ledverlichting flikkert

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag; ik heb thuis in de tuin een trein overweg staan met 1 wit licht en 2 rode.
ik heb er led schijven ingebouwd.
De witte lamp knippert dag en nacht met behulp van verschillende relais.
Deze knippert nu reeds een heel jaar.
De rode lampen gaan aan als je voorbij de bewegingsdetectie komt.
Nu, de witte ledlamp begint vaker en vaker te flikkeren als hij aan gaat.
Zou het kunnen dat een relais slecht is na een jaar uit en aan te gaan of zou het de ledlamp of driver kunnen zijn.
Kan hier iemand op antwoorden of mee helpen.
Alvast bedankt hiervoor.

De driver waarschijnlijk, in combinatie met de led. Zoals je het beschrijft

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 17 maart 2023 23:52:19 (13%)

mel

Golden Member

na een jaar knipperen kan het heel goed het relais zijn.Probeer eens andere kontakten te gebruiken, als ze er op zitten natuurlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij de meeste nette leddrivers wordt ook het aantal verwachte in/uit schakelingen opgegeven. Afhankelijk van je schakeling ben je dan snel aan het einde.

In mijn wc heb ik ook 3 ledlampen met 1 diver, verwachte levensduur minimaal 15000 schakelingen of 40000 uur.

Eigenlijk zou je met bv een mosfet alleen de leds moeten aansturen per seconde.

fred101

Golden Member

Ik vermoed het relais. Geen idee van de knipper frequentie maar als dat om de 5 seconden is dan is dat meer dan 6,3 miljoen in een jaar.

Als de LEDdriver een stroombron is dan vliegt iedere keer na het uitschakelen de compliance spanning omhoog. Het zou kunnen dat als er bepaalde onderdelen in de driver nu een beetje gaar zijn geworden (bv een TVS of een condensator die wat krap gedimensioneerd is qua spanning)
Peter wat slijt er in zo'n driver als ze een max aantal keer schakelen vermelden ? (of gaat dat over een driver met eenm relais) Ik zou ook met FETs schakelen.

En er kan ook iets met de LEDs zijn. Als die driver de max stroom levert die die LEDs kunnen hebben, dan kunnen die dingen ook een beetje moe zijn geworden.

Als de hele boel van Ali komt dan zou ik alles vervangen.... >:)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 18 maart 2023 09:23:28 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hensz

Golden Member

1 seconde aan en 1 uit is al ruim 15 miljoen keer aantrekken per jaar. In de buurt van de specs van de meeste relais of er zelfs al overheen.

Don't Panic!

Kortom: niet met relais werken, als het de hele tijd moet knipperen. Volgens mij gebruikten dergelijke oude permanente knipper-installaties een pendelende kwik-kolom die niet verslijt in plaats van een relais.
Iemand op het forum hier heeft daar lang lang geleden nog eens een video van gemaakt.
Tegenwoordig doe je dat natuurlijk solid state.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Er worden vaak wel relais gebruikt, maar dat zijn dan wel types die geheel uit elkaar kunnen en verwisselbare contacten en zo bezitten. Zijn ook 'iets groter' dan het gemiddelde relais waar de meesten hier mee werken.
Dat soort relais hebben onderhoud nodig (contacten reinigen of vervangen).

Er circuleren ergens op het internet enkele leuke documenten over spoorwegtechniek in meerdere landen. Ik heb zelf die van Nederland en weet dat België flink af kan wijken, maar relais-techniek is in het spoorwezen zo betrouwbaar, dat menig land er nog altijd op vertrouwd.

@ Topicstarter: ik gok dat overweg-installaties in België ook gewoon op 12 Volt werken. Ik gok dat er nu een LED-lamp in- en uitgeschakeld wordt door de driver zelf geheel aan en uit te zetten. Net zoals het relais daar kwa aantal schakelhandelingen niet voor gemaakt is, is de stroom die de driver telkens trekt bij inschakelen ook een probleem (die kan zo kortstondig 30 Ampère of meer verdragen). De meeste relais kunnen daar niet lang/vaak tegen.

Mooier is het als je een LED-driver zou kunnen vinden die een ingang heeft om de LED mee te regelen in helderheid (en dan uiteraard het liefst van 0 tot 100%): dan wordt de driver zelf geregeld in plaats van deze geheel in- en uit te schakelen. Dat zal mogelijk problematisch worden met de bedrading.

Besef daarnaast dat spoorwegtechniek uit ongelooflijk overgedimensioneerde, robuuste onderdelen bestaat. Het spul moet het altijd doen. Bij -20, sneeuwval en 30% luchtvochtigheid, maar ook op een snikhete, zomerdag met 35 graden en 95% luchtvochtigheid, waarbij de temperatuur in de installatie-onderdelen nog veel verder op kan lopen. 20 minuten later trekt er een stevig onweer over en koelt een plensbui alles plotsklaps af en zakt de temperatuur in een kwartier 10 graden.
Dat is dan nog exclusief alle trillingen van verkeer (zowel weg- als spoor) dat er dag in dag uit voorbij dendert.

Dat levert enorme stress op voor alle onderdelen en de meeste consumenten-onderdelen zijn daar gewoon niet op gemaakt en gaan vroegtijdig stuk. Natuurlijk zal dat zware verkeer in dit geval heel erg meevallen, maar de thermische stress blijft.

Op de foto lijkt het in ieder geval goed spul te zijn (zolang dat geen namaak is van Aliexpress of zo) maar zelfs dan is het spul niet opgewassen tegen dit soort extreem langdurig en constant gebruik.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

nu gaat een overweg normaal alleen knipperen als er een trein aankomt. constant knipperen doen alleen de knipperlampen die enige honderden meters voor een stoplicht staan bij 80kmh wegen oa. ik had dit ook niet met dergelijke relais gemaakt, lijd veel te veel. spoorweg overgang beveiliging is gedateerde techniek, maar wel zeer degelijke en bekende techniek. komt maar heel zelden voor dat die af laat weten. ik kan zelfs zeggen dat ik me geen kapotte lampen kan herinneren bij overwegen. bij stoplichten zie ik er legio elk jaar weer. nog voor de lak van die slagbomen en lampen zichtbaar slecht is staat er al een ploeg schilders bij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uh nee, die witte lamp in deze dingen knippert, net zoals bij de Nederlandse AKI het geval was, altijd. Dat was meteen ook het probleem van de contacten die de rode lampen inschakelden, want die kregen voor beide lampen een enorme inschakelpiek voor hun kiezen omdat die lampen over het algemeen steenkoud waren en dus een hele lage weerstand vormden.

Dat is uiteindelijk bij een wijziging in de bedrading opgelost, zodat de betreffende relais langer meegingen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Drie lampjes en dan zo'n enorme bak vol schakelapparatuur?
Heb je al uitgezocht hoe de schakeling werkt? Je hebt er zelf leds in gebouwd dus heb je er toch wel verstand van.

Wat zit in de bak? Abb-Abb-Eltako-Finder-Finder-Finder-relais?-trafo?
Je zou een witte en een rode lamp van plaats kunnen verwisselen om te kijken of het probleem dan meeverhuist. Als het probleem meeverhuist ligt het niet aan het relais.

Op 18 maart 2023 10:40:28 schreef weardguy:

Er circuleren ergens op het internet enkele leuke documenten over spoorwegtechniek in meerdere landen. Ik heb zelf die van Nederland en weet dat België flink af kan wijken, maar relais-techniek is in het spoorwezen zo betrouwbaar, dat menig land er nog altijd op vertrouwd.

@ Topicstarter: ik gok dat overweg-installaties in België ook gewoon op 12 Volt werken. Ik gok dat er nu een LED-lamp in- en uitgeschakeld wordt door de driver zelf geheel aan en uit te zetten. Net zoals het relais daar kwa aantal schakelhandelingen niet voor gemaakt is, is de stroom die de driver telkens trekt bij inschakelen ook een probleem (die kan zo kortstondig 30 Ampère of meer verdragen).

Besef daarnaast dat spoorwegtechniek uit ongelooflijk overgedimensioneerde, robuuste onderdelen bestaat. Het spul moet het altijd doen. Bij -20, sneeuwval en 30% luchtvochtigheid, maar ook op een snikhete, zomerdag met 35 graden en 95% luchtvochtigheid, waarbij de temperatuur in de installatie-onderdelen nog veel verder op kan lopen. 20 minuten later trekt er een stevig onweer over en koelt een plensbui alles plotsklaps af en zakt de temperatuur in een kwartier 10 graden.
Dat is dan nog exclusief alle trillingen van verkeer (zowel weg- als spoor) dat er dag in dag uit voorbij dendert.

In Griekenland hadden ze dat besef blijkbaar niet...overgedimensioneerde hardware overlaten aan ondergedimensioneerde bedieners...? 57 doden!

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Vraag me af of je niet beter af bent met een arduino of 555 ic en een mosfet o.i.d.

In iedergeval een solid state ipv mechanisch.

straks nog voor de overweg gestaan, maar die hebben al lang maar 2 rode lampen. de alles ok witte knipper lamp zie je niet meer zoveel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, in Nederland niet nee. Maar heb je het topic (en vooral de startpost) überhaupt gelezen?

In België komt de witte lamp nog veel voor en daar draait het hier om.

@ Klabam, mijn idee, maar we hebben geen idee van de gebruikte LEDlampen, en ik vermoed eigenlijk dat dat netspannings-spul is.

@ Soldeersmurf: overgedimensioneerd of niet, als je gebrekkig onderhoud pleegt, gaat het ook daarmee vanzelf mis, dus Griekenland is een slecht voorbeeld. Aan de onderdelen heeft het niet gelegen, wel aan de bedieners daarvan.
De Nederlandse AKI's hebben bijvoorbeeld de bedradingswijziging gekregen zodat de relaiscontacten niet meer verbrandden bij inschakelen van de rode lampen. Er staat zo'n enorme waarschuwing in die documenten uit de jaren '70 danwel '80 dat dat gedoofde rode lichten tot gevolg heeft dat ik alleen maar kan bedenken dat dat in werkelijkheid ook voor gekomen is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.