gebruik overschot DC zonnepanelen

ik hoorde vandaag van een klant waar nieuwe PV word gelegd, maar die mogen niet! terugleveren aan het net. daar kwam een kastje tussen met 3 stroomtrafo's welke het opgenomen vermogen deed meten, samen met het opgewekte PV vermogen en dan werd tegen elkaar weggezet. er kwam een 125A aan PV te liggen, en mocht later die restrictie weg zijn dan kunnen ze gewoon terugleveren daar. gewoon jammer eigenlijk, eigen trafo en vermogen zat over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@benleentje: inderdaad, één of meerdere weerstanden in- en uitschakelen (dus niet PWM'en) moet volgens mij gewoon gaan.

Inderdaad, 800V en 16A is geen kattepis, maar met een paar geschikte contactors hoeft dat allemaal niet dramatisch te zijn, zeker niet als je het verdeeld over meerdere weerstanden, zodat je het vermogen kunt regelen door er meer of minder in te schakelen (eventueel met verschillende weerstanden zodat je meer combinaties kunt maken). Dit heeft tevens als voordeel dat de contactors geen 16A hoeven te schakelen.

Ik heb een keer een dummyload gemaakt op 600V, die deed ook 16A, maar dat was wel met een dikke IGBT PWM'en op basis van de spanning en vooral de frequentie (droop control). Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel een beetje weten wat je doet.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 15 maart 2023 22:23:43 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 maart 2023 16:27:02 schreef benleentje:
[...]Daar ben ik het niet persee mee eens. Je zal toch ook een aantal reserve treinen nodig hebben die je in kan zetten voor geplant onderhoud en dat je in de spits die treinstellen weer tot je beschikking hebt.

De vergelijking blijft gelden. Als je 100 treinen beschikbaar hebt in de spits, 80 erbuiten (en 20 in onderhoud/reserve) en je hebt er 110 nodig in de spits dan zijn die 10 extra treinen nog steeds relatief duur.

Natuurlijk, als je 110 treinen in de spits nodig hebt, en 100 erbuiten dan kun je 10 treinden buiten de spits onderhouden. Maar de verhouding tusssen spits en erbuiten is bij de NS eerder 2:1 dan 1.1 : 1.
En bij zonnepanelen is het verschil tussen modale opbrengst en piek nog veel groter.

Maar de analogie met een omvormer zie ik niet, een iets grotere omvormer is niet zo heel veel duurder.

TS heeft al een kleine omvormer, een grotere kost dus niet alleen de meerprijs, maar ook de versnelde afschrijving van de bestaande. En ik geloof niet dat er een goede markt is voor tweedehands omvormers.

Op 14 maart 2023 16:27:02 schreef benleentje:

Maar de analogie met een omvormer zie ik niet, een iets grotere omvormer is niet zo heel veel duurder. Of je moet een zo grote hebben dat je net aansluiting de limiterende factor is dan heb je verder geen keus.

in belgie is er ook iets als het prosumenten tax en die wordt bepaald op het vermogen van de omvormer, niet van de panelen.

dus een installatie met 12paneeltjes van 400Wp op een 5kW omvormer betaald EVENVEEL tax als die met 20panelen op een 5kW omvormer.
de eerste wekt 4000kWh op op een jaar waarbij die in de wintermaanden dan 100kWh per maand opwekt.
de 2de wekt 6000kWh op waarbij die constant aftopt in de zomer, maar in de winter dan 200kWh per maand op wekt.
en in dat 2de geval zit ik. 5kW omvormer, dik over de 7000wp aan panelen in 2 richtingen.
zelf in februari piek ik nog tot de limiet van de omvormer. in januari tik ik zo de 4000W nog aan, in december net boven de 3000W.
de grafiek zijn minuut gemiddelden, dus die Wp links boven in de tabel staan er niet grafisch in

gaselwest bv hanteerd 105€/kW. dus een 5kW omvormer kost je dan 525€/jaar. zou ik een 7kW omvormer hebben op mijn installatie, ben ik 735€/jaar kwijt.
de vraag is: zal je met die 7kW op 20panelen die 210€ extra er nog uithalen of ben je beter met een kleinere omvormer...
https://www.vlaanderen.be/prosumententarief-voor-eigenaars-van-zonnepa…

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 16 maart 2023 12:22:59 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 14 maart 2023 18:12:05 schreef SparkyGSX:
IGBTs en MOSFETs zijn nagenoeg gelijk wat aansturing betreft; bij sommige hele grote IGBTs moet je de gate in een halve brug negatief.....

Ik ken ze. :)

Je hebt niet perse een aantal panelen over, of voor lange tijd. Een deel van de tijd (misschien maar een uur per dag of zo) leveren de panelen samen meer energie dan de omvormer kan omzetten.

Wat die panelen betreft is het me nog niet helemaal duidelijk.

De TS zegt dit:

Hey, ik heb meer zonnepanelen dan mijn omvormer aan kan.
Nu vroeg ik mij af of ik iets met de DC overschot kan doen?

Maar zitten die panelen dan toch in een string en aangesloten op de omvormer, dit is mij niet duidelijk.

Hij heeft het over DC overschot, dan lees ik dat hij panelen over heeft die niet op de omvormer zitten, maar die hij wel wil gebruiken.

Als ze op de omvormer zitten moeten er een aantal losgekoppeld worden en met de energie die ze dan opwekken moet er bijvoorbeeld een boiler verwarmt worden.

Als dit de situatie bij de TS is kan het gewoon zoals ik toen gedaan heb.

Maar we weten verder niets van de installatie, niet hoeveel panelen hij heeft, hoe ze aangesloten zitten, wat voor omvormer de TS heeft,... We weten alleen dat hij een DC overschot heeft.

Dus @TS,

Schets de situatie eens precies, niet in woorden maar in een schema. Op die manier kunnen we je beter helpen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 maart 2023 09:31:52 schreef beki:
meer zonnepanelen dan mijn omvormer aan kan.
of ik iets met de DC overschot kan doen?

NEE.
De regelaar topt af boven het vermogen dat hij kwijt kan aan zijn AC kant.
Overschot blijft in de panelen.
Dat is dus niet beschikbaar om te verwerken.

Kort de string in zodat je nooit overschot hebt en leg die weggehaalde panelen aan een micro omvormer en laat die het net voeden.
TENZIJ je grote omvormer zo gekozen is dat je hoofdzekering heel blijft bij vol vermogen van de zon.

Leuk dat je ook een mening hebt zonder het topic te lezen, en duidelijk zowel de vraag als de situatie niet hebt begrepen maar wel dingen gaan schreeuwen.

De TS vraagt of hij iets kan met het overschot aan de DC zijde, dus vóór de omvormer.

De string inkorten is een beetje zonder, omdat je dan op minder ideale momenten ook minder vermogen terug kan leveren, terwijl je het op de panelen wel beschikbaar hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

@TS,

Hier heb je een voorbeeld hoe je het zou kunnen doen.

Als dit tenminste de situatie is, dus als de panelen al in een string zitten en bij volle zon de omvormer overbelast word.

Dan moet je de stroom gaan meten (zoals ik eerder geschetst had) en bij teveel stroom omschakelen zodat er een aantal panelen tussen uit gaan. De panelen die er tussen uit zijn, die kun je dan weer gebruiken om bijvoorbeeld een boiler op te warmen. Als het nu weer bewolkt wordt of er is minder zon dan schakelen de panelen weer om terug in de string.

Daar moet een programma voor gemaakt worden, dus het gaat niet zomaar. De relais of wat er ook voor gebruikt gaat worden moeten opkom vertraagt en afval vertraagt gaan werken, anders gaat het fout.

Je moet ook de temperatuur gaan meten van je boiler om koken te voorkomen, ook daar moet nog een contact opgenomen worden, zodat bij boiler op temperatuur het verwarmingselement afgeschakeld wordt.

En het beste kun je dus aan het eind van de string schakelen, omdat dat het meest eenvoudige is.

Het is te doen, maar of je dat ook zelf kan gaan maken is aan jou. Ik weet niet wat je kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 maart 2023 14:48:57 schreef SparkyGSX:
Leuk dat je ook een mening hebt zonder het topic te lezen, en duidelijk zowel de vraag als de situatie niet hebt begrepen maar wel dingen gaan schreeuwen.

Ik vind jou erg lomp en onsympathiek.

Je leest duidelijk niet de opmerking en gaat alleen op de auteur te keer.
(schrijven gaat je ook al niet zo goed af zie ik, maar dat geheel terzijde)

Op 16 maart 2023 14:50:12 schreef Lambiek:

Als dit tenminste de situatie is, dus als de panelen al in een string zitten en bij volle zon de omvormer overbelast word.

Een solar inverter raakt niet overbelast met meer WP dan hij kan verwerken.
Wanneer je binnen de toleranties blijft (volt en Ampère) kunnen sommige omvormers 150% meer WP aan dan ze aan W kunnen geven aan het net.
Zit hij aan zijn maximum toegelaten uitgangsvermogen stuurt hij de MPP naar een ongunstiger punt, zodat er minder vermogen verwerkt hoeft te worden.

Wellicht eens wat studeren?

benleentje

Golden Member

Op 16 maart 2023 14:17:00 schreef stortbak:
[...]

NEE.
De regelaar topt af boven het vermogen dat hij kwijt kan aan zijn AC kant.
Overschot blijft in de panelen.
Dat is dus niet beschikbaar om te verwerken.

Je kapt de zin te vroeg af en moet zijn. Dat is dus niet beschikbaar om te verwerken door de omvormer maar wel beschikbaar op aan der DC kant van de omvormer.

In theorie is het heel simpel, meet wanneer de omvormer bijna aan zijn maximum zit en ga dan een belasting inschakelen aan de DC kanten als de omvormer weer genoeg ruimte heeft schakel de belasting uit. Echter waar het lastig word is waar ga je die energie uit de weerstanden weer insteken, een boiler opwarmen, CV ketel voorverwarmen terwijl het al hartje zomer is?

De relais of wat er ook voor gebruikt gaat worden moeten opkom vertraagt en afval vertraagt gaan werken, anders gaat het fout.

Je schema is ook een mooi alternatief. Echter probeer ik te begrijpen waarom de relais vertraagt moet opkomen en afvallen maar ik zie niet wat je bedoelt. Volgen mij moeten de relais enkel tegelijk schakelen. En in mijn gedachte is elk standaard relais altijd vertraagt opkomend en afvallend t.o. de aansturing op de spoel dan. Andere vertragingen die ik nu even niet overzie kunnen volgens mij gewoon in de software.

Wanneer je binnen de toleranties blijft (volt en Ampère) kunnen sommige omvormers 150% meer WP aan dan ze aan W kunnen geven aan het net.
Zit hij aan zijn maximum toegelaten uitgangsvermogen stuurt hij de MPP naar een ongunstiger punt, zodat er minder vermogen verwerkt hoeft te worden.

TS heeft geen problemen met de werking van de omvormer maar zoekt een manier om het overschot te kunnen gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 16 maart 2023 18:18:59 schreef stortbak:
Een solar inverter raakt niet overbelast met meer WP dan hij kan verwerken.

Daarom staat er ook een maximum ingangsvermogen bij, omdat het zo goed is voor de omvormer. Maaruhh, heb je ook nog iets zinnigs te melden? Kom eens met ideeën of een voorbeeld schema, je weet het allemaal zo goed toch.

Wellicht eens wat studeren?

Joh, als jij nog moet leren wat ik allemaal weet, dan ben je nog jaren bezig.

Op 16 maart 2023 18:41:37 schreef benleentje:
Je schema is ook een mooi alternatief. Echter probeer ik te begrijpen waarom de relais vertraagt moet opkomen en afvallen maar ik zie niet wat je bedoelt.

Je laat eerst het wisselcontakt schakelen voordat je de rest van de string weer aan de omvormer schakeld. Dat is dus bij over stroom. Als de zon wegvalt schakel je eerst de string los van de omvormer voor dat de string weer compleet gemaakt wordt.

En uiteraard is dit in de software te doen.

Dat met de relais is een voorbeeld, het kan ook via fetisj of IGBT's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 maart 2023 18:18:59 schreef stortbak:

Zit hij aan zijn maximum toegelaten uitgangsvermogen stuurt hij de MPP naar een ongunstiger punt, zodat er minder vermogen verwerkt hoeft te worden.

Wellicht eens wat studeren?

dat is fout, de omvormer veranderd de MPP niet.
als de zonnepanelen 300V 10A halen en je omvormer is 3KW, dan zit je op het maximum. de omvormer zal niet meer stroom kunnen verwerken.

als de zon echter nog harder schijnt, zodat de panelen 31V 13A zouden opwekken, dan kan de omvormer niet meer dan 10A trekken, dus de spanning van de zonnepanelen loopt op omdat ze niet genoeg belast worden.
hierdoor zal de boel op pakweg 320V en 9.375A komen.

de zonnepanelen bepalen zelf de spanning omdat de omvormer niet genoeg meer kan belasten

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 16 maart 2023 19:34:20 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@Lambiek: ik zie eigenlijk niet in waarom je de panelen los zou maken van de string, ik denk dat je ze ook gewoon parallel kunt belasten, mits je dat zonder PWM doet, en zonder capaciteit toe te voegen.

Het enige echte nadeel wat ik daarbij zie, is dat je te maken hebt met de volledige spanning van de string, dus daar moet het verwarmingselement wel geschikt voor zijn. Je kunt meerdere elementen in serie gebruiken, maar de isolatie moet ook geschikt zijn.

Ik ken geen contactors voor dergelijke spanningen en stromen op DC met wisselcontacten, dus dat zouden 5 losse contactors moeten worden, dat is een duur geintje.

Op 16 maart 2023 18:18:59 schreef stortbak:
[...]
Ik vind jou erg lomp en onsympathiek.

Insgelijks.

Een solar inverter raakt niet overbelast met meer WP dan hij kan verwerken.

Dat heeft niemand beweerd, dat heb je zelf verzonnen en is dus geen zinnig antwoord.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 16 maart 2023 20:41:44 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 16 maart 2023 20:37:21 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: ik zie eigenlijk niet in waarom je de panelen los zou maken van de string, ik denk dat je ze ook gewoon parallel kunt belasten, mits je dat zonder PWM doet, en zonder capaciteit toe te voegen.

Ik ging er vanuit dat je zo de omvormer meer ontlast, maar misschien kan het ook zoals jij stelt.

En het kan ook met fet's of IGBT's natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 maart 2023 19:07:16 schreef Lambiek:

Joh, als jij nog moet leren wat ik allemaal weet, dan ben je nog jaren bezig..

Voorlopig laat je niet blijken iets te weten van solar.

De rest laat ik voor wat het is, er wordt weer van alles beweerd.
En er wordt heel selectief gelezen, er worden dingen ontkend die 5 berichten eerder zwart op wit staan.

Waarom doe je zoiets, word je er zelf beter van?

Iemand die zelf een werkend ESS heeft geïnstalleerd, zonder hulp van de CO "deskundigen" moet je natuurlijk helemaal niet serieus nemen.
Ik kan 200 dagen aaneengesloten zonder grid en heb een schakeling gemaakt om overschot tussen de 5 en 2000W traploos in de boiler te sturen als het huis niet om energie vraagt en de accu vol is en de panelen nog steeds leveren.

Straks staat er vast weer "mag wel iets vriendelijker" of iets anders onzinnigs van je vriendje, die ook geen kennis heeft en daarom jullie maar bijvalt.

Jammer maar succes.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 maart 2023 19:26:53 schreef fcapri:
[... verschuift het MPP...]
dat is fout, de omvormer veranderd de MPP niet.

Stortbak begrijpt het goed, maar verspreekt zich even. Hij schrijft het MPP verschuift, maar hij bedoelt het werkpunt verschuift.

Op 16 maart 2023 20:37:21 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: ik zie eigenlijk niet in waarom je de panelen los zou maken van de string, ik denk dat je ze ook gewoon parallel kunt belasten, mits je dat zonder PWM doet, en zonder capaciteit toe te voegen.

Ik denk dat capaciteit toevoegen WEL mag.

Maar parallel belasten lijkt me niet handig tenzij de panelen optimizers hebben. Stel ik heb 10 panelen in serie die ieder 10A, 10V kunnen leveren. Totale opbrengst 1000W . Als ik nu 5W (0.5A) uit 1 paneel ga trekken, dan de grote omvormer nog maar 9.5A uit de hele string trekken bij ongeveer 10V per paneel: Totaal ongeveer 950W. De hele string brengt ineens maar 50W minder op terwijl ik maar 5W afneem! Zodra ik meer dan 1A, 10W ga proberen te trekken, wordt het gunstiger om de spanning over dat ene paneel te laten zakken naar 0V (-0.6 meestal) en dus 900W uit de hele string te trekken. Nu krijg jij helemaal niets, en levert de hele string 100W minder op dan ie zou kunnen.

Ik zou met een relais paneel 1 kortsluiten, dan de verbinding verbreken tussen paneel 1 en het volgende paneel. Dit zijn twee "laagspanning, DC" schakelingen momenten. Nu kan je de "behapbare DC" spanning van paneel 1 gebruiken zonder de rest van de string te beinvloeden. Je moet wel rekening houden met mogelijke enge spanningen t.o.v. aarde. (i.e. isoleren alsof er 1000VDC op staat).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, je gaat natuurlijk niet één paneel belasten, net zoals je niet één accu in een accupakket meer gaat belasten dan de rest. Je moet natuurlijk de hele string belasten! Ja, dat is dus 800V, maar met meerdere verwarmingselementen in serie (zeg, 4x 230V elementen, of 2x 400V elementen) moet dat m.i. wel kunnen.

Als je capaciteit toevoegt (zeg, een paar duizend uF) gaat de MPPT meer stroom trekken, en kijken of het product van de spanning en stroom groter wordt. Als de MPPT dat doet op een tijdschaal dat de capaciteit nog significant is, zal hij concluderen dat hij meer vermogen kan halen door meer stroom te trekken. Vervolgens probeert hij het nog een keer, en wat denk je? Nog meer vermogen!

Je zult best "enige" capaciteit kunnen toevoegen, maar zonder de interne werking van de MPPT te kennen, kun je volgens mij niet bepalen hoeveel capaciteit acceptabel is. De omvormer heeft ongetwijfeld ook wat capaciteit aan zijn ingang, dus als je in dezelfde orde van grootte blijft gaat het waarschijnlijk wel goed.

Toch lijkt het me eenvoudig om voor een oplossing te kiezen waar je helemaal geen extra condensators nodig hebt. Met één of meerdere verwarmingselementen, bij voorkeur zo dat je verschillende combinaties kan maken om het vermogen te regelen, is dat allemaal niet nodig.

Ik zou met één contactor in de plus lijn naar de verwarmingselementen het hele systeem schakelen, voor het geval er iets mis gaat (MOSFET defect, boiler oververhit, etc.), en dan elk verwarmingselement met een MOSFET of IGBT low-side schakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 maart 2023 20:56:40 schreef beki:
in België

In België heb je ook de plicht om een elektrische installatie te laten keuren.
Bovengenoemd geknoei met relais gaat nooit door de keuring komen!
Ben je niet van plan te laten keuren, kan je ook maling hebben aan de regel van zoveel vermogen uit de regelaar.
Dan kan je wel (wat ik opperde) een micro plaatsen onder de "teveel" geplaatste panelen. MITS je meterkast dit aankan. Veel eenvoudiger en 100% veilig en inzetbaar.

Valt iets dergelijks nog onder de elektrische installatie die gekeurd moet worden?

Jij maakt er geknoei van, maar als het netjes is opgebouwd met geschikte componenten zie ik niet in waarom het niet door een keuring zou komen. Op basis waarvan zou een inspecteur het afkeuren? Een ongebruikelijke maar deugdelijke constructie lijkt me geen reden tot afkeur.

Stel nou dat ik een paar panelen op het dak leg met een verwarmingselement in de boiler eraan (dus zonder een omvormer, en zonder een verbinding met het net), zou dat dan ook gekeurd moeten worden?

Ik woon niet in België en heb geen idee hoe dat werkt met die keuringen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 17 maart 2023 08:36:11 schreef SparkyGSX:
Als je capaciteit toevoegt (zeg, een paar duizend uF) gaat de MPPT meer stroom trekken, en kijken of het product van de spanning en stroom groter wordt. Als de MPPT dat doet op een tijdschaal dat de capaciteit nog significant is, zal hij concluderen dat hij meer vermogen kan halen door meer stroom te trekken. Vervolgens probeert hij het nog een keer, en wat denk je? Nog meer vermogen!

Je hebt gelijk. Over de hele string moet je niet meer capaciteit toevoegen. Het is essentieel dat ik dacht dat je 1 paneel wilde belasten.

Op 17 maart 2023 09:33:27 schreef stortbak:
Wat weten jullie toch weinig.

En wat ben jij onnodig onbeschoft.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 17 maart 2023 10:17:24 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 08:42:41 schreef stortbak:
Bovengenoemd geknoei met relais gaat nooit door de keuring komen!

Ja joh, ik loop al ruim 40 jaar te knoeien. Daarom verbaast het mij dat je iets van mij gebruikt hebt in die geweldige installatie van jou. :)

En inderdaad is die fase aansnijding van meneer Lambiek gebruikt om de triacs te sturen voor de 3 elementen in mijn boiler.

Op 17 maart 2023 09:33:27 schreef stortbak:
Wat weten jullie toch weinig.

Je hebt altijd baas boven baas hé. :) Dus wees nu maar blij dat jij zoveel weet, nu nog even leren fatsoenlijk te reageren, dan komt het helemaal goed met je.

Op 17 maart 2023 08:58:58 schreef SparkyGSX:
Valt iets dergelijks nog onder de elektrische installatie die gekeurd moet worden?

In België zijn ze wel strenger dan hier, dus zou zomaar kunnen. Keuren zouden ze hier ook moeten verplichten.

Jij maakt er geknoei van, maar als het netjes is opgebouwd met geschikte componenten zie ik niet in waarom het niet door een keuring zou komen.

Precies. Maar stortbak ziet nu eenmaal relaiscontacten staan en kan zich niet voor de geest halen dat, dat geschikte componenten moeten zijn. :)

Op basis waarvan zou een inspecteur het afkeuren? Een ongebruikelijke maar deugdelijke constructie lijkt me geen reden tot afkeur.

Precies.

Stel nou dat ik een paar panelen op het dak leg met een verwarmingselement in de boiler eraan (dus zonder een omvormer, en zonder een verbinding met het net), zou dat dan ook gekeurd moeten worden?

In België waarschijnlijk wel. Het wordt al gedaan hier, gewoon met een X aantal panelen een boiler opwarmen of iets anders.

Op 17 maart 2023 10:16:02 schreef rew:
Het is essentieel dat ik dacht dat je 1 paneel wilde belasten.

Met één paneel zet geen zoden aan de dijk, ik schakelde 3 X 10 panelen bij die agrariër. Niet allemaal te gelijk, maar kijkend naar de stroom.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 maart 2023 08:42:41 schreef stortbak:
[...]

In België heb je ook de plicht om een elektrische installatie te laten keuren.
Bovengenoemd geknoei met relais gaat nooit door de keuring komen!
Ben je niet van plan te laten keuren, kan je ook maling hebben aan de regel van zoveel vermogen uit de regelaar.

nope,

in belgie wordt het deel ZEKERINGKAST gekeurd. zonnepanelen niet.
ze komen de aardeweerstand meten, bekijken bekabeling van omvormer naar zekeringkast, de zekeringen en aansluitingen en thats it.

hang jij parallel op je panelen nog een aftakpunt om stroom DC af te tappen van je string, zal niemand daar over vallen (tenzij de brandverzekering als de boel zou afbranden)

Op 17 maart 2023 10:24:42 schreef Lambiek:

In België waarschijnlijk wel. Het wordt al gedaan hier, gewoon met een X aantal panelen een boiler opwarmen of iets anders.

nee, toch niet, enkel bij netkoppeling moet er gekeurd worden.
heb jij 10panelen hangen die accus opladen off grid, is er geen probleem en geen keuring

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 17 maart 2023 10:58:41 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken