Kabel tussen zonnepanelen en Meterkast.

Dit topic is gesloten

Hallo,
Ik heb op de schuur 30 zonnepanelen laten aanleggen. 30x400 Wp is 12 Kw. Nu ligt er een kabel tussen de zonnepanelen en de meterkast van 5x2,5 mm, 45 meter lang. 3 fase aansluiting. Kan iemand mij uitleggen of de dimensionering van die kabel voldoende is? En zo niet, wat zou dan de goede kabel moeten zijn? Ik heb de indruk dat de geleverde kabel onder gedimensioneerd is.
Alvast vriendelijk bedankt, Jan

Wp van panelen is niet belangrijk. Wat kan je omvormer leveren?

die kabel is te dun ja. nieuwe laten leggen en de oude blijven gebruiken voor de gebruikers in de schuur. aparte PV groep in de hoofdkast zetten. anders teveel spanningsval over de kabel en je omvormer gaat plat door te hoge spanning 253V..

een 4mm2 zou toch beter zijn, elke W die als warmte in de kabel gaat zitten is verlies. echter kun je wel een 95mm2 leggen maar dat haal je er niet uit natuurlijk. als de PV boer die kabel heeft aangelegd is dat normaal, die nemen altijd de goedkoopste optie. gaan klanten bellen dat de boel in error valt, op zonninge dagen dan zeggen ze gewoon dat het net vol zit. terwijl ze die errors nog voor kunnen zijn met een juist berekende kabel..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 30 maart 2023 20:54:07 (48%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Achter ieder paneel zit een Enphase mini inverter.

enphase?
pff
Dan is het dus maar 8,8kW Als het een IQ7+ is

[Bericht gewijzigd door stortbak op donderdag 30 maart 2023 20:53:40 (20%)

En de gateway is een Envoy-S-Standard-EU.
30 micro inverters IQ8Plus

Het gaat er mij in eerste plaats om dat de kabel veilig is. Op de 2e plaats natuurlijk het rendement. Zoals net al werd opgemerkt, dat bij 253V het systeem uitvalt, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

toch jammer met die iq8 dingen, je gooit 3000W van je panelen weg met die micro omvormers. deze kunnen max 300W terugleveren per stuk, en je panelen zijn 400W..

nu ja 8,8KW heeft het voordeel dat je kabel dus ook minder snel te dun is. je hebt dan al 30% minder belasting als dat er 12kW zou lopen. echter als je in een straat buitenaf zit, of veel huizen in de straat leveren terug dan komt dat probleem wel..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 30 maart 2023 20:59:12 (44%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 maart 2023 20:56:25 schreef testman:
toch jammer met die iq8 dingen,

Beetje dom
Maar een ieder is vrij om te kiezen.
30 stuks enphase werkend kost je €6820
Had je 7 Deye1600 (waarop 4 panelen kunnen) en 1 Deye 800 (voor 2 panelen) kost dat €2690.
Had je ook al die extra rommel niet in de meterkast gehad.

De oriëntatie van de panelen speelt geen rol in de opbrengst, merk ik.
Weer wat geleerd op CO.

Op 30 maart 2023 20:41:42 schreef JanAir:
Hallo,
Ik heb op de schuur 30 zonnepanelen laten aanleggen. 30x400 Wp is 12 Kw. Nu ligt er een kabel tussen de zonnepanelen en de meterkast van 5x2,5 mm, 45 meter lang. 3 fase aansluiting. Kan iemand mij uitleggen of de dimensionering van die kabel voldoende is? En zo niet, wat zou dan de goede kabel moeten zijn? Ik heb de indruk dat de geleverde kabel onder gedimensioneerd is.
Alvast vriendelijk bedankt, Jan

Hoe denkt de installateur daarover?
Een antwoord als: "Ja, de dimensionering is goed" is niet voldoende. Hij moet je ook kunnen vertellen waarom hij denkt dat die dimensionering goed is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 30 maart 2023 21:20:48 (79%)

Op 30 maart 2023 21:13:59 schreef ohm pi:
De oriëntatie van de panelen speelt geen rol in de opbrengst, merk ik.

Bij 30 x 400 E/W is de nattevingerregel 12 x 0,6 = 7,2
Kabelverlies bij PV wordt over het algemeen tot 1% geaccepteerd.
Anders zit je bij een vol net al snel dat omvormer een (te) hoge spanning meet, terwijl in de meterkast het nog geen 253 is.

[Bericht gewijzigd door stortbak op donderdag 30 maart 2023 21:27:06 (30%)

7,2kW? Dan is 8,8kW-omvormer in ieder geval een goede keuze. Had zelfs iets lichter mogen of kunnen zijn.

Kabelverlies bij PV wordt over het algemeen tot 1% geaccepteerd.

Dan wordt 2,5mm2 een aandachtspuntje.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 30 maart 2023 21:38:50 (38%)

Hallo Stortbak,
Zou je je kunnen beperken tot de vraag, nl de dimensie van de kabel? Die dingen liggen nu op het dak en ik ben er blij mee. Net als jij dat waarschijnlijk met jouw auto bent. Ga ik ook niet afkraken. Ik heb het hier over veiligheid van de installatie. Leverancier meldt uiteraard dat alles aan de eisen voldoet. Vandaar mijn oproep hier. Alvast dank

@ohm pi,
Is er ergens een formule of vuistregel te vinden waar ik de goede kabeldoorsnede zou kunnen berekenen?

Op 31 maart 2023 00:26:07 schreef JanAir:
Hallo Stortbak,

Als je alles op zuid legt (weer afhankelijk van je dakhoek die je niet gegeven hebt) heb je 1,56% verlies: kabel 2.5 is te dun.

je kiest de kabel naarmate de spannignsval dat je acceptable vind.
ik neem nu het vermogen /3 om de spanningsval op 1 fase te berekenen
je hebt dan 3kW ongeveer en dat is op 230V dan 13A
je hebt 45meter heen en 45meter terug, is 90meter lengte. we nemen 100 omdat het makkelijk rekent

2.5mm² heeft 0.7ohm/100meter. dus met 13A erdoor verlies je 9.1V. de omvormers zullen afslaan als je meterkast op 243v zit. het vermogenverlies is 118W in de kabel

4mm² is ongeveer 0.4ohm/100m. met 13A erdoor verlies je hier 5.2V. het vermogenverlies is 67W

6mm² is ongeveer 0.3ohm/100m met 13A erdoor verlies je 3.9V. het vermogenverlies in de kabel is 50W

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 maart 2023 07:50:26 schreef fcapri:
je hebt 45meter heen en 45meter terug, is 90meter lengte.

Volgens mij is dat een verkeerd uitgangspunt.
Nu heb je een twee keer zo hoge spanningsval.
De (kabel)rekentool van SMA geeft voor 45 meter 2,5mm 3 fase 8,8kW een verlies van 4V
en 157W over de kabel.

Op 31 maart 2023 00:26:07 schreef JanAir:
Hallo Stortbak,
Zou je je kunnen beperken tot de vraag, nl de dimensie van de kabel? Die dingen liggen nu op het dak en ik ben er blij mee. Net als jij dat waarschijnlijk met jouw auto bent. Ga ik ook niet afkraken. Ik heb het hier over veiligheid van de installatie. Leverancier meldt uiteraard dat alles aan de eisen voldoet. Vandaar mijn oproep hier. Alvast dank

45m 5x2,5mm² kabel kan veilig 11kW (16A) aan. Het nadeel is dat de spanningsval hoger dan gewenst is voor deze toepassing en dit ongewenste uitval kan veroorzaken.

Of dit ongewenste uitval veroorzaakt ligt vooral aan het voorliggende net, zolang de inkomende spanning op een zonnige dag onder de 245V blijft zal het gewoon blijven werken.

Ik heb even met het rekentooltje van Draka gespeeld:

Het verlies is minder als 3% voor 5x2,5mm² bij 9kW (13A). Dat is 6,9V
Wil je 2% (4,6V) wordt het 4mm² en als je 1% (2,3V) wilt wordt het 6mm² (en duur)

De berekening van fcapri houdt geen rekening met de nulstroom wat nagenoeg 0 is omdat alle 3 de fasen gelijk belast worden dus de spanningsval is een stuk minder als gedacht.
Als het een 3kW installatie op 1 fase was dan is het idd rond de 9V. 3x een 3kW installatie op 3 fasen geeft een stuk minder spanningsval (6,9V in dit geval).

Kort samengevat, de kabel voldoet qua veiligheid maar het kan interessant zijn om 5x4mm² of zelfs 5x6mm² te leggen.

Voor een beetje vermogensverlies is het vaker financieel niet interessant om een bestaande kabel te vervangen maar als de PV installatie door te hoge spanning regelmatig uitvalt (=gemiste opbrengst) gaat het geld kosten en is een nieuwe kabel snel gerechtvaardigd.

Op 31 maart 2023 08:32:44 schreef stortbak:
[...]

Volgens mij is dat een verkeerd uitgangspunt.
Nu heb je een twee keer zo hoge spanningsval.
De (kabel)rekentool van SMA geeft voor 45 meter 2,5mm 3 fase 8,8kW een verlies van 3,6V
en 125W over de kabel.

ik reken monofase en worst case.
als een deel zonnepanelen in de schaduw liggen en de andere volle zon, krijg je dus 13A door 1 fase die terugloopt over de Nul. en dan klop de berekening wel.
bij 3fase is de heengaande stroom van fase 1, hetzelfde als de terugkerende stroom van fase2 en 3. hier houd ik nu geen rekening mee omdat dit niet de worst case scenario is.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Dan heb je wel heel vreemde schaduw, die enphase buskabel heeft ieder volgende paneel op een andere fase.

Op 30 maart 2023 20:53:00 schreef stortbak:
enphase?
pff
Dan is het dus maar 8,8kW Als het een IQ7+ is

Wat is er zo beroerd aan dat enphase systeem dan? Er wordt meteen geschreeuwd dat dat mega waardeloos is. Ik vind het wel fijn om ook te weten wat en waarom dat dan zo beroerd is. Waarom zijn die enfase lui dan oplichters? Zomaar zonder iets aan te tonen lopen schreeuwen vind ik niet erg gepast.

Op 31 maart 2023 09:24:34 schreef fcapri:

ik reken monofase

Bijdehand.
30 omvormers die maximaal 290W kunnen leveren kunnen en mogen niet op 1 fase.

Waarom dan rekenen aan een 1 fase installatie?
En dan zeggen worst kaas......
Daar heeft TS toch helemaal niets aan al dat gedroom?

Dat enphase verdeelt zelf over een 3 fase kabel.
Zitten er dus maximaal 10 x 290W op 1 fase.

Op 31 maart 2023 00:28:21 schreef JanAir:
@ohm pi,
Is er ergens een formule of vuistregel te vinden waar ik de goede kabeldoorsnede zou kunnen berekenen?

Er is een mooie app voor op je telefoon, 'Electrodoc'. Onder het kopje 'Spanningverlies Calculator' kun je jouw gegevens invullen, ook voor 3-fase 4-draad. Daar zie je wat je verlies is en kun je zelf bepalen of het acceptable is. Met betrekking tot veilighei: als alles correct is afgezekerd, dus niet meer dat 3x16A, zie ik daar geen probleem.

Het gaat dus puur om verliezen. Als ik 16A invul in die app, zie ik een verlies van ongeveer 5V. Dus geeft je slimme meter niet meer aan dan ongeveer 245V, dan staat er bij je omvormer 250V bij maximale stroom.

Los van alle berekeningen: persoonlijk had ik naar mijn schuur een dikke 3-fase 6mmq gelegt met een onderverdeler in je schuur voor verbruikers en opwekkers. De meerprijs is nihil in verhouding met het werk van een 45 meter kabel leggen.

Dit topic is gesloten