Warmtepomp droger Wth85201nl wordt niet warm

Hallo,

Onze bosch warmtepompdroger wordt in eens niet meer warm, geeft geen foutcode. De motor loopt wel.

Betreft het type Wth85201nlhttps://i.imgur.com/hKNMM4j.jpg

Wat kan het euvel veroorzaken?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, alvast dank hiervoor.

Luc

Je hebt 2 motoren, een aandrijf/ventilator motor en een compressor motor.

Welke draait er?

Dus controleer eens op de compressor of daar de spanning wel toegevoerd wordt.

Meet de capaciteit eens van de condensator van de compressor.

Meet ook eens de totaalstroom die de machine gebruikt.

Plots dat de droger niet meer warm wordt, of steeds langere droogtijden opgemerkt?

Op 18 maart 2023 19:51:11 schreef fabrice:
Plots dat de droger niet meer warm wordt, of steeds langere droogtijden opgemerkt?

Het laatste. De droogtijden worden steeds langer. Er wordt nog wel warmte afgegeven maar dat is minimaal

Dat kan twee kanten op.
-Of de compressor heeft een koelmiddel lekkage, dan is de machine "total loss"
-Of het luchtsysteem is aan het vervuilen.

Dan moeten:
De filters een nacht in de schoonmaak azijn en met een zachte borstel schoonmaken.
De kanalen met een kattenstaart uitraggen en soppen.
De ventilatoren de schoepen schoonmaken.
De vochtsensoren met azijn afnemen
De condensor spoelen en de drab met een natzuiger in het pompcompartiment wegzuigen.
Vanuit de containerruimte spoelen met heet sop.
De sump spoelen
Pomp, pomp/vlotter compartiment en vlotter reinigen.

Recent nog een afgedankte AEG zo behandeld en bij proefdraaien bleek de aangegeven droogtijd veel langer als dat de machine nodig had om een volle 9 kilo lading te drogen.
Verwacht 2 uur en 3 minuten. Daadwerkelijk 1 uur en 3 kwartier.

Kleindochter heel blij met dit krijgertje.

Dus meet de stroom maar die de compressor trekt, die moet tijdens het proces oplopen. Blijft de stroom laag, en loopt niet op, dan is je koelgas weg.

Eerst de droger maar eens open geschroefd. Gewoon een stofzuigzak vol met stof en in.

Condensor laat ik even voor wat het is. Geen zin om de trommel los te halen op dit moment. Heeft het geen effect is dat de volgende stap.

Geen zin, lost jouw probleem niet op.
Dan is de enige oplossing een nieuwe kopen.
Want de hoofdoorzaak is de vervuiling van de warmtewisselaar van condensor en verdamper.
Als je al zo veel stof aantreft, dan staan bij mij alle seinen op rood wat de warmtewisselaar betreft

Om die schoon te krijgen hoeft de trommel er niet uit.

Met een klein scherp straaltje heet water en afzuigen bij de pomp, gaat dat prima.
Doe het wegpompen niet met de pomp, want dan verstopt de zaak daar.

Hier zie het vuil bij een gedemonteerde machine.

Zet het geheel een nacht lekker vol met een sopje biotex in de week en dan de volgende dag spoelen en afzuigen

Want de vette pluizen blijven over het algemeen in de voorste warmtewisselaar (condensor) steken en blijft de achterste warmte wisselaar schoon, want de verdamper is heet en plakt dus niet.

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op zondag 19 maart 2023 12:55:28 (12%)

Hulpstuk voor de natzuiger

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op zondag 19 maart 2023 13:06:19 (17%)

En toch ben ik voorstander voor volledige demontage, daar er onder de plaat een hoop stof verzamelt en wat weer waterbak alarm genereert later .

Niet geheel mee eens: Jij zegt koelsysteem leeg is vaak einde oefening: al een aantal goed hersteld door gepruts van de eigenaars met koffieontkalker etc, kleine gaatjes dicht gesoldeerd, opnieuw gevuld en werken perfect weer!

Dus volledige demontage en goed uitspoelen met hogedruk de voorkeur

Dat volledige demontage voor het schoonmaken de voorkeur heeft, ben ik helemaal met je eens.

Maar dat is maar voor een klein deel van de bevolking weggelegd.

Want zij mankeren de nodige sleutelervaring.

Ik heb heel veel sleutel ervaring en heb mijn wasdroger nog nooit compleet gestript.

Als je pas onderhoud aan je machine geeft, als je door storingen gedwongen wordt, dan is het misschien te laat.

Maar dat doe je met je auto ook niet.

Als je ten eerste geen wasverzachter gebruikt en het vakje met azijn vult, heb je al minder last van de vettigheid van de pluizen, die de drab veroorzaken.
Als je de sump vult met een biotex sopje en dat een nacht laat staan, dan komt er een lawine aan troep uit. Wel deze procedure eens in de 2 a 3 jaar doen.
En het schoonmaken is op deze manier goed te doen voor een gemiddelde gebruiker.

Mijn machine is nu 14 jaar oud en heb ik totaal 3 maal zo'n schoonmaakbeurt gegeven. En hij presteert nog steeds zeer goed.
Is droog binnen de aangegeven tijd.

Het sleutelen aan koel machines zonder de daartoe vereiste certificaten is wettelijk verboden. https://ondernemersplein.kvk.nl/certificaat-voor-werken-met-f-gassen/
Dus ik ga hier geen opties geven die milieumisdrijven opleveren en dit werk uit laten voeren door een gecertificeerd bedrijf is dusdanig duur, dat het economisch niet haalbaar is. En er dus, gewoon sprake is van total loss.

Het prutsen met ontkalken ontgaat me even.

En ja volledige demontage heeft de voor keur, maar is voor een zeer groot deel van de gebruikers niet weggelegd.

Even een update

Het verwijderen van stof heeft eigenlijk al het gewenste effect gegeven. Het apparaat droogt weer als een malle.

Voor de Condensor moet ik even tijd en zin maken om deze schoon te maken.

Dat is het voordeel als je een bevriende koeltechnieker heb die alles officieel doet EN F gas gecertificeerd!! Dus kosten gas en klein beetje arb loon komt het op 100 euro als ik alles voorbereid heb..

Ja SMD, zo lust ik er nog wel een paar. ;)

En ga zelf ook maar de Fgas opleiding in denk ik..

Dan moet je nog heel wat weg knutselen wil je dat terugverdienen.
Want deze cursus is zowat gratis.

De totaalprijs voor deze training is voor de avondvariant € 3.180,- en voor de dagvariant € 3.415,-. Dit bedrag is exclusief examenkosten.
Examen 595 ex btw
5 jaar geldig en verlengen met bijscholingsexamen.

Dus ik begin er niet aan.

mmm misschien maar tijdelijk bij koeltechnieker gaan werken dan..

Ja, en als je dan ook nog eens kijkt naar wat voor gereedschap je nog nodig hebt om te vacumeren en te vullen en de juiste hoeveelheid af te wegen en de drukken te controleren, nou dan moet er nog wel minimaal een maandsalaris of wat bij.
Ik weet precies hoe het moet, maar mijn baas vond het niet goed, dat ik bij mijn pensioen, de spullen mee nam. Dus geen scoop, maar ook geen vulling van koelcompressoren.
Dus ik moet nu alles met een multimeter doen, helaas. ;)

Ach, meetapparatuur is geen probleem hoor, slangensets vacuumpomp etc is er al

Op 19 maart 2023 09:01:27 schreef Lampje45:
Dat kan twee kanten op.
-Of de compressor heeft een koelmiddel lekkage, dan is de machine "total loss"

Lek kan overal zitten.
Misschien heeft hij iemand of kent hij iemand die in de koeling zit.
Stroom idd meten van de compressor en voelen als deze warm wordt.

Normaal zullen ze denk ik de hele unit vervangen en dan is het vaak einde verhaal.