Draadloze 2,5kW overschreidingsmelder

Sommige klanten in BE beginnen te vragen naar een verklikker als hun elektriciteitsverbruik boven de ondergrens (2,5kW) van het inmiddels beruchte capaciteitstarief komt.

Afname meten is geen probleem, draadloze (868 MHz) schakelzender ook niet. Ik vind echter geen draadloos nachtlampje of buzzer dat je
- direct in een stopcontact kan pluggen
- ingebouwde (868 MHz) ontvanger heeft

Kan enkel stopcontacten met ontvanger of ontvangers die achter een stopcontact passen vinden, echter niet wat ik zoek.

Arco

Special Member

Neem een klik-aan achtige doorsteekdoos op 868MHz en steek daar je nachtlampje in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Een zekering is draadloos en je kunt het niet missen als hij gaat. >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Zo'n verklikker is maar matig zinvol, zeker als je elektrisch kookt. Ook een wasmachine of droger kan gaat daar vrolijk overheen, zeker met nog wat basislast in huis.

Op 30 maart 2023 15:43:14 schreef Sine:
Zo'n verklikker is maar matig zinvol, zeker als je elektrisch kookt. Ook een wasmachine of droger kan gaat daar vrolijk overheen, zeker met nog wat basislast in huis.

Nee, wasmachine en droger zitten daar ruim onder, reeds getest over verschillende maanden. Tenzij je misschien thuis een industriële wasmachine uit een hotel hebt staan :+
Bovendien is die 2,5kW instelbaar.

Op 30 maart 2023 15:25:51 schreef fred101:
Een zekering is draadloos en je kunt het niet missen als hij gaat. >:)

Goed idee. Ga ik ongetwijfeld aanbieden als low cost alternatief. Enige probleem zijn 3F aansluitingen, daar moet ik Siemens enkelpolige driefasen automaten inzetten en die zijn best prijzig, vergelijkbaar met Siemens Lufthaken :+

McAwesome

Golden Member

Op 30 maart 2023 15:43:14 schreef Sine:
Zo'n verklikker is maar matig zinvol, zeker als je elektrisch kookt. Ook een wasmachine of droger kan gaat daar vrolijk overheen, zeker met nog wat basislast in huis.

Je moet dat ook per kwartier zien. Een zwaarder apparaat zal makkelijk meer dan 2,5kW verbruiken maar dat verbruik is niet noodzakelijk constant. Uitgemiddeld over een kwartier kan je alsnog onder die 2,5kW blijven.

Arco

Special Member

Als het (groot)verbruikers zijn met microcontrollersturing, dan kun je in veel gevallen toch niets doen bij overschrijding.
(je kunt het programma vaak niet onderbreken en weer herstarten op dat punt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sommige klanten in BE beginnen te vragen naar een verklikker als hun elektriciteitsverbruik boven de ondergrens (2,5kW) van het inmiddels beruchte capaciteitstarief komt.

Denk dat je deze klanten beter even uitlegt wat groot verbruikers zijn en dat je deze best niet gelijktijdig gebruikt.
Informeer ook even of ze bereid zijn om kookplaat, combi, friteuse, .... niet gelijktijdig te gebruiken als het menu dat toch vraagt.

Uitgemiddeld over een kwartier kan je alsnog onder die 2,5kW blijven.

+1

Tevens wordt ook bij een digitale meter ten allentijde een minimale maandpiek van 2,5kW aangerekend, ook al is de werkelijke maandpiek lager
Het nut van een verklikker wordt dus nul

Op 30 maart 2023 18:43:32 schreef OXO:
[...]Het nut van een verklikker wordt dus nul

Denk dat je niet echt begrijpt wat de bedoeling is.

Als je bv 1 kookplaat van 1,8kW aan hebt en toevallig de oven van 2kW aanschakelt dan gaat die verklikker aan. Zet je die oven terug uit dan zit je terug onder de 2,5kW en automatisch ook onder de gemiddelde 2,5kW kwartierpiek.

Het ogenblikkelijk vermogen is niet belangrijk, het gaat over het gemiddelde verbruik over één kwartier. Een oven verbruikt even 1800 Watt, daarna begint de thermostaat te regelen. Dit geldt ook voor een kookvuur, wasmachine en afwasmachine. Enige intelligentie in het meetsysteem in noodzakelijk, wil je het werkelijke kwartierverbruik meten. De P1 meter kan dat, en geeft dit ook uit.

Hensz

Golden Member

Op 30 maart 2023 22:30:08 schreef RP6conrad:
Het ogenblikkelijk vermogen is niet belangrijk
...
wil je het werkelijke kwartierverbruik meten

Het is in zoverre belangrijk dat iemand dan nog iets kan doen. Wachten tot het kwartier voorbij is heeft geen zin, dan is het te laat. Als gebruiker weet je wat je net hebt aangezet en wat prioriteit heeft. Dat bepaalt de keus tussen óf en wát je afschakelt.

Je oven-voorbeeld is al tricky, het kan best 5-10 minuten duren voor hij op temperatuur is, daarna wordt er pas geregeld en daalt het gemiddelde gebruik.

Het gaat TS ook niet om het kwartierverbruik te meten, dat doen anderen al voor hem, hij wil op een eenvoudige manier onder de limiet van 2,5kW proberen te blijven.

Don't Panic!

De verklikker zal dan wel op alle dubbele zware verbruikers reageren: 2 pitten van een elektrisch vuur gaan al boven 2.5 kW. Eigenlijk komt het er op neer dat je maar één grote verbruiker tegelijkertijd kan inschakelen. Dus, vaatwas, afwasmachine, droogkast, kookpitten, strijkijzer, stofzuiger, elektrische boiler nooit simultaan gebruiken. Toch wel een grote inbreuk op het wooncomfort.
Zinvoller is toch een intelligentie meting die na 10 min al signaleert. Of nog beter, die dan automatisch een aantal verbruikers kan afschakelen. Helaas zijn de meeste apparaten hier nog niet op voorzien.
Als je zonnepanelen hebt, wordt het nog wat ingewikkelder : als deze opwekken mag je wel meer stroom verbruiken.

Op 31 maart 2023 08:47:25 schreef RP6conrad:
De verklikker zal dan wel op alle dubbele zware verbruikers reageren: 2 pitten van een elektrisch vuur gaan al boven 2.5 kW.

De limiet is instelbaar. Verschillende fabrikanten die relais aanbieden die schakelen bij het overschrijden van een bepaalde instelbare afname, Selec bv.

Dus, vaatwas, afwasmachine, droogkast, kookpitten, strijkijzer, stofzuiger, elektrische boiler nooit simultaan gebruiken. Toch wel een grote inbreuk op het wooncomfort.

Ken de cijfers niet maar onderschat het percentage van de BE bevolking niet voor wie 20€/maand meer of minder een hemelsbreed verschil is.

Zinvoller is toch een intelligentie meting die na 10 min al signaleert.

Dat zou fijn zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe je dat doet. En zelfs als zoiets mogelijk is, wat moet dat toestel dan ondernemen als de limiet wordt overschreden? Daarvoor heb je een totaal nieuw gamma aan intelligente toestellen nodig die op een of andere manier kunnen communiceren.

... de BE bevolking niet voor wie 20€/maand meer of minder een hemelsbreed verschil is.

Mijn respect voor deze mensen maar zij gebruiken nu al een drooglijn ipv een droogkast.

Hier hangt sinds half januari een digitale meter en naar aanleiding van dit topic heb ik me maar eens aangemeld bij mijn netbeheerder voor de meetgegevens.
Blijkt dat voor februari ons piekverbruik 2,609kW was op 13/02 16h15-16h30.
Ik twijfel er niet aan dat hier toen 3 pits of 2 pits met combi werd gekookt.
We willen hier immers patatjes, groenten en vlees graag samen warm op het bord.

De massa hysterie rond het capaciteitstarief is niet nodig.
Net zoals verklikkers hierbij overbodig zijn... een goede voorlichting is voldoende.

Edit: Inmiddels de cijfers voor maart, 2,580kW op 26/03 10h00-10h15
Gezien dag en tijdstip moet dit van wasmachine 2200W zijn, samen met strijkijzer 1450W.

Hier is ie dan, de capaciteitsverklikker, eenvoudiger kan het haast niet.

Als verklikker kon ik niets beters vinden als een gehackt nachtlampje uit de Hollandse Eenheidsmarkt van Amsterdam. Bijna niet meer te vinden in BE. In die dingen zit nu eenmaal bijna altijd een lichtsensor, en dat is nu net niet wat ik wil, dus duct tape over de sensor was de enigste oplossing.

Zit inmiddels al 2 weken onder de 2,5kW dus dat gaat lukken.