Identificeren zenerdiode

Iemand enig idee wat voor diode dit is? Is een zenerdiode uit een voeding met de kleurcode zwart rood. Ik kan online vinden dat het waarschijnlijk een Panasonic diode is maar verder kom ik niet.

Afmetingen? Waarom denk je aan een zener? Geen normale kleinsignaaldiode?Voeding uit apparaat --> merk, type, foto? En welke observatie doet jou denken dat ie defect is?

Gaat om een blaupunkt videorecorder. Hij zit op een output die aangegeven staat als Unreg 14v. Symbool op pcb geeft zener aan

fred101

Golden Member

Is hij kapot ? Zoniet dan kun je hem meten. Labvoeding op iets van 20V, weerstand van 470 ohm in serie met de zener en dan meten.

Hij kan 14V zijn en als regelaar fungeren. Of hij is meer dan 14V en zit er als beveiliging.

Dat moet je wel uit het schema kunnen halen en dan weet je ook de waarschijnlijke waarde en kun je wat proberen zonder teveel risico.

Kijk op het pcb of gewone diodes niet toevallig het zelfde symbool hebben als een zener. Dat heb ik wel vaker gezien. Soms is de naam duidelijker bv D12 voor een diode en Z12 voor een zener (Ben ook wel VR tegen gekomen)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 17 maart 2023 15:26:24 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hij is kortgesloten, vandaar de vraag. Hij zit op de uitgang in sper naar ground toe dus hij lijkt me als beveiliging aangesloten. Het zou echter mooi zijn als iemand de precieze waarde kan vertellen zodat ik het zeker weet. Ik kan een boel vinden met 3 kleur ringen maar dit lijkt een speciale serie

Arco

Special Member

Voltage kun je meestal niet afleiden uit de kleuren, daarvoor zul je in de SM moeten duiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Dan werkt het ding ook zonder die zener. Kun je verder en als je klaar bent zet je er een zener in van een spanning hoger dan wat je meet op die rail.
Ik zou een TVS verwachten voor protectie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hem net heel even kort op spanning gehad en hij begon meteen hoogfrequent te krijsen, dus ik ben er niet helemaal op ingesteld om hem op spanning na te meten. Ik denk dat ik er een 14v in ga zetten en hopen op het beste

Vervolg: toch even geprobeerd hem zonder diode aan te zetten, de ingewanden van de elco ernaast liggen nu op mijn bureau

fred101

Golden Member

Dan is er nog iets meer stuk of die zener is niet voor protectie maar voor regeling. Of het is helemaal geen zener.
Heb je een schema of foto ?

Gezonde Elcos klappen bij veel te hoge spanning of bij ompolen

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 17 maart 2023 15:52:51 (19%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik denk idd dat het een regelingsdiode is, iets anders is niet echt logisch gezien de opbouw. De elco is tot 50v dus waarschijnlijk omdat die diode weg is gooit hij er meer overheen en zegt ie pang

Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2023 15:12:54 schreef Mahsjong:
Gaat om een blaupunkt videorecorder.

Welk type?

Het kan een Panasonic MAZ4200 zijn (20V zener).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan een Panapunkt video met een los voedingsblik achterin. Het heeft geen zin om verder fout te zoeken als niet eerst alle elco's vervangen zijn. Meestal zorgen defecte elco's voor niet starten of inzakkende spanningen; overspanning kan eventueel nog andere oorzaken hebben. Met een tyepnummer is er meer van te zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik schat in dat het IDD een op hol geslagen voeding is door defecte elco's en de secundaire spanning aardig heeft opgeslingerd. 20 V over een 14V unreg is wel veel, denk eerder aan een 16V zener..

Arco

Special Member

Daarom ook graag opgave van typenummer. Dat voorkomt onnodig speculeren en deduceren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij deze de verder info: Een RTV520

Ik heb de zener vervangen door een 14V, deze brandde meteen door. De elco's zagen er nog goed uit maar zitten idd hoog in ESR (had de meter nog thuis liggen)

Vervolgstap dus nieuwe zener bestellen en de elco's vervangen. Wordt vervolgd

Deze voeding heeft volgens mij geen terugkoppeling van secundair naar primair. Daardoor kan de uitgangsspanning sky-high gaan als er primair iets niet goed is, bijvoorbeeld een defecte elco.

Groeten, Ron.

Arco

Special Member

Kijk,

Als je dat gelijk had vermeld had je 4 dagen geleden al antwoord gehad... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

En als een 14V affakkelt zou ik eerst naar R1018 en Q1004 kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Hopelijk is de regulator niet kapot, da's een exotisch geval...

https://images.tokopedia.net/img/cache/200-square/VqbcmM/2022/6/22/0a20ff3d-1f1c-4d52-9dc8-fb91f566bf64.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij een defect in een SMPS is of wordt elk component in de SMPS verdacht.

Als de elko's zijn gesneuveld kan het best zijn dat er meer stuk is. Er heeft nu 45V gestaan op het stuk wat 12V verwacht. Oops, ik kijk verkeerd. Hij wordt gevoed door de 14V. Als met 2V extra de condensatoren al klappen dan was het allemaal al erg kritisch.

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 20 maart 2023 17:00:02 (37%)

PE2BAS

Een defect in een SMPS kan zich verder uitbreiden naar een defect in datgene wat er op de SMPS is aangesloten maar niet altijd.