Kabel tussen zonnepanelen en Meterkast.

Dit topic is gesloten

Op 31 maart 2023 09:42:17 schreef Ex-fietser:
Wat is er zo beroerd aan dat enphase systeem dan?

Ten eerste zijn enphase omvormers allemaal te klein voor de huidige 400Wp (of meer) panelen.
Bij het merk APS maken ze micro's voor 2 panelen en dat ding kan 880W geven: geen verlies door aftoppen
Bij het merk Deye maken ze nog veel meer soorten. 400W, 500W, 800W (2in), 1000W (2in), 1600W (4 in), 1800W (4 in), 2000W (4in).
Enphase heeft 1 of meerdere relais nodig in de meterkast om bij netuitval de micros met contacten van het net te scheiden. APS en Deye hebben contacten in de micro zelf.
Heb je alleen een automaat nodig.
Enphase heeft een monitoring kastje nodig in de meterkast, APS een kastje in de buurt van de micro's, Deye heeft per micro een wifi.
Enphase is verder vreselijk duur in materiaal en in arbeidsuren. Zoals ik al schreef kost materiaal:
Enphase €6820
Deye €2690

Sine

Moderator

Op 31 maart 2023 09:42:17 schreef Ex-fietser:
[...]

Wat is er zo beroerd aan dat enphase systeem dan?

Objectief .. Niets, maar stortbak moet ergens gal over kunnen storten.

Op 31 maart 2023 09:56:24 schreef Sine:
[...]

Niets, maar stortbak moet ergens gal over kunnen storten.

Wat ben jij een goed voorbeeld als moderator. _/-\o_

Sine

Moderator

Die vergelijkt tenminste geen appels met aardappels.

De Deye 'China specials' zijn inderdaad een stuk goedkoper, maar met APS zit je wat prijs betreft in de buurt van enphase.
Elk systeem heeft zijn toepassingsgebied, dat maakt het ander niet meteen waardeloos.

Voor de rest zal JanAir eerst met wat meer info moeten komen, als ze oost-west liggen wordt het alweer een andere discussie.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 31 maart 2023 10:44:07 (20%)

Op 31 maart 2023 10:42:16 schreef Sine:
De Deye 'China specials'

Enphase is ook made in China. |:(

Op 31 maart 2023 10:42:16 schreef Sine:
maar met APS zit je wat prijs betreft in de buurt van enphase.

Hoe kom je aan die "wijsheid"? 8)7
met 15 x de DS3 kost het €3960.
Mogelijk hebben die ondertussen ook micro's met 4 ingangen, die ook het Wp van het paneel aankunnen, dat drukt de prijs.
Als jij dat in de buurt vindt van €6820 geeft dat weer aan dat je er geen moer van weet.

Op 31 maart 2023 10:42:16 schreef Sine:
dat maakt het ander niet meteen waardeloos.

Dat zijn jouw woorden.

Dank voor alle reacties,
Ik begrijp dat eea gelukkig veilig is en dat was mijn grootste zorg. Het spanningsverlies kan idd wel een dingetje zijn. De panelen liggen er nu een week op en ik kon gisteren in de namiddag al zien dat het systeem onder de volle zon geen opbrengst genereerde. Ik begrijp uit jullie deskundige reacties dat dat met een dikkere (5x4 of 5x6) veel beter zal zijn. Die kabel gaat er komen dus, 5x6 dan maar meteen. Panelen liggen gelukkig wel oost-west (Elst-GLD-NL).
Nu eerst maar eens even met de leverancier in discussie over de kosten. Gelukkig is de helft nog niet betaald.

Op 31 maart 2023 11:02:38 schreef JanAir:
gisteren in de namiddag al zien dat het systeem onder de volle zon geen opbrengst genereerde. Panelen liggen gelukkig wel oost-west (Elst-GLD-NL).

Geen opbrengst die dag, andere dagen wel dan? Anders ligt er een automaat uit of werkt het hele systeem niet.
E/W...... waarom dan enphase gekozen?
Of heb je vreselijke schaduw?

Met Growatt 10kW was je voor €1574 al klaar geweest.
Vergeleken met enphase €6820, had je de panelen bij wijze van spreken gratis gehad.

Heel verstandig dat je nog wat geld "bewaard" hebt.

Sine

Moderator

Uit welke hoed trek je die 6820? Zelfs met creatief rekenen kom ik daar lang niet bij in de buurt.

Daarnaast is het mosterd na de maaltijd, het ligt op het dak en er zal vast niet voor gekozen zijn "omdat het zo duur is".

Op 31 maart 2023 11:32:07 schreef Sine:
Zelfs met creatief rekenen kom ik daar lang niet bij in de buurt.

Wat vreemd.
Welke prijzen gebruik jij dan?

Op 31 maart 2023 09:28:17 schreef Sine:
Dan heb je wel heel vreemde schaduw, die enphase buskabel heeft ieder volgende paneel op een andere fase.

hangt er dan ookvanaf of je zo een buskabel hebt.
ik heb nu 4 panelen gewoon monofase hangen. als ik er 4 panelen bijleg, leg ik weer ene monofase systeem, maar dan op een andere fase.
en idem als ik een 3de keer panelen zou bijleggen.
als ze dan in verschillende richtingen hebben, ga je 1kring hebben die voluit werkt en 1 die niks doet.

Op 31 maart 2023 09:45:15 schreef stortbak:
[...]
Bijdehand.
30 omvormers die maximaal 290W kunnen leveren kunnen en mogen niet op 1 fase.

Waarom dan rekenen aan een 1 fase installatie?
En dan zeggen worst kaas......
Daar heeft TS toch helemaal niets aan al dat gedroom?

Dat enphase verdeelt zelf over een 3 fase kabel.
Zitten er dus maximaal 10 x 290W op 1 fase.

goed lezen, ik reken voor 10 panelen op 1fase, er vanuitgaande dat worst case scenario de andere 2 fases niks doen.
ik reken ALTIJD worst case scenario, dan heb ik geen abnormaalheden als het wel eens foutloopt.
ik heb ook enphase draaien, en zoals hierboven vermeld komen er nog bij.
en die ga ik niet op dezelfde fase hangen dan, en ik ga ook geen 3fase bus steken. gewoon een 2de monofase systeem erbij op een andere fase aangesloten (allemaal met aparte nul naar de zekeringkast)

Op 30 maart 2023 20:53:00 schreef stortbak:
enphase?
pff
Dan is het dus maar 8,8kW Als het een IQ7+ is

en dan??? je kan uw systeem ook maken voor optimaal rendement in de winter. mij intresseert het ook niet dat ik in de zomer de 7kW zou halen, ik krijg dat toch niet op en moet het injecteren.
maar in februari ga ik wel boven de 4kW opbrengst uit mijn 5kW omvormer, net omdat ik teveel panelen heb

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 maart 2023 09:54:35 schreef stortbak:
[...]
Ten eerste zijn enphase omvormers allemaal te klein voor de huidige 400Wp (of meer) panelen.
Bij het merk APS maken ze micro's voor 2 panelen en dat ding kan 880W geven: geen verlies door aftoppen
Bij het merk Deye maken ze nog veel meer soorten. 400W, 500W, 800W (2in), 1000W (2in), 1600W (4 in), 1800W (4 in), 2000W (4in).
Enphase heeft 1 of meerdere relais nodig in de meterkast om bij netuitval de micros met contacten van het net te scheiden. APS en Deye hebben contacten in de micro zelf.
Heb je alleen een automaat nodig.
Enphase heeft een monitoring kastje nodig in de meterkast, APS een kastje in de buurt van de micro's, Deye heeft per micro een wifi.
Enphase is verder vreselijk duur in materiaal en in arbeidsuren. Zoals ik al schreef kost materiaal:
Enphase €6820
Deye €2690

Ik begrijp dus nu uit uw eigen verhaal dat dat enphase helemaal niet zo waardeloos is. Die verliezen hebben ze dus niet als het systeem op de juiste manier wordt toegepast met het juiste type zonnepanelen. Volgens mij heeft elk systeem een verlies probleem als de zonnepanelen worden overgedimensioneerd. Dan zouden alle omvormersystemen dus waardeloze zooi zijn.

Het systeem schijnt misschien wat duurder te zijn en lastiger om te installeren. Hetgeen dan waarschijnlijk vervelend is voor de zonnepaneel cowboys.

Ik vind uw reactie nogal extreem. Ik denk niet dat iemand daar mee geholpen wordt. De TS heeft zijn systeem laten installeren en de keuzes voor de verschillende onderdelen zijn waarschijnlijk door de installateur gemaakt. In die zin kun je de TS niets verwijten. Je kunt hem wel helpen met zijn kabelvraag. De zonnepanelen en omvormers enzo heeft de TS immers al. Die gaat hij heus niet weggooien ofzo.

Uw constatering dat het enfase systeem wat duurder uit kan vallen dan vergelijkbare systemen die het zelfde doen is misschien de enige zinnige opmerking. Ook zijn uw opmerkingen t.o.v. SINE wel een beetje bruut.

die verliezen zijn niet zo extreem, zonnepanelen halen nooit hun opgegeven specs

een 400Wp paneel doet enkel 400W met de zon er direct op, met een bepaalde hoeveel zon energie die erop schijn EN waarbij het paneel op 20 of 25°C wordt gehouden.
in de zomer heb je die hoeveelheid energie wel, maar warmt het paneel te veel op waardoor die minder produceert

ik heb 4 panelen van 240WP. continue zal ik nog niet boven de 750W zijn geraakt. piek heb ik al 950W gehaald als de zon ineens van achter het wolkendek komt en op de koude panelen schijnt

een 400Wp paneel zal dus bij ons een 350W doen. en dan ga je met een bepaalde omvormer wat verliezen.
een IQ7 doet 240W, de IQ7+ doet 295W, de IQ7A doet 349W. gewoon kwestie van het goeie paneel bij de goeie omvormer te hangen.

stel nu, je neemt een 360Wp paneel en een IQ7A omvormer. je verliest in de zomer niks van energie, maar je moet het op het net dumpen want iedereen heeft overschot.
in de winter doet je paneel misschien 50%. en haal je dus 180W aan energie.
je bent in de winter dan beter met een 400Wp paneel op een IQ7 omvormer. dat paneel doet in de winter dan ook nog 200W. en in de zomer, als iedereen overschot heeft, dan werkt de installatie beperkend. ideaal toch.

en enphase heeft just niks nodig. ik heb 4 enphases hangen, niks control unit, niks monitoring. out of the box werken die. die schakelen ook uit als het net wegvalt, zitten achter een aparte zekering zodat ik ze spanningsloos kan zetten. alles wat de wet voorschrijft. die extra bakjes zijn niet nodig

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 31 maart 2023 14:00:50 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 maart 2023 09:59:35 schreef Sine:
Ik doe m'n best ;)

Als ik ergens over mag klagen, dan is het dat ik bij de emoticons het duimpje omhoog mis. Anders had je die van mij gekregen.

Op 31 maart 2023 11:02:36 schreef stortbak:
Enphase is ook made in China. |:(

Ach, werkelijk alles is made in China, dus als we in oorlog raken met de Chinezen, dan hebben we gelijk al de oorlog verloren voordat we één schot gelost hebben.

@TS. Op 45 meter kabellengte (is dat inclusief de verticale afstand? Anders komt er nog 5m bij) kom ik bij een 5G2,5 op 3,09% verlies, terwijl door de NEN max 1% aanbevolen wordt. Bij een 5G6 kom je op 1,29%, en een 5G10 op 0,77%.
Uitgangspunten zijn dat de micro-omvormers gelijkmatig over de fasen verdeeld zijn, dus 10 stuks per fase, en dat er max. 9kW (3kW per fase) opgewekt wordt.

Mijn rekentool is die van school: Weerstand is lengte draad (2x kabelafstand) x soortelijke weerstand / oppervlakte. Bij 3-fasen komt er nog √3 om de hoek kijken. Bij de berekening is uitgegaan van een cos phi van 1, wat door veel omvormer fabrikanten opgegeven wordt. Van Enphase weet ik het niet.
De rekentool van Solar Edge gaat van een andere soortelijke weerstand uit, waardoor je dunnere kabels kunt gebruiken, andere rekentools berekenen het vermogen uitgesmeerd over 24 uur (ja echt!) of met temperatuur...

Uiteindelijk gaat het over het moment dat de zon maximaal instraalt op je panelen, en de omvormer(s) dat vermogen aan het net moet leveren. Dan moet het goed zijn.
Gezien je oost-west opstelling is je piek uitgesmeerd en zal die 1,29% kabelverlies acceptabel zijn.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 31 maart 2023 22:40:13 schreef keebrev:

Mijn rekentool is die van school: Weerstand is lengte draad (2x kabelafstand) x soortelijke weerstand / oppervlakte. Bij 3-fasen komt er nog √3 om de hoek kijken.

Bij een 3-fase net is er geen nuldraad, dus is 1x kabelafstand de juiste waarde, wat stortbak terecht opmerkt. Fcapri vindt dat je met 2x de kabelafstand moet rekenen, want er zouden 2 van de 3 fasen uitgevallen kunnen zijn. Dan heb je een nuldraad nodig. Waar de wortel 3 vandaan komt weet ik niet of je begint de berekening met 400V.

andere rekentools berekenen het vermogen uitgesmeerd over 24 uur (ja echt!)

Daar heb je niks aan.

Op 31 maart 2023 13:59:31 schreef fcapri:
die verliezen zijn niet zo extreem, zonnepanelen halen nooit hun opgegeven specs

een 400Wp paneel doet enkel 400W met de zon er direct op, met een bepaalde hoeveel zon energie die erop schijn EN waarbij het paneel op 20 of 25°C wordt gehouden.
in de zomer heb je die hoeveelheid energie wel, maar warmt het paneel te veel op waardoor die minder produceert

er zijn intussen PV panelen met een ingebouwde slang voor een zonneboiler. hybride solar. daardoor koelen de panelen ook af.

https://slimster.nl/blog/zonnepanelen-zonneboiler-warmtepomp-combinere…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 maart 2023 13:59:31 schreef fcapri:
alles wat de wet voorschrijft. die extra bakjes zijn niet nodig

Onzin. Als je wilt monitoren is dat envoy kastje nodig.
En wil je aan de wet voldoen moet elke omvormer automatisch, mechanisch worden afgekoppeld van het net. Daar is dat Qrelais voor. Synergrid staat niet toe dat netafkoppeling met halfgeleiders gebeurt.

Dat het zonder werkt, is heel wat anders.
Een installateur zal dan ook geen enphase plaatsen zonder die kastjes: dus heb je ze nodig en kosten ze gruwelijk veel geld.

Op 31 maart 2023 13:59:31 schreef fcapri:

een 400Wp paneel doet enkel 400W met de zon er direct op, met een bepaalde hoeveel zon energie die erop schijn EN waarbij het paneel op 20 of 25°C wordt gehouden.
in de zomer heb je die hoeveelheid energie wel, maar warmt het paneel te veel op waardoor die minder produceert

ik heb 4 panelen van 240WP. continue zal ik nog niet boven de 750W zijn geraakt. piek heb ik al 950W gehaald als de zon ineens van achter het wolkendek komt en op de koude panelen schijnt

Wattpiek is een afspraak tussen zonnepanelenfabrikanten om de opbrengst te kunnen meten en te vergelijken met andere panelen. STC was de eerste, maar een nogal onrealistische practische toepassing. Een celtemperatuur van 25° C is er alleen in november (1,00) en februari (1,01). Later kwam er de NOCT bij, zeg maar de praktische opbrengst. Grofweg is dat 3/4 van de STC. Een 400Wp STC paneel wat te koop wordt aangeboden zal met de opbrengst meer de richting van de 300Wp NOCT gaan.

Voorbeeld van de verschillen van een zonnepaneel in STC en NOCT.

Naast de module -efficiency is ook de locatie van belang. Hier, achter in de Achterhoek is er "maar" 1.350 gemiddelde aantal uren wat de zon schijnt, terwijl op Texel dat 1.600 uur is. Daarnaast is er nog de breedtegraad van belang, hoe zuidelijker je woont, des te meer zon instraling je hebt.

Achter in de Achterhoek is de de zoninstraling 961 W/m2 (ergens gelezen, maar weet niet meer waar).

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 31 maart 2023 13:59:31 schreef fcapri:
die verliezen zijn niet zo extreem, zonnepanelen halen nooit hun opgegeven specs

Best wel schokkend dat je zulke leugens blijkbaar nodig hebt om die te kleine micro's van enphase wel een goede keuze te laten lijken.
Vorige maand 3881W op de inverter zien staan afkomstig van 14 x 245WP van panelen uit 2011.
Vorige week een hele tijd 3450W op de inverter zien staan.
Dat je nooit uit een paneel haalt wat ze opgeven aan WP is een leugen. Een verkoopverhaal, vooral herhaald door enphase verkopers. Anders raken ze die zooi nooit kwijt.

Blue Sky

Cableguy

Liander hanteert 4x6 tot 25 meter, daarboven gaat men naar 4x10 en als het stroomnet al op het randje zit zelfs 4x16. In jouw geval zou ik naar 4x10 gaan.

Waar rook is, is stroom

kennissen wilden aan de PV, ik heb gezegd geen emphase nemen, maar 1 3F omvormer die binnen komt te hangen. emphase kastjes worden te warm, de levensduur word daar zeker niet beter van. PV boeren leveren maar al te graag emphase want die kon je beter bekomen sinds de leverproblemen met reguliere omvormers.

Liander hanteert 4x6 tot 25 meter, daarboven gaat men naar 4x10 en als het stroomnet al op het randje zit zelfs 4x16. In jouw geval zou ik naar 4x10 gaan.

die leverproblemen zijn nu zo hoog dat men van tennet al 140 trafostations gaat vervangen. eerst met een mobiele unit die dan het station overneemt terwijl dat geheel word vervangen. dat is nog een beta test nu, eerst in weert zijn ze bezig daarna de uitrol naar de rest. wrs komt er hier vlakbij ook een extra 150KV leiding onder de grond te liggen..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 1 april 2023 09:38:14 (46%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 april 2023 09:08:28 schreef stortbak:
[...]

Best wel schokkend dat je zulke leugens blijkbaar nodig hebt om die te kleine micro's van enphase wel een goede keuze te laten lijken.
Vorige maand 3881W op de inverter zien staan afkomstig van 14 x 245WP van panelen uit 2011.
Vorige week een hele tijd 3450W op de inverter zien staan.
Dat je nooit uit een paneel haalt wat ze opgeven aan WP is een leugen. Een verkoopverhaal, vooral herhaald door enphase verkopers. Anders raken ze die zooi nooit kwijt.

koude temperatuur en een korte piek.
wel straf dat ik met 7200Wp NIEUWE panelen op men dak met moeite de 5kW aantik deze maand, en dat jij met 12jaar oude panelen meer doet.

de beste dag in maart was 15maart en toen heb ik de 5000W van mijn inverter nipt aangetikt. dit is dan 20x 360Wp aan panelen

dit is de beste dag in januari VS de beste dag in juni.
ik denk niet dat ik in juni nog maar over de 6000Wzou geraken (als je die lijnen doortrekt).

en dit zijn dan 4x 245Wp panelen van 10tal jaar oud, op 4x IQ7 enphase omvormers.
daar haalde ik dus op 15maart (de beste dag dus van de maand) 577W maximaal uit.
ik heb 980Wp aan panelen op 960W aan enphase inverters. dus kom echt niet af dat panelen zoveel leveren. ik heb enphase EN ik heb gewone omvormer hangen.

en dit is enphase installatie op de BESTE DAG van vorig jaar.
piek 637W aangetikt. dus nog VER ONDER het max dat mijn enphases aankunnen.

ik denk dat jij in dat ene plekje woont in europa waar de afrikaanse zon schijnt.
maar mij uitmaken voor leugenaar terwijl ik alles kan staven wat ik beweer, is er ver over.
jammer dat CO geen blok functie heeft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 april 2023 09:34:02 schreef testman:
die leverproblemen zijn nu zo hoog dat men van tennet al 140 trafostations gaat vervangen. eerst met een mobiele unit die dan het station overneemt terwijl dat geheel word vervangen.

Over welke trafostations gaat het dan? Toch niet over de wijktrafo's, want die vallen niet onder Tennet.

Dit topic is gesloten