schooltaak

Op 21 maart 2023 13:31:57 schreef Ledlover:
Vertel eens, wat heb je zelf al uitgezocht? Welke zoektermen heb je al geprobeerd die geen zin bleken te hebben?

Beste ik probeerde deze in LT sice uit te tekenen . ook thevenin daar dacht ik aan maar ik moet eerst de waardes kunnen bepalen van alle componenten .

[Bericht gewijzigd door Machteld op dinsdag 21 maart 2023 14:08:17 (88%)

Vertel eens, wat heb je zelf al uitgezocht? Welke zoektermen heb je al geprobeerd die geen zin bleken te hebben?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik vind dat je wel erg weinig weet van deze materie om zo'n soort van opdracht te krijgen. En waar de letters GES en voor staan en wat een bode diagram is staat gewoon in wiki. En waarschijnlijk in jou schoolboeken en waarschijnlijk is je dat ook in de les verteld.

Als je deze vragen zelf uitzoekt kom je waarschijnlijk ook op de antwoorden van de vragen.

Een tip De GES schakeling is 1 van de drie belangrijkste basisschakelingen van de transistor.

Machteld, welkom op dit forum!
In welk jaar van welke studierichting is dit?

Graag sluit ik me aan bij de eerdere opmerkingen: als we inzet zien uwerzijds, dan pikken we daar graag op in. Met andere woorden: de meesten alhier voelen zich niet geroepen om het werk in uw plaats te doen, maar om u over een mogelijks blokkerende drempel heen te helpen zijn we graag beschikbaar.

Een stukje antwoord wil ik toch bieden: de S van G.E.S. staat voor Schakeling - zoek nu zelf maar de G en de E uit :) !

Onder oudgedienden: zoals @ex-fietser ook al aangaf is dit een behoorlijk zware opdracht; ik denk niet dat men dit in het Vlaamse middelbaar onderwijs zou durven opgeven. De leerkracht maakt het ook niet gemakkelijk, de "GES" is bvf. een afkorting en daar horen voor mij puntjes tussen, "G.E.S."; en het gebruik van de Noord-Amerikaanse tekensymbolen stoort me ook nogal.

@hieronder: om mensen naar zoekmachines ter verwijzen is het wel nuttig de juiste termen te gebruiken. Bv. "emmitor" is een beetje verwarrend, al wist mijn zoekmachine er nog juist weg mee. Maar in het Nederlands is het dus "emitter".

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 21 maart 2023 14:06:46 (12%)

Als eens google geprobeerd? GES zij mij ook niets, maar het is een nederlandse naam voor de therm die ik wel ken. :)

Verder een tip als je niet weet waar je moet beginnen.

Vul eerst alles in wat je weet in je schema. Bijvoorbeeld de RC van 4k7. Waarschijnlijk weet je nog wel meer gegevens zoals: Voeding spanning, HFE van de transistor, ingang / uitgang impedantie. (De uitgang impedantie kan je al berekenen.)

Als je dat hebt gedaan, dan kan je andere waardes berekenen. Bijvoorbeeld, als je de spanning op de emmitor weet, dan weet je ook de spanning op de basis.

PE2BAS
Anoniem

Eens met ex-fietser.
Om die taak tot een goed einde te kunnen brengen moet je toch minstens een minimum basiskennis over de werking van een transistor hebben. En die taak gaat zelfs wat dieper.

Als je niet eens weet wat een gemeenschappelijke emitterschakeling is, zie ik dat somber in..
Zitten slapen tijdens de les?

Een transistor heeft drie aansluitingen. Basis, emitter en collector.

Zowel een ingaand signaal als een uitgaand signaal heeft 2 van de drie nodig, dus is ééntje steeds gemeenschappelijk. Hier de emitter.

De spanning op de emitter is gegeven, de emitterweerstand ook, hieruit kun je de stroom door de transistor berekenen en ook de spanning op de collector, en zo ben je gestart met het oplossen.
Voor de rest moet je zelf ook maar eens wat nadenken of opzoeken.

Verder moet ik zeggen dat de vraag vrij cryptisch gesteld is.
En eea niet klopt.
Zo is op de uitgang RL in serie met C3.
Doordat de frequentie van het signaal niet gegeven is kun je onmogelijk de invloed van Rl berekenen.

De leraar zal wel aanvoeren dat dit alles opzettelijk is om de leerling aan het denken te zetten, ik noem het incompetentie om een duidelijk en correct vraagstuk als taak op te geven.

GES betekend geaarde emitter schakeling.
In feite komt het daar op neer dat een emitterweerstand wordt gebruikt welke ontkoppeld is voor AF of LF.
Je neemt het signaal dus af vanaf de collector (weerstand).

Ik lees dat er een collector weerstand van 4700 ohm wordt gebruikt.
Wat is de vervangings-weerstand nu tussen de collector en emitter?

Telefunken Sender Systeme Berlin

@Martin V & GD: aub de T/S niet bevestigen in de luiheid! Geef toch geen antwoorden die met een minimum aan inzet over het hele www te vinden zijn! Ik hoop van harte dat een moderator daar wat schoonmaak in houdt.

Daarentegen wel akkoord met de opmerkingen van @GD over de opgave, de leerkracht die dat opgeeft (vermoedelijk klakkeloos overgekopieerd, met hoogstens eigen vertaling) kreeg van mij een stevige onvoldoende.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 21 maart 2023 14:15:00 (49%)

Op 21 maart 2023 14:00:58 schreef Paulinha_B:
Machteld, welkom op dit forum!
In welk jaar van welke studierichting is dit?

Graag sluit ik me aan bij de eerdere opmerkingen: als we inzet zien uwerzijds, dan pikken we daar graag op in. Met andere woorden: de meesten alhier voelen zich niet geroepen om het werk in uw plaats te doen, maar om u over een mogelijks blokkerende drempel heen te helpen zijn we graag beschikbaar.

Een stukje antwoord wil ik toch bieden: de S van G.E.S. staat voor Schakeling - zoek nu zelf maar de G en de E uit :) !

Onder oudgedienden: zoals @ex-fietser ook al aangaf is dit een behoorlijk zware opdracht; ik denk niet dat men dit in het Vlaamse middelbaar onderwijs zou durven opgeven. De leerkracht maakt het ook niet gemakkelijk, de "GES" is bvf. een afkorting en daar horen voor mij puntjes tussen, "G.E.S."; en het gebruik van de Noord-Amerikaanse tekensymbolen stoort me ook nogal.

@hieronder: om mensen naar zoekmachines ter verwijzen is het wel nuttig de juiste termen te gebruiken. Bv. "emmitor" is een beetje verwarrend, al wist mijn zoekmachine er nog juist weg mee. Maar in het Nederlands is het dus "emitter".

Beste, ik volg een opleiding in afstandonderwijs. daar ik de eerste les miste voor dit vak omdat mijn zoontje in het ziekenhuis lag en er verwacht word dat er in de volgende les deze taak voorbereid is wist ik niet waar gestart. de bedoeling is om alles thuis te leren maar omdat ik weinig voorkennis heb van vroeger is het een zware taak . vooral om te weten waar ik start.. ik wil echt alles onder de knie krijgen maar om al op zo een niveau te komen in 6 maand tijd gaat wel heel rap. dus had ik wat hulp nodig. transistor hebben we al gezien. maar ik wist de afkorting nie meer van Gemeenschappelijke emitter schakeling. :)

Lambiek

Special Member

Uuh, zien jullie meer dan ik. Ik zie hier namelijk helemaal geen vraag van de TS. :?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad lijkt er gesleuteld te zijn (of te worden) in de openingspost.

Juist!

Hier even een reactie op wat ik eerder zij dat het een geaarde emitter schakeling is, ipv gemeenschappelijke emtterschakeling, bedoel ik hetzelfde.
Maar de uitdrukking "gemeenschappelijke "is inderdaad de correcte benaming.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 21 maart 2023 14:06:02 schreef grotedikken:
Eens met ex-fietser.
Om die taak tot een goed einde te kunnen brengen moet je toch minstens een minimum basiskennis over de werking van een transistor hebben. En die taak gaat zelfs wat dieper.

Als je niet eens weet wat een gemeenschappelijke emitterschakeling is, zie ik dat somber in..
Zitten slapen tijdens de les?

Een transistor heeft drie aansluitingen. Basis, emitter en collector.

Zowel een ingaand signaal als een uitgaand signaal heeft 2 van de drie nodig, dus is ééntje steeds gemeenschappelijk. Hier de emitter.

De spanning op de emitter is gegeven, de emitterweerstand ook, hieruit kun je de stroom door de transistor berekenen en ook de spanning op de collector, en zo ben je gestart met het oplossen.
Voor de rest moet je zelf ook maar eens wat nadenken of opzoeken.

Verder moet ik zeggen dat de vraag vrij cryptisch gesteld is.
En eea niet klopt.
Zo is op de uitgang RL in serie met C3.
Doordat de frequentie van het signaal niet gegeven is kun je onmogelijk de invloed van Rl berekenen.

De leraar zal wel aanvoeren dat dit alles opzettelijk is om de leerling aan het denken te zetten, ik noem het incompetentie om een duidelijk en correct vraagstuk als taak op te geven.

super bedankt :) dit geeft al een serieuze richtlijn . nu weet ik waar ik kan starten . bedankt voor je hulp :)

Op 21 maart 2023 14:06:02 schreef grotedikken:
Eens met ex-fietser.
Om die taak tot een goed einde te kunnen brengen moet je toch minstens een minimum basiskennis over de werking van een transistor hebben. En die taak gaat zelfs wat dieper.

Als je niet eens weet wat een gemeenschappelijke emitterschakeling is, zie ik dat somber in..
Zitten slapen tijdens de les?

Een transistor heeft drie aansluitingen. Basis, emitter en collector.

Zowel een ingaand signaal als een uitgaand signaal heeft 2 van de drie nodig, dus is ééntje steeds gemeenschappelijk. Hier de emitter.

De spanning op de emitter is gegeven, de emitterweerstand ook, hieruit kun je de stroom door de transistor berekenen en ook de spanning op de collector, en zo ben je gestart met het oplossen.
Voor de rest moet je zelf ook maar eens wat nadenken of opzoeken.

Verder moet ik zeggen dat de vraag vrij cryptisch gesteld is.
En eea niet klopt.
Zo is op de uitgang RL in serie met C3.
Doordat de frequentie van het signaal niet gegeven is kun je onmogelijk de invloed van Rl berekenen.

De leraar zal wel aanvoeren dat dit alles opzettelijk is om de leerling aan het denken te zetten, ik noem het incompetentie om een duidelijk en correct vraagstuk als taak op te geven.

bedankt. dit is al een goeie richtlijn

[Bericht gewijzigd door Machteld op dinsdag 21 maart 2023 14:47:59 (95%)

Nee dat is geheel fout.
Wanneer die transistor staat ingesteld in zijn lineaire gebied, dan is de spanning over collector en emitter hetzelfde als de spanning welke over de collector weerstand is.
Dus de vervangings-weerstand tussen collector en emitter is....?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 21 maart 2023 14:36:31 schreef Martin V:
Nee dat is geheel fout.
Wanneer die transistor staat ingesteld in zijn lineaire gebied, dan is de spanning over collector en emitter hetzelfde als de spanning welke over de collector weerstand is.
Dus de vervangings-weerstand tussen collector en emitter is....?

Deze is dan ook 4K7. klopt dit ?

Lambiek

Special Member

Is er een schema geplaatst van het geheel?????

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 maart 2023 14:56:19 schreef Lambiek:
Is er een schema geplaatst van het geheel?????

ja dit was het schema

Op 21 maart 2023 14:56:19 schreef Lambiek:
Is er een schema geplaatst van het geheel?????

Ja, dat stond in de openingspost, die dus ter ziele is gegaan. Dat kan enkel de T/S rechtzetten, of misschien een moderator, ik dacht dat dezen de volledige historiek van een draad kunnen zien, inclusief eerdere versies van berichten die later werden bijgewerkt.

Gross modo gaat het over een enkele transistor, inderdaad in GES, en in klasse A ingesteld.

Op 21 maart 2023 14:52:09 schreef Machteld:
[...]

Deze is dan ook 4K7. klopt dit ?

Ja dat is correct en als de spanning over de emitter en massa bekend is dan kun je de emitterweerstand berekenen.
Oh, correctie die is 560 ohm, nu kun je stroom door de totale serieschakeling uitrekenen door alle weerstanden bij elkaar op te tellen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

En ik die dacht dat de stroom berekend werd met de wet van Ohm, hetzij in de emitterweerstand of de collectorweerstand. Men is nooit te oud om te leren...

Anoniem

Op 21 maart 2023 14:36:31 schreef Martin V:
Nee dat is geheel fout.
Wanneer die transistor staat ingesteld in zijn lineaire gebied, dan is de spanning over collector en emitter hetzelfde als de spanning welke over de collector weerstand is.
Dus de vervangings-weerstand tussen collector en emitter is....?

Hoezo? Dat is een veronderstelling. Dat dit zo is bij een ideaal ingestelde transistor doet hier niks terzake. Alle waardes om dit vraagstuk op te lossen zijn opgegeven.

In de opgave is de emitterspanning opgegeven evenals de emitterweerstand. volgens Ome George is de emitterstroom dan
Ue/Re.

De collectorstroom is dan Ic=Ie-Ib .

Ib= Ie/β

Eens je de collectorstroom weet, en de collectorweerstand is opgegeven, dan kun je het potentiaal op de collector makkelijk uitrekenen.

Beetje jammer dat Machteld de startpost verwijderd heeft, zo kun je er geen touw meer aan vastknopen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 maart 2023 14:36:31 schreef Martin V:
Nee dat is geheel fout.
Wanneer die transistor staat ingesteld in zijn lineaire gebied, dan is de spanning over collector en emitter hetzelfde als de spanning welke over de collector weerstand is.

Dat is anders helemaal niet nodig. Pak een schema van een willekeurige audioversterker bijvoorbeeld, en dit blijkt helemaal niet op te hoeven gaan.
Voor lineair gebruik is het alleen belangrijk dat je spanning niet aan boven- of onderkant 'vastloopt'. Maar als mijn voedingsspanning bijvoorbeeld 12 V is, en de signaal(wissel)spanning op de collector is maximaal 1 V top, dan kan die collector ingesteld staan op zowat alles tussen de 2 en 10 V. Uitersten voorkom je natuurlijk, maar je hebt dan dus heel veel ruimte.

Het lijkt me daarom niet goed ervan uit te gaan dat in schoolvragen die spanningen altijd gelijk zouden zijn.

Intussen ben ik ook wel benieuwd naar de oorspronkelijke vraag! :)
e: Ah, ik zie iets over een emitterweerstand en de spanning erover. Nu, dan dus volgens @GD werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Mij lijkt het dat er bedoeld werd

Wanneer die transistor staat ingesteld in zijn maximale lineaire gebied, dan is de spanning over collector en emitter hetzelfde als de spanning welke over de collector weerstand is.

Maar dat is voor de gestelde opgave niet relevant. En inderdaad zijn er volop versterkertrappen die niet staan ingesteld voor hun maximale lineaire gebied, omdat dat nergens voor nodig is. Voor een uitgangsspanning van pakweg 500mV~eff is een uitgangsbereik van 5V= nogal danig overkill.

En inderdaad heel droevig dat de openingsvraag naar de haaien ging, maar ik herinner me goed wat ik zelf heb afgeknoeid met die forumsoftware, in mijn lang vervlogen begindagen ;) dus daar kunnen we niet lastig over doen, vind ik. Wel is het nu erg lastig discuteren, jawel...

@hieronder: okee, dankje, we zijn er terug. Maar geloof niet alles wat er op een forum te lezen is. Raadgevingen van forums (en andere bronnen op het www) zijn zoveel waard als men ervoor betaalde. Nul, dus. De goede benadering is: vragen, de antwoorden beschouwen en overwegen en doordenken, dan zelf tot uw eigen conclusies komen.

sorry ik wist niet dat deze er niet meer opstond.
das de eerste keer dat ik deze forum gebruik.

Stel zelf een gewenste versterking voorop bij een belasting van Rcollector=4k7 en ontwerp vervolgens een GES (ook de DC-instelling moet kloppen) die voldoet aan deze eisen.

Doe de berekeningen/metingen met en zonder een bijkomende belastingweerstand RL=1k
Bereken (=manueel) alle DC-instelpunten en bereken (=manueel) de AC-versterking.
Bereken de (ac-) ingangsweerstand en de (ac-)uitgangsweerstand
Simuleer(*) met LT-spice deze schakeling en verifieer deze met de berekende waarden.
• Meet op alle punten/”node’s” (met een probe !) de DC en AC-spanning. Wat verwacht je? Stemt dit overeen met de meetwaarden?
• Meet de ingangsweerstand (zoals de FG hem “ziet”). Hoe doe je dit? Denk hierover eens na hoe je dit zou kunnen doen en vraag desnoods uitleg.
• Meet de uitgangsweerstand zoals de RL hem “ziet”
• Maak een bode-diagramma van de versterking met en zonder RL.