1HW 7o component

Hallo,

Ik ben bezig met het zoeken van een storing op een printplaat van een Mig lasapparaat,
Een relai op de print word niet geschakeld omdat de voedingspanning te laag is 18v dc dit moet 24v dc zijn. Nu meet ik 5v verlies op dit component 1HW 7o (gemeten voor en na dit component. , kan iemand mij vertellen wat dit component is? Ik vermoed dat dit de veroorzaker is.

fred101

Golden Member

BC847, npn transistor. Heb je een scope ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 18 maart 2023 20:04:39 (32%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oké, dus de voedingsspanning is te laag. Maar die spanning wordt, zo krijg ik de indruk, niet op de getoonde print gemaakt. Zou je dan niet beginnen met zoeken bij de voeding?

Als er zoveel verlies over een transistor valt, wordt 'ie vaak warm en in dat formaat heeft dat vaak wel z'n effecten, want die warmte kan maar heel beperkt afgevoerd worden.

Ik krijg de indruk alsof er op de 5 Watt weerstand rechts, koffie-aanslag zit...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dat klopt, de voedingspanning op de print is wel hoog genoeg, ook bij de andere 2 relais meet ik gewoon 24vdc. Alleen naar dit component zakt de spanning in eens. Er mag toch geen spanningsverschil over dit component gemeten worden?
Een scope heb ik!

Deze print geeft voeding aan de losse draadbox boven op het lasapparaat.

De weerstand 150ohmJ word wel warm.

vergeten

Golden Member

Mogelijk kan de blusdiode D9, zit in sper parallel aan de relaisspoel, wat mankeren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 18 maart 2023 20:03:23 schreef fred101:
BC847, npn transistor. Heb je een scope ?

Scope heb ik,
Heb je misschien ook een link voor mij waar ik de juiste kan bestellen? Ik zocht op 1HW 70 BC847, kom er dan niet echt uit

Op 18 maart 2023 21:25:14 schreef vergeten:
Mogelijk kan de blusdiode, zit in sper parallel aan de relaisspoel, wat mankeren.

Daar twijfelde ik ook aan. Ik kan hem morgen wel even los halen en meten.

vergeten

Golden Member

Hoeft niet los je kan hem gewoon "in circuit" meten met de multimeter op diodestand.
in de ene richting ≈0,6volt DC
in de andere richting (diode spert) meet je de weerstand van de relaispoel.
Bij twijfel de relais-aanstuurtor losnemen die mogelijk, zoals gezegd, ook de oorzaak kan zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 18 maart 2023 21:29:47 schreef wouter80:
[...]

Scope heb ik,
Heb je misschien ook een link voor mij waar ik de juiste kan bestellen? Ik zocht op 1HW 70 BC847, kom er dan niet echt uit

Gewoon te vinden bij Mouser / Display/ google maar : BC847, kom je ze wel tegen ook de smd versie. Ook Aswo heeft deze in het pakket

vergeten

Golden Member

Of hier, is makkelijker voor de particulier :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zag gisteren een rol van 3000 van die dingen liggen. Dus als je er 1 nodig hebt mag je hem komen halen of ik zou er een paar in een envelop kunnen doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 maart 2023 09:03:20 schreef rew:
Ik zag gisteren een rol van 3000 van die dingen liggen. Dus als je er 1 nodig hebt mag je hem komen halen of ik zou er een paar in een envelop kunnen doen.

Goedemorgen,

Als je dat zou willen doen? Dan mag dat wel.
Je mag me wel privé bericht doen [knip], dan kan ik je mijn adres gegevens even sturen!

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 21 maart 2023 23:17:18 (3%)

Bedankt het was inderdaad de transistors. Heb hem vervangen, nu weer 24v bij relai!

vergeten

Golden Member

Op 19 maart 2023 09:25:24 schreef wouter80:
[...]

Goedemorgen,

Als je dat zou willen doen? Dan mag dat wel.
Je mag me wel privé bericht doen whxxxxx@hotmail.com, dan kan ik je mijn adres gegevens even sturen!

Haal je emailadres weg uit je vorige bericht het gaat je anders veel spam bezorgen!
Kan met de editknop.

Zet het in je profiel daar staat het (grafisch)vermeld en dan is het onbereikbaar voor spambots.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 21 maart 2023 22:42:40 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Let er op dat het publiceren van je email op deze manier nog weleens opgepikt wordt door bots die je dan gaan spammen. Als je je emailadres in je profiel zichtbaar maakt wordt hij zichtbaar voor forumleden als een plaatje, waardoor het gevaar op spammen geminimaliseerd wordt. Je kunt het bericht wijzigen met de edit-knop.

Kan iemand mij ook vertellen wat dit component is? Diode, en mischien iemand linkje waar ik deze kan bestellen? ?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Je weet niet wat het is maar je weet wel dat hij kapot is ? Zener kun je testen door de spanning er over te meten. Dat moet hier 15V zijn met de rode probe op de kathode en met de probes anders om iets van 0,65V. Als het ding niet aan kan pak je een weerstand en zet die in serie met de zener en zet er iets van 20V op. Neem de weerstand zo dat er iets van 1 tot 5mA loopt

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 2 april 2023 15:45:08 schreef fred101:
Je weet niet wat het is maar je weet wel dat hij kapot is ? Zener kun je testen door de spanning er over te meten. Dat moet hier 15V zijn met de rode probe op de kathode en met de probes anders om iets van 0,65V. Als het ding niet aan kan pak je een weerstand en zet die in serie met de zener en zet er iets van 20V op. Neem de weerstand zo dat er iets van 1 tot 5mA loopt

Ik weet ook niet of die stuks is ?. Heb mijn twijfels erbij. Ik zal hem even testen op de manier zoals je zei.

Op 19 maart 2023 09:25:24 schreef wouter80:
Als je dat zou willen doen? Dan mag dat wel.

Ik heb zeker niet "notifications" aanstaan. Als ik het eens drukker heb, dan mis ik best wel eens een update in een topic waar ik gepost heb. Het had betrouwbaarder geweest om MIJN email op te zoeken, en me een mailtje te sturen. Volgens mij ben IK het niet geweest die de torretjes opgestuurd heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Die "defecte" tor kun je ook simpel testen met de diode meet functie van je DMM

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 2 april 2023 17:39:43 (56%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hij deed het toch weer na het vervangen van het bc torretje ?

Wel een scope voorhanden, maar de componenten niet herkennen, lastige combinatie.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 6 april 2023 11:44:42 schreef Gadget_inc:
Hij deed het toch weer na het vervangen van het bc torretje ?

Wel een scope voorhanden, maar de componenten niet herkennen, lastige combinatie.

Dit gaat om een andere printplaat!
Klopt ik moet nog veel leren om componenten te herkennen, en met een scope te werken. Vandaar dat ik ook op dit forum zit.

[Bericht gewijzigd door wouter80 op donderdag 6 april 2023 12:14:08 (18%)

Ahh, op die fiets :-)

Dacht dat het nog steeds over hetzelfde printje ging, verwarring, doordat het in hetzelfde draadje staat.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/