Spanning blijft hangen op solenoid radiosturing laadkraan

dag printplaat kenners !

hopelijk is mijn post hier juist geplaatst, ben nieuw hier :)

ik heb een tijdje geleden een hiab laadkraan met radiosturing op mijn aanhangwagen gebouwd, nu zit ik met een probleem wat vermoedelijk in de printplaat zit na wat gemeten te hebben

de hydraulische ventielen worden aangestuurd met een control box , als ik een joystick op de radiosturing bedien dan komt er afhankelijk van hoe ver ik de joystick omduw een voltage van 0 tot 24 volt op de solenoids van het hydraulisch ventielblok ..

het probleem is dat op 1 van de solenoids het voltage niet meer wegzakt naar 0 maar blijft hangen op het voltage waar je stopt (als je lang genoeg wacht zakt het heel zachtjes terug naar 0 volt )

eerst dachten we dat het te maken kon hebben met de potentiometer van de joystick in de radiosturing , maar deze hebben we gewisseld met een joystick die perfect werkten en het probleem blijft helaas , ook als we de radiosturing verbinding verbreken met de receiver dan blijft het voltage hangen

heb dan de printplaat naar een winkeltje gedaan die printplaat reparaties uitvoerd , deze man heeft een relais vervangen een aantal dingen na gesoldeerd van het circuit en een transistor vervangen als ik het goed had begrepen.. helaas blijft het probleem

het probleem is er ook niet altijd ... het is precies dat het met koude/vochtig weer terugkomt , als de printplaat een dag binnen heeft gelegen werkt het weer een tijdje goed en dan plots niet meer

iemand van jullie een idee welk component dit kan veroorzaken , moet de reparatie sowieso laten uitvoeren door een kenner , maar dat weet ik al waar we moeten naar zoeken

op 1 van de foto's zie je ook dat we een printbaan hebben moeten repareren , deze was niet volledig door maar ik zag een bruin goedje op de baan zitten en door er over te wrijven met een wattenstokje sprong deze stuk ... misschien heeft dit er ook iets mee te maken ..

op de foto zie je de connector aangeduid met een zwart streepje waar het probleem uit gemeten word

ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd , ik hoor het graag ! :)

alvast bedankt

fred101

Golden Member

Ik zou een werkend kanaal vergelijken met het foute kanaal.

Er zit niet veel op, de meeste onderdelen kun je makkelijk testen. Ik zou hem terug brengen naar die winkel. Hij weet waarschijnlijk welke onderdelen nu verdacht zijn.

Als ik boards repareer zijn er altijd wel een paar onderdelen die je niet kunt testen omdat je de machine of in dit geval, kraan er niet bij hebt of omdat het ding niet gevoed kan worden.
Dat laat ik de klant het na reparatie proberen. Werkt hij dan nog niet dan wil ik het board terug want meestal weet ik dan welk onderdeel de eerste verdachte is. (als het onderdeel vervangbaar/te koop is natuurlijk)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Een typisch gedrag voor een zwevende gate van de eindfet. Pwm signaal zal niet laag geschakeld worden. Veel kans op een driverfout.

Op 31 maart 2023 17:24:09 schreef jerome:
Een typisch gedrag voor een zwevende gate van de eindfet. Pwm signaal zal niet laag geschakeld worden. Veel kans op een driverfout.

bedankt voor jullie antwoord

en is hier iets aan te doen aan zo een eventuele driver fout ? ken niet zo veel van printplaten , heb al prijs opgevraagd voor een nieuwe maar dit kost 950 euro , dus wil eerst zeker zijn dat we het niet meer kunnen maken ....

alvast bedankt !

Waarschijnlijk heeft Jerome gelijk. En daar is best wel wat aan te doen. Als je geen schema hebt is handig om dat even na te tekenen. Alleen het betreffende kanaal is nodig je hoeft niet die hele pcb te gaan uitpluizen. Dat kan wel eens erg lastig zijn als het een multilayer pcb is.

Maar zo te zien is elk kanaal discreet uitgevoerd met met niet al te lastige componenten. Het lijkt in elk geval geen lastig verkrijgbaar (en uit te solderen) IC te zijn. Van die discrete onderdeeltjes zal er een niet goed meer werken. Het is zaak om die door meten te vinden en te vervangen.

jerome

Golden Member

Zonder kennis van zaken wordt het idd moeilijk om een diagnose te stellen. Zelfs al heb je een skoop te beschikking, als je niet weet je meet zal je dat aan een gevorderde moeten overlaten. Wat je wel al kan doen, is markeren van de connector van desbetreffend spoel en de printsporen volgen tot aan de componenten die deze aansturen. De spoelen zullen waarschijnlijk ook nog geschakeld zijn door één van de relais.

en is er iemand die jullie mij kunnen aanraden die dit kan uitmeten/ oplossen ? tegen betaling natuurlijk!

ikzelf ben van lommel limburg , wil er wel een stukje voor rijden !

nogmaals bedankt !