Samsung RB36T672CWW koel/vries temperatuurweergave

Arco

Special Member

Sinds kort heb ik een nieuwe Samsung RB36T672CWW koel/vries combi.
Was een van de weinige van Samsung met het bedienpaneel nog aan de buitenkant.
(rest heeft dat in het koeldeel. Beetje dom natuurlijk dat je moet programmeren met de koelkastdeur open... |:( )

Die werkt goed, maar ik vraag me af of je op het display nog iets in kunt stellen betreffende de weergave van de temperatuur.
Omschrijving is wat cryptisch: "Toont de huidige of gewenste temperatuur"

Kast staat ingesteld op 3/-23°C en dat geeft het display ook al 2 weken zonder onderbreken aan. (lijkt me sterk dat er nooit temperatuurafwijkingen zijn.)
Losse thermometers varieren trouwens van 1.7 tot 3.1 (koel) en -22.5 tot -26.8 (vries) dus verschil is er wel degelijk)

Het lijkt er dus op dat gewoon de gewenste temperatuur altijd wordt getoond (weinig zinvol).
Vreemd genoeg werk het bij aanzetten wel (hij gaat dan langzaam van kamertemperatuur naar de ingestelde temperatuur)

Is daar iets aan in te stellen?
(anders blijf ik de lossen thermometers maar weer gebruiken)

Het geluidsnivo is heel laag, maar toch veel meer als mijn vorige (Zanussi) 20 jaar oude koel/vries. Die was zo goed als geluidloos, en dat met 2 compressoren.
(je moest echt je oor tegen de koelkast houden om te horen dat 'ie draaide, bij de Samsung hoeft dat zeker niet... :) )

Valt me wat tegen dat de techniek in die 20 jaar wel vooruit is gegaan, maar de geluidsproductie helaas ook...
(zal ook wel door de inverter komen, de motor draait nu natuurlijk op verschillende toerentallen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, ik zal je de simpele reden geven waarom koelkast fabrikanten stoppen met displays in deuren: De kabelbomen sneuvelen erg vaak en storingen van dien OF zelfs uitgebrande electronica: dat is pas 8)7 ! Nee dan maar deur openen om in te stellen.. Deed je met je Zanussi ook tenslotte..

Sja, Samsung koelkasten blinken niet uit in kwaliteit, met name compressoren, herriebakken waarvan geregeld defect van raken.. 3x in productie veranderd ed.

Geluidsnormen word bij koelkasten niet over gesproken: Maar de oude Zanussi hadden Danfoss of ACC compressoren, waren de Rolls Royce onder de compressoren! Tegenwoordig Chinah sjit..

maar ff boel opgebeurd en nu jou probleem.. Ja de koelkast geeft niet meer op display de actuele temperatuur, dit kost meetenergie om weer te geven en wederom door de extra zuinigheisklasses is die functie ook bij Samsung er uit

maar waarom zo allemachtig koud gezet?? 6 Graden voor koelkast is mans zat en diepvriezen is al vanaf -18.. Dat spaart energie!

Kan het anders?? Nope!

Arco

Special Member

Zanussi bediening zat ook aan de buitenkant, hoor... ;)
Hij deed het nog prima, maar het stroomverbruik was niet meer van deze tijd... (325kWh/jaar)
Samsung geeft 20 jaar garantie op de compressor, dus schijnbaar hebben ze er vertrouwen in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als je die temperatuur vaker moet verstellen, doe je wat fout ;)

Arco

Special Member

Ik had uiteraard verwacht dat je de huidige temperatuur af kunt lezen, ingestelde temperatuur is niet nuttig, dan had het inderdaad net zo goed binnenin kunnen zitten.
(hoewel programmeren met de deur open natuurlijk sowieso lachwekkend is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij mijn LG staat koelkast ook op +3 graden, diepvries op -15 graden.

Arco het is wel een ander merk, maar misschien werkt het ook zo; Als ik de insteltoets voor de temperatuur 3 seconden ingedrukt houd toont hij de huidige temperatuur.

Anders inderdaad de ingestelde temp, en een alarm als de deur te lang open is van koelkast of diepvries.

En nog steeds tevreden van, top koelkastje!! Gewoon elk jaar wat onderhoud aan de geforceerde koeling achter. Dit zal bijna geen enkel huishouden doen, maar ja het staat ook niet in de handleiding dat je dit best jaarlijks eens doet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 14 maart 2023 20:01:19 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Had ik al geprobeerd, maar langer drukken doet niets helaas.

Maar niet getreurd, ik heb 2 sensors van mijn weerstation in koel/vries liggen, dat werkt al heel lang (ook in de vorige kast) prima...
Stroomverbruik is netjes. (opgave is 166kWh/jaar, en na 2 weken staat mijn verbruiksmonitor op 141kWh/jaar...)

Ik vind 6 graden in de koelkast wat aan de (te) hoge kant (je merkt met zuivel als koffiemelk duidelijk dat het eerder bederft), 3 graden is inderdaad mooi...

't Is wel grappig als je al die waarschuwingen in de handleiding leest. Zo staat er ook in dat je geen kleine kinderen in de diepvriesladen mag laten klimmen... :)

Dat het tonen van de huidige temperatuur meer stroom zou gebruiken lijkt me onzin; het display is standaard uit en brandt alleen bij open deur of ingedrukte toets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja dat klopt, ze stond bij mij vroeger op +7 graden en alles bederft nogal snel! Laat ze maar staan op +3 je zal er geen spijt van hebben, alles gaat echt langer mee voor het bederft!

In elk geval, hopelijk gaat ze +10 jaar mee. Is het ook geforceerde koeling arco achter? Indien ja elk jaar zeker eens afstoffen, want er liggen en hangen flink wat lijken daar achterin.

Kwa werking bijna hetzelfde zoals bij mij, display alleen aan met deur open of toetsen bedienen. Ik vind het ook onzin dat dit meer stroom zou verbruiken, de koelkast meet dit toch al zelf? Je moet het enkel programmeren om dit ook toonbaar te maken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 14 maart 2023 20:18:03 (25%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Is ook geforceerd gekoeld, zal proberen er aan te denken om daar ieder jaar naar te kijken. (iets wat goed werkt 'vergeet' je gauw onderhoud te geven... :) )
Geluidsproductie ga ik ook nog wat terugbrengen. Die komt hoofdzakelijk doordat de compressor in een afgesloten ruimte zit, en het geluid de wanden laat trillen.
Wat geluidsabsorberende folie aan de binnenkant van die ruimte zal wonderen doen... (evenals op de tegelmuur achter de koelkast, die weerkaatst ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In elk geval succes met je nieuw kastje! :)

Dat afstoffen is zeker belangrijk in de zomer met hete temperaturen, en die ventilator verzameld ook veel stof op de schoepen zelf. De koeling zelf zit na een jaar bijna helemaal dicht van het stof.... Ik zeg het je maar even.

Perslucht is het beste om dit proper te krijgen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Staat bij mij gewoon in een nis in de muur van de keuken, geen last van lawaai.
Ik hoor ze enkel als de compressor "soms" eens op zijn Max. werkt.
Dit kastje is echt fluisterstil en ik ben nog steeds tevreden van mijn keuze.

Heeft een soort lange platte wieltjes onder om makkelijk voor of achter te schuiven.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Platte wieltjes rollen inderdaad niet zo best, schuiven zou goed kunnen :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Daarmee bedoel ik dat het wielen zijn die in het metaalwerk zelf ingewerkt zitten, heel laag bij de grond. Je krijgt er amper een vinger tussen...

En geen gewone wieltjes maar net een soort lange buisjes.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 14 maart 2023 21:03:58 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik begrijp je en plaagde je een beetje.
Overigens heb ik kort na het lezen van je topic over je LG koelkast besloten het grotere broertje aan te schaffen (mijn oude kast,een bosch, was na 21 jaar zijn koelgas verloren) tot op heden erg veel spijt van deze beslissing,het is een herriebak,de bosch was veel stiller. Mijn zus dezelfde periode, ook een LG aangeschaft, is net binnen de 2 jaar total-loss verklaard door de monteur. het leiding werk was volledig door gerot.
Ze maken mooi spul, maar die koelkasten vind ik waardeloos.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik heb ik elk geval geen spijt van mijn aankoop, goed op weg naar tien jaar dienst. Niks te zien van rotten of horen enige herrie... :) De beste die ik ooit heb gehad in huis.

Gewoon elk jaar een beetje onderhoud in de motorkast.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 15 maart 2023 19:02:00 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Zoow!! Dan heeft Samsung zijn leven gebeterd en 20 jaar voor een compressor, gebruiken ze nu die van LG?? ook een Linear Compressor??.. Vreemd dat de LGs defect raken want ze gebruiken wel koperen leidingen.. Sja misschien productie fout?? In de regel is het OK. Hier staat een Liebherr vriezer te draaien waarvan de vorige eigenaar zelfs de koperen leidingen compleet groen en lek heeft laten oxideren door zuren?? de Bosch kast van Gadet_inc is ook een record houder met 21 jaar oud, en dat voor stalen leidingen!!

gelukkig zal LG die kast omruilen, binnen de 2 jaar waarborg..

Ik hoop dat je na enige tijd ook update geeft hoe kast draait..

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waar heb je nou garantie op, op de compressor of zijn digital inverter? Dat staat er niet duidelijk.

Of je hebt garantie op hetgeen net niet stuk is.

Arco

Special Member

"20 jaar garantie is van toepassing op de digital inverter motors in wasmachines en drogers, en compressors in koelkasten, die sinds juli in de EU zijn verkocht.
Ook is de garantie van toepassing op digital inverter motors en compressors in koelkasten en wasmachines die in de VS zijn verkocht."

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En deze compressor komt uit de keuken van LG.. Betere keuze van Samsung!