Functie en waarde elco's (recappen versterker)

Dit topic is gesloten

Hallo,

het gaat hier om een versterker van een jukebox uit 1967.
ik heb op het bijgevoegde schema 2 elco´s omcirkelt.
het zijn beide 1200uf elco´s, ik zou graag weten wat de funcie van deze elco´s zijn.
ik heb nieuwe elco´s geleverd gekregen om alles te recappen maar ipv 1200uf zijn ze in 1500uf geleverd. zou het kwaad kunnen om er 1500uf in de solderen ipv 1200uf?

mvg: Bart.

Arco

Special Member

Dat zijn de uitgangselco's naar de speakers.
(die zorgen ervoor dat er geen gelijkspanning op de speakers kan komen te staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

(die zorgen ervoor dat er geen gelijkspanning op de speakers kan komen te staan)

In dit geval kan dat helemaal niet tenzij het een DC trafo is. :)
In dit geval zitten de elco's daar om geen DC in de uitgangstrafo te krijgen.
Voor @Bartgokkast, DC=gelijkspanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het zijn de uitgangscondensatoren van de eindtrappen.
De uitgang van de asymetrisch gevoedde versterker staat immers ruw op de halve voedingsspanning, die hier overigens 47 V negatief is ten opzichte van de gnd.

Ik zou met een wat grotere elco geen problemen verwachten, de toleranties op elco's waren en zijn immers ook enorm, maar eindversterkers met terugkoppeling van achter een uitgangstrafo zijn vandaag de dag vrij zeldzaam. Ik zou extra voorzichtig zijn bij het opstarten (op een labvoeding?). Wees bedacht op mogelijk oscilleren, niet vanwege een andere capaciteit maar vanwegen andere eigenschappen.

[offtopic]
Allicht is het in dit geval al een gepasseerd station; maar weet dat er scherpe meningen bestaan over "wild" recappen en soortgelijks.
Als het om restauratie gaat is het netjes enkel die componenten te vervangen waarvan dat na metingen noodzakelijk blijkt. Oude elektronica heeft niet het eeuwige leven, maar de ervaring leert dat dat wel losloopt bij iets wat men 1x per maand of per jaar nog demonstreert.

Kapotrepareren komt vrij veel voor. Het is dan beter er af te blijven en er een modern versterkertje onder te verstoppen.

fred101

Golden Member

Ik zou dit alleen doen nadat ik de elco heb gemeten en zijn eigenschappen heb uitgezocht. Moderne elcos zijn veel kleiner, hebben minder ESL en waarschijnlijk een lagere ESR. Al die dingen kunnen resulteren in oscillaties.

Ben voorzichtig met desolderen als ze op een PCB zitten. Oude PCBs hebben vaak erg gammele pads die snel loslaten als je desoldeer gereedschap niet zo geweldig is.

Wat zijn de elcos die er in zitten qua merk en type en wat zijn je vervangers ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Update:

Na het bericht van aart gelezen te hebben en dat de hogere UF waarde waarschijnlijk geen problemen zou veroorzaken heb ik net op met volle vertrouwen alle elektrolytische condensators vervangen.

Resultaat:
Geluid klinkt stukken beter zoals gehoopt.
Maaaaar, net als voorheen hoor ik nogsteeds een zoem.
Het is alleen als de naald de plaat raakt.
Op andere websites zeggen ze dat de rubbers van de motor versleten zijn en dat de trillingen van de motor zo doorgeven worden naar de naald. Ik heb de afgelopen week de jukebox gebruikt via een extern aangesloten versterker en toen was en geen zoem te horen dus vandaar mijn vermoeden dat het in de versterker zou moeten zitten.

Alle tips of ideeën zijn welkom.
Mijn verstand kwa versterkers in beperkt maar ik mag graag geloven dat ik met wat basis uitleg een heel eind kan komen!
Heb de afgelopen jaren aardig wat geknutseld aan meerdere soorten printplaten en dergelijke dus enige kennis kwa condensators/transistors en weerstanden enz,.. is er wel

Arco

Special Member

Is het een zoem, of een 50/100Hz brom? (en is dat op beide kanalen?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 maart 2023 20:30:03 schreef Arco:
Is het een zoem, of een 50/100Hz brom? (en is dat op beide kanalen?)

Nee het is die de ferquentie van het stroomnet.
Ik ben er net achter gekomen als ik 1 van de 2 tulpstekkers die van het element komen en de phono ingang ingaan loshaal begint alles beter te werken... maakt niet uit welke van de 2 maar op het moment dat ze beide zijn ingeplugt is het geluid minder en vervormt op harder volume. En nogsteeds de zoem.

Henry S.

Moderator

Dus wel een brom van 50Hz!

Je bent in een ander topic verder gegaan, dan gaat deze op slot.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten