Philips 13 W ledlamp ombouwen

Ik wil een Philips 13 watt ledlamp ombouwen naar bv 6 watt of zo.
Het schema is voor zover ik het kan zien dit:

Zou het werken als ik de 1,9 Ω vervang door bv 4 Ω ? Of moet ik aan een heel andere waarde denken?

Goed kans dat dat gaat werken zo op het eerste gezicht.

.. Maar ik vind zo snel geen data sheet van dit IC.

[Bericht gewijzigd door deKees op zaterdag 1 april 2023 01:21:18 (33%)

Met dezelfde simpele redenering als jij gemaakt hebt kom ik ook uit op 4,1Ω :)
Zonder datasheet kun je enkel maar proberen of het werkelijk zo simpel is.
Begin met 2,2Ω en meet .... zodra het niet meer werkt of knalt zit je buiten specs :?

Dimmen bedoel je, die weerstand wijzigen zal de stroom door de leds halveren en dat zal wel niet de bedoeling zijn denk ik.

LDmicro user.

Je kunt heel simpel een foliecondensator in serie met de lamp zetten. O,68 of 0,47 zal wel ongeveer leveren wat je zoekt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik probeer te begrijpen waarom je dit wil. Is het niet veel simpeler om een 6W lamp te kopen?

fred101

Golden Member

Op 1 april 2023 01:16:23 schreef deKees:
.. Maar ik vind zo snel geen data sheet van dit IC.

Oa hier De datasheet staat er als een link onder aan de pagina

Hoeveel leds zitten er in serie en wat is de Vf ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 april 2023 09:25:41 schreef Gerard*:
Je kunt heel simpel een foliecondensator in serie met de lamp zetten. O,68 of 0,47 zal wel ongeveer leveren wat je zoekt.

Die BP28xx zijn constant current drivers, zomaar iets in serie zetten zal daar niks aan veranderen, als de serieweerstand te hoog is gaat het licht uit.
Die CS weerstand verhogen zal wel de leds dimmen maar is dat wenselijk?
Je kunt het altijd proberen, kost niks..

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 1 april 2023 09:36:06 (29%)

LDmicro user.
fred101

Golden Member

Een condensator in serie zal niet werken, het is een stroombron. Je hebt dan kans dat dan de compliance spanning te laag wordt.

De led-stroom is (400/1,9)/2 = 105 mA Dus 4 ohm zou moeten werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 31 maart 2023 23:24:55 schreef NordRack2:
Het schema is voor zover ik het kan zien dit:

Er mist in jou schema een diode van de drain naar de hoogspanning DC.

Er mist vergeleken met het schema in het datasheet ook nog een RC naar de "VCC" pin. Maar jij hebt wel een extra R en C in de voeding zitten. Zou het kunnen dat die verkeerd gereverse-engineered zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Op 1 april 2023 09:27:11 schreef KlaasZ:
Ik probeer te begrijpen waarom je dit wil. Is het niet veel simpeler om een 6W lamp te kopen?

Een 11 Watt led lamp draait op de maximale specs, een 6 Watt led lamp eveneens. Wanneer je de stroom in een 11 Watt led lamp verlaagt gaat je lamp veel langer mee. Zoek maar eens op Philips Dubai lamp..

Het verbaast me dat niemand hier bigclive heeft genoemd 8)7
Dit is een heel gekende hack om de leds op lagere stroom te laten werken en daardoor de levensduur enorm verlengt van zo'n led-lamp.
Bigclive heeft er vele filmpjes aan gewijd, kijk maar eens op zijn YouTube kanaal.
Dit heeft wel degelijk zin, weerstand veranderen. Die weerstanden zijn alleen voor current sensing en geven aan de chip aan hoeveel stroom het moet leveren. Omdat het vrij nauwkeurig moet zijn zijn het er vaak 2 in parallel. Eentje eraf halen, bv voorzichtig met zo'n klein tangetje, is vaak de meest simpele oplossing en een leuke simpele "hack" die je kan doen met dit soort ledlampen die gebaseerd zijn op een stroombron ic.
De type die met een condensator voeding werken kun je ook aanpassen met de genoemde condensator truc. Ook daar heeft bigclive al een of meerdere filmpjes over gemaakt.

Op 1 april 2023 09:30:22 schreef fred101:
[...]

Oa hier De datasheet staat er als een link onder aan de pagina

Die datasheet is voor een BP2831. Die lijkt er wel op maar is toch net een beetje anders.

Maar in beide gevallen kun je de stroom verlagen door de weerstand
te verhogen.

Ha, toch gevonden: http://www.kingsunled.net/Data/kingsunled/upload/file/20201116/6374112…

Staat vol gekke letters, maar de formule's zijn duidelijk genoeg.
En de diode die rew miste zit bij deze ingebouwd.

fred101

Golden Member

Had mijn bril niet op, die 6 voor een 3 aangezien. Ook toevallig dat er ook een 2861 blijkt te zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 april 2023 09:30:22 schreef fred101:
Hoeveel leds zitten er in serie en wat is de Vf ?

128 VDC en 15 leds in serie; steeds 2 leds parallel dus 30 in totaal.
8,5 V per led dus ik vermoed dat er steeds drie in zitten.

Het is inderdaad een BigClive-project :)

Mijn andere lampjes staan in het "Show your projects"draadje maar omdat deze lamp maar een weerstand heeft wou ik het apart navragen.

Op 1 april 2023 13:46:53 schreef deKees:
de formule's zijn duidelijk genoeg.

Bedankt!
IPK = 0,373/RCS
Iled = IPK/2

Oftewel Iled = 0,19/RCS
Ik snap hier niks van maar volgens mij betekent het dat als ik de weerstand verdubbel dat de stroom halveert.

Wie heeft een tip hoe ik mijn Engel-Löter 60S kan customisen voor dit priegelwerkje?

maartenbakker

Golden Member

Engelleuters zijn leuk in naam, maar in de praktijk is alleen Danyk zo gek om SMD werk met een soldeerpistool te doen.

Mijn enige advies (behalve een passende bout aanschaffen) zou zijn: veel flux! Maar misschien vind je in zijn youtubefilmpjes (diodegonewild) nog bruikbare tips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Die Engel's waren een halve eeuw geleden al niet echt bruikbaar, en nu zeker niet meer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een weerstand vervangen is verrekte lastig op die aluminium PCB (printplaat) met leds. Alle warmte trekt weg op die PCB dus en met een normale soldeerbout is het erg lastig te doen.
Tenzij de weerstand op die groene PCB erachter zit.
Maar ik ken deze ledlampen met constante stroom ic alleen als eentje met een ronde, aluminium PCB met alle onderdelen erop.
Als je op die kleine groene PCB de weerstand wilt vervangen moet je een andere soldeerbout hebben. Die heerlijke retro soldeerbout zal iets te groot zijn voor dit werk.
Als je vaker sleutelt zou ik een eenvoudige kleine soldeerbout kopen. Er zijn genoeg betaalbaar en van relatief degelijk kwaliteit te koop tegenwoordig :P

fred101

Golden Member

Knap als je met zo'n onding kunt solderen ;)

Brains, zo lastig is dat niet hoor, ik hoef niet eens naar een grote beitel-punt over te schakelen. Helaas is de gemiddelde China shit de norm geworden over wat wel en niet moeilijk te solderen is.

In het begin best bruikbaar voor een leuke prijs, ondertussen tot de draad uitgekleed, bij voorkeur nog steeds in het zelfde kastje voor een fractie van de prijs en het dan gek vinden dat je met alles wat ook maar een beetje massa heeft moet klooien om het los of vast te krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 april 2023 15:54:37 schreef maartenbakker:
veel flux!

Flux ken ik alleen van foto's. Maar op Youtube lijken de solderingen uit zichzelf op de juiste plaats te kruipen dus ik wil ook wel aan de flux.
Nu had ik een tijd geleden al gezien dat mensen het zelf maken en aangezien de Maasduinen met naaldbossen hier vlakbij zijn ga ik dadelijk eerst wat hars sprokkelen.

fred101

Golden Member

Dat is niet de flux maar de soldeer. Ik gebruik voor smd altijd flux. Voor lastige dingen gel-flux(chip quick, de echte, geen China fake) voor de rest flux uit een flesje met een kwastje zoiets als deze. (ik doe een jaar of 5 met zo'n flesje)

Je moet niet zelf flux gaan maken, gewoon een goede no-clean flux als hierboven. Flux is er om dingen als oxide op te lossen waardoor de tin mooi uitvloeit. Het wordt geactiveerd door de hitte van je bout/hot air. In soldeer voor electronica zit al flux, voor through hole voldoende, voor SMD gebruik je losse flux omdat je bij bv drag solderen geen tin toevoegt, de tin in het kuiltje van je punt heeft flux maar die is al geactiveerd dus de tin vloeit niet mooi meer. Daarom gebruik je losse flux.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 1 april 2023 17:15:20 schreef NordRack2:
[...]
Nu had ik een tijd geleden al gezien dat mensen het zelf maken en aangezien de Maasduinen met naaldbossen hier vlakbij zijn ga ik dadelijk eerst wat hars sprokkelen.

Grappenmaker.
Misschien kun je ook wat tinerts zoeken om zelf je soldeer te maken.
Of ouwe dakgoten omsmelten. :-)

Wie enkel zo'n 50 jaar oud van opa geërfd soldeerpistool heeft moet niet eens proberen aan een modern SMD printje te werken. Je maakt enkel de boel stuk.

Heel mooi dat je de levensduur van je lampje zo kunt verdubbelen, als je er eerst 5 stukgeprutst hebt. Tel uit je winst :)

Wat is het volgende? Je polsuurwerk repareren met een hamer en beitel?

Zeg gd, waarom meteen weer zo mopperen of zagen zoals ze in Belgie zeggen?
Het is helemaal geen absurd idee om zelf flux te maken. Flux is meestal niets anders dan isapropanol alcohol met daarin opgelost dennenhars. (ook bigclive heeft dat al eens gedan in een filmpje maar dan met kant en klare dennenhars. Kun je ook kopen online voor dit doel)
Als je toch al isapropanol hebt liggen en dat combineert met een fijne boswandeling om wat hars te verzamelen dan heb je nog sneller en goedkoper in huis dan online kopen ;)
Ik wilde dat ook doen maar bij gebrek aan tijd toch maar kant en klare flux gekocht bij eleshop omdat ik er toevallig toch vlakbij langs kwam.
Ik geef je wel gelijk wat betreft soldeerbout, smd lijkt me wel verdomt lastig met zo'n soldeer pistool.
Ik heb al verschillende van dit soort ledlampen gehackt die uit een bak had gevist. Meestal een van de leds kapot. En aangezien ze stroomgestuurd zijn door zo'n ic is het niet erg om er eentje te overbruggen bij defect. Ik heb zo ook enkele floodlights weer nieuw leven ingeblazen, werken nog steeds :P
We smijten al gruwelijk veel weg op de e-waste berg. Dus deze hack is perfect voor langere levensduur en milieu. En als je eentje hersteld is het nog beter O-)

Ik kan iedereen geruststellen: drie uur wandelen in doorlopende regen heeft nul gram hars opgeleverd.
Dus hier staan de verkeerde bomen óf het harsseizoen is voorbij.