Welke Varistor heb ik nodig na zwevende NUL....

Hi Allen,

Na een ongeluk waarbij de NUL los was geraakt in de meterkast, heb ik redelijk wat apparatuur te repareren.
Nu ben ik aangekomen bij frequentieregelaar, waarbij de fabrikant me doodleuk naar een partner stuurt, die me 350 euro wil aansmeren voor herstel. Dat gaan we niet doen, want dan is een nieuwe goedkoper.
Bovendien staat het me tegen dat wellicht het vervangen op de PCB van een Varistor al genoeg is om het werkend te krijgen.

Het gaat dus om een
Invertek Optidrive E3 ODE-3-120043-1F1A

E231017
OL-D 94V - 0
OL - 02
1918

Iemand een idee welk onderdeel ik nodig heb, en iemand in de buurt van zeist die kan helpen met solderen ? :-)

Dat ziet er een S20K275 uit, ik veronderstel dat de FO een 240V aansluiting heeft.
Ja volgens de foto..
Maar die regelaar zal ook werken zonder die varistor, dus varistor eruit solderen print goed reiningen en testen, werkt alles dan kun je een nieuwe insolderen, ik zou ook die condensator dan vervangen terwijl je bezig bent.

Het ziet heel gehavend uit, mogelijks heb je nog meer schade.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Die S20xxx is de diameter in mm (die kun je opmeten), kan ook een 14mm of 25mm zijn...
Als 'ie zonder die varistor indedaad niet meer werkt, kan er nog veel meer kapot zijn.

Fabrikant zal waarschijnlijk de hele print vervangen. (die weet niet wat er allemaal een opdonder heeft gekregen en vervangt daarom alles)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De condensator was wel vies met roet, maar niet kapot. Zie foto.

Doorsnede van de Varistor lijkt 10-11mm te zijn.

Als ik hem wil testen, dan moet ik de varistor eruit solderen, maar wel een verbinding maken tussen de twee punten ? Gr Wout

Arco

Special Member

Is dan een S10k275.
Nee, niet doorverbinden, gewoon eruit laten om te testen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok.

Ik begrijp goed dat er bij input 200-240V (volgens opgaaf apparaat) het geen probleem is om een max ac. 275V varistor te hanteren?

Ik zie op de foto namelijk een sticker met : 200-240 V +-10%
(zie bijlage)

Deze dus :

https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b72210s271k101-s10k275-schijfvaristor-4…

Super dank Arco alvast.

[Bericht gewijzigd door Wout76 op woensdag 15 maart 2023 20:34:02 (13%)

Op 15 maart 2023 20:29:08 schreef Wout76:
Ok.

Ik begrijp goed dat er bij input 200-240V (volgens opgaaf apparaat) het geen probleem is om een max ac. 275V varistor te hanteren?

Ik zie op de foto namelijk een sticker met : 200-240 V +-10%
(zie bijlage)

Deze dus :

https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b72210s271k101-s10k275-schijfvaristor-4…

Super dank Arco alvast.

Als de varistor direct over het lichtnet staat, kan die misschien wel piekjes opvangen of doven, maar dan moet er wel ergens een spoel zitten. Tegen overspanning zoals bij een losse nul, zal hij er uit branden zoals hier, als daar geen zekering voor zit.

harry64

Golden Member

Als die rechtopstaande printjes een soort zekering zijn, zijn die misschien ook stuk.

Op 15 maart 2023 20:37:53 schreef harry64:
Als die rechtopstaande printjes een soort zekering zijn, zijn die misschien ook stuk.

Het zouden geprinte zelfinducties kunnen zijn.

Sine

Moderator

Volgens mij heeft men heel moeilijke bruggen zitten maken met die PCB-tjes. (LK = Link) Ik zat me ook al ietwat te verbazen over die ingangsconstructie.

Achter die VDR lijkt nog wat klein grut op de print te zitten. Dat zit er ook niet al te jofel uit.

Arco

Special Member

Ik begrijp goed dat er bij input 200-240V (volgens opgaaf apparaat) het geen probleem is om een max ac. 275V varistor te hanteren?

Je kiest een varistor altijd iets van 20% hoger als de spanning die nominaal erop staat.
Dit is de spanning waarop de varistor in sluiting gaat, die wil je niet te laag hebben.

(iedere week de varistors vervangen omdat er een 'hobbeltje' in de netspanning is geweest is op den duur ook nogal deprimerend... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 15 maart 2023 19:46:10 schreef Arco:
Als 'ie zonder die varistor indedaad niet meer werkt, kan er nog veel meer kapot zijn.

Fabrikant zal waarschijnlijk de hele print vervangen. (die weet niet wat er allemaal een opdonder heeft gekregen en vervangt daarom alles)

Koop dan maar een nieuwe frequentieregelaar.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Update :

Varistor eruit gehaald. Frequentieregelaar doet het prima. :-) Varistor heeft zijn werk netjes gedaan.

Als een echte sherlock Holmes heb ik vandaag gezocht naar stukjes van de ontplofte Varistor op de grond.
En waarachtig, ik vind gewoon het ontbrekende stukje! Dit brengt meer duidelijkheid maar ook meer verwarring....!

Kennelijk is de Varistor de volgende;

Yageo Brightking MOV KD10 series.

Als ik het ontbrekende stukje fotografeer zie ik dat deze begint met 43... en dan mogelijk 1.

Dat zou betekenen, dat met de wokkels op de sok er sprake moet zijn van de volgende varistor:

431DK10-O , waarbij de O voor de wokkel nodig is op het beentje.

Als we vervolgens kijken naar de karakteristieken van de varistor, word het vaag.
Waar voor de input gerekend word op 200-240 +- 10%, is de MOV (metal oxide varistor) voorzien van de volgende kenmerken:

https://www.yageo.com/upload/media/product/products/datasheet/cpc/mov/…

Max all. voltage : Vac (V) 275
V1ma (V) 430 (387-473V)

Deze tweede waarde is de Varistor Voltage. Deze overschrijd de waarden van 200-240 +-10% aanzienlijk. Kan dat eigenlijk wel ?

Hij heeft in ieder geval wel goed zijn werk gedaan....

Dan is de O optie, oftewel met een wokkeltje in de beentjes, bijna niet te verkrijgen. Heeft dit echt een belangrijke functie ?

Arco

Special Member

431v is de gelijkspanningswaarde, gelijk aan 275v wisselspanningswaarde (dus bijv. de S10k275)
De knikjes zijn er alleen voor om te zorgen dat 'ie niet te ver in de print kan zakken tijdens solderen. (dan werkt hij niet zo goed)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik begrijp goed dat ik dus ook die S10K275 erin kan zetten dus ?

Arco

Special Member

Ja,

Die 431v DC is gelijk aan 275v AC (epcos geeft altijd de AC waarde aan in het typenummer, de meeste anderen de DC waarde...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet er iemand een bedrijfje/expert die dit erin zou kunnen solderen ?
Buurt van Zeist/utrecht?

Als je de varistor en de kale printplaat hier afgooit dan wil ik de deze er wel ff insolderen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 19 maart 2023 20:30:23 schreef daandc:
Als je de varistor en de kale printplaat hier afgooit dan wil ik de deze er wel ff insolderen.

Dank Daan !
Pb je even.

Wout is vandaag even op de zaak geweest ik heb even de nieuwe mov voor m erin gesoldeerd.

Was een kleine moeite.

Veel plezier ermee wout. :)

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 24 maart 2023 20:08:57 (12%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 15 maart 2023 23:22:30 schreef Henry S.:
[...]
Koop dan maar een nieuwe frequentieregelaar.

Niet deze, die zijn best wel prijzig omdat het een IP66 behuizing is. Deze drive is nog niet zo heel oud, de E3 is de nieuwere serie die de E2 vervangen heeft.

Het binnenwerk is ook compleet anders zie ik als de IP20 versie. Die heb ik een hele stapel liggen die defect zijn. Zitten ook vol met die varistors.

Die groene dingen zijn X2 condensatoren van 680nF/300V.

De varistoren zijn 341KD14 met een merkteken OB (strak tegen elkaar waarbij de O enigsinds vierkant is) geen idee welk merk dat is, geen epcos in ieder geval. Inderdaad Yageo dus.
In de 3x400V drives zitten deze types.

-edit- Die LNK28/29 zijn gewoon brugjes. Waarschijnlijk is er een variant met extra netfilter. Die zit dan op de plaats waar de 230V binnenkomt en direct op de print via van die soldeer schroef inzetstukjes (J2/J3).

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 24 maart 2023 23:04:03 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.