[BE] Zonnepanelen + batterij 1 of 3 fase.

Hoi!

Momenteel hebben we zonnepanelen op het dak liggen die zijn aangesloten of een omvormer naar 3 fasen.

Een tijd geleden zaten we te kijken voor een thuisbatterij aan te schaffen via een groepsaankoop.
Maar zij boden enkel mono-fasige omvormers/batterijsystemen aan.

Natuurlijk beweerden ze bij hoog en laag dat dit absoluut gaat op een 3 fasig net, dat ik even veel winst ga hebben als met een 3 fasig systeem. (som van de fases blijf gelijk, dus teller zal even veel (terug-)draaien).

In hoeverre klopt dit?
Heeft een mono-fase systeem een voordeel tov een 3-fase? of nadelen?

Alvast bedankt!

edit: typ vaut.

Sine

Moderator

Dat klopt inderdaad, voor de verrekening wordt alleen gekeken naar de totale intrek en teruglevering.

Over wat voor een vermogens hebben we het eigenlijk?

-edit-

Ho, wacht, België .... ik vermoed dat het daar hetzelfde werkt, maar dat zul je even moeten uitzoeken.

-edit2-

Van een ander forum geplukt:

Het antwoord van fluvius :

'Hoi, we waren er even niet maar kunnen je nu verder helpen. De digitale meter registreer de productie en het verbruik niet per fase maar bekijkt alles in zijn geheel. Zoals in jouw voorbeeld rekent men geen verbruik aan. Groetjes Naomi'

Dus ja, het zelfde als in NL.

Ok bedankt voor de info.

In mijn hoofd klopt dat gewoon niet:

"Ik heb 3 fase, waarom zou ik dan alles van de zonnepanelen op 1 fase gaan steken"
Zal mijn 'speciaal' kantje zijn...

Sine

Moderator

Ga je de solar omvormer ook vervangen door een 1F model?

Dan klopt het kostentechnisch nog steeds, maar hoe wenselijk dat is?

Wat voor een vermogens hebben we het over?? (Solar en terugleververmogen van de accu?)

Vermogen van panelen is 4.1kWp
Omvormer is 4kWp (zonnepanelen liggen op een piramide dak op 3 zijden, dus nooit volle belasting)

batterij weet ik niet meer... is al weer een jaar geleden.
Maar door het rondkijken op het forum moest ik er ineens weer aan denken.

Maar inderdaar, omvormer zou ook vervangen moeten worden, en daar had ik geen zin in (toestel is 2~3 jaar oud)

benleentje

Golden Member

In hoeverre klopt dit?

Kijk eens goed op je kWh meter en zeg me wat je daar ziet. Hoeveel tellers zitter erin? Kan je ook een teller vinden die het per fase bijhoud?

Ik loop even vooruit op dat antwoord en er is geen teller per fase maar enkel voor wat erin of eruit gaat. Hoeveel dat per fase is maakt dus niets uit enkel het totaal telt.

Heeft een mono-fase systeem een voordeel tov een 3-fase? of nadelen?

Voor een woning waarin alles op 230V werkt maakt dat niets uit. Echter hebben we hier een systeem dat uitgaat van van max 16A op 230V = 3680W of 3.7kW. Als het vermogen daarboven komt word het bijna altijd 3 fase. IS jouw omvormer bv 4kW dat zal dat vaak een 3 fase omvormer zijn en die zijn goedkoper dan een 4kW enkel fase omvormer. Dit omdat op 3 fase de stroom per fase kleiner is en de onderdelen daarvoor zijn ook iets goedkoper.
Onder de 3kW is enkel fase iets goedkoper en daarboven 3 fase.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 maart 2023 21:43:01 schreef Blackov:
even veel winst ga hebben als met een 3 fasig systeem . In hoeverre klopt dit?

Dat klopt

Heeft een mono-fase systeem een voordeel tov een 3-fase? of nadelen?

Bij een 1F omvormer op een 3F aansluiting kan de stroom door de N groter worden dan de waarde van de hoofdautomaat. Floept er dan uit uiteraard. Dat gebeurt als
- De fase waarop de omvormer hangt heel laag of niet belast is
- De omvormer maximaal terug levert
- Een fase heel hoog of maximaal belast is
- De laatste fase onbelast of laag belast is.

Zorg er dus voor dat je die omvormer hangt op een fase waar zo veel mogelijk afname is. Bij digitale meters kan je dat trouwens aflezen.

Ook bij een 3x230V zonder N kan dat gebeuren maar dan uiteraard op een van de 3 fases.