Alternatief diode voor DA6/1400

Ik wil twee diodes vervangen in een schrikdraadapparaat ES 20 van Koltec. Het betreft hier de AEG DA6/1400 (through-hole). Dit exacte onderdeel wordt, denk ik, niet langer geproduceerd. Nu heb ik weinig ervaring met electronica en ben niet zeker welk diode ik het beste als alternatief kies. Kan iemand mij hier bij helpen. Indien het mogelijk is om bij mouser te bestellen zou dat handig zijn voor mij. In bijlage de datasheet.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

een diode uit een magnetron of uit een ktv, ik heb er diverse.
Maar waarom denk je dat de diode stuk is, er loopt maar een heel klein stroompje doorheen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Bedankt voor de antwoorden.

@Martin V. Het probleem is dat er nog maar amper spanning op de draad staat. Ik kan de schrikdraad vasthouden en voelen dat er stroom loopt.
Ik heb alle onderdelen die ik kon testen, getest; de weerstanden, de transformator en de condensatoren. Alle vier de 0,1µF Rifa condensatoren waren stuk en zijn vervangen. Ik heb de thyristor ook vervangen.
Helaas heeft dit geen soelaas gebracht. De enige componenten die overschieten zijn de diodes en een programmable unijunction transistor. Om deze componenten te testen heb ik een oscilloscoop nodig zodat ik kan checken of die diodes niet lekken bij hoge spanningen. Een oscilloscoop heb ik echter niet ter beschikking. Brute force lijkt mij de enige oplossing: koop de 5 onderdelen die stuk zouden kunnen zijn en vervang ze. Wat is jouw advies?

fred101

Golden Member

De trafo is het lastigste te testen zonder scoop met HV probe of LCR meter. De weerstand meten zegt niets tenzij hij open is.

De diodes zijn simpel te testen maar ik ben heel benieuwd hoe jij reverse lekstroom wil testen met een scoop

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zoals ik in mijn openingspost schreef, heb weinig ervaring met electronica. Zelf heb ik geen oscilloscoop en heb er nog nooit mee gewerkt. Ik kan dus niet beoordelen wat de mogelijkheden van dit toestel zijn.
Een leerkracht electriciteit, die de isolatieweerstand van de transformator heeft getest, zei mij dat je diodes moest testen via een oscilloscoop. Het is mogelijk dat hij er geen zin meer in had en heeft hij mij daarom met een kluitje in het riet gestuurd.

fred101

Golden Member

Diode test: Pak je multimeter, zet hem op de diode test stand. Test hem, nu meet je open of iets van 0,3 tot 1V meten (ik heb geen datasheet gezocht)Dan draai je de probes om en meet nog een keer. Als je net open hebt gemeten dan moet je nu de 0,3 tot 1V meten.

Als het echte HV diodes zijn in het multi-kV bereik dan kan Vf veel hoger zijn, wel 10V ofzo en dan heb je een voeding nodig die iets van 15 tot 20V kan doen en een weerstand van bv 1k Die zet je in serie met de diode. Zet een voltmeter over de diode. Meet je 20V dan draai je de diode om en meet weer. Dan moet je iets van 1 tot 11V meten (Hoeveel staat in de datasheet bij Vf (Vforward) Wat je meet ligt aan hoe je de diode aansluit.

Trafo: Open kun je met een weerstandmeting meten. Een sluiting tussen beide wikkelingen met een isolatie meter die net zoveel spanning maakt als de trafo normaal gesproken maakt. Dit komt weinig voor. Wat veel voorkomt is een kortgesloten wikkeling. Dat meet je met een LCR meter. Meet een wikkeling, sluit dan een andere kort. Als de zelfinductie niet instort is er een winding short.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Tot welke spanning laadt de grote metalen condensator van 10uF op? Ik verwacht niet dat die diodes stuk zijn. Ze vormen een spanningsverdubbelaar en als ze stuk zijn heb je helemaal niets meer.

De 10µF condensator laadt op tot ongeveer 350V. Volgens een andere thread hier zou dat 400V moeten zijn.

@fred101 bedankt voor je uitleg. Ik heb de diodetest met mijn multimeter uitgevoerd en de waarden schommelen idd tussen 0,3V en 1V. Het gaat hier over hoge spanning maar meerdere kilovolts, dat denk ik niet.

De meesten hier lijken de trafo aan te wijzen als de grote schuldige. Ik ga proberen of ik met zo'n LCR meter een test kan doen op de trafo.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Niet jaloers van de plank, maar wel van wat erop staat :-).

@Fred101 Ik heb jouw test uitgevoerd op de trafo. Ik krijg deze meting op de PS met SP open: 0,7Ohm 0,05mH, met de SP kortgesloten: 0, 7Ohm 0,03mH. Dit is de meting op de SP met PS open: 21,7Ohm 1,9mH, met de PS kortgesloten 21,8Ohm 0,55mH. Het lijkt mij dat de inductiewaarde op de primaries spoel niet "instort", wat wijst op een kortsluiting in primaire. Correct?

fred101

Golden Member

Ik denk secundair short. De winding die je kortsluit veroorzaakt het instorten. Alds het niet instort was de wikkeling die je short dus al short. De secundaire kortsluiten zorgt dat de primaire van 50uH naar 30 uH gaat. Dat is bijna niets dus secundair was al kortgesloten. Daarnaast zal secundair eerder doorslaan vanwege de veel hogere spanning.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Op 18 maart 2023 20:53:50 schreef Bartoli:
De 10µF condensator laadt op tot ongeveer 350V.

En als de 10µF condensator en de Thyristor goed zijn en er is ongeveer elke seconde een puls dan is vrijwel altijd de transformator defect (doorslag in de secundaire wikkeling).

In de eerste plaats hartelijk bedankt voor al het goede advies. Het is een leerrijke ervaring.
De trafo ligt in een badje epoxy, verwijderen zal dus geen sinicure zijn. Vooraleer ik me daaraan waag, wil ik graag weten of het mogelijk is om vervanging te kopen. Zo ja, waar koop je zo iets? Koltec gaat me dit niet willen verkopen, daarvoor is het model te oud.

In de eerste plaats hartelijk bedankt voor al het goede advies. Het is een leerrijke ervaring.
De trafo ligt in een badje epoxy, verwijderen zal dus geen sinicure zijn. Vooraleer ik me daaraan waag, wil ik graag weten of het mogelijk is om vervanging te kopen. Zo ja, waar koop je zo iets? Koltec gaat me dit niet willen verkopen, daarvoor is het model te oud.

Thevel

Golden Member

Vervanging kun je gewoon vergeten.