Lavatherm 5127ac wordt niet meer warm.

Beste allemaal.

Sinds enkele dagen een probleem met,

AEG Lavatherm 5127ac --- Productnummer 916 097 229 00.

Deze wordt niet meer warm.

Enkele dingen die ik zelf al heb bekeken.

- Trommel draait beide richtingen op.

- 3 Klikken hoorbaar bij het starten (relais)

- Verwarmingelement doorgemeten. op pin 1-2 = 0.78 kOhm Op pin 4-5 = 90.3 Ohm.( rode draden )

- Sensor op verwarmingselement: zonder stekkers = O.L. Met stekkers erop = 301. kOhm. ( roze draden )

- NTC sensor?? deze meet omnabij 6.3 kOh als beginwaarde, Deze waarde zakt bij het houden onder hete kraan, en gaat weer omhoog als deze onder koude kraan gehouden wordt.

- Vochtsensoren (2 strips in trommel) geven bijde 00.2 Ohm aan.

- Vochtsensoren en NTC beide schoongemaakt met schoonmaakazijn en schuurspons.

- Verschillende programmas geprobeerd, na een minuut of 20 gaat oranje led continu knipperen zonder een patroon. om de enkele seconden 3 piepjes hoorbaar.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Heb geen idee wat de Ohm waardes zouden moeten zijn en of de door mij gemeten waardes wel goed zijn....

Alvast bedankt, en met vriendelijke groet, Antonio.

staat de 302K sensor/thermistor in serie met de elementen? zo ja dan hoort deze vrijwel 0 ohm te meten. dat is een maximaal beveiliging. vaak zijn dan de afvoer luchtkanalen verstopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

je mist een meting op de aansluitstekker, want element moet rond de 20 +70 Ohm meten,dus de clixon is defect van de nulleiding, foto rechtsboven. Is een EENMALIGE clixon, 240 Graden, dus je filters waren verstopt OF ventilatie schoepen waren vol met vuil

Op 27 maart 2023 19:51:11 schreef smd:
je mist een meting op de aansluitstekker, want element moet rond de 20 +70 Ohm meten,dus de clixon is defect van de nulleiding, foto rechtsboven. Is een EENMALIGE clixon, 240 Graden, dus je filters waren verstopt OF ventilatie schoepen waren vol met vuil

gooi die clixon maar eens in de vriezer dan, kans dat ie dan weer reset..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De diepvries gaat bij deze net iets moeilijker daar er ook een zetje (tikje op de klixon) nodig is. Indien coldspray beschikbaar is (-40gr) is het net iets efficiënter. Maar kwartier op de koudste plaats id vriezer en dan een tikje moet mogelijks ook lukken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor de snelle reacties allemaal.

Stof filter wordt na elk gebruik schoon gemaakt. Ventilatieschoepen zal ik eens meteen naar gaan zoeken.

Betreft Clixon in de vriezer.... Deze zit volgens mij vast op het verwarmingselement, deze dus eerst losboren? of compleet met verwarmingselement in een zak in de vriezer doen?

Of deze in serie zit met het verwaringselement? Geen idee.... hij zit op het element geschroefd en bedrading loopt naar mijn weten naar die stekker van het verwarmingselement.

Mocht het resetten niet lukken dan nieuwe clixon bestellen lijkt me, kan nergens anders aan liggen toch?

nogmaals bedankt.

Niet losboren. Zo al ellende genoeg. Indien geen coldspray dan geheel de vriezer in en bij eruit nemen korte tik erop. De rode draden staan in serie met het element. De dunne zwarte zijn de ntc.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als je meet vanuit de grote stekker naar de clixson, meet je 0 ohm, en op de andere kant van de clickson ( met de stekkers aangesloten ) meet je dan een 90 ohm. dan zijn de elementen goed. kan ook zijn dat daar een breuk inzit. maar meestal de clixson gaar. reinig dus ook de kanalen, vaak pluizen opgehoopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aeg brol. Excuseer, kwaliteit. Ik gok op de motoraanloopcondensator(s)(2 stuks). Best een doos van bestellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor alle Info iedereen,

Morgenvroeg meteen even nameten, en dan kom ik hierop terug.

thanx.

Goedemorgen,

Clixon in vriezer heeft helaas niks uitgemaakt, ik ga deze bestellen/vervangen.

Betreft ventilatieschoepen, zijn dit de 2 schoepen Links en Rechts van de motor? Is hhier een simpele manier voor? Voordat ik heel de droger uit elkaar haal haha.

Alvast bedankt

IDD condensator kan ook de oorzaak wezen, maar clixon mag maar EENMALIG zijn!!

Cold spray er op en gaat terug. SOD model. De rode top levert niet genoeg inkomsten op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Klopt EricN, maar is ook geen ruimte voor bij deze drogers.

Op 29 maart 2023 20:00:36 schreef smd:
Klopt EricN, maar is ook geen ruimte voor bij deze drogers.

Een extra putje in de rugplaat met de pons of een iets ander ontwerp vh verwarmingelement eet geen brood. Een bewuste keuze wat mij betreft. Ten bewijze: alle drogers hebben heden sod's en er is bij andere dikwijls plaats zat voor een miniscuul topje.
Men zou het ook een met stylo indrukbaar rood topje kunnen ontwerpen. Geen extra plaats benodigd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mee eens! Kost 1 euro per droger extra…

Hallo SMD,

wat bedoel je precies met: "OF ventilatie schoepen waren vol met vuil"?
zijn dat de schoepen links en Rechts van de motor? en hoe kan je dara het makkelijkst bij? Clixon is zojuist binnengekomen, morgenvroeg eens meteen proberen.

alvast bedankt

Vanmorgen Clixon vervangen, beide ventilator ruimtes grondig schoon gemaakt, enalles doet het vooralsnog zoals het hoort.

Bedankt allemaal ;-)

Ik neem aan dat je (terwijl hij toch open lag) beide motorcondensators nagemeten hebt zodat je morgen niet wederom in hetzelfde straatje zit?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En ook water afvoer vanaf voorste ventilator kamer onderlangs naar achterzijde gereinigd heb?? slangetje zit altijd vol met vuil..