ESP32 DevKit: Alice in Wonderland oftewel eerste vingeroefeningen en lessen.

benleentje

Golden Member

Op 14 maart 2023 17:37:58 schreef JoWi:
Dan even on-topic: Welke IDE gebruik je ?

Als je de Arduino IDE gebruikt zou ik die zo snel mogelijk vervangen door VisualCode.
Ik heb met flink wat IDE's gewerkt maar die van Arduino was toch wel een van de slechtste die ik ooit gezien heb.

Wat bedoel je met slecht? Het is qwel heel makkelijk om iets te roepen dan moet je het ook onderbouwen.

Zo heel slecht vind ik de Arduino IDE zelf niet. Er mist bv wel code completion en als ik een sketch open staat altijd alles uitgevouwen ook als ik dat eerder allemaal heb dicht gemaakt en zo heb opgeslagen, maar verder kan ik er prima mee werken.

Wat ik pluspunten vind is dat je libs makkelijk kunt vinden en verwijderen en als er updates zijn van de libs je die zelf wel of niet kan updaten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ach, welke omgeving of metodiek men verkiest om te ontwikkelen dat is toch maar een kwestie van smaak en van gewoonte? Daar valt voor mijn part niet over te discuteren.
Laat ons dankbaar zijn dat we tegenwoordig zo'n ruime keuze hebben.

@BFBK: als ik in de IDE de "help" klik en dan "About Arduino" dan komt er een prentje, waarin o.a. "1.8.19" en "Arduino" en "Genuino", op een achtergrond die aan ruitjespapier doet denken. Ik kan het prentje niet op 1-2-3 posten want die ide loopt op een andere PC.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 14 maart 2023 18:20:31 (36%)

benleentje

Golden Member

dat is toch maar een kwestie van smaak en van gewoonte?

Precies zo is dat. Toch is het met alles ook wel handig om te weten welke nadelen er wel zijn. Maar ok de Arduino IDE is niet perfect maar het werkt wel en doet wat het moet doen.

Om heel eerlijk te zijn heb ik nog geen software gevonden waarvan ik zeg kijk nu is alles echt perfect zoals ik het wil, er is altijd wel iets waar je mee moet leren leven of waarvan je denkt kan dat nu niet anders.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dan gebruik je de vorige versie nog. Niet verwijderen. Als je iets met SPIFFS of LITLEFS wil gaan doen komt die nog te pas. Voor de 2.0.x IDE bestaan die tools voorlopig nog niet. SPIFFS is officieel deprecated (al zeker voor ESP8266) maar er zijn nog vele voorbeeldjes die het net wel gebruiken.

IDE 2.0 beginnen de bugs er uit te geraken.

Met SPIFFS of LITTLEFS ga je een deel van RAM toewijzen aan niet C bestanden. Bijvoorbeeld JPG of PNG. Die kan je dan weer gaan gebruiken in je programma.

Bijvoorbeeld de wolkjes met zon/regen zijn bitmaps in 2 groottes. De maan is een JPG. Originele bitmapjes zijn onder andere te zien in de Bodmer OpenWeather github pagina.

ESP8266 met ILI9486 TFT. Bodmer TFT_eSPI, Bodmer JSON decoder en Bodmer OpenWeather library.

@Paulina_B: de eerste maand Java programmeren was in Notepad++ en zelf compileren. Leer je alleszins heel snel je code overzichtelijk te ordenen. Leer je snel dat Java/C/C++ casesensitiv zijn. Leer je goed te letten op {}, ....

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Alweer erg hulpvaardig van u, @BFBK, en alweer hartelijk dank!

Het genoemde ga ik de eerste paar decennia niet proberen, denk ik ;) en daarna allicht ook niet meer...

"java" doet me sowieso griezelen, maar daar ga ik verder niet op in of we belanden in de volgende oeverloze nevendiscussie.

Als ik het al zover krijg dat de ESP32 een deel sensors leest (waaronder ook A/D, in welke vorm dan ook), in functie daarvan enkele uitgangen aanstuurt, en dan nog communiceert per WiFi, dan zal ik al heel erg bijzonder uitgesproken trots zijn.

Op 14 maart 2023 17:58:23 schreef Paulinha_B:
De aangeraden VisualBrol daar verwacht ik niet veel van, ik ben in het algemeen niet zo "visual" ingesteld, en spul van Microsoft vermijd ik sowieso waar mogelijk. Is dat ding trouwens beschikbaar voor Linux?

Liefst van al zou ik gewoon vanaf de command line editeren, compileren, uploaden. Jaja, dat is 19de eeuws, ik besef het best ;) Ik heb het met Arduino's ooit wel gedaan, het is niet onmogelijk maar toch wel behoorlijk bewerkelijk. Voorlopig leg ik me neer bij de Arduino IDE als "minst ongelukkig compromis".

Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten, maar als ik moest kiezen tussen VisualCode, Arduino of $EDITOR, dat zou Arduino sowieso de laatste plaats krijgen.

$EDITOR heeft uiteraard de beste performance, en de beste user interface, maar het geklooi om syntax-coloring en interactieve assistentie voor alle functienamen, #defines etc uit de ESP-IDF enviroment goed te krijgen is een grote afknapper. De command-line tools van Espressif (de die bij de ESP-IDF zitten) werken wel naar behoren.

VisualCode (ook beschikbaar op Linux) werkt veel beter dan je van Microsoft zou verwachten.

Eclipse kan ook voor ESP-IDF, maar ik kreeg het niet fatsoenlijk werkend.

Op 14 maart 2023 19:02:25 schreef blurp:
[...]
VisualCode (ook beschikbaar op Linux) werkt veel beter dan je van Microsoft zou verwachten.

Klopt, maar als ik me goed herinner was dat aanvankelijk helemaal niet van Microsoft, ze hebben ooit een bedrijf dat iets moois had gemaakt opgekocht, inclusief het personeel. Waarom het nog steeds best aardig werkt weet ik eigenlijk niet ;)

Persoonlijk heb ik een zeer sterke voorkeur aan een IDE die met een Segger of andere debugger overweg kan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 maart 2023 19:23:46 schreef SparkyGSX: als ik me goed herinner was dat aanvankelijk helemaal niet van Microsoft, ze hebben ooit een bedrijf dat iets moois had gemaakt opgekocht, inclusief het personeel. Waarom het nog steeds best aardig werkt weet ik eigenlijk niet ;)

Grijns! Zoals hun SQL-server, dus, daar hoor ik ook best goeds over.

Persoonlijk heb ik een zeer sterke voorkeur aan een IDE die met een Segger of andere debugger overweg kan.

Ik heb nooit met hardware debuggers gewerkt, maar ben er best benieuwd naar. En integratie daarmee zou wel eens een sterk argument kunnen zijn om me alsnog te bekeren tot de stal van de IDE-gebruikers :)

Hardware debugger kan met Eclipse en Visual Code. Beiden gebruiken onder water OpenOCD.

De Segger kan officieel geen ESP32, maar met een 3-rd party driver (WinUSB) kan het wel. Een Espprog (bordje met FT2232 en paar connectors) schijnt het ook te kunnen, kost 2 tientjes bij de chinees. Nog nooit geprobeerd overigens.

CLion schijnt ook te werken als IDE voor ESP32, inclusief debugging maar die ken ik niet.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 maart 2023 19:00:29 schreef Paulinha_B:
[...]

Als ik het al zover krijg dat de ESP32 een deel sensors leest (waaronder ook A/D, in welke vorm dan ook), in functie daarvan enkele uitgangen aanstuurt, en dan nog communiceert per WiFi, dan zal ik al heel erg bijzonder uitgesproken trots zijn.

Zeg nooit nooit. Je rolt van het ene in het andere. Je leest een sensor uit, die weer wat anders aan de gang zet. Maar dan wil je dat ook weergeven op een display. Dat is dan de volgende stap. Dan wil je de resultaten opslaan in een database en maak je weer een stap. Dan zijn we niet ver meer verwijderd van bediening via je PC.

Debuggen kan ook redelijk summier. Een Serial.print is eenvoudig en kan je veel info bezorgen. Zodra iets goed werkt lijntje(s) in commentaar zetten en verder gaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een uitstekende site over de ESP32 met talloze voorbeelden in de Arduino IDE : https://randomnerdtutorials.com/getting-started-with-esp32/

Zo heel slecht vind ik de Arduino IDE zelf niet. Er mist bv wel code completion...

Ik gebruik de IDE2.04 win10 en daar zit het er wel erin( even aanvinken in de preferences).
Ik test momenteel wat, vroeger was het altijd met FPGA's en verilog. Ik heb de arduino Uno en Due en morgen leveren ze de nieuwe Giga. Dat zijn toch al behoorlijke krachtige chips. Met de Arduino Due pulsjes maken tot 23.8ns gaat toch prima.
Spijtig, ik moet nu C++ leren en op mijn 80 jaar ouderdom, toch weer trager voor het aanleren.
Frans.