Er worden vaak wel relais gebruikt, maar dat zijn dan wel types die geheel uit elkaar kunnen en verwisselbare contacten en zo bezitten. Zijn ook 'iets groter' dan het gemiddelde relais waar de meesten hier mee werken.
Dat soort relais hebben onderhoud nodig (contacten reinigen of vervangen).
Er circuleren ergens op het internet enkele leuke documenten over spoorwegtechniek in meerdere landen. Ik heb zelf die van Nederland en weet dat België flink af kan wijken, maar relais-techniek is in het spoorwezen zo betrouwbaar, dat menig land er nog altijd op vertrouwd.
@ Topicstarter: ik gok dat overweg-installaties in België ook gewoon op 12 Volt werken. Ik gok dat er nu een LED-lamp in- en uitgeschakeld wordt door de driver zelf geheel aan en uit te zetten. Net zoals het relais daar kwa aantal schakelhandelingen niet voor gemaakt is, is de stroom die de driver telkens trekt bij inschakelen ook een probleem (die kan zo kortstondig 30 Ampère of meer verdragen). De meeste relais kunnen daar niet lang/vaak tegen.
Mooier is het als je een LED-driver zou kunnen vinden die een ingang heeft om de LED mee te regelen in helderheid (en dan uiteraard het liefst van 0 tot 100%): dan wordt de driver zelf geregeld in plaats van deze geheel in- en uit te schakelen. Dat zal mogelijk problematisch worden met de bedrading.
Besef daarnaast dat spoorwegtechniek uit ongelooflijk overgedimensioneerde, robuuste onderdelen bestaat. Het spul moet het altijd doen. Bij -20, sneeuwval en 30% luchtvochtigheid, maar ook op een snikhete, zomerdag met 35 graden en 95% luchtvochtigheid, waarbij de temperatuur in de installatie-onderdelen nog veel verder op kan lopen. 20 minuten later trekt er een stevig onweer over en koelt een plensbui alles plotsklaps af en zakt de temperatuur in een kwartier 10 graden.
Dat is dan nog exclusief alle trillingen van verkeer (zowel weg- als spoor) dat er dag in dag uit voorbij dendert.
Dat levert enorme stress op voor alle onderdelen en de meeste consumenten-onderdelen zijn daar gewoon niet op gemaakt en gaan vroegtijdig stuk. Natuurlijk zal dat zware verkeer in dit geval heel erg meevallen, maar de thermische stress blijft.
Op de foto lijkt het in ieder geval goed spul te zijn (zolang dat geen namaak is van Aliexpress of zo) maar zelfs dan is het spul niet opgewassen tegen dit soort extreem langdurig en constant gebruik.