DC-Motor 100 Nm

Goedemorgen allemaal,

Ik ben bezig met een projectje waarbij ik bouten moet aandraaien tot een koppel van 100 Nm. Dit wil ik gaan doen door gebruik te maken van een DC-motor.
Nu kwam ik op het idee om een motor met gearbox uit een accuboormachine te gebruiken aangezien er boormachines zijn die dit koppel kunnen halen.
Het probleem is nu alleen dat ik nergens een motor met gearbox kan vinden die ik los kan kopen, alleen een complete boormachine.

Is er iemand die weet waar ik een motor met gearbox zou kunnen kopen? Of als iemand een compleet ander idee heeft is dat natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt!

Daan

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 10:17:36 schreef Daan888:
Ik ben bezig met een projectje waarbij ik bouten moet aandraaien tot een koppel van 100 Nm. Dit wil ik gaan doen door gebruik te maken van een DC-motor.

Hoe wil je dat gaan doen? Door de motorstroom te meten? Een motor gaat dat niet fijn vinden als hij iedere keer blokkeert als het koppel bereikt wordt.

Je kunt ook een constructie verzinnen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een momentsleutel.

Is er iemand die weet waar ik een motor met gearbox zou kunnen kopen?

Kijk hier eens tussen.

https://nl.rs-online.com/web/c/?pn=1&searchTerm=DC+motoren&rpp…

https://nl.rs-online.com/web/c/automation-control-gear/electric-motors…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Accuboormachines worden tweedehands nog wel eens aangeboden "met defecte accu".

Tidak Ada

Golden Member

Die schroef/boor machines hebben vaak al een instelbare mechanische ontkoppeling ingebouwd, maar of die 100Nm kunnen geven, betwijfel ik ten zeerste.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Is een boulonneuse niet beter geschikt en handiger voor zoiets?
Voor de prijs hoef je het niet te laten, 60euro in de Lidl zonder batterij.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Deze *zegt* 100nm te zijn: https://www.amazon.nl/Kraftwelle-accuschroefboormachine-krachtgolf-acc…
Met handkracht kan het een stuk goedkoper...: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-12-professionele-momentsleutel-4…

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 17 maart 2023 11:34:49 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 maart 2023 10:41:24 schreef Lambiek:
[...]
Hoe wil je dat gaan doen? Door de motorstroom te meten? Een motor gaat dat niet fijn vinden als hij iedere keer blokkeert als het koppel bereikt wordt.

Je kunt ook een constructie verzinnen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een momentsleutel.

[...]

Ik heb wel eens aan wat oudere machines gesleuteld waar een soort krachtmeting in zit.

Vrij simpel opgebouwd.
De motor zit op een scharnierende plaat en een veer zorgt voor de tegendruk. Op het moment dat de motor te veel kracht moet leveren veert de plaat een stukje terug en wordt een schakelaar bediend welke een noodstop veroorzaakt.

Zelf zou ik eerder een instelbare slag schroevendraaier nemen. Soms wordt het aandraaimoment bij elke stand in de handleiding vermeld, bv stand 2 wordt 100Nm bereikt na 5 seconden.

Ik weet niet wat de gewenste tolerantie is maar ik verwacht iets van +/-10% voor dergelijke oplossingen.

pamwikkeling

Special Member

Het zal niet echt goedkoop zijn, maar mogelijks wel werken
1) een servomotor met drive die aanstuurt op basis van het koppel
2) een planetaire reduktiekast achter de servo.

Is de 100 Nm altijd gelijk of moet dit instelbaar zijn?
Als het altijd gelijk is, zou je eventueel een draaistroom motor met frequentie sturing kunnen nemen en de spanning van de motor verlagen.
Hierdoor krijg je meer slip en een lager motorkoppel.

Voor eenvoudige toepassingen met een beetje tolerantie op het koppel is dit mogelijk.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 17 maart 2023 11:46:11 (49%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 maart 2023 11:31:06 schreef MGP:
Is een boulonneuse niet beter geschikt en handiger voor zoiets?
Voor de prijs hoef je het niet te laten, 60euro in de Lidl zonder batterij.

Wat een is "boulonneuse" in het Nederlands; bolle neus :????

(Een tournevis is ook vast geen draaivisje :+ )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 12:18:46 schreef Tidak Ada:
Wat een is "buolonneuse" in het Nederlands; bolle neus :????

Slagmoersleutel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

+1 voor Lambiek.

Op 17 maart 2023 11:12:23 schreef Tidak Ada:
Die schroef/boor machines hebben vaak al een instelbare mechanische ontkoppeling ingebouwd, maar of die 100Nm kunnen geven, betwijfel ik ten zeerste.

Deze haalt 150Nm in stand 1.
Op batterij 300Nm op stand 1, 600Nm op stand 2 en 1050Nm op stand 3.

100Nm is duidelijk een ondergrens.

Op luchtdruk ga je dit gemakkelijker klaar krijgen. Een bepaalde luchtdruk komt dan overeen met een bepaalde kracht. Een goede drukregelaar er tussen en klaar.

Zelf gebruik ik toch eerder de hand oplossing. 24 bouten aantrekken op 100Nm bij het wisselen van de wielen is ook geen krachttoer. Mijn lichte slagmoersleutel haalt dat net niet als ik geen 9 à 10bar heb.

Op 17 maart 2023 12:18:46 schreef Tidak Ada:
[...]
(Een tournevis is ook vast geen draaivisje :+ )

Tournez (draaien) en vis (vijs) maakt het hopelijk wat duidelijker. In het Vlaamse vakjargon zitten nog steeds heel veel Franse woorden. Ik heb een Vlaamse garagist nooit horen spreken over de contactpuntjes. Wel de vis platinées of de platinnekes. 'Nen inetrrupteur" voor een schakelaar......

Bijvoorbeeld ook een couppate voor deegsteker. Poche voor spuitzak. Douille voor een spuitmondje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 14:24:53 schreef buckfast_beekeeper:
Op luchtdruk ga dit gemakkelijker klaar krijgen. Een bepaalde luchtdruk komt dan overeen met een bepaalde kracht. Een goede drukregelaar er tussen en klaar.

Dat zou inderdaad de simpelste oplossing zijn en denk ook de goedkoopste.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Nu weet ik dus nog niet wat zo'n boulonneuse is.
Op Wiki Frans komen ze met gasflessen aan.... en nog andere niet ter zake doende lemma's aan :(

(meestal kun je technische dingen beter via Wiki vertalen)

een ring- of steeksleutel wordt gewoon met clé, clé à molette, of clé à anneau aangeduid

boulonneuse zal dus geen frans, maar (koeter)waals

BTW:
(wel en betje OT) Hoe noem je ook weer dat gootje wat het ruitnwissen vocht opvangt, direct onder de motorkap en voorruit?
Dat heeft ook zo'n 'franse' naam....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 17 maart 2023 15:38:25 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 maart 2023 15:14:37 schreef Tidak Ada:
Nu weet ik dus nog niet wat zo'n boulonneuse is.
[...]

BTW:
(wel en betje OT) Hoe noem je ook weer dat gootje wat het ruitnwissen vocht opvangt, direct onder de motorkap en voorruit?
Dat heeft ook zo'n 'franse' naam....

Hier 1ste 5 voorbeelden.

Met het gootje kan ik je niet helpen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 17 maart 2023 10:41:24 schreef Lambiek:
[...]
Hoe wil je dat gaan doen? Door de motorstroom te meten? Een motor gaat dat niet fijn vinden als hij iedere keer blokkeert als het koppel bereikt wordt.

Wel als je netjes de stroom regelt, na korte tijd stopt, en de motor tussentijds genoeg tijd geeft om weer af te koelen. Je moet natuurlijk niet voor lange tijd een flinke stroom laten lopen terwijl de motor niet of nauwelijks draait; hij krijgt dan geen koeling, en als hij echt stilstaat, loopt de stroom ook voor lange tijd door één wikkeling, in plaats van verdeeld te worden over de wikkelingen. Niet te lang doen dus, maar in beginsel is een stroom die binnen de piekstroom specificatie van de motor valt niet direct een probleem.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 16:04:52 schreef SparkyGSX:
Wel als je netjes de stroom regelt, na korte tijd stopt, en de motor tussentijds genoeg tijd geeft om weer af te koelen.

Ja, daar zeg je iets bij. Wie zegt dat de motor de tijd krijgt om af te koelen. En natuurlijk is de stroom binnen de perken te houden met een goede regeling.

De info is weer summier in deze.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Nu kwam ik op het idee om een motor met gearbox uit een accuboormachine

Nu kan een accuboormachine dat inderdaad halen maar wel door de motor flink over te belasten. Als je dus continu bouten aan wilt draaien geen geschikte oplossing.

Ik denk ook dat je meer info moet geven over wat je wilt gaan doen.

Wil je gewoon bouten aandraaien tot ze vast zitten of moet ze echt op koppel aangedraaid worden.

Op luchtdruk ga dit gemakkelijker klaar krijgen. Een bepaalde luchtdruk komt dan overeen met een bepaalde kracht. Een goede drukregelaar er tussen en klaar.

Maar wel lomp en erg groot. Beter is dan om om pneumatisch haudraulisch te gaan werken. Met perslucht stuur je dan een zuiger aan die dan steeds een klein beetje olie naar een hydraulische motor stuurt zo kan je ook enkele kN halen.

https://issuu.com/eriksbv/docs/enerpac_catalogus-e326e-8208_nl/257

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 maart 2023 15:14:37 schreef Tidak Ada:
Nu weet ik dus nog niet wat zo'n boulonneuse is.
...

En ik die dacht dat Hollanders trots waren dat ze een woordje Frans konden spreken :+
Maar om alle twijfels weg te nemen ziehier wat Goo.. toont

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 17 maart 2023 11:42:35 schreef pamwikkeling:
Als het altijd gelijk is, zou je eventueel een draaistroom motor met frequentie sturing kunnen nemen en de spanning van de motor verlagen.

Een gewone KA motor kan je net als een servo op koppel regelen, daar zit geen echt verschil in.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 maart 2023 15:14:37 schreef Tidak Ada:
Hoe noem je ook weer dat gootje wat het ruitnwissen vocht opvangt, direct onder de motorkap en voorruit? Dat heeft ook zo'n 'franse' naam....

Parafan/paravan/paravaan (spelling wisselt).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
buckfast_beekeeper

Golden Member

off topic 'ne paravan' is wat ze vroeger gebruikten om tussen ziekenhuisbedden te zetten om wat privacy te hebben.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 maart 2023 15:58:54 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Hier 1ste 5 voorbeelden.

Met het gootje kan ik je niet helpen.

Ik gooi het er maar op dat Wiki-FR het met de 'franse slag' doet. ;)

@FET:
Yep, dat is hem!
(Gekke Google maakt er Hindi van) |:(

@MGP:
Ik vind Nederlands, Duits, Engels en BI méér dan voldoende >:)
Als ik Frans er bij tel, dan kan dat ook nog es voor Spaans en Portugees gelden :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Op 17 maart 2023 11:12:23 schreef Tidak Ada:
Die schroef/boor machines hebben vaak al een instelbare mechanische ontkoppeling ingebouwd, maar of die 100Nm kunnen geven, betwijfel ik ten zeerste.

Hoeveel motor vermogen er nodig is voor 100Nm kan je gewoon uitrekenen.

P = M x 2 x π x n
P = Vermogen
M = koppel
n x toerental

Het maakt voor de berekenen niet zoveel uit of de motor direct dat toerental draait of dat via een reductor is.

Dus stel dat de accutol 100rpm draait.
P = M x 2 x π x n = 100Nm x 2 x π x (100 / 60) = 1.047,19 = ca 1kW

Aan je uitgang van de reductor heb je al een vermogen van 1kW nodig en daar komen de verliezen nog bij.. Een 18V motor in een accutol kan dat dus wel leveren. Die motor pieken boven de ca 1kW. Echter wel met een beperkte tijd en op voorwaarde dat ze kunnen afkoelen.

Echter neem je nu iets wat maar 10 rpm draait dan kan je af met ca 100W. Let op dit is nog steeds zonder verliezen in de reductor. Met een 200W motor met reductor naar 10 rpm moet dit goed te doen zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Maar als de TS een productielijn aan het bouwen is waar een moer 30 slagen ingedraaid moet worden en DAN met 100Nm moet worden aangedraaid... Dan is die 10RPM weer helemaal niet fijn voor de doorloopsnelheid.

Dan zou je dus naar een constructie moeten waar je zeker 300RPM doet zolang er geen tegenkracht is en schakelt naar de "lage versnelling" zodra er wel tegenkracht is.

Ik bedenk zojuist dat dit zou kunnen met een slipkoppeling op een 300RPM as uit de gearbox die met een ratel sneller kan draaien dan de 10RPM, maar gaat slippen op die as zodra de kracht meer dan ingesteld wordt en dan gaat de ratel pakken en wordt ie op lage snelheid vastgedraaid. Zal vast wel eens uitgevonden zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

DC motor met variabele veldbekrachtiging?

bij normale veldbekrachtiging : laag toerental en hoog koppel
bij lage veldbekrachtiging : hoog toerental en laag koppel