HF Vraagjes

Frederick E. Terman

Honourable Member

Plan-@GD is inderdaad het simpelst.
Bij de kringloop een mooie oude analoge tuner kopen voor een paar euro, en dan het schroevendraaiertje erin.
Omroep West zit bij jou op 89,3 en die laat je dan wat hoger op de schaal uitkomen. Dan heb je een idee van hoeveel je aan het schuiven bent.

Je kunt de verschuiving altijd weer terug draaien als je het zat bent. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Bij de kringloop hebben ze inmiddels ontdekt dat vintage euro's is. De laatste keer dat ik daar ben wezen kijken stond er een buizenradio, defect, voor 150 euro..... Maar ook het oudere transistorspul staat er voor tussen de 75 en 200 euro, al dan niet defect of perfect.

Henry S.

Moderator

Op 27 maart 2023 23:48:11 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik denk dat je 15 MHz bedoelt.
Je zou ook met 185 MHz kunnen mixen voor een soortgelijk resultaat. De spiegel is dan hoger, en daardoor gemakkelijker weg te filteren.

Ho ja, mooie typo O-)

En 185MHz is idd nog beter.

@Een LO 15MHz verschuiven... Dat lukt het beste met eenvoudige radio's. Tuners met een uitgebreide voorversterker hebben meelopende filters en die zal je weer af moeten regelen.

Een goede ontvanger is eigenlijk ook wel weer nodig, je wilt natuurlijk meer ontvangen dan lokaal ;).
Maar als je het simpel wil houden, de LO gewoon 15MHz verschuiven.

Op 28 maart 2023 13:58:53 schreef rob007:
185 is (denk ik) wat moeilijker te verkrijgen… toch? Bedoel ik een 185 kristal.

Het is breedband, je kan een LC kring gebruiken: Zie bijv: hier, figuur 12.

Zie trouwens 15 zou dan ff 16 moeten worden:
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=index&cPath=28…

Kan ook! Zie de zelfde pdf.

Op 28 maart 2023 18:40:12 schreef harry64:
Bij de kringloop hebben ze inmiddels ontdekt dat vintage euro's is. De laatste keer dat ik daar ben wezen kijken stond er een buizenradio, defect, voor 150 euro..... Maar ook het oudere transistorspul staat er voor tussen de 75 en 200 euro, al dan niet defect of perfect.

Commerciële kringloop zeker?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 28 maart 2023 18:40:12 schreef harry64:
Bij de kringloop hebben ze inmiddels ontdekt dat vintage euro's is. De laatste keer dat ik daar ben wezen kijken stond er een buizenradio, defect, voor 150 euro..... Maar ook het oudere transistorspul staat er voor tussen de 75 en 200 euro, al dan niet defect of perfect.

Woon jij in Dubai of zo?

Ja, op E-bay vragen ze soms zulke zotte prijzen, je weet maar nooit wie er in trapt.

Op rommelmarkten zie je vaak complete stereoketens in goeie staat voor 15-30Eu, tuners voor 10 Eu en draagbare radios voor 2-10Eu.

Omdat de jeugd liever naar de smartphone luistert met een oortje is er een overaanbod.

Mijn vrouw heeft enkele jaren terug op de rommelmarkt een namaak antiek radiootje gekocht voor 4Eu. Zo'n gotisch kapelletje. Zit wel een moderne print in. werkt op 2 AA batterijtjes. Speelt redelijk goed en neemt niet veel plaats.
Ze gebruikt het sindsdien elke week in de wasplaats als ze strijk heeft.

200 Eu voor een versleten transistorradio, in geen 200 jaar!

harry64

Golden Member

Op 28 maart 2023 20:45:03 schreef Henry S.:
Commerciële kringloop zeker?

Onderdeel van een (a)soosjale werkplaats, dus eigenlijk ja.

Op 28 maart 2023 22:19:06 schreef grotedikken:
[...]

Woon jij in Dubai of zo?

Ja, op E-bay vragen ze soms zulke zotte prijzen, je weet maar nooit wie er in trapt.

Op rommelmarkten zie je vaak complete stereoketens in goeie staat voor 15-30Eu, tuners voor 10 Eu en draagbare radios voor 2-10Eu.

Omdat de jeugd liever naar de smartphone luistert met een oortje is er een overaanbod.

Mijn vrouw heeft enkele jaren terug op de rommelmarkt een namaak antiek radiootje gekocht voor 4Eu. Zo'n gotisch kapelletje. Zit wel een moderne print in. werkt op 2 AA batterijtjes. Speelt redelijk goed en neemt niet veel plaats.
Ze gebruikt het sindsdien elke week in de wasplaats als ze strijk heeft.

200 Eu voor een versleten transistorradio, in geen 200 jaar!

Nee, in het Gooi. En zo'n namaak antiek ding is i.d.d. nep. En ook op de rommelmarkten hier in de regio heeft het Ebay-effect toegeslagen. Daar doken zelfs Stentor's op voor 25 tot 125 euro onder de noemer 'vintage piratenzender'. :P

Anoniem

Natuurlijk zag ik dat het radiootje nep was, maar het zag er leuk uit, speelde goed en voor 4Eu kun je niet sukkelen.

Dat handelaars op rommelmarkten voor sommige zaken buitensporige prijzen vragen is idd een feit. Heeft iemand ze in het oor geblazen dat het een
zeldzaam verzamelitem is of zo?

Het is zaak je verstand erbij te houden en in te schatten wat de nieuwwaarde was, de huidige waarde in relatie met de staat waarin het zich bevindt, en wat het jouw waard is.

Maar ik zie toch regelmatig tweedehands radiootjes en tuners voor een spotprijs.

Dus Rob kan best zo eentje opsnorren en de oscillator een paar MHz vertunen.
Dan is zn probleem opgelost, veel simpeler dan weer eens dubieuze schakelingetjes gaan bouwen waarvan het maar de vraag is of het meteen gaat werken of het begin is van een nieuwe lijdensweg. En bijhorende topics op CO :-)

rob007

Yarr, Matey!

Plan-@GD is inderdaad het simpelst.

Ik heb een simpele radiocassetteriekorder misschien daar eens mee proberen dat verschuiven.
.

Dus Rob kan best zo eentje opsnorren en de oscillator een paar MHz vertunen.

ja ja eens!
.

Kan ook! Zie de zelfde pdf.

goeie INFO, gelijk opgeslagen! ( ff kijken of ik nog NE602 heb ook )
.

Woon jij in Dubai of zo?

75...200€ das asoow is wel HEEL erg duur! 8)7
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Op 29 maart 2023 15:15:46 schreef rob007:
[...]
75...200€ das asoow is wel HEEL erg duur! 8)7
.
VrGr Rob

Hangt een beetje van het merk af. Maar de naam Pioneer of B&O doet rare dingen met moderne mensen i.i.g. :P

Ha rob007,

Zoek je een draagbare of een echte Tuner ?
Ik gebruik een converter voor 3,5 / 2,5 meter band,
de ene keer 20 MHz up de andere keer 20 MHz down.
Klein doosje past in de Tuner, als het doosje uitstaat werk de Tuner standaard.

Voordeel vele malen gevoeliger als het ombouwen van het standaard afstemgedeelte.
De 20 MHz telt gevoelsmatig gemakkelijk bij de uitlezing erbij / eraf :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Zoeken doe ik eigenlijk niet, maar ben benieuwd, waar kom je op uit!

Voordeel vele malen gevoeliger

Kijk en das nu weer belangrijk!
Gaat het op die manier beter werken? Dan word ik nieuwsgierig!
.
HOOWWwww ships GD! daar gaat ie weer! 8)7

vraag is of het meteen gaat werken of het begin is van een nieuwe lijdensweg. En bijhorende topics op CO

HAHAHAaa LOL ;)
MAAR!
niks moet, ik bedoel werkt het niet dan gooien we het in de hoek! :X

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Op 30 maart 2023 12:59:09 schreef rob007:

HAHAHAaa LOL ;)
MAAR!
niks moet, ik bedoel werkt het niet dan gooien we het in de hoek! :X

VrGr Rob

Jammer voor je dat dat een werkhok doorgaans maar 4 hoeken heeft. Op de duur ligt het dan zo vol :-)

mel

Golden Member

In 1 hoek heeft hij een stortkoker :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
harry64

Golden Member

Uurtje verloop na koude start van de local oscillator van m'n Pioneer SX-300 op middengolf 1850KHz (1395KHz ontvangst) Gemeten met RSP1A. Ik was even benieuwd wat deze zou doen met de vertraging van de waterval op z'n hoogst.

Rob je bent al een tijdje vragen aan het stellen over ontvangst in de 3,5mtr band.
Maar wat ik zou doen, (als je niet in staat bent om een omroepdoos omlaag te trimmen) een RTL stick aan te schaffen.
Je moet er wel een pc op aansluiten, maar dit werkt heel goed en je zult er veel plezier aan beleven.
Bovendien kun je op veel andere frequenties luisteren, het is veel veelzijdiger als een omgebouwde tuner, want daar kun je niet veel mee.
Zelf heb ik geen ervaring met de RTL stick, ik gebruik voor de 3,5mtr een omgebouwde all-band radio.
Maar als ik het niet kon ombouwen had ik ook een RTL stick gekocht.
https://www.youtube.com/watch?v=nEiyF6e-nJI

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Hallo Martin,
Het zijn alleen vragen,

MAAR LET OP!!! het zijn soms alleen maar vraagjes hoor

Maar meer om te kijken WAT zijn de mogelijkheden en WAT is…
goedkoop slim of wat zijn de mogelijkheden.
Ik heb hier een Tecsun pl-660 en een Scanner die het TEGEN verwachtingen in het HEEL erg goed doet,
en ik heb zo’n TEF Tunner met 3 elements en 2 open dipools enz…
RTL stick daar heb ik er 3 van ( die doen momenteel inderdaad niet veel! )
Dus MJJJAAaaaaa
.
maar ben wel nieuwsgierig wat kan er…
een simpele converter lijkt me best leuk om mee te knutselen( MAAR, het is geen noodzaak! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Wat valt er eigenlijk te beleven op de 85 MHz?

Ik ben er al een tijdje uit en weet nog wel dat de omroepband bij ons begint bij 87.5MHz,en dat daaronder de lage band voor private VHF communicatie lag.
Dus firma's die een vergunning tegen betaling verkregen en dan een frequentie toegewezen kregen.
Maar dat is al jaren geleden.
Voor welke toepassingen is 85MHz vandaag toegewezen?

Het moet een veelgebruikte frequentie zijn, gezien er antennes aangeboden worden voor exact die frequentie

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor Nederland kun je het Nationaal Frequentieplan inzien.
Voor dat stukje spectrum vinden we:

Aangewezen voor Justitie en Veiligheid en overigens vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

84-87 mhz is gekaapt door piraten voor dx zoals vroeger op de 3 mtr band.

Anoniem

Thnx FET, Dus toch nog PMR.
Als Piet Piraat dan op die frequentie gaat uitzenden, wat ik door de zelfbouw activiteiten in de topics vermoed,
en iemand klaagt daarover zal het hem op korte termijn zuur opbreken.

Henry S.

Moderator

Juist dat deel van de band is buiten gebruik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
harry64

Golden Member

Op 31 maart 2023 19:51:21 schreef grotedikken:
Thnx FET, Dus toch nog PMR.
Als Piet Piraat dan op die frequentie gaat uitzenden, wat ik door de zelfbouw activiteiten in de topics vermoed,
en iemand klaagt daarover zal het hem op korte termijn zuur opbreken.

Het is zinloos voor een piraat om daar een signaal de ether in te duwen. Doel van een plaatjes draaiende piraat is net zo goed om gehoord te kunnen worden. Dus die gaan voor 94.6 landelijk. :P

Anoniem

Op 31 maart 2023 20:01:49 schreef Henry S.:
Juist dat deel van de band is buiten gebruik.

Ikke niet begrijpen.

De vraag naar bandbreedte is veel groter dan het aanbod, het zou me dus verwonderen dat bepaalde frequenties door niemand benut worden.

Waarom zou iemand een zender willen bouwen voor een frequentie waar niemand naar luistert?
toch zijn er hier een paar druk bezig daarmee.
En waarom zou iemand willen luisteren op een frequentie die door niemand gebruikt wordt?
Der is immers niks te horen.
Iets klopt niet in dit verhaaltje.

Henry S.

Moderator

Dan moet je nu even goed opletten:

-Er zijn niet alleen piraten die alleen plaatjes voor de buurt draaien.
-Een deel van het frequentiegebied is in gebruik geweest van overheidsdiensten (KMAR, Politie). Die zijn naar C2000 overgegaan, en de frequenties zijn niet weer in gebruik genomen door andere diensten. Zie https://pc5e.nl/downloads/scanner/20210920%20Frequenties%20Nederland.p…

Dus als je denkt dat er iets niet klopt, dan ligt dat aan jezelf.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

De ouwe semafoonband was er ook nog. die irritante rotpiepjes. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 1 april 2023 00:07:19 schreef Henry S.:
Dan moet je nu even goed opletten:

-Er zijn niet alleen piraten die alleen plaatjes voor de buurt draaien.
-Een deel van het frequentiegebied is in gebruik geweest van overheidsdiensten (KMAR, Politie). Die zijn naar C2000 overgegaan, en de frequenties zijn niet weer in gebruik genomen door andere diensten. Zie https://pc5e.nl/downloads/scanner/20210920%20Frequenties%20Nederland.p…

Dus als je denkt dat er iets niet klopt, dan ligt dat aan jezelf.

Ondertussen ben ik helemaal wakker.

Akkoord, Het lijkt me ook onzin dat plaatjesdraaiers zouden uitzenden op een kanaal wat voor Jan Modaal niet te ontvangen is.

Ik weet ook wel dat een aantal overheidsdiensten niet langer gebruik maken van die frequentieband. Dat is zelfs al 20+ jaar zo.

Maar jij stelt het voor als zou 85MHz niemandsland geworden zijn en net als grond in de prairie in Amerika destijds geclaimd kan worden door de eerste die er gebruik van maakt.

Vandaag is 85MHz en de frequentiebanden errond nog steeds toegewezen voor analoge en digitale PMR met vergunning, en bepaalde short range en militaire toepassingen. En dat geldt voor alle ons omringende landen.

Behalve op CO zijn ook heel wat gelicenseerde zendamateurs uit mijn omgeving verwoed bezig met proeven op deze frequenties.

Nu stel ik opnieuw de verboden vraag die me een tijd terug een strenge waarschuwing opleverde wegens vermeend trollen :

Wat trekt amateurs zo aan om op die frequenties te experimenteren terwijl ze daartoe zelf bandbreedte zat ter beschikking hebben?

alsof ik een mooie tuin heb, maar ongevraagd ga liggen zonnen bij de buren.