Adereindhulzen Samengeslagen

GJ_

Moderator

Dat zijn inderdaad heel andere installaties. Veel rechtlijniger van opbouw en vooral ook helemaal niet mijn ding. Geen verstand van dus die maak ik niet, echt een hele andere tak van sport.

Jinny

Golden Member

Ik bouw (of verbouw) nog wel eens grotere (als in, meerdere honderden Ampères) verdelers.
Heel veel rechtlijniger kan het niet.
Die mijn verdelers afkeurt mag het op papier laten zien waar en waarom.
Met argumentatie als in, waar staat het in de regels, en hoe.
Tot op de dag van vandaag is er nog geen verdeler afgekeurd aan het einde...
GD met zijn insinuatie van gesjoemel zou beter moeten weten.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Een elektrische installatie is toch wat meer dan de (onder)verdelers?

Net terug van 2 dagen keuren in een steenbakkerij. (5 hs/ls transformatoren).

Hun technische dienst heeft weer huiswerk voor het komende jaar..
Schema's, kabelberekeningen, aardverbindingen, equipotentiale verbindingen, risicoanalyse, uitwendige invloeden, veiligheidsinstallaties, kritische installaties,...

En tussendoor krijg je dan nog vragen als: we hebben nu al 600kWp aan zonnepanelen op het dak en we willen er nog 300kWp bijgooien, zal dat lukken met onze huidige hoofdverdeler?

Jinny

Golden Member

Maar dat is toch lekker rechtlijnig?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 24 maart 2023 13:27:50 schreef GJ_:
Ik weet heel goed wat ik moet doen om een goede installatie neer te zetten. Ik weet ook heel goed dat het hier juist de keurders waren die de juiste inzichten niet hadden. En beweren dat ik loop te sjoemelen slaat nergens op. (een deel van de punten boven is ervaring met eigen kasten)
iedereen die wilwerken welkom is, ook zonder de nofdige skills.
Je kunt hier nou wel van alles vol blijven houden, maar je hebt er de ervaring zelf niet mee. Je weet dus ook niet goed waar je het over hebt.

Ik weet heel goed waarover ik het heb. Ik heb het uiteraard niet over jou, maar ik heb ook al heel wat knoeiwerk gezien en als die dan bij een keuring door de mand vallen is het natuurlijk de keurder die onbekwaam is.

Als je ziet hoe sommige zonnepaneelboeren hun panelen aan de huisinstallatie knopen...

Dat komt natuurlijk omdat men geen installateurs vindt en iedere werkwillige welkom is, ook zonder de nodige skills.

Ik denk dat er door Covid veel meer doden gevallen zijn dan men wil toegeven. Voordien liep alles op rolletjes en twee jaar later zijn er geen tandartsen meer, geen verplegers, geen bouwvakkers, moeten restaurants sluiten omdat ze geen personeel vinden enz...

of je hebt een keuring op te lossen bij een bedrijf die zelf de installatie van hun panden maar hebben gemaakt in minder drukke tijden. dat was dus 2 weken aan oploswerk, en nog enige avonden omdat de voeding overdag er niet afkon. van verdelers die niet waren goedgekeurd voor 125A aan PV stroom terug te leveren. 4 aderige kabels naar een ovk leggen, aarding weerstand veeel te hoog. kast schakelaars aanzien als een automaat, gewone wcd's beveiligd met 63A en so on. de PV was een afkeuring apart, scope 12 viel al over de draagkracht van het dak die te zwak was, wist men al voor aanleg maar toch gedaan. DC kabels in de goot bij de rest gelegd en zo verder.

afkeuring van 2 draden op 1 klem van een lc1d soort relais ook al vaker gehad, checken of de bedrading vastzit en afvinken. afkeur van enkele 6KA automaten in een verdeler, echter is dat deel van de verdeler 35A DIII voorbeveiligd, dus ook geen punt. de punten gaan oplossen die wel ergens op slaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 30 maart 2023 18:58:17 schreef grotedikken: Voordien liep alles op rolletjes en twee jaar later zijn er geen tandartsen meer, geen verplegers, geen bouwvakkers, moeten restaurants sluiten omdat ze geen personeel vinden enz...

Yeah right. Voorheen was er ook al niet aan personeel te komen.

Maar een keurmeester die gevaarlijke rommel terecht afkeurt heeft natuurlijk gewoon gelijk. Ik heb het hier echt over de zelfbedachte regeltjes, en dat kan je op geen enkele manier rechtbreien.

Op 23 maart 2023 20:27:34 schreef benleentje:
zelfs geen enkele ervaring nodig zolang je maar betaald voor de cursus en het je lukt om dat certificaat na een opleiding van 1 dag te behalen mag je dus gaan keuren..

Je hoefd (net als je betaald) 8)7 niet eens te kunnen schrijven. :)

Ooit zo'n aapje gevolgd toen hij een aggregaat ging testen voor 3140.......
Ding was ok..........................
Gemeten op de stekker tot het hoofdrelais.
Want dat valt af zonder spanning.
Dus de generator wikkelingen maakten geen lek naar aarde.
zucht

had er zo een in een grote winkel, keurpuntje want de ovk van de keuken heeft 125A zekeringen in de hvk zitten, maar de hoofdschakelaar is maar 100A. tja, als je dan naar de kabeldikte kijkt en ook bij ovk van de keuken dan zie je dat je een ander veld te pakken hebt in de hvk. die keurder dacht dat het ovk kastnummer overeen kwam met het veldnummer in de hvk 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

En dat is dan geen afkeurpunt?

Jinny

Golden Member

Nederland, steekt anders in elkaar dan België.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen