Ingangsspannning van PV omvormer aanpassen naar 100 Volt.

Goedemorgen, mijn vraag gaat over de spanning van mijn zonnenpanelen (3 stuks) verlagen. Het is maar weinig maar mijn omvormer geeft aan dat de spanning te hoog is.

Panelen leveren 100,9 volt...afhankelijk hoe schoon ze zijn en veel of weinig zonlicht. De omvormer is max. 100 Volt!

Ik moet dus de voltage zien te drukken, ik dacht zelf met weerstanden. Wellicht is dit niet juist en is er een simpele maniet om dit te fixen.

Dank jullie allemaal.

Niet. Andere omvormer of de panelen anders aansluiten.

Nu is het 100.9V, maar dat is vermoedelijk belast. Onbelast en met lage temperaturen gaan de panelen nog wat hoger.

pa3gws

Golden Member

Wat DJSmiley al aangeeft niet
En een weerstand gaat het zeker niet worden want als er maar 1A loopt zit je al aan 100Watt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 maart 2023 18:49:20 schreef pa3gws:
Wat DJSmiley al aangeeft niet
En een weerstand gaat het zeker niet worden want als er maar 1A loopt zit je al aan 100Watt.

berekening ?

Paar stevige diodes in serie zou kunnen als het om 0,9 volt gaat.

pa3gws

Golden Member

Op 16 maart 2023 18:57:11 schreef Peter112:
[...]
Paar stevige diodes in serie zou kunnen als het om 0,9 volt gaat.

Weerstand diode allemaal broddelwerk. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 maart 2023 18:49:20 schreef pa3gws:
Wat DJSmiley al aangeeft niet
En een weerstand gaat het zeker niet worden want als er maar 1A loopt zit je al aan 100Watt.

Als je 1 volt weg wil snoepen bij 1 ampere, dan is dat 1w.

Wat Peter zegt is een betere optie omdat de spanningsval over diodes wat constanter is dan de spanningsval over een weerstand. Stel je wil 1v wegsnoepen, bij een stroom van 10a (ik grijp even een stroom uit de lucht, de TS specificeert geen uitgangsstroom van zijn panelen), is je verlies 10w in je diodes, en dat is vrij gemakkelijk weg te koelen met een passieve koeler. 10a diodes of brugcellen zijn ook spotgoedkoop.

Het mooist is een geschikte omvormer kopen. Maar de terugverdientijd daarvan VS de extra 10w opbrengst die je hebt, zal zeer lang zijn.
Als je nu die omvormer online gekocht hebt en je zit nog binnen je herroepingsrecht, dan zou ik dat natuurlijk doen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Nou ik dacht eigenlijk om serie/parallel te schakelen. Ik heb nog één dezelfde paneel, die moet er dan bij komen.
Spanning wordt gehalveerd, en mijn stroom verdubbeld.

Ik moet alleen nog even kijken of dat gaat passen op het dak, en dan wat meer kabelwerk en aansluitingen. Geloof dat ik daarmee wel klaar ben.

Waarom dan 3 panelen in serie, het staat mooier op de blokhut en het zou 100 volt opbrengen, precies wat de omvormer ook mag hebben max. Nu als het nog wat fris is, is de spanning 100,3 - 100,9 volt. Om 10.uur is het 98 volt! Zonnetje dus, en dat is hier altijd aanwezig.

Op 17 maart 2023 13:09:55 schreef atlas1302:
Om 10.uur is het 98 volt! Zonnetje dus, en dat is hier altijd aanwezig.

Ik verwacht niet dat er in de nacht ook zon is waar jij zit.

En daarnaast is die 100V vermoedelijk een 3-tal panelen die nu 33-35V geven onder belasting, maar een Voc hebben van 38-40V.

100V is de limiet. Dan is 100.x volt gewoon te hoog. En afhankelijk van je panelen en de omgevingstemperatuur mag je daar ook nog eens 10-15% bij optellen bij koude.

Ik denk dat je al blij mag zijn dat je controller niet stuk is gegaan..

1 extra paneel en dan 2P2S is een goede optie, en anders de regelaar vervangen door een 150V exemplaar.

Lambiek

Special Member

Andere panelen kopen of een andere omvormer.

Wat voor omvormer heb je?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een Epever Lambiek, en het probleem is oplosbaar.

Op 17 maart 2023 13:21:22 schreef DJSmiley:
Ik denk dat je al blij mag zijn dat je controller niet stuk is gegaan..

Wegens transients tijdens het schakelen moeten de mosfets die het werk doen wat marge hebben als er geschakeld wordt.

Vandaar dat er nog wel wat marge is als ie in software detecteert: Spanning te hoog, nu werken we niet.

Bovendien helpt het bij "domme" consumenten om de boel heel te houden als ze proberen de grens op te zoeken. (zoals TS).

Op 18 maart 2023 10:14:15 schreef atlas1302:
Het is een Epever Lambiek, en het probleem is oplosbaar.

XTRA ?

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 18 maart 2023 15:21:00 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat is er dan mis mee om het serie/parallel te schakelen, P2PS!

Dan is het toch opgelost?

benleentje

Golden Member

Om te weten hoeveel panelen en hoe ze aangesloten mogen worden moet je de handleiding van de omvormer volgen. Graag merk en type van de omvormer en merk en type van de panelen, want dan pas kan je zeggen ja je mag ook de panelen parallel aansluiten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

100 volt omvormer Epever, en 4 panelen van 34 VOC. Merk: made in China.

Sine

Moderator

Gelukkig maakt Epever maar 1 omvormer, dus we weten precies welke je hebt.

En in China maakt men ook maar 1 type zonnepaneel met allemaal dezelfde specs.

8)7

EPEVER MPPT 30A Solar Charge Controller, 30 Amp Solar Charge Regulator Mppt 12V/24V Auto Max 100V Input Negative Grounded Controller with LCD Display for Gel Sealed Flooded Lithium Battery Charging

Ze leveren 34 volt op dit moment bij veel zon, en het zijn er 4.

Meer kan ik er echt niet van maken, ..en de pincode van de controller is #00000#

Maar ik denk zelf dat het goed mogelijk is, maar dat is een wilde gok. Hier zitten de experts, dus ik hoor het graag.

34V bij heel veel zon... bij weinig zon leveren ze ook 30V+, alleen weinig stroom

Hoeveel watt zijn de panelen? Er zit een stickertje op

En nu weten we nog altijd niet welke regelaar
Hoe moeilijk is het om te kijken wat erop staat?

Gokje? Tracer 3210AN?

Gewoon in een 2S2P config zetten is veruit het makkelijkst. Maar misschien is even iemand inhuren die iets ervaring heeft een slimmere optie.

Op 18 maart 2023 21:24:34 schreef atlas1302:
EPEVER MPPT 30A Solar Charge Controller, 30 Amp Solar Charge Regulator Mppt 12V/24V Auto Max 100V Input Negative Grounded Controller with LCD Display for Gel Sealed Flooded Lithium Battery Charging

Ze leveren 34 volt op dit moment bij veel zon, en het zijn er 4.

Meer kan ik er echt niet van maken, ..en de pincode van de controller is #00000#

Maar ik denk zelf dat het goed mogelijk is, maar dat is een wilde gok. Hier zitten de experts, dus ik hoor het graag.

Ik denk dat er nu al een stuk of twintig postings zijn geweest waarin aangegevn is dat wat jij wil met drie panelen niet gaat. En dat jouw parallel schakel idee ook niet zomaar gaat.

Panelen leveren 100,9 volt...afhankelijk hoe schoon ze zijn en veel of weinig zonlicht. De omvormer is max. 100 Volt!

Dit is gewoon een superfout uitgangspunt. Of je het nu leuk vind of niet maar je kunt in welk systeem dan ook nooit tegen een maximum grens gaan aanzitten. Er komt dan 100% zeker een moment dat dat maximum wordt overschreden. Gevolgen van zulk soort ontwerpen zijn neerkomende vliegtuigen, instortende gebouwen, wegspoelende stuwdammen enz. En in jouw geval een uitfikkend zonne systeem.

Waarom dan 3 panelen in serie, het staat mooier op de blokhut en het zou 100 volt opbrengen, precies wat de omvormer ook mag hebben max. Nu als het nog wat fris is, is de spanning 100,3 - 100,9 volt. Om 10.uur is het 98 volt! Zonnetje dus, en dat is hier altijd aanwezig.

Dit soort van mega exacte metingen zijn dus iets waar je absoluut niet van uit kunt gaan omdat dit veel te weersafhankelijk en daardoor niet betrouwbaar is. Deze panelen hebben dan een zonnebril nodig om de omvormer heel te houden.

Op dit forum zitten overigens geen experts maar een stel elektrotechneuten met veel ervaring in de electronica en elektrotechniek die weten hoe het zit met de grenzen van technische systemen en die die grenzen ook kunnen berekenen.

Als je mazzel hebt werkt je parallel idee. Maar beter is het om een andere zonne omvormer te kopen met een maximale ingangspanning van minstens 200 volt. Misschien heb je het idee dat je meer energie uit je zonnepaneel gaat halen bij een zo hoog mogelijke spanning. Dat is dus niet het geval. De spanning waarbij een zonnepaneel de maximale hoeveelheid energie levert is direct afhankelijk van de hoeveelheid zonnestraling en dingen als omgevingstemperatuur. En dat wordt in principe geregeld door je maximum powerpoint tracker in je zonneomvormer.

Ik denk dat je beter alles wat je gekocht hebt kunt verkopen en daarvoor in de plaats een compleet kant en klaar systeem kopen. Dan heb je de juiste juiste (veilige) kabels, verbindingsstekers, zekeringen enz. Het systeem is dan ook op elkaar afgestemd en gaat dan gewoon werken. Hoge gelijkspanningen moet je eenmaal op een andere manier behandelen dan hoge wisselspanningen. Daar is ook ander schakelmateriaal voor nodig.

Wat je nu aan het doen bent is gewoon gevaarlijk broddelwerk. Dat kan goed gaan. Maar zeker ook fout.

Je zegt zelf dat je geen expert in electronica bent en hebt het over een waarschijnlijk houten blokhut. Als je dan dingen niet goed doet kan dat best gevaarlijk zijn of worden.

Op 19 maart 2023 09:51:32 schreef Ex-fietser:
Wat je nu aan het doen bent is gewoon gevaarlijk broddelwerk.
[knip]
Je zegt zelf dat je geen expert in electronica bent

Je maakt assumpties. Hier is niks te zien van die installatie en Atlas zegt niks over zijn eigen kunnen.

Die panelen in 2S2P aansluiten is gewoon de goede oplossing. Atlas geeft aan dat het alle 4 dezelfde zijn, dus perfect.
Uiteraard moet dat met gepaste draad en beveiligingen en verder 'volgens de regels van de kunst'. Niks zegt dat dit hier niet het geval is. Altijd wel goed om het nog even mee te geven natuurlijk. Wel op een correcte manier, zonder iemand af te blaffen.

Precies, zo beleefde en voelde ik het ook, vandaar dat ik niet meer reageerde @Swake. Goed gezien!

Gebruik originele kabel 6 mm2, rood/zwart en originele stekkers. Ook een beveiliging (zekering) in de plus.

Bovendien ging het topic over de grens van 100 volt, wat mij aan het denken zette, en niet over de installatie van 4 panelen.

Ben zelf een veredelde MTS-er, vliegtuigtechniek. Dus ik weet gelukkig nog wel wat plus of min is, maar de reactie van ex fietser vond ik min.

Hierbij sluit ik af, het spulletje draait alweer als een speer.Bedankt allemaal weer voor de goede bedoelingen en hulp, plezierige dag verder.

Adios, Atlas

vergeten

Golden Member

Op 20 maart 2023 12:19:00 schreef atlas1302:
Hierbij sluit ik af, het spulletje draait alweer als een speer.
Adios, Atlas

Hoe heb je het nu draaien dan?

PS. Stoppen met reageren kan iedereen, Een topic afsluiten kan alleen een moderator! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 maart 2023 12:19:00 schreef atlas1302:
Ook een beveiliging (zekering) in de plus.

Waar is dat dan voor nodig?
Een paneel kan je gewoon kortsluiten, gaat hij echt niet van kapot.
Zekering is dus onzin.

https://www.explorist.life/wp-content/uploads/Series-vs-Parallel-Solar…

Zo heb ik het maar ff gedaan, werkt perfect. 65 volt, 1.8 A.

Groeten uit het zonnige Caboverde.

Op 20 maart 2023 14:04:07 schreef stortbak:
[...]
Waar is dat dan voor nodig?
Een paneel kan je gewoon kortsluiten, gaat hij echt niet van kapot.
Zekering is dus onzin.

Een zekering (speciaal type) in een solar-string heeft pas zin als er meer dan 2 strings parallel op een ingang worden aangesloten.

In een bijzondere situatie kan de optelsom van stroom van 2 strings door de derde string gaan lopen, wat ongewenst is.

Er zijn niet veel situaties waarbij men men meer dan 2 strings parallel werkt.
sowieso is er bijna altijd maar sprake van 1 string bij AC gekoppelde systemen.
Bij stand-alone laadregelaars wordt nog wel eens een string of 4 parallel gezet. Vaak lage spanning, en "hoge stroom" aan de ingang van de omvormer.

Er ist wieder da...

Interessant, wat is nu het voordee/nadeel van hoge spanning/stroom. Soms ontkom je er niet aan, in mijn heval als ik geen andere omvormer kies.

Ik heb nu 4 panelen, als deze in serie stonden hoeft er maar één kapot te gaan wat meteen effect heeft voor de andere 3!
Parallel zit je wat dat betreft zekerder?

In grote installaties van 40/50 panelen praten we natuurlijk over heel iets anders, maar stand alone wat wij juist willen voor onze chalets in de bergen, gaan we voor simpel en betaalbaar.

Groet, caboverde-houses.