Zwaar vervuilde en geoxideerde pinnen IC reiningen

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die een goede manier hebben om vervuilde en/of geoxideerde pinnen van IC's te reinigen.

Koop af en toe op een Chinese verkoop website IC's die nieuw niet meer te krijgen zijn.

Je moet een beetje geluk hebben, de ene keer leveren ze netjes gerefurbishede IC's (gebruikt, gereinigd en de pinnen netjes opnieuw vertint) maar je kunt het ook treffen dat het een zooitje bocht is.

Van deze IC's zijn de pinnen vaak vuil en/of geoxideerd en daardoor slecht opnieuw vertint.

Nu vind ik het eigenlijk zonde om deze IC's weg te gooien en vraag me af of er niet een manier is om zonder al te veel inspanning en tijd deze pinnen schoon te krijgen zodat ze goed vertint kunnen worden.

Vraag me af hoe ze dat daar in China doen.

Arco

Special Member

Fiberpen: https://www.conrad.nl/nl/p/toolcraft-to-5864070-reinigingsborstel-voor…
Als het trouwens zilveren contacten zijn maakt 't niet veel uit als ze zwart zijn, dat geleidt net zo goed...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of je drukt het IC in een gummetje in de hoop dat je de vuiligheid van de pootjes afgumt.

pa3gws

Golden Member

Met een ouderwets blauw inktgummetje gaat dat ook prima.
Dan hoef je het IC er niet in te drukken maar gewoon de pootjes even gummen.
En dit werkt ook uitstekend hier wel even de chip in duwen.
https://nl.rs-online.com/web/p/etching-accessories/2162706

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Paar keer in een melaminespons drukken doet ook wonderen... (daarom noemen ze 't ook een wonderspons... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

niet specifiek IC's maar heb al gemerkt dat inspuiten met contactspray en dan reining met schuurpapier/staalwol/wondergom/... heel goed werkt. contactspray maakt het vuil heel snel los.

als ik slechte contacten heb, spuit ik contactspray en daar schuurpapier 2000 over

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mechanische bewerkingen als schuren duwen oxides in de toplaag. Niet goed voor de wetting van soldeer.

Je kunt reinigen in een ultrasoon badje maar dat haal oxides niet zomaar los. Chinezen strippen gewoon alle tin chemisch (zuur of redox reactie met iets wat oplost) en zetten er daarna nieuwe op.

Mijn methode werkt erg goed maar geeft niet zon dunne tinlaag als een chemische plating:

  • Dompel de pootjes/draden in een watergedragen (en met water te reinigen) redelijk agressieve flux. Of mild, maar agressief doet meer.
  • Haal het eruit en laat het meerdere secondes goed inwerken.
  • Dip het dan in een soldeerpot (of gebruik een zeer dikke soldeerbout en veel soldeer erop) en haal het er langzaam weer uit. De snelheid gaat de laagdikte bepalen, even experimenteren en je vindt zo de optimale snelheid.
  • Spoel het dan goed af in aan badje warm water.
  • Gebruik een meerbadssysteem, van warm naar koud (en vuil naar zuiver), als laatste spoel je na onder de kraan.

Dit geeft een zeer goede vertinning met zeer mooi uiterlijk als je de juiste timing en snelheden eenmaal hebt gevonden. Geen agressieve resten op de pinnen, dus het blijft ook mooi en zit niet onder de tin nog door te vreten.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

In hoeverre is een ic ook aan de binnenkant geoxideerd als de pootjes het ook zijn? Oxidatie stopt niet als het de behuizing vh IC tegenkomt.

Vraag me hoe goed dat vertinnen allemaal is. Doen ze dat dan chemisch of dompelen ze het gewoon in een tinbad, met de bijbehorende temperatuur verhoging. En dan heb je ook nog zoiets als statische elektriciteit. Oude componenten hebben nog geen beveiliging daartegen en gingen al stuk als je er alleen maar naar keek.

Ik kan me niet echt voorstellen dat dergelijke componenten zo'n soort behandeling overleven.

Ik zou ze denk ik eerst vertinnen met een agressieve zure flux, en dan schoonmaken.

De "no clean" fluxen van tegenwoordig zijn moeilijk schoon te maken, er blijft vaak "wit poeder" achter, mar de zure fluxen zijn gemaakt om schoongemaakt te moeten worden. Vaak zijn ze b.v. in water oplosbaar.

Ik had eens op youtube gezien dat je met azijn roest kunt verwijderen. Uit nieuwschierigheid heb ik een stuk nieuw staal (met blauw/grijze walshuid) in een jampotje met azijn gezet, en ik was het daarna een week vergeten. De walshuid was volledig weg en zelf het staal zelf was duidelijk geetst.

En dat was met standaard "keuken azijn". Dat is maar zo'n 4% "sterk" (meer slap eigenlijk). In de Toko kun je vaak potjes azijn van 80% kopen. Daar staat een doodshoofd op en da's niet voor niets :)

Op 19 maart 2023 12:59:40 schreef M-i-c-h-e-l:
In hoeverre is een ic ook aan de binnenkant geoxideerd als de pootjes het ook zijn? Oxidatie stopt niet als het de behuizing vh IC tegenkomt.

Als het een goed component is zonder lek rond de pootjes komt er geen oxide naar binnen.

Het komt wel naar binnen als de pootjes vlak bij de behuizing zijn gebogen zonder bescherming met een tang of pincet.

De bekende RIFAs waren slecht, met lek rond de pootjes met het bekende resultaat.