BLF246 hairpin vervangen door printbaan 6mm breedte.

In het schema van Ampleon, met de BLF246 in een test circuit, figuur 11:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja…
zou ik de harpin spoel L6 willen vervangen door een stripline geëtst op de pcb, met een breedte van zeg 6mm.
Die harpin spoel is een stuk draad van 1,6mm dikte gebogen over een halve winding, met een diameter van 20mm.
Als ik de omtrek van die harpin bereken kom ik uit op een draadlengte van 31,4mm.
Zou ik bij wijze van experiment de harpin vervangen door een stripline van 31,4x6mm dan kan ik zien of dat werkt, maar ik ben bang dat het zo niet helemaal werkt.
Ik heb bij een stripline ook te maken dat deze boven een aardvlak ligt, de andere kant van de pcb is dubbelzijdig en is massavlak, dat is toch weer anders als een harpin als spoel, die verder boven de pcb staat denk ik.

Ik heb een snelkoppeling op de pc naar een url hoe ik de zelfinductie van een printbaan bereken, zou dat hier ook werken om L6 te berekenen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

SaturnPcb Toolkit is handig voor alle berekeningen aan kopervlakken en baantjes: https://saturnpcb.com/saturn-pcb-toolkit/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat is een "harpin" in deze context? Zou het kunnen dat er bedoeld wordt "hairpin" oftewel "haarspeld"?

Ja Paulinha, dat is de gebruikte naam van een spoel met een halve winding in de HF wereld.
Die heb ik zelf niet bedacht, maar zo wordt dat uitgedrukt.

Arco bedankt voor de link, ik ga er even naar kijken en er wat mee doen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hm, hm, hhhhmmmm. Uit het gelinkte pdf-document:

L6 hairpin of enamelled 1.6 mm
copper wire 14 nH length 20 mm

al is het natuurlijk niet onmogelijk dat ze bij (ex-)Philips een tikfoutje begaan hebben.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op donderdag 30 maart 2023 21:03:52 (26%)

Nee hoor Paulinha geen vergissing bij Philips, zo heet een lusje in de HF wereld, je zegt dan hairpin, oftewel haarspeld is de vertaling naar het Nederlands.
Maar het wordt hairpin genoemd, net zoals stripline eigenlijk een koper geëtste printbaan is.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Hairpin dan, harpin is niks... (ken wel harpoen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb even gekeken naar die url die ik op mijn bureaublad heb staan, maar het gaat hierbij om een spoel geëetst op pcb als een "pancake coil" rond of vierkant.
https://coil32.net/online-calculators/pcb-inductor-calculator.html
Dat is eigenlijk niet wat ik bedoel, ik bedoel een rechte printbaan waarvan je de lengte en de breedte op de pcb zelf kan instellen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, het is goed bedoeld maar ik snap geen bal van die calculator die je geeft.
Afmetingen zijn in mills, ik geloof dat dat 1/10e van een inch is.
Ik ben niet gewend om daarmee te werken, gewoon in mm wel.

Dus heb ik zelf even naar een calculator gezocht en precies gevonden wat ik zocht:
https://www.allaboutcircuits.com/tools/microstrip-inductance-calculato…
De benodigde zelfinductie is 14nH.
En wat blijkt dat je de hairpin uitstrekt tot een rechte draad van 31,4mm, de zelfinductie dan wordt 14,93nH, bij een breedte van 6mm, 1/4e inch.
Nu wil ik de BLF246 niet voor 108MHz gaan gebruiken zoals in de applicatie, maar op 86MHz.

Dan wordt L6 dus ook groter.
14nH is een reactantie van 9,5 ohm op 108MHz.
L6 wordt dan 17,58nH op 86MHz.

17,58nH is een lengte van 1,2771 inch, dat is 32,4mm bij een breedte van 6mm en een pcb dikte van 0,0590 inch, 1,5mm.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Afmetingen zijn in mills, ik geloof dat dat 1/10e van een inch is.
Ik ben niet gewend om daarmee te werken, gewoon in mm wel.

Mils is 1/1000 inch. (standaard maat in de Amerikaanse wereld...)
Als je mm wilt, dan moet je dat ook instellen... :) ('metric' i.p.v. 'imperial')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bert jan

Special Member

De microstrip is een transmissielijn van 31 ohm. Dat betekent 1,57 nH per cm. De 1,62pF per cm is verwaarloosbaar.
14 / 1,57 = 8,9 cm lang op 108 mhz. Dus op 86 Mhz iets van 11,2 cm. Dus daarom geen strip daar..

Bert_Jan goed dat je het zegt, voordat ik een pcb ga maken, dus mijn idee werkt niet.
Hiervan steek ik ook een hoop van op.
Nogmaals bedankt voor je waardevolle bijdrage.

Maar als L6 als een transmissielijn van 31 ohm werkt, zou je daarvoor ook een stukje 25 ohm coaxkabel voor kunnen gebruiken?
En zo ja, hoelang moet dat stukje coaxkabel dan zijn.

Dat ben ik niet van plan, maar deze vraag komt bij me op.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bert jan

Special Member

Dat zou kunnen. Dan kom ik op 12 cm uit voor 14nH. Uiteindes wel heel kort houden.
Bij deze calculator kun je naar believen waardes invullen, zodat je bijv. op die 25 ohm uitkomt.

https://www.translatorscafe.com/unit-converter/id-ID/calculator/coaxia…

Martin, welke voordelen zie jij in het gebruik van een micro stipline t.o.v. de gebruikte 'hairpin'?

Welk probleem, als die er al is, probeer je op te lossen door de 'hairpin' coil weg te halen?
En dan kijk ik puur even impedantie wijze.

Hou er ook rekening mee, dat een micro stripline erg gevoelig is voor elke wijziging in en rondom de micro stripline.
Het is dan ook belangrijk om een micro stripline zo goed mogelijk 'te isoleren' van omgevings variabelen, dat kan zelfs het diëlektricum zijn die over de PCB die niet overal constant is.

Op 1 april 2023 13:51:41 schreef DDSFM:
Martin, welke voordelen zie jij in het gebruik van een micro stipline t.o.v. de gebruikte 'hairpin'?

Het voordeel voorzag ik in een meer professionele uiterlijk voor de rest niks, meer op het gezicht dus.
Maar zoals Bert-Jan al had berekend wordt die stripline langer als 10cm en dat is niet praktisch.
Dus ik verander niets aan het originele ontwerp en laat die hairpin dus een lusje draad, dat is veel praktischer en bovendien kan ik die transistor niet opblazen door ondeskundig gebruik.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bert jan

Special Member

Klopt,met die hairpin ga je van 3 ohm uitg. impedantie naar ca. 15 ohm, met L8 gaat je van 15 naar 50 ohm.
Die microstrip zit er eigenlijk alleen om de blf te bevestigen.

Ik wil niet zeggen dat het niet kan zo'n micro stripline, maar zoals jezelf al inziet, is veelal de ruimte niet beschikbaar of wil je het zo klein mogelijk houden.
Je bent meestal beter af met een fysieke spoel, die veel minder oppervlakte/ruimte op je PCB inneemt.

Hieronder een link voor rond de 80MHz waar je micro striplines ziet, maar tevens ook de lengte die je nodig hebt om de match correct te maken.
https://ww1.microchip.com/downloads/en/Appnotes/APT9801.pdf