40 pin DIL socket plaatsen in KiCad

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

KiCad is mijn ding niet. Ik teken te weinig printjes om daar vlot mee te werken. Vandaar een eerder voor de hand liggende vraag.

Op een dubbelzijdige print wil ik graag een standaard through-hole ic voet zetten. De pinnen gewoon genummerd van 1 tot 40. In die voet komt geen ic maar een ander printje met daarop pinnen die passen in een 40 pin DIL scocket.

Hoe kan dit in KiCad v.6

Vriendelijke groeten,

Eduard

buckfast_beekeeper

Golden Member

Geen kicad ervaring. Als het niet in 1 of andere librarie zit, 40 polig IC kopiëren en al de aansluitingen nummeren van 1 tot 40. Eventueel ook symbool aanpassen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Plaats een component met 40 pinnen (Conn2x20 of zo). Hang daar een 40 Pen DIL footprint aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Eduard2

Golden Member

Bedankt bprosman en buckfast-beekeeper.

Uw antwoorden zetten me op de goede weg. Op die manier is het gelukt een 40 pins 8255 ic om te zetten naar het schemasymbool en de footprint van het gewenste "stopcontact met 40 aansluitingen".

KiCad is een haalbare kaart als je maar om de paar jaar een printje tekent. Het gaat langzaam met vallen en opstaan maar met hulp via het forum komt het in orde.

bprosman

Golden Member

Op 13 maart 2023 09:22:18 schreef Eduard2:

Op die manier is het gelukt een 40 pins 8255 ic om te zetten naar het schemasymbool en de footprint van het gewenste "stopcontact met 40 aansluitingen".

Zo moeilijk had je helemaal niet hoeven doen, je had deze (standaard) connector kunnen pakken, was je ineens klaar geweest. Hang daar een een 40-Pen DIL footprint aan en het is gedaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Dual row pinheaders of IDC connectoren zijn daar prima voor om te gebruiken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In KiCad kun je elk schema symbool koppelen aan elke PCB footprint.
De basis in KiCad is het schema, met de schema symbolen. Elk symbool in het schema heeft een link naar een footprint die dan op de print gebruikt wordt, en er zijn verschillende manieren (minstens 5) om deze links in de schema symbolen aan te passen.

In KiCad worden de pin nummers in het schema direct gekoppeld aan de eilandjes voor de footprints op de print.

bprosman

Golden Member

Op 13 maart 2023 11:21:40 schreef Arco:
Dual row pinheaders of IDC connectoren zijn daar prima voor om te gebruiken... ;)

Alleen uitkijken met de pin nummering.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.