Meedenken met vermoedelijk kapot component op printplaat van Biddle plafondheater

Dank Benleentje,

Exact wat jij zegt, ik had verwacht dat oranje/blauw dus de primaire kant was en ik 230V zou moeten meten.

Nu ik daar een veel lagere spanning meet, vraag ik me af waar die spanning vandaan komt.
Er lopen niet meer draden naar de trafo toe dan in de foto zichtbaar is en mijn post is beschreven.

Ik heb genoeg trafo's (bijv. van 230V naar 24V) in machinebesturingen gemeten, maar hier loop ik even vast.

gr. bram

revado

Honourable Member

Is die trafo niet gewoon een spaartrafo voor de snelheden van de van de ventilator?
Dan zou je tussen alle aansluitingen weerstand moeten meten als de trafo heel is.
Ik zie een zekering F04 in het schema, is die nog goed?

Hoi Revado,

Vwb je vragen:

- Zekering F04 is een glaszekering en bij beide onderdelen visueel gecontroleerd en doorgemeten. Ze zijn bij unit 1 en 2 in orde.

- Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met je spaartrafo opmerking. Niet alleen meet ik dus weerstand tussen alle aansluitingen, als ik naar het schema kijk, dan is de trafo ook niet weergegeven als een normale trafo met een primaire en secundaire spoel.
Beide trafo's geven weerstand tussen alle aansluitingen, en zou daarmee dus goed moeten zijn.

Voor het overzicht (uiteraard alle aansluitingen verwijderd):
- blauw (0) - oranje (230): 73,4 ohm
- blauw (0) - paars (115): 33,5 ohm
- blauw (0) - wit (145): 43,5 ohm
- paars (115) - wit (145): 10,0 ohm
- oranje (230) - paars (115): 40,0 ohm
- oranje (230) - wit (145) 30,0 ohm

De vraagt blijft nu staan waarom ik geen spanning op de 2e unit meet op de aansluitingen van de trafo.

Wederom hulp is welkom.

gr. Bram
Barneveld

jerome

Golden Member

Heb je ook genoteerd welke relais sluiten bij de goede print, en dit dan vergeleken met de defecte? Zijn beide processors even warm na gelijke tijd aan staan? Met een goed werkend bord als voorbeeld moet je toch al een heel eind verder kunnen in foutzoeken, en vaak zit de fout waar men ze helemaal niet verwacht.

Hoi Jerome,

De relais schakelen als de ventilatorsnelheid wordt geregeld op het besturingskastje.

Helaas komt in het besturingskastje als deze is aangesloten op de unit met de foutcode E1 erin, er ook E1 in beeld en kun je geen instellingen meer doen. Dus helaas kan ik op deze printplaat niet door de verschillende ventilatorstanden heen en kijken welk relais dan afvalt of opkomt.

gr. Bram

revado

Honourable Member

Bram, kijk eens in onderstaande installatiehandleiding en dan met name op pagina 56.
misschien helpt deze reset?

https://www.biddle.nl/uploads/nl/manuals/cc-handleiding-2.0-nl.pdf

Het is mogelijk al uitgesloten, maar die vlakke bloktrafo's waren op m'n vorige werk een veel voorkomend defect in betaal-apparatuur. Na een jaar of 10-15 was het gewoon over. Vaak ging dan de behuizing bol staan en verkleurde aan de bovennkant van de hitte die ze hadden ontwikkeld in het begin van hun kortsluiting, om uiteindelijk open te gaan.

Maar niet altijd waren ze uiterlijk stuk en was meten het enige wat je kon doen.

Vergeet niet dat we niet exact weten hoe het werkt: als een of ander hulpspanninkje buiten de trafo om gemaakt wordt (of die wikkeling nog heel is) terwijl een belangrijker wikkeling wel stuk is, kan het zomaar de oorzaak zijn.

Meet je spanning op de uitgang van die bloktrafo? Vergeet ook niet dat, naast de 230, diezelfde 230 ook een relais kan laten aantrekken om de boel in gang te zetten. Als dat relais vast zit of vuil is, gebeurt er ook niets. Lullig in deze: soms gaan relais vast zitten, maar klikken ze netjes. Daar kun je je het schompes naar zoeken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 29 maart 2023 21:55:48 schreef revado:
Bram, kijk eens in onderstaande installatiehandleiding en dan met name op pagina 56.
misschien helpt deze reset?

https://www.biddle.nl/uploads/nl/manuals/cc-handleiding-2.0-nl.pdf

Hoi Revado,

Al deze stappen (en alles waar de handleidingen nog een handvat bood) zijn geprobeerd met helaas geen resultaat.

gr. bram

Op 30 maart 2023 17:06:38 schreef weardguy:
Het is mogelijk al uitgesloten, maar die vlakke bloktrafo's waren op m'n vorige werk een veel voorkomend defect in betaal-apparatuur. Na een jaar of 10-15 was het gewoon over. Vaak ging dan de behuizing bol staan en verkleurde aan de bovennkant van de hitte die ze hadden ontwikkeld in het begin van hun kortsluiting, om uiteindelijk open te gaan.

Hoi Weardguy,

De in- en uitgaande kant van de bloktrafo heb ik nog niet gemeten, maar lijkt me een goede om de meting de vervolgen, nu ik weet dat er geen spanning op de spaartrafo staat. Dus wie weet zit het manco hier en anders meten we verder.

Meten is weten en zo komen we steeds iets verder :)

gr. Bram

Ik geloof dat we in de buurt komen.

Adhv de opmerking van Weardguy nog iets meer gaan kijken hoe de verbindingen over de printplaat lopen, eigenlijk om zo richting de primaire kant van de bloktrafo te gaan.

Als ik vanaf de aansluiting L (fase) wat componentjes volgde, kwam ik via de ringkern smoorspoel, de filmcondensator en de weerstand bij aansluiting 3 (oranje) op de connector uit.
- De ringkern smoorspoel gaf bij beide prints 0,2ohm
- De weerstand is bij beide prints 22,4ohm
Lijken me beide in orde dus.

Bij print 1 meet ik tussen de weerstand en de nul een spanning van 15V (wissel) (zelfde dus als op de spaartrafo oranje - blauw)
Bij print 2 meet ik tussen de weerstand en de nul een spanning van 0V (wissel) (zelfde dus als op de spaartrafo oranje - blauw)

Als de ringkern smoorspoel en de weerstand in orde zijn, dan zou het dus die blauwe 100n filmcondensator moeten zijn.

Er staat op:
100n M 275V
336 2 BC
X2

Ik weet niet precies wat al die cijfers betekenen, maar ik ga ervan dat ik zo'n condensator bij de betere electronicazaak kan kopen.
En dan eens kijken of er spanning na de condensator te meten is als er een nieuwe in de printplaat is gesoldeerd.

Logisch verhaal?

Hieronder nog wat foto's ter verduidelijking. In rood de lijntjes langs de componenten:

Achterzijde:

gr. Bram

revado

Honourable Member

Meet je op X110 wel 230 volt?

Die condensator is 100nF dus dat zal een ontstoor condensator zijn verwacht ik, dat die het probleem geeft denk ik niet.
Er zit ook veel meer aan het pootje naar "oranje blauw"

Even algemeen: Die concensator is type X2 en geschikt voor netspanning, let er op bij aanschaf van dergelijke ccondensatoren op wel weer een X2 te kopen.

Ik zou niet op de gok componenten gaan vervangen.

Aangezien de thermostaat wel voeding krijgt vanaf de unit moet de voeding, en dat zal die trafo op de print zijn, wel werken.
Kijk eens in die buurt naar de spanningen.
De elektronica zal bv ergens 5 volt moeten krijgen, is die aanwezig?
En kijk of er een rimpel op zit door bv een rotte elco.

[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 31 maart 2023 08:45:49 (26%)

Hoi Revado,

Inderdaad, op X110 is 230V aanwezig.

Wat bedoel je precies met dat de thermostaat wel voeding krijgt?

Dank je,

gr. Bram

revado

Honourable Member

Met de thermostaat bedoel ik de bedienunit, die moet spanning krijgen omdat hij een foutcode kan geven.
Die spanning krijgtb hij ook uit de regelunit dus er moet wel iets van de voeding werken.

Welke spanning meet je over de 2 dikke elco's en de andere in het voedingsdeel?

Het deel met de spaartraafo en de witte condensator is alleen maar voor de fan motor en wordt met de relais aangestuurd, daar zit geen probleem.

[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 31 maart 2023 21:19:14 (37%)

Op 31 maart 2023 21:10:51 schreef revado:
Met de thermostaat bedoel ik de bedienunit, die moet spanning krijgen omdat hij een foutcode kan geven.
Die spanning krijgtb hij ook uit de regelunit dus er moet wel iets van de voeding werken.

Welke spanning meet je over de 2 dikke elco's en de andere in het voedingsdeel?

Het deel met de spaartraafo en de witte condensator is alleen maar voor de fan motor en wordt met de relais aangestuurd, daar zit geen probleem.

Dank en ga ik voor je meten.
Die dikke elco's zijn dus de 1000nF die ik eerder had vervangen.
Welke condensator bedoel je in het voedingsdeel overigens?

Dank en fijn weekend,

gr. Bram

De Elco's 1000nF geven de volgende spanningen:
(Dit is dus op de printplaat met de storing erin, de andere heb ik niet gemeten)

- 33,1 V (gelijk) (Elco aan de kant v/d UTP connectoren)
- 31,8 V (gelijk)

gr. Bram
Barneveld

[Bericht gewijzigd door Trac op zondag 2 april 2023 14:38:14 (22%)

revado

Honourable Member

1000 UF zal het zijn, niet nF maar dat zal je ook wel bedoelen.
Als je daar 31 volt meet is de spanningsvoorziening tot na de trafo en gelijkrichting wel ok lijkt mij.
Dan zal er toch iets serieuzer aan de hand zijn.
Na die elco's zullen er nog componenten zijn om bv 5 volt en mogelijk 3,3 volt te maken voor de electronica.
Daar zitten dan weer kleinere elco's bij, die bedoelde ik.
En werkt de processor nog?

Ik denk dat je het beste kan kijken of er een CO-er is in de regio die het voor je wil en kan bekijken Bram.
Die kan dan meten met wat uitgebreidere apparatuur, bv met een scoop.
Zet anders even een verzoek op V&A.
Ik ben bang dat je hier zelf niet meer uit gaat komen.

Op 1 april 2023 21:17:31 schreef Trac:
Die dikke elco's zijn dus de 1000nF die ik eerder had vervangen.

Tja. Als je er echt 1000nF (1µF) in hebt gezet, dan snappen we dat het niet (meer) werkt. We kunnen hopen dat het een SChRIJF foutje en niet een LEES foutje van jou is. (als je 1000uF als 1000nF hebt gelezen en er nieuwe 1000nF condensatoren in hebt gezet, dan werkt het nu dus niet meer).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
revado

Honourable Member

TS schreef eerder wel over uF, en heeft deze 2 ook vervangen, daarom ging ik uit van een tikfoutje.
Maar ik denk dat TS er zelf zonder verdere kennis en meetapparatuur helaas niet meer uit gaat komen.

Op 2 april 2023 20:21:56 schreef revado:
TS schreef eerder wel over uF, en heeft deze 2 ook vervangen, daarom ging ik uit van een tikfoutje.
Maar ik denk dat TS er zelf zonder verdere kennis en meetapparatuur helaas niet meer uit gaat komen.

Inderdaad, mijn fout en je hebt gelijk (2x)
- Ik bedoelde dus 1000uF, zoals eerder gepost en afgebeeld.
- Je hebt ook gelijk dat ik er zelf niet meer uit ga komen :)

gr. bram