32.768 khz kristallen tolerantie

Ik heb een PCF8563 IC in mijn PCB ontwerp
en deze heeft een 32.768 khz kristal nodig van
40k-8pf,(datasheet) maar deze zijn in SMD soms niet te koop.

Wat is eventueel de tolerantie van deze kristallen.
mag de 40k kleiner worden, en hoe zit het de de 8pf ?
Ik kan hierover niets op het Internet vinden.

McAwesome

Golden Member

Volgens de datasheet mag de serieweerstand van het kristal maximaal 100k zijn en een load capacitance van 7 tot 12,5pF hebben.
Alleen al bij Farnell vind ik 418 producten terug (through hole en SMD) die aan de eisen voldoen.

De tolerantie van het kristal zelf in ppm maakt niks uit voor het IC, maar hoe lager hoe beter natuurlijk want dan loopt je klok nauwkeuriger.

Persoonlijk zou ik de PCF8563 niet gebruiken maar eerder voor een PCF2129 gaan. Die laatste kan wel niet op 5V werken (eerder voor 3,3V geschikt) maar heeft een intern kristal en is vrij nauwkeurig.

RAAF12

Golden Member

40k? Wat betekent dat? Ik zie hier setjes waar een gewoon (geen SMD) kristal opzit. https://nl.aliexpress.com/item/32944789855.html?pdp_npi=2%40dis%21EUR%…

edit: Ah, duidelijk de serieweerstand

Arco

Special Member

Is er wel in SMD hoor, ik gebruik altijd de ABS06 van Abracon...
(alle 32khz kristallen zijn sowieso temperatuurafhankelijk qua frequentie...)

abs06-107-32kHz.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Bobosje
Oh, stom, als je vele datasheets door zit te kijken wordt je een beetje blind voor details denk ik, bedankt voor de info.

@Arco
Ik zie inderdaad wel SMD uitvoeringen, maar ik keek specifiek naar 40k-8pf uitvoeringen, nu weet ik beter, ik ga eens kijken naar jouw advies.

@McAwesome
De PCF2129 gaat hem niet worden i.v.m on-chip Temperature
Compensated Crystal (Xtal),dit zit ook in een MAX3231 en iedere paar
seconde wordt er 200uA verbruikt door dit systeem, stond toen niet goed beschreven in de datasheet.
ik heb nu een reeks test PCB's
waar de PCF8563 op zit vanwege het enorm laag verbruik.(batterij)
Mijn device werkt op 3.3 volt.

Super bedankt allemaal.

[Bericht gewijzigd door ireric op vrijdag 31 maart 2023 16:13:32 (21%)

fatbeard

Honourable Member

Ik heb ooit eens een ondezoek gedaan naar de 'nauwkeurigheid' van horlogekristallen.
Resultaat (in een notendop): als je ook maar enige nauwkeurigheid wilt hebben en houden moet je de kristallen eerst verouderen en op een constante temperatuur houden, met de load capacitance kun je dan de frequentie nauwkeurig trimmen.
Vond de manager te duur, en dus moest er tweewekelijks een mannetje heen om de klokken weer gelijk te zetten 8)7

Voor de liefhebbers: de complete set meetgegevens en grafieken; de schakeling was een standaard applicatie van de PCF8573.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Op 1 april 2023 11:07:23 schreef fatbeard:
Ik heb ooit eens een ondezoek gedaan naar de 'nauwkeurigheid' van horlogekristallen.
Resultaat (in een notendop): als je ook maar enige nauwkeurigheid wilt hebben en houden moet je de kristallen eerst verouderen en op een constante temperatuur houden, met de load capacitance kun je dan de frequentie nauwkeurig trimmen.
Vond de manager te duur, en dus moest er tweewekelijks een mannetje heen om de klokken weer gelijk te zetten 8)7

Voor de liefhebbers: de complete set meetgegevens en grafieken; de schakeling was een standaard applicatie van de PCF8573.

De echte "Horlogekristallen" zijn ook het nauwkeurigst op "polstemperatuur".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

De DS3231 in de xtal uitvoering is erg stabiel als je hem ook tuned op frequentie, dus zet in je software de 32KHZ uitgang aan en trim heb op precies de goede frequentie.
Ik heb hier een aantal jaren geleden wat China printjes ge-tunend, de meesta zaten binnen 1-minut per jaar.

Wel opletten er is ook een uitvoering van die chip met een mems i.p.v. een xtal, dat blijkt oo aan een aantal topics die ik heb gelezen hierover duidelijk minder te zijn.
Hier zijn het de xtal versies die ik getest heb.

Dus ja het kost tijd en inzet en een goede Frequetie counter, liefts een reciprocal type met voldoende digits om de chip af te regelen, maar dan heb je een zeer goed resultaat voor de boeg.

Wat stroomverbruik betreft, nooit naar gekeken, dus daar kan ik niets over zeggen t.o.v. de PCF8573.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Als ik een klok implementeer in een microcontroller, compenseer ik de klok altijd met de momentele temperatuur.
(tabellen in datasheet van kristal zijn zeer nauwkeurig)

Bij temperatuur die van de standaard 25 graden afwijkt, trek je er gewoon de PPM waarde uit de tabel af...
Je hoeft dan het kristal niet op temperatuur te houden (lastig), en het resultaat is minder als een halve minuut afwijking per jaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Don't Panic!