ok (merk mediamarkt) vaatwasser, is het mogelijk wat?

We zijn op zoek naar een betaalbare vaatwasser.
Helaas zijn de prijzen ervan flink gestegen |:(
Als ik eens aan kijken ben naar de opties in zowel Belgie als Nederland (ik woon nu sinds paar dagen net als Tidak letterlijk met zicht op belgie, ong 650m van de Belgische grens :+ ) dan is er onder de 300 euro (bijna) geen enkel optie.
Behalve een vaatwasser van huismerk van mediamarkt OK. (In Belgie gek genoeg is hij nu zelfs 30 euro goedkoper en bezorgen ze wel thuis in tegenstelling tot nl)
We zijn eigenlijk geen fan van de mediamarkt maar wil toch eens die optie bekijken.
De volgende goedkoopste optie is al snel 70 euro duurder en heb je ook een goedkoop merk.
Hij is wel zuinig en gek genoeg zuiniger dan andere goedkope opties.
Heeft iemand een idee wie mogelijk de fabrikant kan zijn?
Ik heb op dit specifiek model eens gezocht naar reserve onderdelen en kom dan op fixpart zowel Gorenje als Vestel tegen als "origineel product"
Zou Gorenje of Vestel een mogelijke fabrikant kunnen zijn?
Ik weet wel dat veel vaatwassers (maar ook wasmachines) standaard dezelfde onderdelen gebruiken. Die worden dan ingekocht bij een dezelfde fabrikant en dus kun je die onderdelen natuurlijk in heel veel merken tegenkomen. En Gorenje en Vestel zijn ook grote oem fabrikanten van witgoed.
En zou dit een mogelijke optie kunnen zijn voor ons?
Vroeger kocht je eentje bij ikea, gemaakt door whirlpool of electrolux groep, redelijk betaalbaar maar die zijn ook veel duurder geworden.
Sharp ben ik ook tegengekomen onder de 400 euro maar dat lijkt ook Vestel te zijn.
Andere opties voor een betaalbare vaatwasser zijn natuurlijk ook welkom ;)
2de hands willen we niet. Je weet niet hoe mensen ermee omgegaan zijn 8)7 Veel mensen denken dat een vaatwasser een vuilbak is en smijten er alles volledig vuil erin |:( (plus er is ook geen betaalbaar aanbod)
Alvast bedankt voor alle hulp.

fred101

Golden Member

Met de hand afwassen, toen ik zo oud was als jij, had niemand zo'n ding ;) Het is geld kostende onnodige luxe. Met de hand is goedkoper, sneller en niet echt veel meer werk dan afspoelen, er inzetten en daarna er uit halen. Tenzij jullie met zijn zessen zijn ofzo, maar dan kun je het met een paar man doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Mijn mening is om voor een gebruikte Siemens of Bosch te gaan, ze gaan niet alleen langer mee, maar elke keer is het resultaat beter met minder energie. Je kan ze prima ontsmetten met speciale schoonmaakmiddelen. Zelf haal ik ze uit elkaar en maak het labyrint met chloor schoon.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 30 maart 2023 20:56:20 (14%)

Op 30 maart 2023 20:48:34 schreef ijzerhersteller:
Mijn mening is om voor een gebruikte Siemens of Bosch te gaan, ze gaan niet alleen langer mee, maar elke keer is het resultaat beter met minder energie. Je kan ze prima ontsmetten met speciale schoonmaakmiddelen. Zelf haal ik ze uit elkaar en maak het labyrint met chloor schoon.

klopt, heb ook een 2ehands bosch verkregen uit een renovatie. afgezien van een overleden netfilter nog niks aan gehad ondanks dat het ding 16 jaar is intussen. nu gebruik ik het toestel niet heel vaak, ben toch al vele jaren gewend met de hand af te wassen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Als ze iets OK gaan noemen... dat doet me aan Trust denken...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Ik heb zelf een gruwelijke hekel aan afwassen, en een close-in boiler voor het warm water ... wat al geen geweldige combi is.

Dus ik heb destijds (want de keuken moest toch *een keer* vervangen) de goedkoopste vaatwasser gescored bij de ikea.
En dat ding doet het 12 jaar later nog steeds prima :)
Ik heb ooit geweten wat voor merk het was, een kennis van me kocht een keuken met een 1000E vaatwasser ... en die zag er van binnen *exact* het zelfde uit als dat ikea ding :P

Hu zijn ze daar nog steeds niet schokkend duur:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tillreda-inbouwvaatwasser-00545671/

Als in, voor die prijs ging ik geen 2ehandsje scoren.

Staar je ook niet blind op verbruiksgetallen en eco++++ onzin. Dat is niet zelden met een 'eco' wasprogramma, waarvan in het boekje zo ongeveer staat dat dit enkel is om een leuke score bij die tests te halen, en het wordt afgeraden om dit werkelijk te gebruiken ( I kid you not)

@Henry, Never trust Trust.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 30 maart 2023 21:34:29 (17%)

Jullie hebben zeker een punt qua hand afwassen. Dat hebben we ook lange tijd gedaan. Maar gezien de omstandigheden nu is een vaatwasser eerder noodzakelijk dan luxe (lang verhaal maar zorgt kort gezegd voor veel minder stress bij mijn broer dan hand afwas. Heeft te maken met zijn autisme)
Als ik een gratis of zeer goedkope vaatwasser met defect/onderhoud zou vinden zou dat mogelijk een optie kunnen zijn. Maar helaas vindt ik niets in de omgeving. Persoonlijk zou ik ook geen moeite hebben om er eentje lekker op te knappen, hem helemaal schoon te maken.
Maar een oude kan ook wel meer verbruiken qua energie. En die prijzen zijn flink gestegen. Dus dan moet het echt wel op wegen tegen een nieuwe die stuk zuiniger is qua energie en niet vergeten water. Die ok zou maar 12l verbruiken. En met de handwas gebruik je ook al snel wat liters hoor. Zag ooit een test tussen handwas en een zuinige vaatwasser. En het verschil was niet zo erg groot.
Soms moet je compromissen maken tussen gemak, minder stress en ecologie. En op vlak van ecologie zijn we op andere vlakken veel beter bezig dan gemiddeld (energie, waterverbruik veel lager dan gemiddeld huishouden, kopen van nieuwe spullen doen we weinig, meer dan 80 procent van alle electronica is weggegooid en gerepareerd door mij, voeding en meer)
We zoeken eigenlijk geen inbouw vaatwasser maar inprincipe kunnen die ook los staan denk ik toch?
De naam OK klinkt ook niet echt goed in mijn oren. Maar volgens mij zijn er maar relatief weinig fabrikanten die vaatwassers maken. Er zijn paar grote oem's als ik me niet vergis zoals Gorenje, Vestel en Beko. Geen idee of we Electrolux groep ook oem mogen noemen maar ze hebben in iedergeval wel veel merken.

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 30 maart 2023 21:34:11 (14%)

OK ( zelfde als White Line van de bouwmarkt) is een China Made vaatwasser, wast beroerd af, rekken zijn gammel en rotten zo door en onderdelen is ruk om aan te komen, is een weggooi ding en dan is 300 Eu duur betaald. Ik sluit me aan bij de rest om een goede gebruikte Bosch/ Siemens te nemen, is momenteel het beste ! Daarnaast genoeg onderdelen voor zelfs alternatief al tegenwoordig..

Henk H.

Golden Member

Inbouw vaatwassers kunnen los staan, maar ze hebben geen afgewerkte zijkanten/bovenblad en je koekeloert tegen de isolatie aan.

Het zou niet mijn keuze zijn een inbouw vaatwasser standalone te gebruiken.

Hebben sinds afgelopen jaar weer de goedkoopste OK inbouw vaatwasser van de Mediamarkt (als vervanger van de vorige OK vaatwasser van 10 jaar oud) en ook deze bevalt prima. Is vrij stil en werkt prima.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je het beste even bij de Mediamakkers naar de typesticker kunt gaan kijken.

"Made in Turkey" = Vestel of Beko
"Made in Slovenia" = Gorenje
"Made in China" zal wel rommel zijn.

Ik zou zelf het meest vertrouwen hebben in Gorenje.

Bij twijfel zou je eens een foto van de typesticker kunnen nemen.

Op 30 maart 2023 20:48:34 schreef ijzerhersteller:
Mijn mening is om voor een gebruikte Siemens of Bosch te gaan, ze gaan niet alleen langer mee, maar elke keer is het resultaat beter met minder energie. Je kan ze prima ontsmetten met speciale schoonmaakmiddelen. Zelf haal ik ze uit elkaar en maak het labyrint met chloor schoon.

Je zou kunnen stellen dat degenen die nog steeds niet afgefikt zijn, het nog wel een tijdje zullen doen... En de modellen die daarna kwamen schijnen marginaal beter te zijn. Maar de manier waarop die reparaties/terugroepactie werd uitgevoerd (slechte solderingen gewoon laten zitten en ergens een extra relais in de kabelboom knopen) was na de ijzeren roestleidinkjes in de koelkasten het tweede teken aan de wand dat BSH gewoon rotzooi is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

@Maarten, elk merk heeft zijn blunders, neem HP met vele fouten in printers (b.v. pick-up rollers). Als ik een Bosch uit elkaar haal ziet het er toch anders uit, een waskuip kan gewoon uit elkaar, lagers kunnen vervangen worden. Zie dit vermakelijke filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=SiqLa3IN7ao&ab_channel=powerfulukl…
Een vriendin van mij had laatst exact hetzelfde, zo kwam ik ook op dit filmpje. Vooral het eind!

de affikkende bosch machines is een dingetje uit ~2000-2003 en die machines zijn er sowiso niet veel meer van over. wat erna kwam was een slag minder brandgevaarlijk. ik heb de printen van die eerste reeks computer machines in handen gehad, ook een keukenbrand gezien waar 10cm uit het aanrecht boven de machine was gebrand.

in de reeks die opvolgde tot aan de jaren 10 waren het machines die beter te onderhouden waren als nu. met die pokke hittepompen en diens lagers enz wat een ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik heb een compleet uitgefikte keuken gezien bij een klant... Maar die machines erna hadden toch ook constructiefouten, of haal ik nu merken doorelkaar? Als ik het goed heb, ook slechte solderingen maar dan niet zo brandgevaarlijk?

Hoe dan ook, eerst 3 jaar afbrandende machines, dan 7 jaar redelijke machines en dan 10 jaar machines die krakkemikkig zijn... Dat klinkt voor mij gewoon als een laag B-merk. Die hebben per ongeluk ook wel eens goede of zelfs uitstekende series ertussen zitten.

(edit: is dit er zo eentje die wel kruk is maar niet meer zo makkelijk in brand gaat? https://www.circuitsonline.net/forum/view/134460 )

Op 30 maart 2023 22:14:40 schreef ijzerhersteller:
@Maarten, elk merk heeft zijn blunders, neem HP met vele fouten in printers (b.v. pick-up rollers). Als ik een Bosch uit elkaar haal ziet het er toch anders uit, een waskuip kan gewoon uit elkaar, lagers kunnen vervangen worden. Zie dit vermakelijke filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=SiqLa3IN7ao&ab_channel=powerfulukl…
Een vriendin van mij had laatst exact hetzelfde, zo kwam ik ook op dit filmpje. Vooral het eind!

Dat valt dan weer mee, maar een blunder moet je als merk rechtzetten. Bosch heeft dat op een belachelijke manier gedaan. Naast het zwevende relais werden machines waarbij de solderingen al een probleem waren, ook niet meer gefixt toch? Het ging ze kennelijk niet om het werkend maken en houden van apparaten maar alleen om de brandaansprakelijkheid te voorkomen.

Inkjetprinters beschouw ik overigens als "weggooien bij het eerste defect". Ik heb er zelf al heel lang geen meer, en repareer ze ook niet voor klanten. Dat is geen specifiek HP-probleem. Over HP gesproken, ik vind hun laserprinters van Samsung helemaal niet zo slecht geconstrueerd voor goedkoop spul. Die van Kanon voorheen trouwens ook niet, al heeft HP geloof ik de firmware wel eens verprutst - ik herinner me niet meer precies wat er toen ook weer mee was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Hier een Whirlpool inbouw VW vervangen na 15 jaar trouwe dienst en vervangen door een Beko.Bevalt prima, machine is stil zuinig en wast prima af. Het voelt alleen allemaal wat lichter aan dan de Whirlpool.
Indeling is flexibel met veel functies die je alleen bij veel duurdere apparaten ziet.

Onbekend maakt onbemind en dat gaat voor een huismerk van in dit geval de Mediamarkt ook op. De vaatwasser die ik voor onder de 300 euro heb gevonden is geen Indesit lookalike en dat scheelt alweer. Het lijkt mij wel slim om in een filiaal van de Mediamarkt de vaatwasser te gaan bekijken en goed op gebruikte materialen als ook naar de afwerking te kijken want dan wordt u al een stuk wijzer. De Mediamarkt heeft voor net boven de 300 euro ook een Beko uitloop model vaatwasser te koop en vanwege de merk bekendheid zou ik persoonlijk voor een Beko gaan maar die wordt niet thuis bezorgd. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Etna vaatwassers maar die heeft wel wat zwakke punten, de aan/uit schakelaar is van een summiere kwaliteit maar is algemeen verkrijgbaar en heb in 8 jaar tijd al twee keer de aanloopcondensator van de omwalspomp moeten vervangen. Totale kosten inclusief de schakelaar om en nabij de 15 euro en per reparatie een half uur werk.

de laatste tijd koop ik meestal bij https://www.electrodepot.be/nl/groot-elektro/vaatwasser/vaatwasser-vri…

Voor prijzen dat ik mij afvraag hoe ze er het kunnen voor maken. Zit nu te wachten op levering van een warmtepomp droogkast (11 kg) voor amper 450€.

maartenbakker

Golden Member

Op 31 maart 2023 12:16:21 schreef ronny530:
Onbekend maakt onbemind en dat gaat voor een huismerk van in dit geval de Mediamarkt ook op

In principe is daar niets van te zeggen omdat dit soort merken meestal van verschillende leveranciers komt. Er kunnen goede tussenzitten, matige en slechte. Ze zouden dus net zo goed gewoon bij BSH in kunnen kopen bedenk ik me als ik dit typ >:-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

voor de "klassiekelingen" hierboven. Herhaaldelijk is al bewezen dat "met de hand afwassen" veel minder energiezuinig is dan "met de machine"

watergebruik ongeveer factor 2-5
en aangezien de meesten met warm water afwassen dus ook het energiegebruik.

Verder:
Kijk verder dan enkel mediamarkt. Ga ook eens zien bij Vandenborre/krefel/eldi/...

"inbouwvaatwas gebruiken als losstaand". over het algemeen is de prijszetting omgekeerd (inbouw duurder dan losstaand),
verder zeker er ook aan denken dat een losstaand toestel betonbokken in zich heeft , om te verhinderen dat het vooroverkantelt als je beide (gevulde) schuiven uittrekt.
De deur van een inbouwtoestel is meestal ook niet "zwaar" genoeg om open te blijven als er geen frontje aanhangt, dus die klapt telkens weer dicht.
Dat euvel moet je dan (naast de optische problemen) ook nog oplossen....

Kringloopwinkel bezoeken is zeker een optie.. Garantie krijg je ook daar voor de eerste periode (verborgen-gebreken), en klaar.

Een vaatwasser is zeker milieu vriendelijker omdat er minder water wordt gebruikt en bij gebruik van het juiste afwasmiddel minder in het afval water geloosd wordt. Veel mensen gebruiken een vaatwasser op de verkeerde manier door de vuile vaat eerst met water af te spoelen en dan pas in de vaatwasser te doen. Etensresten van de borden afhalen is voldoende voordat de vaat in de vaatwasser gedaan wordt. Elke dag de vaatwasser gebruiken hoeft ook niet omdat de deur van de vaatwasser nare geurtjes tegenhoud en zodra de vaatwasser voldoende vol met vaat is gevuld aangezet hoeft te worden. Ik begrijp de angst die sommigen hebben ook wel maar in de tussentijd gebruiken ze meer water en afwasmiddel dan noodzakelijk is. Samen de afwas doen kan ook wel leuk zijn want de één wast af en de ander droogt de vaat af en daar kunnen leuke gesprekken uit voortkomen want door de drukke werkzaamheden komen we er vaak niet aan toe. Voor beide opties is er een voor en nadeel.

Henk H.

Golden Member

Wij doen beide, lekker fout :) Eenmaal daags hand afwassen, en eenmaal daags de vaatwasser aan.

Met een normale vaatwasser past niet alles er van een hele dag in (huishouden 2 volwassenen, 2 kinderen), dus anders zou de vaatwasser 2x aan moeten. Daarbij kan niet alles in de vaatwasser, denk aan geëmailleerde gietijzeren pannen, houten snijplanken etc. Vaatwasser altijd op auto stand, hand afwassen met een teiltje (dus niet onder stromende warme kraan afwassen, dat maakt natuurlijk ook nog een verschil). Dingen die in de vaatwasser kunnen maar wel vettig/vies zijn (vlees/jus pan) spoelen we vaak voor met het laatste afwaswater voor ze de vaatwasser in gaan.

Kruimel

Golden Member

Mijn gevoel zegt eens te kijken naar Beko, die lijken redelijk consistent bruikbare en repareerbare machines te maken. Gorenje heb ik weinig ervaring mee, maar ook zelden stuk gezien. Met Ikea-producten heb ik veelal goede ervaringen, zeker voor de prijs, maar heb ik er nooit witgoed gekocht. Klantenservice is er in ieder geval vrij aardig (met echte mensen enzo). Bosch/Siemens teren een beetje op de Duitse reputatie voor degelijkheid, maar zonder het in mijn optiek consistent te hebben. Door de goedkoopste uit de lijst kopen ga jij denk ik je vingers branden.

Ik ga als ik in de buurt ben en tijd heb inderdaad eens gewoon binnen springen en eens kijken of ik op typeplaatje iets wijzer wordt. En zal er een foto van trekken want misschien herkent iemand aan de typografie de mogelijke maker.
Made in China zou bij mij altijd de alarmbellen doen rinkelen voor de vaatwasser.
Iemand toevallig ervaring met de kwaliteit van vestel vaatwassers?
Ik zag bv ook een sharp onder de 400e te koop maar volgens mij waren dat ook vestel machines. Enfin, als ik een bron online kon geloven. Die had het over vestel/sharp foutcodes toen ik wat informatie aan zoeken was over vestel vaatwassers.
Ik lees ook vaak in verschillende topics hier dat bosch en siemens (bsh) ook al lang niet meer de goede kwaliteit is zoals vroeger.
Maar dat is natuurlijk het probleem bij veel merken tegenwoordig. Heel vaak weet je niet meer welke kwaliteit ze maken omdat het bv wisselende productie is. Of al verschillende keren overgenomen. Of het is alleen nog maar een stickerplakker. Of de ene type is ingekocht bij grote oem met hun naam erop en de andere type komt wel van hun eigen etc etc. Wordt er ng maar eens wijs uit.
En veel mensen hebben bepaalde goede ervaringen met een merk maar weten niet dat het ondertussen helemaal anders kan zijn. Veel oudere mensen hebben nog iets van, dat is een goed merk maar weten niet dat het ondertussen flut is geworden of helemaal niet meer bestaat en puur een stickerplakker is geworden.
Maar wat natuurlijk heel belangrijk is hoe goed is de service van de fabrikant en wat doen ze bij fouten. Er zullen altijd wel fouten gemaakt worden maar wat doe je als fabrikant als het naar buiten komt. En bsh lijkt het me dan niet netjes opgelost te hebben in dit voorbeeld.
En tja, bij huismerk mediamarkt ga ik niet veel vertrouwen hebben in de service 8)7
Maar als een grote fabrikant als bsh ook dit soort dingen doet dan is de vraag, wie kun je nog wel vertrouwen op dat vlak?
@verstrooid_profke ivm inbouwvaatwasser, aan de nadelen die je noemde had ik niet aan gedacht. Merci. Het was meer omdat die bij de ikea juist wel de goedkoopste waren dat ik het vroeg.
Tja, in de omgeving bij ons zijn weinig kringloopwinkels of in belgie vragen ze de hoofdprijs voor bijna alles. (voor veel winkels is belgie dichter en sneller dan nederland)
Samen afwassen kan inderdaad toffe en hilarische gesprekken opleveren, dat doe ik vooral bij vrienden. Hier thuis is het wat complexer ;)
En wat betreft etensresten, die zijn er zelden bij ons want wij eten gewoon netjes ons bordje leeg :P
Zo ie zo gaat/ging vroeger zeker niet alles in de vaatwasser bij ons, net als bij Henk. Ik zou het bv eens moeten proberen met de koksmessen van mijn broer, dan wordt hij terecht boos.
En afwassen met lopende kraan? Dat vind ik echt waterverspilling, dat doen we nooit en vrienden van mij ook niet.
Ik wil zeker niet perse de goedkoopste vaatwasser kopen. Maar probeer te onderzoeken wat binnen onze mogelijkheden past.
Ik ga zo ie zo nog eens verder kijken bij andere winkels. Eldi, krefel en electrodepot was ik helemaal vergeten. Die zitten in iedergeval allemaal in Brugge.
update. Alle andere winkels zijn duurder behalve de electrodepot. Die hebben nog meerdere keuze tussen 250 en 350 euro. Maar meeste zijn van hun huismerk.
Dus dat zal ook naar typeplaatje kijken zijn voor meer info om te zien wie mogelijk de fabrikant is. Ze hebben wel een WHIRLPOOL WFE 2B19 voor 319.
Hoe is whirlpool tegenwoordig.

Brains: Vestel, OK, Sharp, White Line, Blaupunkt, Grundig is 9 vd 10x China made..Brol en troep Samsung vaatwassers ook. dat bij Piet Hein het goed gaat daar hij er mogelijk zeer zuinig mee omgaat, maar meeste liggen na 3 jaar bij oud ijzer ( veel Sharp nu)

Vestel word toch gemaakt in Turkije of is dat ondertussen niet meer het geval?
Grundig is al een tijdje in handen van Beko, ze hebben zelfs moederbedrijf veranderd in de naam Grundig meen ik (maar weet niet precies hoe dat zit)

van wikipedia, In 2008 verkreeg Beko Elektronik de volledige zeggenschap over Grundig Multimedia,[5][6] en veranderde het zijn naam in Grundig Elektronik A.?. Deze vennootschap fuseerde in 2009 met haar moedermaatschappij Arçelik A.S.

Zover ik weet word alles van Beko alleen in Turkije gemaakt, niet in China. Waarschijnlijk wel met veel Chinese onderdelen dat wel ;)
Maar ik geloof je zeker dat veel onbekende merken of huismerken wel uit China komen en slecht gemaakt worden.
Ik denk dat je alleen achterkomt door fysiek te gaan kijken naar typesticker op het betreffende apparaat. Dat dit model van Beko of Vestel komt wil niet zeggen dat andere modellen dat ook zijn want men shopt volgens mij toch steeds ergens waar goedkoopste is ;) Geldt natuurlijk ook andersom, je kan geluk hebben dat het net wel een keertje van Beko of Vestel komt en enigszins van acceptabele kwaliteit is :+