlambogen krijgt.

Daar zijn speciale relais voor, SparkyGSX noemde er al een paar.

Is er geen optie om een regelbare weerstand te gebruiken die afhankelijk van de overschot meer vermogen van de DC in warmte omzet?

Zoiets zou kunnen via PWM, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. En gezien je vragen........

Plus dat je daar wel een regeling voor moet maken, dat kan op verschillende manieren, maar dat vergt wel wat kennis.

Ik heb ooit "in 2014" voor een agrariër zoiets gemaakt, die had ook teveel panelen en daar kwam de hoofdzekering er regelmatig uit. Eigenlijk moest de voedingskabel daar verzwaart worden, maar dat ging te veel kosten.

Ik heb toen een regeling gemaakt, die als er teveel terug geleverd werd een aantal strings van de omvormer af schakelde. Dat gebeurde ook in de DC kant, maar met speciale relais kan dat dus gewoon.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou de load niet gaan PWM'en, de kans lijkt me groot dat je daarmee het MPPT algoritme verstoort, en naast de hoge spanningen en stromen moet je er dan ook nog voor zorgen dat je geen al te dramatische EMC problemen veroorzaakt. Ik zou dus alleen weerstanden in- en uitschakelen, maar als je dat met contactors gaat doen wordt het wel een kostbare aangelegenheid, dus ik zou eerder IGBTs of MOSFETs gebruiken, met geïsoleerde gate drivers.

De eerste vraag lijkt me inderdaad hoeveel energie je over een heel jaar over hebt, en dus of het om te beginnen wel loont.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 14 maart 2023 12:22:25 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Op 14 maart 2023 09:31:52 schreef beki:
Hey, ik heb meer zonnepanelen dan mijn omvormer aan kan.

Ik vraag me dan weer af ... hoe ontstaat zo'n situatie?

Dat kan toch een bewuste keuze zijn, aangezien de panelen maar een klein deel van de tijd hun maximale vermogen leveren; de rest van de tijd klopt het aantal panelen misschien wel met de omvormer?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Dat kan, maar achteraf "knoeien" lijkt me dan altijd een minder wenselijke oplossing dan het vooraf meteen goed doen.

Lambiek

Special Member

Op 14 maart 2023 12:21:15 schreef SparkyGSX:
Ik zou de load niet gaan PWM'en, de kans lijkt me groot dat je daarmee het MPPT algoritme verstoort,....

De panelen die de TS overheeft moet hij niet aan de omvormer koppelen natuurlijk.

en naast de hoge spanningen en stromen moet je er dan ook nog voor zorgen dat je geen al te dramatische EMC problemen veroorzaakt.

Daarom zei ik ook, je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Ik zou dus alleen weerstanden in- en uitschakelen, maar als je dat met contactors gaat doen wordt het wel een kostbare aangelegenheid, dus ik zou eerder IGBTs of MOSFETs gebruiken, met geïsoleerde gate drivers.

Dat is ook een goede optie, maar ook dan moet je weten waar je mee bezig bent.

De eerste vraag lijkt me inderdaad hoeveel energie je over een heel jaar over hebt, en dus of het om te beginnen wel loont.

Precies.

Op 14 maart 2023 12:22:13 schreef Sine:
Ik vraag me dan weer af ... hoe ontstaat zo'n situatie?

Dat was mijn vraag dus ook en alleen de TS weet daar antwoord op.

Op 14 maart 2023 12:23:16 schreef SparkyGSX:
Dat kan toch een bewuste keuze zijn, aangezien de panelen maar een klein deel van de tijd hun maximale vermogen leveren; de rest van de tijd klopt het aantal panelen misschien wel met de omvormer?

Dan zou hij kunnen doen wat ik in 2014 bij die agrariër gemaakt heb. Paar panelen afschakelen bij teveel aan stroom "volle zon"en weer bijschakelen als het iets bewolkter wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik heb ook meer vermogen dan men omvormer aan kan, en dan topt die af in de zomer.
ik heb 7200wp op een 5kW omvormer, gisteren liep ik al een hele tijd op 5KW vermogen.
zonnepanelen kosten weinig, dus een paar extra heeft veel voordeel voor de winter. en tja, in de zomer 'verlies' ik dus energie. boeit me weinig want dan is er toch overschot aan zonnestroom

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 maart 2023 11:59:08 schreef Lambiek:
Dan is mijn vraag waarom, zat daar een reden achter toen je besloot om dat te doen?

Ik ook. Het is dezelfde reden dat de NS zegt dat meer spitstreinen zo duur is.

Als je met 100 treinen genoeg zou hebben, maar de spits is druk, dan kan je 10 extra treinen kopen om de spitstreinen minder vol te maken, maar die tien extra die heb je eigenlijk alleen maar in de spits nodig. Die staan 90% van de tijd gewoon stil. Het maakt niet uit dat je in de normale roulatie mee neemt en ze niet fysiek stil staan. Het geld dat je hebt uit gegeven wordt ALLEEN voor de spitsklanten gebruikt.

Bij zonnepanelen is het 't zelfde. Stel je hebt de keuze tussen 4 en 5kW aan panelen en omvormer. Er zijn dus totaal 4 situaties te analyseren Begin de analyse met 4kW van beiden.

Zou je nu in een 5kW omvormer investeren, dan kan je die nooit benutten. Onzin.

Investeer je nu extra in 25% meer panelen, dan gaat je opbrengst met haast 25% omhoog: De zonnepanelen zitten een heel groot deel van de tijd niet aan hun max opbrengst, dus vrijwel altijd kan je de 25% extra panelen benutten. Toffe investering.

Investeer je nu met 5kW aan panelen ook nog in de dikkere omvormer, dan helpt dat alleen om van "haast 25%" naar "25%" meer opbrengst te gaan: Je extra omvormer capaciteit wordt zelden gebruikt!

Alleen als die "grotere omvormer" "haast niets extra" kost, dan is dat een gunstige investering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 maart 2023 12:29:53 schreef Lambiek:
[...]
De panelen die de TS overheeft moet hij niet aan de omvormer koppelen natuurlijk.

Panelen loskoppelen van de inverter lijkt me vrij ingewikkeld, tenzij je complete strings kunt afkoppelen. Ik dacht meer aan een weerstand direct op de string, waardoor een deel van de stroom door die weerstand gaat lopen. Op het moment van in- en uitschakelen van die weerstand zal de MPPT even de weg kwijt zijn, maar die zal wel weer een nieuw werkpunt vinden. Als je dat schakelen maar af en toe doet, zie ik daar geen probleem in.

Dan zou hij kunnen doen wat ik in 2014 bij die agrariër gemaakt heb. Paar panelen afschakelen bij teveel aan stroom "volle zon"en weer bijschakelen als het iets bewolkter wordt.

De TS wil juist proberen die energie nuttig te gebruiken; in de huidige opstelling is er geen probleem met de omvormer, dus panelen afschakelen is niet nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik heb hier ook al zitten aan denken.
ik heb 10panelen per string in serie, 10x 360Wp = 3600Wp.
als ik nu 2 panelen afkoppel in de zomer, heb ik 8x360Wp of 2880Wp.
2 zulke samen maakt dan 5760wp en dat gaat perfect op een 5kW omvormer met haast geen aftoppen

die 2 panelen per string die ik afkoppel, zou ik dan op een micro omvormer kunnen steken zodat die hun energie ook omgezet wordt naar AC.

dan heb ik 5kW stringomvormer + 4x microomvormer (bv IQ7+ van 295Wp) of totaal 6180watt in de zomer.

in de winter koppel ik die af, want elke omvormer heeft ook zijn verliezen (dacht 5-8Watt dat zo een microomvormer heeft).
als je de zonnepanelen dan combineert op 1 omvormer, heb je minder verliezen.

tot nu toe nog niet in praktijk uitgevoerd.
ik heb wel 4 testpanelen hangen, en die heb ik in de winter per 2 samen op een micro omvormer gezet.
als een paneel in de winter maar 30W doet, en die omvormer snoept daar 5W vanaf, heb ik 4x25W=100w nuttig AC.
met slechts 2 omvormers op die 4 panelen haal ik dan 110W AC. alle beetjes helpen in de winter

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 14 maart 2023 15:36:49 schreef SparkyGSX:
Panelen loskoppelen van de inverter lijkt me vrij ingewikkeld, tenzij je complete strings kunt afkoppelen. Ik dacht meer aan een weerstand direct op de string, waardoor een deel van de stroom door die weerstand gaat lopen.

Dat kan ook. Maar dan ga je het overschot in een weerstand duwen.

De TS wil juist proberen die energie nuttig te gebruiken; in de huidige opstelling is er geen probleem met de omvormer, dus panelen afschakelen is niet nodig.

Ja, dat is waar. Was eigenlijk meer een voorbeeld dat het kan.

Dan zou ik de panelen die over zijn alleen gebruiken om de boiler op te warmen. En voor de rest niet. En dat kun je op een paar manieren doen, via PWM of inderdaad een paar mosfets gebruiken en die gewoon schakelen via een regeling.

De TS zal ook de temperatuur moeten gaan meten van de boiler en dat in de regeling opnemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Als je met 100 treinen genoeg zou hebben, maar de spits is druk, dan kan je 10 extra treinen kopen om de spitstreinen minder vol te maken, maar die tien extra die heb je eigenlijk alleen maar in de spits nodig.

Daar ben ik het niet persee mee eens. Je zal toch ook een aantal reserve treinen nodig hebben die je in kan zetten voor geplant onderhoud en dat je in de spits die treinstellen weer tot je beschikking hebt.

Maar de analogie met een omvormer zie ik niet, een iets grotere omvormer is niet zo heel veel duurder. Of je moet een zo grote hebben dat je net aansluiting de limiterende factor is dan heb je verder geen keus.

maar ik vind het overkill om een moeie AC te maken om over een domme weerstand te steken.

Dat lijkt maar zo. Direct op DC regelen is ook niet zo makkelijk en eenvoudig. Daar is veel minder voor te krijgen en waarschijnlijk zal je duurder uit zijn dan om eerst 230V te maken. Als je eenmaal 230V is er ook meer keus om er iets mee te doen.

Andere optie om de DC te schakelen is ook moeilijk blijkbaar omdat je bij DS vlambogen krijgt

Vlamboog is nog niet eens een zo groot probleem een zonnepaneel levert ook maar iets van ca 13A of je moet parallel gaan schakelen. Maar 13A gelijkstroom schakelen lukt wel. Het probleem is meer als je boven de ca 400V DC komt en je dus speciale relais moet gaan vinden die dat aankunnen. Tot ca 400V DC kan je een gewoon 3 fasen relais gebruiken en dan de 3 contacten in serie zetten.

Is er geen optie om een regelbare weerstand te gebruiken die afhankelijk van de overschot meer vermogen van de DC in warmte omzet? Dus niet dat schakelt, (en geen vlamboog)

Een regelbare weerstand is niet nodig, wel een weerstand die op de DC spanning mag werken, maar je kan er ook 2 in serie zetten. Het vermogen in de weerstanden regel je dan met FET of IGBT. Globaal even uit mijn hoofd kan je tot ca 600V nog wel met een FET werken en daarboven wordt het een IGBT. Die laatste zijn er genoeg die 1200V aankunnen.
Maar dat is allemaal niet een kant en klaar product en moet je dan zelf gaan ontwerpen en bouwen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 14 maart 2023 16:27:02 schreef benleentje:
Dat lijkt maar zo. Direct op DC regelen is ook niet zo makkelijk en eenvoudig.

Dat is prima te doen hoor, als je weet waar je mee bezig bent.

Daar is veel minder voor te krijgen en waarschijnlijk zal je duurder uit zijn dan om eerst 230V te maken.

Ook dat valt mee.

Als je eenmaal 230V is er ook meer keus om er iets mee te doen.

Dat ben ik wel met je eens. Maar dat is minder simpel dan het lijkt.

Globaal even uit mijn hoofd kan je tot ca 600V nog wel met een FET werken en daarboven wordt het een IGBT.

Een vermogens fet gaat prima voor deze opstelling, een IGBT wordt weer een heel ander verhaal qua aansturing en beveiliging. Tenminste dat is mijn ervaring.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Dat is prima te doen hoor, als je weet waar je mee bezig bent.

Het gaat wel iets verder dan enkel weten waar je mee bezig ben ik zou dan graag een kant en klaar ding willen hebben. ;)

Ook dat valt mee.

Maak je me wel nieuwsgierig wat je zo kan kopen daarvoor?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ik denk dat benleentje een boiler bedoelt die happy is met 500Vdc

Lambiek

Special Member

Op 14 maart 2023 17:16:50 schreef Sine:
Ik denk dat benleentje een boiler bedoelt die happy is met 500Vdc

Oké. Maar waarom zou je een boiler willen waar een verwarmingselement van 500VDC in zit.

Ik zou zorgen dat bij volle zon de spanning niet hoger komt dan bijvoorbeeld
tussen de 200 en 230VDC. Of zet een paar elementen in serie, daar zie ik het probleem niet voor de TS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

IGBTs en MOSFETs zijn nagenoeg gelijk wat aansturing betreft; bij sommige hele grote IGBTs moet je de gate in een halve brug negatief trekken om hem uit te houden als de tegenovergestelde IGBT in geleiding gaat, maar dat is hier allemaal niet relevant.

Tegenwoordig kan 1200V ook met MOSFETs, dan gebruik je SiC MOSFETs, maar ik schat zo in dat dit allemaal veel te ver gaat voor de TS.

Op 14 maart 2023 16:25:45 schreef Lambiek:
Dan zou ik de panelen die over zijn alleen gebruiken om de boiler op te warmen. En voor de rest niet. En dat kun je op een paar manieren doen, via PWM of inderdaad een paar mosfets gebruiken en die gewoon schakelen via een regeling.

Je hebt niet perse een aantal panelen over, of voor lange tijd. Een deel van de tijd (misschien maar een uur per dag of zo) leveren de panelen samen meer energie dan de omvormer kan omzetten.

Afhankelijk van de spanning van de panelen kun je misschien wel 3 elementen van een 3-fase boiler in serie zetten of zo.

PWM'en parallel met de omvormer lijkt me redelijk uitgesloten, aangezien je daarvoor eigenlijk wat condensators zou moeten plaatsen, en die gaan sowieso invloed hebben om het MPPT algoritme van de omvormer.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 14 maart 2023 18:14:56 (15%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

PWM'en parallel met de omvormer lijkt me redelijk uitgesloten, aangezien je daarvoor eigenlijk wat condensators zou moeten plaatsen, en die gaan sowieso invloed hebben om het MPPT algoritme van de omvormer.

En als je gewoon hard een weerstand van een boiler oid inschakelt? Dus zeg de omvormer is 3kW en je meet dat hij 2700W of meer uitstuurt dan kan je toch zeg 250W op de DC bus hard inschakelen zonder dat de MPPT daar heel veel last van heeft. Met hard bedoel dus aan of uit.

Want dan is het nog niet eens zo heel moeilijk. Er zijn kWh modules te vinden die dat kunnen meten en waarin je dat kan instellen wanneer hij iets moet gaan inschakelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 14 maart 2023 18:56:04 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hey,
Reden dat er meer kW panelen liggen dan dat er omvormer is, is omdat je in België afgerekend wordt op de kW van de omvormer.
Zelf zit ik met industriële installatie van 30kW (3*10kW omvormer) en als ik meer wil steken zou ik netontkoppelingsrelais moeten steken (6000€ ofzo)

Voordeel van deze situatie is dat je in de winter bvb 2kW opwekt terwijl je met een "niet overbelaste" situatie maar 1.2 gaat hebben. In de zomer is uw curve dan weer breder (vroeger en later meer) je verliest wel je piek natuurlijk, vandaar mijn vraag wat ik met die piek kan doen.

En de reden dat ik geen extra omvormer wil steken is dat dit te duur is om 'gewoon over een weerstand te jagen' en dan nog maar enkel in de zomer om die piek op te vangen.
Daarom dat ik eenvoudigere oplossing zoek en DC wil gebruiken.

Maar dit zou gaan over 800V en 16A, en ik merk dat dit niet iets is waar je zelf mee wil klooien...
Best wachten tot er iemand commercieel product op de markt brengt dat hiermee om kan..