Gokkast Heat wave

Hi,

Ik heb een Heatwave gokkast en hier geen ervaring mee. Hij blijf op bijvullen staan dus ik dacht haal even 3 batterijen er uit en zet hem opnieuw aan ....

Nu komt de kast bij het aanzetten op een NVR Fout - BATTERIJ LEEG? melding met een alarm.

Iemand ervaring hoe dit op te lossen?

Alvast dank!

fred101

Golden Member

Nieuwe volle batterijen terug geplaatst ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

NVR = non volatile ram. Dat is een gewoon sram geheugen met batterij in een dikke speciale chip behuizing. Maar het kan ook een losse ram met losse batterijen zijn.
In het NVR staan gegevens die hij nodig heeft om op te starten, maar is voor zover ik weet niet kritisch voor het apparaat zelf. In een gokkast zou ik dan verwachten dat in het NVR gegevens staan zoals hoeveel er gespeeld is hoeveel uitbetaald highscores enz. Ik zou verwachten dat hij zonder die gegevens ook zou moeten werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Batt zijn inderdaad vervangen maar dat mocht niet helpen

Ben een stap verder (not)

Kast heeft stroom maar start nu niet meer op.

Er knippert nu 1 rode led. Fotos toegevoegd.

Zowel de rode als groene knop ingedrukt als de rode 30 sec ingedruk gehouden.

mel

Golden Member

Zijn alle deuren en klepjes dicht?Anders doet hij het denk ik ook niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja, en voor de zekerheid allemaal even opnieuw open / dicht gedaan.
Wel vreemd vanuit het niets dat hij dan niks doet.

Ik heb de programma kaart in een ander slot gestoken en ben weer bij mijn begin post. Hij gaat weer aan. (kaart blijkbaar licht aangeraakt)

Dus nu als nog bij het opstarten NVR Fout - BATTERIJ LEEG?

Zie filmpje https://files.fm/f/mp9u4am5r

harry64

Golden Member

Zo op die foto te zien zitten de batterijen er niet goed in. Of het moet zijn dat de houder ergens onderlangs anders bedraad is.

benleentje

Golden Member

Ik denk dat er ergens nog een batterij moet zitten. Maar ik zie ook dat de batterijne zo aan die dunne draadjes hangen, het kan ook zijn dat het geen contact meer maakt.
Als je een multimeter heb zou ik ook even waar de draadjes de kast in gaan daar even meten of je ook batterij spanning hebt. Daar vlakbij zou ik dan een geheugen/ ram chip verwachten die spanning krijgt van die batterij.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Deuren moeten dicht zijn.

Zorg dat de batterijen goed zitten en laat de machine helemaal door starten.

Zet de machine met de sleutelschakelaar in de bijvulstand en vul de machine.

Zodra er 1 munt gespeeld is zal de foutmelding niet meer terug komen tenzij het ram-ic zijn backupspanning verliest.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
harry64

Golden Member

Zou kunnen dat die statische ram genoeg heeft aan 4,5 volt om de inhoud te onthouden. 3x 1,5 doet het dan wel maar 3x 1,2 van een herlaadbare misschien net niet.

Ik zal morgen wat Smallrepairs aanraad uitvoeren. Nu met het alarm wat aanslaat maak ik geen vrienden.

De batt moeten 1.2 zijn lees ik online en juist niet 1.5. Heb wel beide geprobeerd.

Zal morgen een update geven

Batterijen zaten niet goed klopt maar tijdens het testen wel.
Ik zal als bovenstaand niet werkt zeker even doormeten.

De batterijen zijn extra geplaatst (gebeurd vaker) juist omdat wanneer de kast zijn stroom verliest deze error elke keer komt. De oplossing zou dan ook wat Smallrepairs aangeeft wel logisch klinken dat dit simpel op te lossen is.

[Bericht gewijzigd door Sphinx_thing op woensdag 15 maart 2023 20:52:02 (45%)

fred101

Golden Member

Batterijen zaten niet goed klopt maar tijdens het testen wel.

Even verkeerd zitten kan voldoende zijn om dingen te mollen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Op 15 maart 2023 20:40:57 schreef harry64:
Zou kunnen dat die statische ram genoeg heeft aan 4,5 volt om de inhoud te onthouden. 3x 1,5 doet het dan wel maar 3x 1,2 van een herlaadbare misschien net niet.

Normaal is een 3V lithium batterij al genoeg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Aandachtspuntje...

Heb je de supercap op de programma kaart al vervangen?, machine kan al meer dan 30 jaar oud zijn want spel upgrade kits waren normaal + wijziging van gulden naar euro.
programma kaarten zijn meer dan gemiddeld ESD gevoelig! dus polsbandje minimaal is een must.
Programma kaart hangt boven de voeding = behoorlijk warm, E-proms gaan wel een los zitten en contactspray voor de connectoren is raadzaam.
Er hoort een stukje neopreen in het dekseltje te zitten om de kaart aangeduwd te houden.

Als (fraude) alarm afgaat wat gewoon een t@ring herrie is dan moet je dat doorlaten gaan tot het vanzelf stopt anders gaat de melding niet weg.
Tip; speakers connector los van MPU halen.
Machine tussentijds uitzetten en weer aan, alarm start weer vanaf begin dus daar schiet je niets mee op.
Advies is om als je denkt dat alle opto's schoon zijn en alles functioneert om de machine een RAM clear te geven dmv sleutels, geldklep enz.

succes.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is opgelost.

Alarm laten gaan en dmv sleuten op bijvullen gezet en toen de eerste munt geregistreerd werd was het klaar.

Dank voor all reacties. Ook de reacties hierboven doe ik zeker wat mee