CD4050 als LED driver, nodig of niet?

Hoi allen,

zie bijlage. Dit is een project dat ik enkele jaren aanving en nu weer boven haal. Als laatste actie heb ik CD4050s toegevoegd als LED drivers. Deze geven nu echter ene hele uitdaging om ze nog in de PCB te krijgen. Ik denk dat ik de hex buffers heb toegevoegd om stroom/voltage verlies over de diodes en pots tegen te gaan. Denken jullie dat de CD4050s aangewezen zijn of kan ik ze achterwege laten?

Thanks!

BC

Arco

Special Member

Je kunt ze weglaten, als het ledgebruik onder de 0.5mA sink/source per led blijft. (maximum voor de 4081 op 5v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey Arco,

thanks - het zijn standaard LEDs (wel 2 LEDS in 1 behuizing), en gezien die hun typisch stroomverbruik tussen de 10 en 20 mA zou moeten liggen, betekent dat ik ze dus wel nodig zou hebben, correct?

BC

Bij 5V is IOH van een CD4081 slechts 0,88mA
Bij 5V is IOH van een CD4050 slechts 1,6mA
Voor beiden een slecht idee om er een led op 16mA mee aan te sturen

Hey OXO,

dus beter een echte LED driver toevoegen, of iets met transistoren doen?

Cheers,
BC

Arco

Special Member

20mA op een signaalled zetten is iets van de vorige eeuw... ;)
(een moderne led heeft aan een paar mA genoeg om veel licht te geven)

Je kunt losse transistoren of een line driver als de 74HCT245 gebruiken. (zitten er 8 in)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey Arco,

dat was het resultaat van een Google search ;-)
De 74HCT245s gaan moeilijker in mijn bestaand PCB ontwerp te integreren zijn, effe kijken of transistoren veel duurder zouden zijn.

Thanks!

BC

Of gebruik een ULN2003 of een ULN2003LV.

Lees eerst de datasheets goed en bepaal welke je kunt gebruiken :

https://www.ti.com/lit/gpn/uln2003a
https://www.ti.com/lit/gpn/uln2003lv

Ik zag net dat de 74HC245 CMOS level is, dus dat is dan misshcien een betere keuze gezien mijn andere ICs ook CMOS zijn,

cheers,

BC

Arco

Special Member

Losse transistoren zal misschien iets goedkoper zijn. Maar ze nemen meer plaats in (extra basisweerstand) en het is meer werk met bestukken...
De HC is dan beter ja. Een ULN2003 gaat niet werken, die kan alleen sinken. (of je moet de leds omdraaien en niet aan Gnd maar aan de 5v hangen)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 31 maart 2023 21:12:00 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De ingangen van de ULNs zijn CMOS en TTL compatible (zie de datasheets).

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ULN ook maar 7 channel en inverterend
Ter info : er is bv wel een 8 channel driver UDN2981 die 500mA kan sourcen

[Bericht gewijzigd door OXO op vrijdag 31 maart 2023 22:05:47 (13%)

Als de voedingsspanning van de CMOS-IC's niet al te hoog is (max 5-7 Volt) en de uitgangen van de 4050 worden uitsluitend voor de ledjes gebruikt, dan zou ik de 4050 zonder extra leddrivers gebruiken. Kies wel de ledstroom zo laag als praktisch mogelijk.
De getoonde schakeling ziet er minder geslaagd uit. Als de potentiometer tot nul ohm is teruggedraaid, dan wordt de uitgang van de 4081 belast met een ledje en 330Ω. Dat kan, maar is niet mooi, en alleen als de voedingsspanning niet te hoog is.
Maar in deze schakeling wordt de 4050 niet goed aangestuurd. De "1" uit de 4081 is dan zeker niet gelijk aan de voedingsspanning maar iets tussen halve voedingsspanning en voedingsspanning.
Ook zie ik een schakelaar tussen de uitgang van de 4081 en ingang van 4050. Ook dat ziet er lelijk uit. Bij open schakelaar is de "0" van de 4050 niet gelijk aan nul Volt, maar ivm het hoogohmige karakter van de ingangen zal deze ergens zwerven tussen 0V en de voedingsspanning. Grote kans dat de 4050 dan onnodig veel stroom trekt en de ledjes ten onrechte flauw gaan branden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 31 maart 2023 22:04:30 (62%)

Arco

Special Member

TS wil er 10-20mA op zetten, dat overleeft een 4050 niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey Arco,

niet dat ik dat wil, dat was gewoon de waarde die ik al googlend vond. Ik ga moderne LEDs aanschaffen, maar die gaan naar jouw info alsnog het maximum bereik van de 4050 overschrijden. Heb net 4 74HC245s in mijn schema gesmeten, maakt het PCB ontwerp nu wel een gigantische uitdaging. Transistoren zou makkerlijker zijn, maar die zijn toch een stuk duurder dan de 74HC245s, want dan heb ik er 31 nodig en maar 4 74HC245s,

BC

Op 31 maart 2023 21:55:53 schreef Arco:
TS wil er 10-20mA op zetten, dat overleeft een 4050 niet...

Als je de voedingsspanning van de 4050 zo hoog maakt dat de led 10mA of meer trekt, dan is het inderdaad einde 4050.

Arco

Special Member

Op een dubbelzijdige print is het toch niet zo'n probleem? (ik neem dubbelzijdig aan, da's eigenlijk alles tegenwoordig, het kost geen drol meer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 maart 2023 21:06:47 schreef damn:
Ik zag net dat de 74HC245 CMOS level is, dus dat is dan misshcien een betere keuze gezien mijn andere ICs ook CMOS zijn,

cheers,

BC

Lijkt niet echt een foute keuze. Voedingsspanning mag niet hoger dan 6V zijn en uitgang kan max 8mA leveren.

De uitgangen van de 74HC245 kunnen veel meer leveren :

Maar als alle 8 uitgangen tegelijk moeten kunnen sourcen of sinken dan is |Io| = 70mA / 8 = 8,75mA.

Hoi Bobosje, de LEDs worden per stuk geactiveerd, dus nooit meer dan 1 LED per 74HC245 brandende,

cheers,

BC

Arco

Special Member

Op 31 maart 2023 23:21:46 schreef Bobosje:
De uitgangen van de 74HC245 kunnen veel meer leveren :
[bijlage]

Nu worden alweer de Absolute Maximum Ratings erbij gesleept, die moet je negeren. Alleen de 'echte' parameters gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is toegestaan om een HC/HCT push-pull output meer dan 8mA te laten sourcen of sinken zolang de Absolute Maximum Ratings niet worden overschreden.
E.e.a. staat uitvoerig beschreven in de Philips Semiconductor, NXP, Nexperia "HC/HCT User Guide".