Groepenkast en onderverdelers

High met Henk

Special Member

Ik gok zomaar dat dit niet je woning betreft :7

Indien wel, dan heeft u bijzondere hobbies naast elektronica :o

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb vorige kerst een 1600kVA trafo mede aangesloten omdat de verwarming daar moest draaien, de boel moest drogen. 4x 200A velden op die verdeler welke ieders een warmtepomp bevatte. dat is nu normaal, dito vermogen voor de luchtbehandeling bij kantoren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 maart 2023 18:28:21 schreef High met Henk:
Ik gok zomaar dat dit niet je woning betreft :7

Indien wel, dan heeft u bijzondere hobbies naast elektronica :o

Het is een bedrijf van een bevriende familie waar ik op momenten meer als fulltime werk zodat wij de boel draaiende kunnen houden. Corona, leveringsproblemen, prutsfirma's en de huidige energiecrisis hebben nogal wat problemen veroorzaakt.

HVK verzwaren, 2 trafo's bijplaatsen, zowat alle OVK's vervangen, PV installaties plaatsen, 2 attracties plaatsen en tegelijkertijd alles in orde maken voor de Scope 10 herkeuring (20 jaar gepruts herstellen).

De warmtepompen zijn een jaar geleden besteld en zijn pas deze week binnen gekomen. De grote warmtepomp heeft in 1 jaar 4 compressoren stuk gehad |:( De eerste na enkele dagen, 2e na enkele weken en de andere 2 binnen enkele uren na de start van het stookseizoen 2022/2023.

Op 17 maart 2023 12:12:45 schreef EL83:
[...]

Het is een bedrijf van een bevriende familie waar ik op momenten meer als fulltime werk zodat wij de boel draaiende kunnen houden. Corona, leveringsproblemen, prutsfirma's en de huidige energiecrisis hebben nogal wat problemen veroorzaakt.

HVK verzwaren, 2 trafo's bijplaatsen, zowat alle OVK's vervangen, PV installaties plaatsen, 2 attracties plaatsen en tegelijkertijd alles in orde maken voor de Scope 10 herkeuring (20 jaar gepruts herstellen).

De warmtepompen zijn een jaar geleden besteld en zijn pas deze week binnen gekomen. De grote warmtepomp heeft in 1 jaar 4 compressoren stuk gehad |:( De eerste na enkele dagen, 2e na enkele weken en de andere 2 binnen enkele uren na de start van het stookseizoen 2022/2023.

bij een dergelijke klant eerst al 4 jaar steeds een aantal weken tussendoor aan het opruimen ( oa in kabelgoten, 50mm2 met spanning erop, zo los in de goot ) en opschonen geweest voor er gezegd werd nu kan een keurder wel langskomen. maar er is nog veel niet in orde. klopt, rapport van 85 pagina's met alleen de op te lossen punten, diverse meterkasten afkeur en nog veel meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Bij ons is vandaag de 3x 40A aansluiting opgeleverd.

De generatoren kunnen van het terrein af...

De huismeterkast hangt ook, maar moet nog wel aangesloten worden..

To be continued

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pa3gws

Golden Member

Top gefeliciteerd weer een stap verder. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
help

Golden Member

Met de mantelbuis zoals zij wensten? of heb je de 'wet' nog een beetje kunnen buigen?

High met Henk

Special Member

Hun hebben en getrokken buis...

Ik heb de flexibel op nog wat andere plekken in gezet

2x 20 meter naar het huis (1x met 4x6 YMVK-AS, 1x met 6x6 YMVK-AS)
1x 60 meter naar de poort vanaf het huis (wkomt waarschijnlijk 7x2.5 YMVK-AS in)

Dan ook nog een 40mm met 4x CAT6 en 2x fibre tussen huis en loods
En nog een 40 mm vanaf huis naar de weg met fiber en nog een zijtak met cat naar de poort. Bij de poort komt een kleine onderverdeler in een kast met daarop poort bediening, schrikdraad voor weide, camera, deurbel, verlichting. Ofwel klein remote I/O kan weleens handig zijn.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 17 maart 2023 21:07:57 (74%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

En was het een hoop werk voor de mannen?
Of hadden zij liever flex gehad?
Of niet naar gevraagd?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

De route is beetje anders geworden. Zal morgen foto's maken. Nu is het makkelijker geworden voor hun.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Je hebt er wel goed over nagedacht, beter nu een beetje ruimte over dan over een aantal jaar alsnog weer moeten graven.

High met Henk

Special Member

Nou, de kast in huis zit goed vol..
Heb wel veel eindgroepen.

De groepenkast in de schuur is wel vreemd uitgebreid met een 3f groep met smeltpatronen voor de elektrische kachel... Die was ff tijdelijk.

De hoofdkast heeft nog ruimte zat, maar komt nog een deel voor PV bij, wat beetje bijzonder is...

Hoe en wat volgt nog, maar ik zoek iemand die een BMS kan maken in een PLC...

De route op foto heb ik wel;

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt nu gelijk een gezellig murmelend beekje in de tuin maken ;) :+

Ik stuur je zometeen een app....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 23 maart 2023 21:12:58 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
help

Golden Member

Op 23 maart 2023 20:08:54 schreef High met Henk:
Nou, de kast in huis zit goed vol..
Heb wel veel eindgroepen.
..
Hoe en wat volgt nog, maar ik zoek iemand die een BMS kan maken in een PLC...

Ook al is het niet altijd nodig wat vermogens betreft hou ik er ook wel van om een beetje verdeling te hebben. Niet alles in het donker als de kinderen toevallig ook iets technisch gaan doen ...

Een BMS in een PLC, klinkt mij als een heleboel analoge ingangen om metingen op elke accu(cel) te doen? Toch ook een stuk eigen opslag in accu's?

High met Henk

Special Member

De groepen kasten bijna defintief dan:

Hoofdkast, moet nog paar krachtgroepen bij en het omschakeldeel voor accu's of net nog bij. Daar hieronder meer over.

De 3 krachtgroepen bovenin links gaan naar de onderverdelers:
De linkse 2 naar het huis, waarbij de middelste van de 3 achter de ALS zit en naar de warmtepomp gaat. De kabels hierachter zij 6x4 YMVK-As en 4x4 YMVK-As
De rechter is voor onderverdeler 2 in de schuur waar we nu wonen: kabel is 5x6 YMVK

De rest van de groepen is voor in deze ruimte en de ruimte rechts voor omschakelen.

Ik heb een PV omvormer nu met 6 kWh accupakket gekocht off the shelve. De omvormer heeft een uitgang waar de accu's primair gebruikt worden. Echter er is maar 1 uitgang en ik heb 3 primaire verbruikers (zie hierboven)
Het woonhuis wil ik er altijd achter hebben, maar de warmtepomp of de schuur wil ik apart kunnen schakelen om bijv overbelasting of bij te lege accu de warmtepomp of schuur af te schakelen. De loods mag altijd op netstroom op dit moment nog.

Dit is de onderverdeler in het huis en deze is qua componenten en interne bedrading af.
Eindgroepen moeten nog uitgedraaid, aardpen slaan en labelen voor de vreemde spanning van de warmtepomp die hier gelast wordt (YMVK-As aan YMVK)

Dan de laatste

Deze was af, maar tijdelijk even die 3F erbij geplaatst ivm elektrische kachel. Die gaat er wel weer af.

Tipje voor het BMS heb ik al verteld. Maar dat is slechts een klein deel en zou ik zelf kunnen schrijven... Er is meer, maar daar moet ik nog wat research voor doen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Bijna vergeten...
Deze is nu ook netjes 16 mm2

De onderverdelers zijn wel maar met 6 mm2 geaard.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
revado

Honourable Member

Het gaat er allemaal weer keurig uitzien!
Als je dat vergelijkt met de foto's van een tijd terug...

High met Henk

Special Member

Voor buiten zoek ik nog een onderverdelertje/besturingskast.

Wat komt erin?

Een 7 x 2.5 AS en een CAT6 kabel.

Een kleine onderverdeler voor;
Poortbesturing (3F 50W motor)
Schrikdraad (1F)
Buitenverlichting (1F)
Besturing en switch (1F)
Wcd (3f)
Wcd (1f)

In de kast komt verder:
1x PLC
2x contactor
Een aantal aansluitklemmen
Een switch (camera en plc "praten" over hetzelfde touwtje)
Het schrikdraad apparaat.

Ben ik nu beter af met een groepenkast of is een besturingskast wellicht beter

In het laatste geval kan ik dan beter RVS of kunstof nemen.. vooral als ik het schrikdraad apparaat er ook in hang is kunststof wellicht handiger.

Maar zijn er dan tips of merken? Normaal pak ik Rittal of Eldon..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

op t werk word vaak staka gebruikt, maar die zijn alles behalve goedkoop. pas is ook een offerte voor 2 van die buitenkasten gemaakt, maar een collega nam een ander merk buitenkasten, die waren de helft goedkoper en van kunstof.

let wel op als je apparatuur erin doet en je hebt mieren ( bosgebied, tussen de struiken ), dat ze zo in die kast zitten. weet dat bij een klant geregeld de mieren uit de switch geveegd moeten worden. die vinden warmte ook wel fijn.

ik zou zeggen 3F voeding naar de buitenkast leggen, verdeler ip55 erin maken en kleine verwarming. vocht en dergelijke elektronica zijn geen vrienden. als je gaat verwarmen, beter kunstof. rvs geleid te goed waardoor de kachel vaak zal lopen. ook met zon op de kast word het een bakplaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hoi HMH,
Ik heb twee kasten in de aanbieding:

Een kleintje van 30×40 cm.
Een grotere van 40×60 cm.

Van het kleine kastje mist de sleutel, de grote heeft geen afsluitbaar slot, maar dat kun je vast wel als onderdeel kopen.

Beide zijn Rital

De grote kast staat ondersteboven op de foto vanwege de wartels.

Voor in de deur zit en gat voor een schaklelaar, een klein sleufje en een afgesloten vensterje.

De kleine heeft alleen onderin een gat voor een voedingskabel.

Als je og installatiespul hebt, dan kom ik graag kijken ;)

Zie ook je app

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Ik vermoed dat dit plaatstaal is...
Dat is wellicht niet zo handig buiten met weer en wind.

Kunstof zou wel interessant zijn.

Wartels moet ik er toch in maken en gaten verzin ik wel iets voor.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Ja plaatstaal. Ik dacht dat die grote RVS zou zijn, maar hij zit wel goed in de lak. (Net als je auto). Ze zult toch kastverwarming moeten installeren, ook in kunststof of RVS.
Helaas voor jou heb ik mijn mooie RVS kast in gebruik.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
help

Golden Member

Ik vraag me af hoe goed de relatie tussen het schrikdraad apparaat en de switch gaat zijn. Die apparaten genereren best een nare signaal, als je dat allemaal in dezelfde kast relatief kort op elkaar bouwt kon elkaar dat wel eens beïnvloeden. de PLC zal wel aardig afgeschermd zijn, maar zelfs die kon nog wel eens gevoelig zijn hiervoor?

Verder kunnen de meeste kasten prima buiten hangen, al zou ik ze zelf uit de wind/regen hangen en een afdakje erboven maken.

[Bericht gewijzigd door help op donderdag 20 april 2023 06:50:55 (16%)